Zeefbeen hematoom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Zeefbeen hematoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 20:45

Zijn er hier mensen die een paard hebben die een zeefbeen hematoom heeft?
Mijn paard heeft gisteren helaas die diagnose gekregen, plus het syndroom van Horner. Uiteraard ben ik daar nogal verdrietig door.
Ik zou graag ervaringen horen van mensen die een paard hebben (gehad) met die diagnose. Mag ook via een PB.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 16:43

Nelflobo schreef:
Zijn er hier mensen die een paard hebben die een zeefbeen hematoom heeft?
Mijn paard heeft gisteren helaas die diagnose gekregen, plus het syndroom van Horner. Uiteraard ben ik daar nogal verdrietig door.
Ik zou graag ervaringen horen van mensen die een paard hebben (gehad) met die diagnose. Mag ook via een PB.

Niemand die hier bekend mee is...?
Het heet ook wel PEH , Progressief Ethmoïdaal Hematoom, een woekering op het zeefbeen.

Bij mijn hoogbejaarde paard werd de diagnose gesteld toen hij bloedneuzen kreeg en een hanglip.
Omdat het hematoom op een zenuwbaan drukt zijn zijn ooglid en vooral de helft van zijn lip ook verlamd (Horner syndroom).

Vanwege zijn leeftijd is een operatie geen optie meer, dus we doen er in nauwe samenwerking met de DA alles aan om de tijd die hij nog heeft zo aangenaam mogelijk voor hem te maken.
De medicatie doet zijn werk, hij eet goed en is alert en loopt lekker in de wei met z'n maatjes.

Ik zou erg graag in contact komen met iemand die ook een (hoog-)bejaard paard/pony heeft die PEH heeft, en hoor graag ervaringen en tips.

Alvast bedankt!

Lise81

Re: Zeefbeen hematoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:37

Helaas geen ervaring… heel veel sterkte. Hopelijk heeft je paard weinig pijn en last.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 00:59

Het ging vanavond ineens helemaal mis.
Ik heb hem laten euthanaseren en ben zo vreselijk verdrietig.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 01:04

Lise81 schreef:
Helaas geen ervaring… heel veel sterkte. Hopelijk heeft je paard weinig pijn en last.

En gelukkig heb jij er geen ervaring mee - vooral houden zo!
Ik heb al tientallen jaren paarden maar had dit zelf ook nog nooit meegemaakt.
Had 't liever ook helemáál niet meegemaakt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 01:05

Heel veel sterkte met het verlies van je paard!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 01:56

Jeetje TS. Wat is dat snel gegaan!
Enorm veel sterkte met het verlies.. wat heftig zeg.

Ik ben er zelf totaal niet bekend mee. Mocht je het kunnen/willen delen hoe dit is gelopen, vind ik het wel heel leerzaam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 06:41

Heel veel sterkte. Ik had er nog nooit van gehoord.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:45

Nelflobo schreef:
Het ging vanavond ineens helemaal mis.
Ik heb hem laten euthanaseren en ben zo vreselijk verdrietig.

Heel veel sterkte :knuffel: , wat ontzettend verdrietig dat het niet meer ging.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:35

Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar wil je wel heel veel sterkte toewensen.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 15:39

Eloya schreef:
Heel veel sterkte met het verlies van je paard!

Dank je!
Het is enorm moeilijk om hem op deze manier te verliezen.

Hij is vanmorgen opgehaald door iemand van de Bréborgh.
Echt zo rustig en respectvol, ben blij dat ik hem bij hun laat cremeren

Maar liever had ik mijn maatje nog gezond en wel gehad.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 15:40

absque_dubio schreef:
Jeetje TS. Wat is dat snel gegaan!
Enorm veel sterkte met het verlies.. wat heftig zeg.

Ik ben er zelf totaal niet bekend mee. Mocht je het kunnen/willen delen hoe dit is gelopen, vind ik het wel heel leerzaam.

Als ik een beetje minder emo ben wil ik het proces wel beschrijven.
Nu ben ik nog te veel van de kaart.

Maar het is denk ik wel goed als ik de symptomen helder beschrijf hier, zodat mensen die dit lezen hyperalert zijn op signalen.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 15:42

Suzanne F. schreef:
Heel veel sterkte. Ik had er nog nooit van gehoord.

Jij en iedereen die hier reageert: dank jullie wel voor jullie medeleven

Ik had er dus ook nog nooit van gehoord, en gelukkig nog niet eerder meegemaakt met mijn paarden.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 15:46

Iedereen die hier reageert: dank jullie wel voor jullie medeleven!

Het is zo moeilijk want het was erg heftig en ik probeer zijn laatste momenten nu nog even van mijn netvlies te krijgen.

Als je op internet zoekt worden er allerlei behandelingen genoemd, maar er wordt niet bij gezegd dat als een paard oud is, dat een operatie dan niet meer kan.
En het is weliswaar "goedaardig", maar dat is een misleidende term.
Oudere paarden zijn niet te redden als ze PEH hebben.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:46

Gecondoleerd sterkte met het verlies van je paard .Hoe oud mocht hij worden ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:55

Sterkte, maar vanaf welke leeftijd doen ze geen operaties meer bij een paard dan? Of had je paard nog andere klachten? De mijne is 23, en ik kan me niet voorstellen dat ze die niet meer zouden opereren, beestje is nog net zo fit als toen ze jonger was.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:10

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 17:23

Allereerst heel veel sterkte met het zo plotselinge verlies van jouw lieveling!

Ik heb eind jaren '90 een paard overgenomen van de gehandicapten waar ik al jaren begeleidde. Het was een niet zo grote sterke Gelderse merrie. Ze was 3 jaar toen ze voor de gehandicapten werd aangekocht en 20 toen ik haar overnam. Ze was manegemoe, maar vond buitenrijden wel leuk en ik gunde haar nog minimaal een jaar samen genieten van weidegang, een normale box en liefde. Ze had de laatste paar jaar voordat ik haar kocht af en toe een bloedneus, steeds uit hetzelfde neusgat. Ze was sacherijnig toen ik haar kocht, maar toen ze merkte dat ze meer rust had en lekker op het gras kon veranderde ze in een vrolijk paard. Die bloedneuzen op de manege had ze vooral in de zomer als het warm was. Bij mij had ze die ook af en toe, maar het was altijd met een kwartiertje weer over. Na ongeveer een jaar liep ze kreupel en bleek dat ze artrose had. Speciaal beslag en een tijdje bute en het ging weer goed. De tweede zomer kreeg ze ineens een bloedneus die bleef druppelen en toen ben ik door de plaatselijke dierenarts doorgestuurd naar Bolsward die de juiste apparatuur had om in de bijholtes van de neus te kijken. Toen bleek dat ze een tumor had in een bijholte. Hij durfde er geen biopt van te nemen, het konden twee types zijn, de ene was bij jongere paarden wel te verwijderen, de ander zou een bloedbad geven als hij eraan zou komen. Mij heeft het destijds doen besluiten haar te laten gaan, destijds gingen deze paarden nog "gewoon" naar de slacht... Ze werd de laatste maand trouwens weer net zo sacherijnig als ze op de manege was, dat vond ik nog het naarste. Ik weet dus niet wat voor tumor dat geweest is, maar het lijkt wel erg op jouw verhaal.

Nogmaals heel veel sterkte!

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 20:42

Bieden schreef:
Gecondoleerd sterkte met het verlies van je paard .Hoe oud mocht hij worden ?

Pedro is 33 jaar oud geworden..
Te oud voor een operatie dus.
Maar hij was, totdat dat ding ineens explosief ging groeien, een paard die je zo 10 jaar jonger zou geven. Actief, niet mager, een enorm sterk hart.
Maar het ging echt heel erg snel ineens.
Je zag hem heel snel verouderen.

Ik heb ook nog mijn twee andere
paarden, die zijn 21 en 22 jaar oud. Als die zo'n aandoening zouden krijgen kon een operatie nog wel.
Alleen: meestal groeit het weer net zo hard terug, dus je paard heeft echt geluk als die woekeringen wegblijven.
En de operatie is behoorlijk ingrijpend en riskant ivm veel bloedverlies. Er lopen grote aderen door die woekeringen.

Kortom: echt heel erg naar als je paard deze aandoening krijgt.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:53

Heel verdrietig maar een prachtige leeftijd .

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 21:14

germie schreef:
Sterkte, maar vanaf welke leeftijd doen ze geen operaties meer bij een paard dan? Of had je paard nog andere klachten? De mijne is 23, en ik kan me niet voorstellen dat ze die niet meer zouden opereren, beestje is nog net zo fit als toen ze jonger was.

Nee hij had geen andere klachten maar de klachten die hij had waren al heel snel extreem.

Aanvankelijk dachten ze dat hij een gebitsprobleem had, dus heb ik een extra check laten doen. Pedro kreeg daarbij zware sedatie waar hij zowat in bleef. Omdat hij een erg fel paard was, en de DA hem "lastig" vond omdat hij zn hoofd bleef wegtrekken kreeg hij dat toegediend.
Achteraf weten we nu dat hij pijn had en dat de houding van zijn hoofd haast niet te doen was voor hem, tijdens een gebitsbehandeling. Daar voel ik me nog steeds rot om.
En omdat hij toen nog geen bloedneuzen had, maar wel een hanglip aan 1 kant, dacht de DA echt dat het zijn gebit was.
Maar met het gebit was niets aan de hand, integendeel, hij had voor een paard van zo'n hoge leeftijd juist een heel goed gebit.

Toen ik een naar onderbuikgevoel kreeg, en mijn DA het toch over een gebitsprobleem bleef hebben (...) heb ik een andere DA gevraagd ook eens te kijken.
Die wist het ook niet, maar zijn gebit bleek toch echt in orde.

Ik bleef dat onderbuikgevoel houden maar met iets "vaags" kan een DA weinig.

En toen kreeg mijn paard een bloedneusje.
DA natuurlijk ingeschakeld maar het bleef bij 1 keer een klein beetje.
Dus even afwachten.
Het bleef weg. De hele winter door.
Maar ik had doorlopend dat nare gevoel: er is iets anders aan de hand en het is niet goed.

Ik heb mijn paarden aan huis staan en let altijd heel goed op ze. En hoewel Pedro actief was als altijd, zag ik iets aan hem.

Lang verhaal kort: hij kreeg weer een bloedneus en deze keer erger. Uit 1 neusgat.
De DA bleef het houden op een gebitsprobleem.
Maar het werd frequenter, de bloedneuzen.
Weer een andere DA erbij gehaald, en na onderzoek wist zij al heel snel wat het was.
Pedro's gezicht was dus inmiddels ook halfzijdig verlamd, niet alleen zijn lip. Dat is het Horner syndroom.
En de oorzaak was dus: hematoom
op zijn zeefbeen, die op een zenuwbaan drukte. Al die tijd had het doorgewoekerd en het is dan net alsof er ineens geen rem meer op zit.
Opereren kon dus niet omdat hij al 33 was.
We hebben hem op Novacam gezet zodat hij zich iets lekkerder ging voelen, DA wel stand-by omdat in het ergste geval er ineens een ernstige fatale bloeding kon optreden, maar alleen in het ernstigste geval.

En dat gebeurde dus. Bloeding uit beide neusgaten en mond.
Ik wens niemand toe dat ooit mee te maken.
Ik had natuurlijk al ergens in mijn achterhoofd dat ik hem waarschijnlijk binnen nu en een paar maanden, misschien weken, in moest laten slapen.
Maar tussen de diagnose en de bloeding die zo erg was dat ik hem liet inslapen, zaten 4 dagen!
Dus ik was/ben behalve verdrietig ook verbijsterd.
Zo snel als dit achter elkaar gebeurde, niet te bevatten.

Ik vertel dit zo uitgebreid omdat ik aan wil geven dat ik er doorlopend al dierenartsen bij heb gehaald, alleen al toen hij die hanglip als symptoom had.
Ik laat er liever 10 x te vaak een DA bij komen dan 1 x te weinig.
En ik neem de DA ook echt niets kwalijk. Het was tot vorige week echt alleen die lip als symptoom. En ik ben geen DA en heb zoiets in de afgelopen 45 jaar nog nooit meegemaakt met mijn paarden

Ik was nog bezig de diagnose te verwerken - en de eerste paar dagen op de Novacam was hij bijna weer zijn oude zelf,toen het al te laat was.

Dat is het verhaal.
Ik wens dit echt niemand toe.
Laatst bijgewerkt door Nelflobo op 16-03-26 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 21:16

Bieden schreef:
Heel verdrietig maar een prachtige leeftijd .

Dat zonder meer.
Heb al eerder echt oude pony's gehad (36 en 39) en dan vind je een hoge leeftijd bijna "normaal".
En mijn paard heeft het goed bij me gehad.

Het is het plotselinge, en de aard van de aandoening wat shocking was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:18

Wat fijn dat je je verhaal deelt. Misschien kunnen andere paarden hierdoor sneller gediagnosticeerd worden. Je hebt alles gedaan wat je kon. Ik vind de artsen achteraf wel wat nalatig maar goed, daar is nu niks meer aan te doen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:24

Ik wilde niet wegklikken zonder je heel veel sterkte te wensen. Een moedig maar moeilijk besluit…..

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 21:26

Suzanne F. schreef:
Wat fijn dat je je verhaal deelt. Misschien kunnen andere paarden hierdoor sneller gediagnosticeerd worden. Je hebt alles gedaan wat je kon. Ik vind de artsen achteraf wel wat nalatig maar goed, daar is nu niks meer aan te doen.

Ja daarom wilde ik het inderdaad delen.
Ik neem de DA niets kwalijk want het was aanvankelijk echt vaag hoor. Misschien had hij iets meer mee moeten gaan in dat nare gevoel wat ik had. Maar een DA is ook maar een mens en mijn paard zou sowieso niet meer te redden zijn.