Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Charmaine schreef:Ik zit nu in een soortgelijk traject. Heb t paard nu 4 jaar en ze heeft altijd een hoest gehad bij 1e aandraven. Daarna klaar en normaal rijden. Nu is daar een ik noem het maar knijpende ademhaling bij gekomen bij inspanning die ook tot gehoest leidt. En zoals ook bij jou alleen onder het zadel, niet aan de longe.
Onderzoek laten doen, luchtweg goed, geen slijm oid. Wel een lichte verdikking bij overgang naar de longen. Maar dus geen ontstekingen oid. Veearts had het wel over astma maar dan zou ik nog een BAL moeten doen. Wel maagzweren, waar ze voor behandeld is. Echter mog geen verbetering op de ademhaling. Veearts zegt bij mij nu ook dat we op zoek moeten na 'ongemak elders in het lichaam'. Maar waar? Ze vond haar over de voeten voor niet helemaal comfortabel, mogelijk artrose dus er gaat binnenkort een zooltje onder. Kijken wat dat doet.
Het voelt als zoeken naar een speld in de hooiberg. Zal herkenbaar zijn?
hoogendroog schreef:Ik zou als eerste een osteopaat zoeken die er wel verstand van heeft: als je je rechterbeen wil ontlasten, hou je je rechterheup ( en dus de rechterzijde van het bekken) hoger. Je gaat dus meer op links staan en laat daarmee de linkerkant van het bekken meer zakken ten opzichte van de rechterzijde. Jouw behandelaar zegt precies het tegenovergestelde.
Gizeppie schreef:Het is mogelijk dat een paard hoest door artrose in het SI‑gewricht en door scheefheid. Dan kan het middenrif minder goed bewegen. Bij de eerste drafpas komt er veel spanning door het gewicht van de ruiter en het zadel. Dan moet hij ruimte maken in zijn middenrif.
[...]
Zijn er mensen die ervaring hebben dat een paard hoest door problemen ergens anders in het lichaam?
Punz schreef:Nog nooit gehoord van hoesten door problemen elders in het lichaam.
Wat er wel gebeurd, als jij op je paard zit en gaat draven, dat je dan op zijn longen inwerkt en dat kan een reactie geven.
Verder klinkt het hele verhaal gewoon als een milde stof allergie...
hoogendroog schreef:Gizeppie: als de linkerkant van het bekken hoger staat, ontlast jouw paard zijn linkerkant. Dus niet rechts, wat jouw osteo en jijzelf menen.
Ir111 schreef:Gizeppie schreef:Het is mogelijk dat een paard hoest door artrose in het SI‑gewricht en door scheefheid. Dan kan het middenrif minder goed bewegen. Bij de eerste drafpas komt er veel spanning door het gewicht van de ruiter en het zadel. Dan moet hij ruimte maken in zijn middenrif.
[...]
Zijn er mensen die ervaring hebben dat een paard hoest door problemen ergens anders in het lichaam?
Klinkt als een helder verhaal.
Als het mijn paard zou zijn zou ik eens een tijd lang gaan werken aan de hand. Hoesten begint als hij er op gaat zitten. Wat gebeurt er als je aan de hand gaat rechtrichten? Wordt het minder als hij rechter wordt in zijn lijf?
Het zou natuurlijk ook een stofallergie/equine astma kunnen zijn. Maar de directe relatie tussen stretchen en minder klachten, belasten meer klachten laat mij in een andere richting denken.
c_alsemgeest schreef:In principe kan een flinke scheefheid natuurlijk wat doen met de long capaciteit, zeker als ook het borstbeen vast zit doet dat iets met de maximale ruimte die de longen kunnen uitzetten.
Maar aangezien de VA wel iets hoort in de longen als in vocht/ontsteking. Zou ik het een stof allergie aannemelijker vinden. Het vastzitten doet dan ws wel een stuk extra belasten omdat de longen niet 100% kunnen uitvouwen.
En dus het doorademen en goed kunnen ophoesten belemmeren. Maar geluid in de longen wijst toch meestal wel op een irritatie/ontsteking en dan lijkt een allergie mij een stuk logischer.
Het kan natuurlijk ook andersom komen, scheefheid en vastzitten door de benauwdheid en hoesten.
Bieden schreef:Alles kan maar ik denk dat het door de verhuizing komt.Stoffiger hooi of irriterende pollen in de buurt.Is er meer “ natuur “ waar je nu staat ?
Hevonen schreef:Ik herken dit wel, maar dan door een overgevoeligheid voor stof. Kort hoesten bij inspanning en daarna het slijm verwijderen door te briesen.
Het kan overigens ook door een hartkwaal komen. Is het hart onderzocht?
parnassia schreef:Met Jan Regel grotendeels eens
Denk alleen dat "door jou" vervangen kan worden door zadel/singel en de "lucht" die hij aan de voorkant van je krijgt bij de eerste keer aandraven? Missch optie om te kijken of het verschil maakt door de teugels helemaal los te gooien en pas na aantal keer aandraven iets meer op maat? Hij moet zich kunnen strekken, korter in de hals geeft sneller irritatie, maar geen idee hoe je rijdt.
Daarnaast minder beweging / weinig galopperen (vermoed ik) geeft ook minder bloed/lymfecirculatie, pompfunctie vh hart wordt minder aangesproken, krijg je logischerwijs ook sneller slijmwerking/hoestje van. Rust roest