Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
pmarena schreef:Het mooiste is natuurlijk als je het kan mengen met iets dat ze wel lekker vinden, en gaandeweg minder lekker spul en meer goed spul in de verhouding.

Matheno schreef:Had je niet toevallig heel lekker suikerrijk hooi en nu ineens hooi met een pak minder suiker ?
Ik heb soms een batch met 7% suiker en dan eten ze dat ook echt met lange tanden en vallen ze af.

pmarena schreef:Als het nou 1 baal / partij was dan zou je denken daar zit iets raars in. Maar wel typisch dat het nu bij meerdere probeersels zo is.
Kan je niet ergens wat kleine baaltjes / rolletjes van verschillende partijen kopen zodat je het 1 en ander kan proberen en hopelijk gerustgesteld wordt dat de knollies gewoon okee zijn maar het echt aan dit hooi lag...?
Marije_jiplover schreef:Bij ons op stal zijn we onlangs overgegaan van de ene partij (snede van eigen land) op een andere, waarbij de vorige nagenoeg droog hooi was, maar wel verpakt in plastic en we nu echt droog hooi hebben wat niet in plastic heeft gezeten.
En mijn haflinger moest er vreselijk aan wennen, ging bijna een soort van in hongerstaking, terwijl als ik het gewoon voelde, bekeek en rook, ik niks geks opmerkte aan het hooi. In tegendeel eigenlijk, ik vond het mooi spul!
Ik heb een paar dagen luzernebrok bijgevoerd en wel gewoon het hooi aan blijven bieden en nu is het gewoon wel lekker en eetbaar volgens mijn paard, maar dat heeft dus wel een paar dagen geduurd.
En ik weet van meer paarden op stal dat ze erg aan de nieuwe partij moesten wennen, maar voor zover ik kan zien eet nu eigenlijk iedereen weer gewoon goed.
Omdat bij ons op stal al het ruwvoer van eigen land komt, van verschillende percelen en verschillende maaimomenten door de zomer heen, zit er altijd wel wat verschil in smakelijkheid, maar ik vond het nu wel heel frappant, van zo goed als droog hooi uit plastic naar droog hooi zonder plastic.
Anderzijds snap ik ook dat als je hooi moet kopen, je wel zeker wil weten dat je paarden het gaan eten, je wil niet met een partij blijven zitten.
En je niet de gok wil nemen om het een paar dagen aan te kijken.
Hevonen schreef:Is er toevallig ook iets aan de watervoorziening veranderd? Als paarden om wat voor reden dan ook minder drinken eten ze ook minder/geen ruwvoer.