Echt lekkere hooibrok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Echt lekkere hooibrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 07:54

Voor mijn extreem gevoelige paard zoek ik een zo hooiig mogelijke hooibrok die dus ook nog steeds lekker smaakt en niet naar nat karton :=

Paard is absoluut geen kieskeurige eter, maar de combinatie blijkt een uitdaging. Ik kan er niets door mengen oid om het lekkerder te maken, helaas. Het moet echt op zichzelf lekker zijn, en dus ook echt alleen hooibrok zijn (zonder toevoegingen). Gebruik het als basis voor de supplementen.

Hooiig-heid kom ik met chatgpt een eind mee, maar hoe lekker het ruikt etc is dan toch een ander verhaal natuurlijk :D

So far geprobeerd:
Tilpellets - hooiig genoeg, maar nat karton en na een week niet meer gegeten
Hippolyt heucobs - staat ze blij hinnikend op te wachten, maar helaas toch te spannend voor haar systeem -O- Op 20g gaat het nét wel/niet, maar dat is eigenlijk te weinig om haar supplementen (die de smaak ook niet helpen :') ) door te mengen
Hippolyt pre alpin wiesencobs - lijkt iets beter te gaan, nog steeds niet hooiig genoeg, maar er is nul enthousiasme over de smaak en als ik dat zo zie en ruik snap ik dat wel :+ Eet ze over een week ook niet meer gok ik.

Ik heb oa de agrobs protein light flakes, lexa hooibrok en ik zag speed heucobs op het oog. Iemand hier ervaring mee? Of andere hooibrokken die zo lekker ruiken en goed worden gegeten?

prompter

Re: Echt lekkere hooibrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:13

Ik heb Agrobs pre alpin wiesencobs, die ruiken wel naar hooi. Mijn paard eet ze graag, maar geen idee of dat ook voor jouw paard geldt...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:05

Agrobs wordt hier goed gegeten, Pavo nuggets ook..
Maar uiteindelijk denk ik dat ze allemaal redelijk hetzelfde zijn…

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:46

De protein flakes gaan hier altijd een paar maanden goed en daarna zijn ze erop uitgekeken. Ik ga vandaag Vitalstyle soft & fiber halen. Hopelijk vinden ze dat lekkerder :-)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:50

Ik weet niet hoe goed het kauw vermogen is, maar hier gaan ze heul goed op de hartog digest

Mijn paarden lustte de agrobs absoluut niet. Maar die hebben wel meer moeite met pulp achtig eten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 10:05

Kauwen geen probleem gelukkig! Ze is ook pas 8, alle tandjes nog prima :D Het is puur als 'neutrale drager' voor de supplementen.
De vitalstyle stond ik ook naar te kijken idd, de hooibrok. Bij de voerboer hadden ze de protein light dus die nu maar meegenomen, maar het ruikt naar niks. De hippolyt heucobs liggen inmiddels een paar dagen in de auto en het ruikt echt heerlijk. Maar ja, daar heb je ook niks aan als haar lijf weer in de ontsteking schiet natuurlijk :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:19

Heb je de grasbrok van Hartog al eens geprobeerd?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:20

Wat is het waar ze niet tegen kan TS? Zou je met een beetje gedroogde munt of tijm ofzo het lekkerder kunnen maken?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:21

De pavo fibrenuggets zijn 100% geperst Alpenhooi en ruiken echt heeeerlijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:40

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 16:23

Wij mengden vroeger supplementen door zemelen. Juist omdat daar eigenlijk niks in zit. De verhouding calcium/fosfor is scheef, maar ik had aan 100 gram (misschien wel minder ook, weegt niks, ik had een klein bakje waar ik het in deed) zat om alles door te mengen. Dat maakt op de verhouding geen verschil. Beetje water erbij en eigenlijk alle paarden eten het.

Al vind ik het ook dubieus dat paarden op 20 gram reageren met allerlei problemen, een allergie daargelaten. Ze reageren ook niet op een extra hap hooi :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 17:10

Miran schreef:
Wat is het waar ze niet tegen kan TS? Zou je met een beetje gedroogde munt of tijm ofzo het lekkerder kunnen maken?

Helaas is het zo ongeveer.... alles. Behalve de dingen die haar systeem wél wil, en die ik dus maar net moet zien te raden :') Ik heb laatst wel geprobeerd met appelsap, maar dat was net met die heftige oostenwind dus niet helemaal eerlijk te beoordelen. Op zich gingen we niet vliegen, dus ik heb een klein beetje hoop, maar ik heb door de jaren heen diverse kruiden ook geprobeerd en dat gaat ook gierend mis.

Edit: pavo grasbrok vergat ik te melden, maar in het verleden wel eens gevoerd en dat was ook geen succes :+

De seniorfiber zit lijnzaad in, dat gaat helaas ook niet.

Je mag het dubieus vinden, maar 20g is voor haar doen eigenlijk al heel veel. Record staat op een zware reactie op minder dan 0,01g (dat was dan uiteraard geen grasbrok :') ). Overal kwam slijm uit, arm paard. Het is (inderdaad) een soort allergische reactie vanuit het GALT, juist daarom kunnen kleine hoeveelheden ook niet. Hooi is geaccepteerd door haar GALT, juist daarom hoop ik met iets wat hooiig genoeg is een neutrale drager toe te voegen.

Zemelen zou ik nog naar kunnen kijken. Vrees dat dat ook niks wordt maar misschien het testen waard :D

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:27

Timothee brok van Metazoa misschien? Dat is alleen Timothee en werd hier wel goed gegeten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 17:30

Madelief7 schreef:
Timothee brok van Metazoa misschien? Dat is alleen Timothee en werd hier wel goed gegeten.

Daar zat ik ook naar te kijken idd! Goed om te lezen dat dat goed gegeten wordt, gaat op het lijstje!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:19

Je kunt ook kijken naar kruiden, puur enkelvoudig. Als ze zo allergisch is.

Bijv gemalen brandnetel, gemalen calendula, gemalen rozenbottel of kamille bloemetjes enz

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:31

Geen idee of het naar karton smaakt (mijn paarden eten het in elk geval met smaak, ook met supplementen), ik geef grasbrokken van Horsefood/Van Gorp diervoeders: https://horsefoodthebest.nl/assortiment ... n-1-detail

Het zijn kleine brokjes, bixgrootte. Ik kan me voorstellen dat dat makkelijker weg eet, niet alleen bij slecht gebit, maar ook bij goed gebit dat het lekkerder is om op die kleine brokjes te kauwen dan die grote dingen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:17

Lastige met grasbrok en fibernuggets enzo is denk ik ook nog dat het per oogst wat kan wisselen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:30

Daarom is die van Hartog interessant. Daar wordt een klein beetje melasse aan toegevoegd, waardoor het goed smaakt. Daarom is deze zo ideaal voor supplementen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:42

prompter schreef:
Ik heb Agrobs pre alpin wiesencobs, die ruiken wel naar hooi. Mijn paard eet ze graag, maar geen idee of dat ook voor jouw paard geldt...

Hier ook, maar de mijne zijn niet kieskeurig. Ik voer meestal de Wiesenflakes en soms de wiesencobs.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:44

Heu cobs van höveler ? Na elke keer op alles snel uitgekeken te zijn. Blijft paard dit toch al zeker een jaar smakelijk vinden.

Of de senior cobs maar daar zit lijnzaadolie bij in. Weet niet of je merrie daar tegen kan.
Is ook in Nederland te bestellen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:48

Hartog Haycobs wordt hier heel goed gegeten. Eventueel met een handje fibre beet door.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:16

Is ipv hooibrok bietenpulp een optie? Heel stabiele samenstelling en afhankelijk van het merk wat meer of minder melasse/suiker er in (5-10%). Weken moet, maar dan blijven supplementen meteen ook goed plakken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:18

miezelke schreef:
Hartog Haycobs wordt hier heel goed gegeten. Eventueel met een handje fibre beet door.

Hier op dit moment ook de Hartog haycobs gemengd met de myo proteïne flakes van Agrobs.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:38

Mijn paard is wel kieskeurig (geworden) en vind de Metazoa NaturalFit Haycobs echt jammie!
Ik heb er een flink aantal verschillende geprobeerd en niet zelden eet hij het een paar dagen en stopt hij dan daarna alsnog met eten, maar deze blijft er met smaak in gaan :j zélfs met niet-smakelijke supplementen er door heen :)

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:02

Is esparcette brok niet een optie? Over het algemeen smakelijker als haycobs