OCD vastgesteld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janne1998

OCD vastgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:42

Omdat ik onder het zadel geen match ben met mijn merrie, wil ik haar verkopen.
Voor de verkoop wilde ik haar graag laten keuren, niet omdat ik een bemerking verwachtte maar omdat ik alles in orde wilde hebben.

Nu blijkt dat ze een OCD in het rechter achterbeen spronggewricht. Dierenarts raadt altijd aan deze weg te laten halen.
Ze heeft er nooit last van gehad, zelf was het voor mij geen probleem geweest indien ik haar zelf zou houden. Een operatie kost uiteraard veel geld.

Hebben jullie een paard/pony met OCD en hebben ze daar last van?
En hoe kan ik haar nu het beste verkopen? Ze is nog maar 5 jaar (kwpn) en kan prachtig lopen.
Laatst bijgewerkt door Janne1998 op Vandaag, 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Re: OCD vastgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Ik denk dat ik haar zou verkopen met ocd. Maar dat zal je prijs wel drukken. Natuurlijk wel netjes bij benoemen maar zolang ze er geen last van heeft zou ik eigenlijk ook niet opereren. Als de nieuwe eigenaar dat wel wil is het risico ook van de koper. En niet meer van jou

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

De reden dat ze aanraden het weg te halen, is vooral omdat als ze er toch uiteindelijk wel last van krijgen, er vaak al schade is ontstaan in het gewricht en je dan dus eigenlijk gewoon te laat bent.

De operatie op zich is routine en meestal ook redelijk betaalbaar, maar er is altijd een risico op complicaties en je paard moet daarna eerst herstellen en dan weer opgepakt worden, conditie opbouwen en onder het zadel voor de verkoop.

Ik denk dat als je dan de kosten van de operatie, stalling, herstel en weer in conditie brengen (vraag je ook af of je er zelf weer op zou willen als ze een tijd heeft stil gestaan) bij elkaar optelt, je haar misschien beter nu voor een lagere prijs kan verkopen. Maar dat blijft een persoonlijke afweging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

Als je geen match bent zo ik de bemerking benoemen en dan helaas voor minder verkopen.
Je kunt duidelijk aangeven wat je hier ook doet, nooit last van gehad maar nu voor verkoop rontgen gemaakt en dat aan het licht gekomen.

Balen zeg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

Je kan een andere da vragen wat die er van vind. Als een da aanraad weg te halen zou ik dat zeker doen. Als ze er last van krijgen ben je te laat en dat is zonde..

Qua verkoop.. ja.. lastig dilemma. Ik denk ook lagere prijs verkopen.

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:35

En bijv verkopen als fokmerrie/weidemaatje/coaching? Zouden jullie dat wellicht aanraden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Kabayo schreef:
Ik denk dat ik haar zou verkopen met ocd. Maar dat zal je prijs wel drukken. Natuurlijk wel netjes bij benoemen maar zolang ze er geen last van heeft zou ik eigenlijk ook niet opereren. Als de nieuwe eigenaar dat wel wil is het risico ook van de koper. En niet meer van jou

Hier ben ik het mee eens, zo zou ik het ook doen.Het paard heeft nu geen last toch en na een operatie heeft ze dat wel. Eerlijk erbij zeggen en voor een aangepaste prijs aanbieden. Best mogelijk dat het paard hier ook nooit last van zal krijgen. Dat wordt de gok van de koper die zodoende een leuk paard voor lagere prijs kan kopen. (wel alles in een contract vastleggen zodat ze later niet gaan reclameren!) Volgens wat ik wel eens op Bokt las is een ocd-operatie niet niks en ik zou het een nu klachtenvrij paard daarom niet aandoen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:38

Nee gewoon als sportpaard.
Want na de operatie is dat ook.

En dan kijken de mensen die haar kopen zelf maar of ze dat ook laten doen.

Dus een advertentie met aangeboden sportpaard, maar door bemerking een lagere prijs.

En dan benoemen wat er is

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

Janne1998 schreef:
En bijv verkopen als fokmerrie/weidemaatje/coaching? Zouden jullie dat wellicht aanraden?

Hier zijn er 1000 van in een dozijn , dan kun je haar ook als rijpaard met bemerking goedkoop verkopen, komt op hetzelfde neer. Zij is immers niet ongeschikt als rijpaard na dit oordeel. Of ze interessant is als fokmerrie ligt heel erg aan het papier, sport en wat de merrie zelf doet. Daarnaast staan er op het moment tig fokmerries te koop. Een verder gezond paard als weidemaatje verkopen acht ik ook kansloos.

Als je het geld er zelf niet in wilt steken, zet haar dan met dit verhaal te koop, tegen een lage prijs of breng haar met dit verhaal naar een handelaar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Janne1998 schreef:

Nee. Die gaan altijd bijna gratis weg, en zolang ze er geen last van heeft kan ze gewoon aan het werk toch? Want als je wel had gerontgend op jonge leeftijd, had je haar dan ook niet beleerd?

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:52

Kabayo schreef:
Janne1998 schreef:

Nee. Die gaan altijd bijna gratis weg, en zolang ze er geen last van heeft kan ze gewoon aan het werk toch? Want als je niet had gerontgend, had je haar dan ook niet beleerd?

Ze is beleerd en wordt momenteel nog gewoon gereden.

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:55

Oehlala schreef:
Janne1998 schreef:

Hier zijn er 1000 van in een dozijn , dan kun je haar ook als rijpaard met bemerking goedkoop verkopen, komt op hetzelfde neer. Zij is immers niet ongeschikt als rijpaard na dit oordeel. Of ze interessant is als fokmerrie ligt heel erg aan het papier, sport en wat de merrie zelf doet. Daarnaast staan er op het moment tig fokmerries te koop. Een verder gezond paard als weidemaatje verkopen acht ik ook kansloos.

Als je het geld er zelf niet in wilt steken, zet haar dan met dit verhaal te koop, tegen een lage prijs of breng haar met dit verhaal naar een handelaar.

Ze heeft wel leuke papieren. Het is niet dat ik er geen geld in wil steken, had ik haar gehouden dan wist ik dit niet. Verkopen is mijn plan sowieso omdat ik geen klik met haar heb.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Janne1998 schreef:
Kabayo schreef:
Nee. Die gaan altijd bijna gratis weg, en zolang ze er geen last van heeft kan ze gewoon aan het werk toch? Want als je niet had gerontgend, had je haar dan ook niet beleerd?

Ze is beleerd en wordt momenteel nog gewoon gereden.

Ja ik las het later even terug, had m nog aangepast.
Ik denk dat je haar prima als rijpaard kan verkopen, zolang je het maar eerlijk meld

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:00

Het is wel een aardig lijntje idd. Jameson valt wel wat tegen in nafok, en dat zou de interesse kunnen drukken, naast de slechte markt voor verkoop.

Als ze braaf met rijden is, en verder gezond, zou ik haar gewoon met deze bemerking geprijsd op internet zetten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Deze lijn is veel te goed om niét te opereren. De verkoopprijs met chip is veel lager dan de opbrengst zou zijn met de kosten van de operatie er nog vanaf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:36

Janne1998 schreef:

Nee, in se betekent dit vaak dat het paard nog met losse schroeven aaneenhangt en bewezen niet meer gereden kan worden.

Maak eens een simulatie van wat operatie, revalidatie, stalling en training zou kosten en bekijk dan of je die investering er met de vraagprijs zou kunnen uitkrijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

janderegelaa schreef:
Deze lijn is veel te goed om niét te opereren. De verkoopprijs met chip is veel lager dan de opbrengst zou zijn met de kosten van de operatie er nog vanaf.

Maar als het paard de nek breekt bij het ontwaken heb je niks. En zulke stomme ongelukken bij het ontwaken komt helaas nogal eens voor
Ik zou het risico van opereren echt aan de koper geven

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:41

Gini schreef:
Janne1998 schreef:

Nee, in se betekent dit vaak dat het paard nog met losse schroeven aaneenhangt en bewezen niet meer gereden kan worden.

Maak eens een simulatie van wat operatie, revalidatie, stalling en training zou kosten en bekijk dan of je die investering er met de vraagprijs zou kunnen uitkrijgen.

Als fokmerrie met het OCD verhaal in elk geval bar weinig. € 2000-€ 2500. Dat wil ik er voor geven als draagmerrie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

Kabayo schreef:
janderegelaa schreef:

Maar als het paard de nek breekt bij het ontwaken heb je niks. En zulke stomme ongelukken bij het ontwaken komt helaas nogal eens voor

Dat gebeurt er zo weinig en tegenwoordig hebben ze daar allerlei manieren voor om veilig op te staan. Daar zou ik me echt geen zorgen om maken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:43

Kabayo schreef:
janderegelaa schreef:

Operatieverzekering is niet zo heel erg duur dus daarmee dek je dat deel vrij makkelijk af.

De handel is op dit moment niet zo heel best dus als het een goed paard is dan zou ik zeker investeren en daarna beter verkopen. Heb je iemand die de verkoop voor je gaat doen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:58

Cioccolato schreef:
Je kan een andere da vragen wat die er van vind. Als een da aanraad weg te halen zou ik dat zeker doen. Als ze er last van krijgen ben je te laat en dat is zonde..

Qua verkoop.. ja.. lastig dilemma. Ik denk ook lagere prijs verkopen.

helemaal mee eens.
Een second opinion (betaald) doen en dan beslissen.

Ik ben absoluut géén type die alle OCD's weg wil halen. Maar als 2 dierenartsen aanraden het weg te halen zou ik dat onmiddellijk wél doen.
En eigenlijk zou ik dat voor het welzijn van het paard zelf nog doen denk ik.

Bij verkoop ben je, zuur genoeg in deze situatie, toch centen kwijt aan deze bemerking. Zeker met dit advies van de DA.
Als die zou zeggen: weghalen is optie zou je nóg kunnen proberen haar as is te verkopen. Met dit advies vind ik dat geen optie.

Tenzij hij dit advies alleen geeft met het oog op een makkelijker verkoop en niet vanwege de werkelijke verwachtingen voor dit paard. Dan kun je zonder iets af te doen op het welzijn van dit paard, het (kleine) risico van de operatie nog doorschuiven naar de volgende eigenaar die een gok wil nemen voor een lagere prijs.
Laatst bijgewerkt door pol013 op Vandaag, 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:58

Kun je hem nog wel zelf rijden? Of is je mismatch dat dat momenteel ook niet kan?
Want dan moet je hem inderdaad al ergens stallen die ofwel nu, of na operatie de verkoop doet.
En zou je het revalidatietraject wel zelf kunnen doen, of ook niet?
Dat maakt inderdaad voor het kostenplaatje ook uit.

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:06

DuoPenotti schreef:
Kun je hem nog wel zelf rijden? Of is je mismatch dat dat momenteel ook niet kan?
Want dan moet je hem inderdaad al ergens stallen die ofwel nu, of na operatie de verkoop doet.
En zou je het revalidatietraject wel zelf kunnen doen, of ook niet?
Dat maakt inderdaad voor het kostenplaatje ook uit.

Ik rijd haar momenteel wel maar heel minimaal. Ik zal mij er even in verdiepen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Oehlala schreef:
Het is wel een aardig lijntje idd. Jameson valt wel wat tegen in nafok, en dat zou de interesse kunnen drukken, naast de slechte markt voor verkoop.

Dat was inderdaad wel de gedachte maar van de 95 aangeboden merrie's op de keuring zijn er 35 Elite geworden en dat is toch wel een uitzonderlijke score.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:45

Ik zou ook opereren, herstellen, even laten doorrijden en dan verkopen.