Artrose management (vnl jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Artrose management (vnl jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 23:17

Na alle topics die ik over mijn manke paard heb gedropt, hoop ik nu het laatste te openen over zijn problematiek

Half december hebben we ontdekt dat mijn 7 jaarse ruin artrose heeft op het kroongewricht linksvoor, en heeeeel lichtjes op het hoefgewricht, zelfde been. Helaas ervaart hij hier enorme last van.
Ik ben onmiddelijk overgegaan tot het veranderen van management, nl. 24/7 buiten met goede ondergrond (op deze plek staat hij nu 1,5 week), zoektocht naar de juiste supplementen en behandeling.

Eind december hebben we IRAP ingespoten op aanraden van de DA, en ik durf zeggen dat er zeker 30-40% verschil is. Nog duidelijk mank, maar veel actiever, draaft meer, speelt meer, draait terug uit zichzelf op dit been, iets wat we de laatste maanden echt kwijt waren.
De DA had aangeraden om eventueel ook een gel in te spuiten, hier ga ik zeker nog een maand mee wachten omdat hij dan terug 24u op stal moet (1 dag) en wil zien hoe het verder verbeterd nu hij 24/7 buiten staat.
Momenteel doen we enkel licht grondwerk en wandelen aan de hand. Rijden zit er voorlopig niet meer in.

Wat krijgt hij nu van supplementen?
Ik heb een tijd curcuma (met zwarte peper) en boswellia gegeven. Hiermee ging het duidelijk beter dan zonder. De curcuma blijft sowieso in het management, de boswellia doet minder dan de curcuma.
Ik ben recent gestart met duivelsklauw, maar dit vindt hij niet zo smakelijk en wilt het grootste deel van zijn eten laten staan.
Nu had mijn DA het supplement CHE mix van Phytovets aangeraden. Iemand toevallig hier ervaring mee?

Andere tips mogen ook meegegeven worden :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 00:05

De jointpower met hyaluronzuur is ook een enorme aanrader. De groenlipmossel staat ook goed bekend, maar ik ken daar geen ervaringen uit eerste hand mee. Duivelsklauw idd weer in vele soorten en smaken, eventueel te maskeren met fenegriek.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 03:14

Caily schreef:
De jointpower met hyaluronzuur is ook een enorme aanrader. De groenlipmossel staat ook goed bekend, maar ik ken daar geen ervaringen uit eerste hand mee. Duivelsklauw idd weer in vele soorten en smaken, eventueel te maskeren met fenegriek.

Die heb ik geprobeerd, helaas hebben glucosamine en msm (ook die van pharmahorse) weinig effect op zijn comfortlevel.
Ik heb deze een tijdje in de plek gegeven van de curcumix souplesse (curcuma, boswellia en groenlipmossel). Nu geef ik gewoon curcuma en boswellia apart.
Die fenegriek is wel interessant, want dat eet hij wel graag :)

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 05:31

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 07:48

Ik heb goede ervaring met Cortaflex van Equine America.

Maar poeh, een 7-jarige die klinisch al zo slecht is door artrose. Heftig hoor. Sterkte met hem.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 07:56

Elisa2

Re: Artrose management (vnl jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 08:04

Wat sneu voor zo'n jong dier! Ik denk sowieso aan glucosamine voor ondersteuning bij artrose.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 08:17

evilginger schreef:
Caily schreef:

Die heb ik geprobeerd, helaas hebben glucosamine en msm (ook die van pharmahorse) weinig effect op zijn comfortlevel.
Ik heb deze een tijdje in de plek gegeven van de curcumix souplesse (curcuma, boswellia en groenlipmossel). Nu geef ik gewoon curcuma en boswellia apart.
Die fenegriek is wel interessant, want dat eet hij wel graag :)

Hoe lang heb je het gegeven? Pas na 3 maanden is de werking optimaal. Wist ik ook niet, maar het klopte wel achteraf. Ben blij dat ik ben door gegaan, wilde eigenlijk stoppen na 6 weken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 08:38

Mijn ruin van 19 heeft ook artrose op die plek, maar in Emmeloord zeiden ze dat wetenschappelijk gezien alleen glucosamine een bewezen werking heeft. Wel iets om rekening mee te houden denk ik. Andere middeltjes kunnen dus ook prima ondersteuning bieden, maar als je kijkt naar onderzoeken komt alleen glucosamine daar uit als bewezen werkzaam.

Caily: ik geef nu dus bijna 3 maanden glucosamine bij (joint power van horseflex), dus goed om te weten dat het vanaf dan pas optimaal werkt.

Ik ben ook heel benieuwd naar verschil winter/zomer. Tot nu toe is het nog heel erg zoeken naar wat precies allemaal invloed heeft op zijn beweging, want ook tijdens de natte kou van afgelopen tijd heeft mijn ruin ook prima dagen gehad. En andersom ook: slechtere dagen tijdens rustig droog weer.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 08:56

Rije schreef:
Mijn ruin van 19 heeft ook artrose op die plek, maar in Emmeloord zeiden ze dat wetenschappelijk gezien alleen glucosamine een bewezen werking heeft. Wel iets om rekening mee te houden denk ik. Andere middeltjes kunnen dus ook prima ondersteuning bieden, maar als je kijkt naar onderzoeken komt alleen glucosamine daar uit als bewezen werkzaam.

Caily: ik geef nu dus bijna 3 maanden glucosamine bij (joint power van horseflex), dus goed om te weten dat het vanaf dan pas optimaal werkt.

Ik ben ook heel benieuwd naar verschil winter/zomer. Tot nu toe is het nog heel erg zoeken naar wat precies allemaal invloed heeft op zijn beweging, want ook tijdens de natte kou van afgelopen tijd heeft mijn ruin ook prima dagen gehad. En andersom ook: slechtere dagen tijdens rustig droog weer.

Mijn paard heeft ook al jaren artrose (nu inmiddels 19 jaar), alleen dan op een andere plek. Ik ben zelf niet van de eindeloos middeltjes voeren. Mijne krijgt alleen Jointpower van Horseflex. Dit krijgt hij al jaren. Dit heeft wel even tijd nodig. Of ik verschil merk? Dat weet ik niet, omdat hij dit al zolang krijgt. Wat ik wel weet als ik hem volledig stil zet dat hij dan heel snel achteruit gaat. Hele lichte beweging, veel buiten helpt hem wel en geen korte draaien maken.

Duivelsklauw en andere middeltjes ben ik geen fan van, omdat mijn beeld daarbij is dat sommige paarden dan door hun pijn heen lopen. Daarnaast is het echt niet goed voor de maag en mag je het geen lange periode blijven voeren. Houdt er rekening mee dat paarden op koude dagen slechter zijn. Ik zelf zou geen grondwerk doen met een paard met artrose. Tenzij je rechtuit kan gaan. Op een volte is belastend en heeft meer een negatieve invloed als positieve invloed. Wandelen daarin tegen zou wel een positieve bijdrage kunnen leveren. 7 jaar is erg jong. Ik vraag me dan af hoe ziet zijn toekomst er dan uit? Heeft hij pijn? Kan hij in de toekomst pijn vrij bewegen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:18

Ik ben van mening je al dat geld wat je spendeerd aan supplementen waarvan geen bewijs bestaat ze ook echt wat doen beter kunt besteden aan elk half jaar hyarulon rechtstreeks in te laten spuiten zodat het gewricht gesmeerd blijft en je paardje soepel kan blijven lopen!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:53

Ik mis in dit verhaal in mijn optiek een van de belangrijkste schakels: namelijk de hoefsmid. Die kan hierin een wezenlijk verschil maken. Mijn eigen paard heeft ook artrose op de hoefgewrichten en ik was op een gegeven moment elke 3 maanden aan het inspuiten om hem een beetje goed te houden. Tot we eens goede standfoto's (rontgenfoto's om te checken of het binnenin allemaal goed staat) hadden gemaakt. Hieruit bleek dat de hoeken van de gewrichten ten opzichte van elkaar verre van optimaal waren (ondanks er al jaren een zeer goede smid aan zat). Nu we dit met speciaal beslag optimaliseren hoef ik nauwelijks nog in te spuiten en is het paard beter als ooit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:58

Mijn 10 jarige heeft sinds augustus de diagnose beginnnde artrose in het hoefgewricht. Mede door stand voet en gewrichten kreupel
Ik geef nu NAF superflex en op ander speciaal beslag laten zetten op de kliniek zelf, en paard loopt nu alweer bijna helemaal goed. Mogen inmiddels heel rustig opbouwen

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:01

Fayyah19 schreef:
Kurasyn is een heel fijn supplement. Mijn oudere ruin met artrose kreeg het en dit werkte het beste.
https://www.dochorse.nl/kurasyn-trm.htm ... gI-y_D_BwE

Oh ik wist niet dat dit ook voor artrose gebruikt kon worden?
Als ik de reviews las, leek het meer voor een ontspannend paard, maar dus mogelijk ook het proberen waard :)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:02

Roodvos schreef:
Ik heb goede ervaring met Cortaflex van Equine America.

Maar poeh, een 7-jarige die klinisch al zo slecht is door artrose. Heftig hoor. Sterkte met hem.

Ja het is echt pure pech.. RX’en van een jaar geleden zijn helemaal in orde, op de MRI was een beetje artrose te zien :(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:04

Het schijnt dat bloedzuigertherapie het ongelooflijk goed doet bij artrose, zoek er maar eens op, en ik geef bij een oude merrie vloeibare duivelsklauw door haar slobber, dat ruikt heel lekker en dat wordt ook goed gegeten door haar, maar bij zo'n jong paard zou ik toch eerst andere dingen proberen, duivelsklauw kan toch ook wel voor maagklachten gaan zorgen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:05

Caily schreef:
Hoe lang heb je het gegeven? Pas na 3 maanden is de werking optimaal. Wist ik ook niet, maar het klopte wel achteraf. Ben blij dat ik ben door gegaan, wilde eigenlijk stoppen na 6 weken.

De jointpower zelf een maand, ik heb de pot wel nog staan dus kan altijd heropstarten :)

Die van pharmahorse heeft hij zeker een half jaar gekregen, met weinig verschil helaas

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:06

Rije schreef:

Het verschil in de zomer valt dus nog af te wachten, maar ik weet uit eigen ervaring dat koud en nat weer geen deugd doet (zit zelf zonder kraakbeen in mijn knieën dus beetje hetzelfde effect)
Ben heel benieuwd hoe hij het in de zomer gaat doen

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:11

Gizeppie schreef:
Rije schreef:

Mijn paard heeft ook al jaren artrose (nu inmiddels 19 jaar), alleen dan op een andere plek. Ik ben zelf niet van de eindeloos middeltjes voeren. Mijne krijgt alleen Jointpower van Horseflex. Dit krijgt hij al jaren. Dit heeft wel even tijd nodig. Of ik verschil merk? Dat weet ik niet, omdat hij dit al zolang krijgt. Wat ik wel weet als ik hem volledig stil zet dat hij dan heel snel achteruit gaat. Hele lichte beweging, veel buiten helpt hem wel en geen korte draaien maken.

Duivelsklauw en andere middeltjes ben ik geen fan van, omdat mijn beeld daarbij is dat sommige paarden dan door hun pijn heen lopen. Daarnaast is het echt niet goed voor de maag en mag je het geen lange periode blijven voeren. Houdt er rekening mee dat paarden op koude dagen slechter zijn. Ik zelf zou geen grondwerk doen met een paard met artrose. Tenzij je rechtuit kan gaan. Op een volte is belastend en heeft meer een negatieve invloed als positieve invloed. Wandelen daarin tegen zou wel een positieve bijdrage kunnen leveren. 7 jaar is erg jong. Ik vraag me dan af hoe ziet zijn toekomst er dan uit? Heeft hij pijn? Kan hij in de toekomst pijn vrij bewegen?

Ik probeer met grondwerk zoveel mogelijk rechtuit te gaan en vooral te oefenen op een juiste houding, voltes probeer ik ten alle koste te vermijden. We longeren ook absoluut niet en cirkelen begin ik niet eens aan. Het is met akkoord van de DA om hem ook mentaal bezig te houden, want inderdaad, hij is erg jong..
Qua toekomst is er gezegd: geen springpaard, maar dat zei ik sowieso al toen er een blessure op zijn voorbeen kwam.
Rijpaard, kleine kans, wandelpaard ziet de DA wel nog als optie.
Hij lijkt geen pijn te hebben als je hem bezig ziet in de paddock. Hij kreeg ook geen pijnstilling meer de laatste 2 weken. Enkel curcuma en boswellia wat normaal gezien niet pijnstillend werkt, maar enkel zorgt voor ondersteuning voor soepelere gewrichten.
Beetje contradictorisch dus met manken = pijn, want meneer bokt en crosst er op los, even veel als voor zijn blessure.
Ik ben er wel van overtuigd dat het last geeft, maar als het echt pijn zou doen, zou hij ook niet zo crossen en bokken denk ik
Laatst bijgewerkt door evilginger op 14-01-26 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:12

Hyaluronzuur is echt essentieel, liever niet laten inspuiten maar laten nanorizeren. Elke injectie die je zet geeft namelijk schade aan het gewricht (dat is wetenschappelijk onderzocht) en zeker op deze leeftijd wil je dat echt niet. Daarnaast ook hier goede ervaringen net bloedzuigers.

Bedenk ook dat duivelsklauw alleen helpt tegen de pijn maar niets doet tegen het probleem. Kan natuurlijk prima in een slechte periode gebruikt worden maar liever niet constant. Glucosamine zou ik wel doorlopend geven.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:14

lianne125 schreef:
Ik mis in dit verhaal in mijn optiek een van de belangrijkste schakels: namelijk de hoefsmid. Die kan hierin een wezenlijk verschil maken. Mijn eigen paard heeft ook artrose op de hoefgewrichten en ik was op een gegeven moment elke 3 maanden aan het inspuiten om hem een beetje goed te houden. Tot we eens goede standfoto's (rontgenfoto's om te checken of het binnenin allemaal goed staat) hadden gemaakt. Hieruit bleek dat de hoeken van de gewrichten ten opzichte van elkaar verre van optimaal waren (ondanks er al jaren een zeer goede smid aan zat). Nu we dit met speciaal beslag optimaliseren hoef ik nauwelijks nog in te spuiten en is het paard beter als ooit.

Ohja, die zal ik ook even kaderen :)

Sinds juli stond hij op orthopedisch beslag, toen is de MRI ook gemaakt en advies van de kliniek was om dit beslag te gaan gebruiken. Paard was hiervoor blootvoets.
Mijn smid bekapt ook volgens de tips van de kliniek, dus teen iets korter zodat hij beter kan afrollen. De DA checkt zijn hoeven ook elke controle en is altijd tevreden.

Sinds december staat hij op plakijzers. We hebben deze ook wat bijgewerkt zodat deze ook beter afrollen
Hier loopt hij hetzelfde op als op de orthopedische ijzers

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 10:18

Hier goede ervaring met de combinatie glucosamine en duivelsklauw. Heb je duivelsklauw in poedervorm geprobeerd? Dat geeft een vieze smaak. Hier worden de stukjes beter gegeten, dat geeft geen vieze smaak aan het voer af: https://www.baroen.nl/winkel/duivelskla ... cgQAvD_BwE

Glucosamine moet je wel even een paar weken geven voor je resultaat ziet overigens.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:18

0000 schreef:
Hyaluronzuur is echt essentieel, liever niet laten inspuiten maar laten nanorizeren. Elke injectie die je zet geeft namelijk schade aan het gewricht (dat is wetenschappelijk onderzocht) en zeker op deze leeftijd wil je dat echt niet. Daarnaast ook hier goede ervaringen net bloedzuigers.

Bedenk ook dat duivelsklauw alleen helpt tegen de pijn maar niets doet tegen het probleem. Kan natuurlijk prima in een slechte periode gebruikt worden maar liever niet constant. Glucosamine zou ik wel doorlopend geven.

Hyaluronzuur inspuiten zijn we inderdaad niet mee akkoord. De IRAP en gelspuit vinden we wel interessant omdat hij hier jaren goed mee zou zijn. Eventueel is er ook nog backsound therapie die we kunnen proberen, waar hij tot 6 jaar goed mee kan zijn, maar de kliniek wilt dit enkel doen als IRAP en gel geen effect hebben.
Daarbij reageerde hij heel kort op hyaluronzuur toen we dit eens hadden ingespoten om te zien wat het effect was (nog geen MRI genomen toen, RX’en waren clean, niks abnormaal te voelen maar wel mank). Om dan elke 3 maanden te gaan inspuiten, is echt niet goed.

Bloedzuigers zal ik eens bekijken :)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 10:20

Daihyo schreef:
Hier goede ervaring met de combinatie glucosamine en duivelsklauw. Heb je duivelsklauw in poedervorm geprobeerd? Dat geeft een vieze smaak. Hier worden de stukjes beter gegeten, dat geeft geen vieze smaak aan het voer af: https://www.baroen.nl/winkel/duivelskla ... cgQAvD_BwE

Glucosamine moet je wel even een paar weken geven voor je resultaat ziet overigens.

Ik geef inderdaad de poedervorm. Volgende keer dat ik het bestel zal ik de stukjes eens proberen, maar ga op aanraden van velen het nu enkel deze rotte winterperiode gebruiken en als het weer stabieler en beter is, stopzetten.

Glucosamine ga ik opnieuw opstarten op iedereen hun aanraden. Ik heb de jointpower van horseflex nog staan dus die kan ik onmiddelijk terug opstarten :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:03

0000 schreef:

Dat inspuiten geeft op ten duur enkel schade als je met cortisonen spuit.
Hyarulon is lichaams eigen en smeert enkel de gewrichten. Dat geeft geen schade en kun je blijven herhalen