Ik heb mijn oudje zo lang mogelijk in beweging gehouden. Zelfs tot op de dag van vandaag met 30 jaar oud gaat hij nog op bosritjes.
Ik was juist van 'bij twijfel wél proberen' en zoals hierboven geschreven 'motion is lotion'. Dus die heeft zelfs nog tot op hoge leeftijd 'gesport' (als in BB crossen en trainingen etc). Ik denk tot minimaal tot hij 25 was? Daarna werden de hindernissen wel steeds minder. En was het dressuur en buitenritten.
Ik heb echt heel duidelijk het verschil gezien toen ik gestopt ben hem zelf (semi fanatiek) te rijden en toe het laatste stukje dressuurwerk ook wegviel. Dat was echt meteen een flinke klap achteruit voor hem. Dus voor zijn welzijn had ik heb beter nog regelmatig wat kunnen 'afdrogen'
Ik redde het alleen niet meer met opvolgers waar ik ambities mee had. Ik had ook niet bepaald verwacht dat die oude het zoo lang vol ging houden.
De enige aanpassingen?
- voeren! al vanaf zijn 20e merkte je dat zijn spijsvertering/bespiering meer nodig had. Nu is het echt een gat waar heeeeeeel veel eten in verdwijnt. Maar dan is hij ook nog steeds gewoon toonbaar.
- deken er af toen ik minder fanatiek werd en er nu juist weer op om zijn gewicht wat makkelijker op pijl te houden.
Een ander zadel heb ik niet. Wel werk ik nu met een bontje wat je op kunt vullen. Want die rug verandert wel echt.
En werken op maat. Maar dan dus aan de: wat kun je nog wél kant en niet aan de voorzichtige kant.
En zo veel mogelijk vrije beweging. Hij daagt soms nog steeds andere paarden uit. En moet soms ook rennen omdat hij gepest wordt. Maar ook daar van denk ik: blijf je lekker van in beweging.
Of ik de wijsheid in pacht heb? Geen idee natuurlijk. Het kan ook zo zijn dat ik een toevallig heel hardnekkig stukje onkruid in de wei heb staan.