Ervaring kissing spines operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oza04

Ervaring kissing spines operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 21:14

Hii,

Ik zit middenin de zoektocht naar een 2e paard. Ik heb een super leuk paard gevonden, maar voor ik mezelf helemaal lekker maak op het idee wil ik toch wat informatie inwinnen over wat voor gevolg een kissing spines operatie heeft op de toekomst van een paard.

T paard waar het om gaat heeft eind 2022 een KS operatie gehad waar er aal 5 wervels is geopereerd. Paard ging een jaar later weer 1e keer ohz.

Paard wordt nu op L niveau gereden en veel buitenritten meegedaan.

Doel voor mij zou zijn, harmonieus en gericht op biomechanica opleiden in de dressuursport. Doel is om het Z te halen, maar mocht dit niet kunnen ook heeelemaal prima. Heerlijk naar buiten, lessen en vooral veel plezier hebben.

Mocht iemand ervaringen uit 1e hand hebben van hun eigen paard of bijv van een stalgenoot die mij wat meer kunnen vertellen over de eventuele nasleep die de operatie heeft heel graag!

Mocht ik uiteindelijk wel over willen tot koop, bereik ik de dierenarts natuurlijk ook om te vragen hoe zij erover denken.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:46

Een paard met problemen zou ik laten staan. De problemen komen vanzelf wel daar hoef je niet voor te betalen.

Suzanne F.

Re: Ervaring kissing spines operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:56

Nope, verder kijken. Zijn vast leuke gezonde jonge paarden te koop.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:05

Ik heb dit paard langs zien komen op facebook en volgens mij werd er nog 12000 voor gevraagd kan dat?

Ik had hem laten staan. Een operatie aan 5 wervels is echt niet niks en zeker voor dat geld.

Verder geen ervaring voor je.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:37

Nee, met jouw doel zou ik deze laten staan.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 00:12

Nee, ik zou de gok niet nemen, vooral omdat je wedstrijden wilt starten.

Gun jezelf een gezond paard zonder issues.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 01:03

Saaams schreef:
Ik heb dit paard langs zien komen op facebook en volgens mij werd er nog 12000 voor gevraagd kan dat?

Ik had hem laten staan. Een operatie aan 5 wervels is echt niet niks en zeker voor dat geld.

Verder geen ervaring voor je.

Neeeeee geen 12k hoor.. Vind die van nu ook niet erg gunstig geprijsd, maar daar valt altijd nog over te praten.

Maar als iedereen zegt, niet doen. Laat ik t zitten, zoeken gewoon rustig verder. Heb er gister ook 1 op een 'misschien' laten staan.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 04:45

Laten staan, miserie moet je niet kopen, die krijg je vanzelf wel bij eender wel paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 05:27

Wel fijn dat de eigenaar eerlijk is over de geschiedenis van het paard, maar ik zou het risico toch niet nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 07:50

Ik zag hem ook. Word als recreatie paard aangeboden toch?
Vond het ook een erg aansprekend paard.

Ja lijkt met eerlijk verhaal.
Maar ik weet ook te weinig van ernstige ks hoe dat zit na operatie.

Misschien kun je dat eens vragen aan je eigen dierenarts.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:25

Laat je een paard wat ooit geopereerd is aan OCD ook staan? Dat zijn heel veel hengsten ook namelijk. Anders komen ze niet door de keuring voor de dekdienst.

Wat ik hier belangrijk zou vinden is of het paard dan echt weer voor 100% goedgekeurd is voor de sport. Bij een ja zou de verkoper het niet eens hoeven vermelden. Dus ergens denk ik dat er toch een niet 100% ja gegeven is. Of dat je het kunt zien op foto's van de rug, als je die laat maken met keuren.

Vergeet niet dat 15 jaar geleden een paard eigenlijk niet met de rug en hals op de foto gezet werd. Toen waren kissing spines behoorlijk onbekend. Een merrie kreeg het PROK certificaat met alleen foto's van de benen.

Ik zou dus informeren bij zowel de eigenaar van het paard als je eigen dierenarts of een paar klinieken bellen met de vraag hoe het zit na zo'n operatie. Als dit tenminste je potentiele droompaard is. Dan zeg je geen nee op basis van een te vroeg gevoel.

Als je doel het Z is en er wordt nu al gezegd dat dit mogelijk niet gaat is het een nogo, als er gezegd wordt dat dit gewoon mogelijk is, dan zou ik zo'n paard wel overwegen. Maar ik zou dus dan niet alleen naar Z dressuur vragen, maar ook naar Z springen, omdat springen een rug meer belast. Dus gewoon of het paard net zo goedgekeurd zou worden als eentje zonder operatie met goede foto's

Sowieso snap ik het begrip 'recreatiepaard' niet. Je vraagt vaak net zo veel of nog meer als je niet in de sport rijdt. Ik rij geen wedstrijden meer, maar wil een paard wat ik in het weekend gewoon kan pakken en er mee op buitenrit kan gaan, mee kan gaan springen (soms ook oefenparcours), of dressuren zonder ergens over na te denken. Mijn buitenritten en trainingen zijn niet opeens minder belastend omdat ik geen wedstrijden rij. Vaak betekent recreatiepaard dat het dier wat mankeert en dus niet intensief bereden kan worden. Staat er al recreatiepaard bij de advertentie? Dan is het bij mij een directe nogo. Als een paard op deze manier goedgekeurd is, dan is het direct een nogo voor mij. Dan heb ik liever een ongekeurde waar ik de gok neem zeg maar.

Maar goed, ik ben sowieso wat meer van team 'alles te weten maakt niet gelukkig', dus een jong paard wat niet gereden is helemaal niet laten keuren in een lagere prijsklasse kan een prima paard opleveren. Mijn paard wordt in mei 23, als jaarling ongekeurd gekocht (ook geen klinische keuring) en is nog fit. Geluk? Kan. Maar ook de 10 jarige jonge ruin die ik rij is nooit gekeurd. Wat ik hier mee wil zeggen is dat er beslist volledig fitte en goede paarden zijn. Dus als deze het toch niet wordt dat je er heus wel 1 gaat vinden waar op dat moment niets aan mankeert. En dan afhankelijk van leeftijd wel of niet laten keuren (eentje die gereden is zou ik sneller laten keuren omdat je niet weet wat er mee gebeurd is).
Ellende kun je natuurlijk altijd krijgen door pech in de toekomst.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:28

Mijn paard is in maart 2021 geopereerd aan meerdere wervels. In september 2021 heb ik hem gekocht. Ik heb met keuren zijn rug goed op de foto laten zetten.

Ik heb nooit wat gemerkt aan hem. Ik doe al jaren van alles met hem.
Crossen, hoge dressuur, springen, buitenritten.

Hij wordt jaarlijks gecheckt, zijn rugspieren zijn in hele goede conditie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:47

LieZ_Horses schreef:
Mijn paard is in maart 2021 geopereerd aan meerdere wervels. In september 2021 heb ik hem gekocht. Ik heb met keuren zijn rug goed op de foto laten zetten.

Is die jaarlijkse check noodzakelijk? Dan is zoiets voor mij een nogo. Of doe je dat voor je eigen gemoedsrust?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:56

LieZ_Horses schreef:

De eerste reactie gebaseerd op ervaring!

Fijn om te lezen :j

Ik stond enkele jaren geleden ook voor de keuze wel of niet opereren. Ik durfde niet en heb het paard laten gaan. Het was toen nog zon nieuwe operatie.

Maar als het nu vergelijkbaar is met een OC operatie, welnu, waarom zou zon gerevalideerd paard niet meer fit kunnen zijn voor sportief gebruik?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:25

Snap niet zo waarom je een paard wat recreatie aangeboden word tot Z niveau wil opleiden...

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:53

germie schreef:
LieZ_Horses schreef:

Is die jaarlijkse check noodzakelijk? Dan is zoiets voor mij een nogo. Of doe je dat voor je eigen gemoedsrust?

Doe ik voor mijn eigen gemoedsrust :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:02

Dan klinkt het dus best positief zo'n operatie. Ze kunnen inderdaad steeds meer.

Het is dan van belang of het paard voor recreatie wordt aangeboden, dan is er bij mij de waarom? vraag.
Want de jouwe is zo te lezen gewoon een sportpaard en ook als zodanig weer geheel goed.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:51

Ik zou ook zeggen dit paard heeft juist GEEN probleem meer. Als hij goed door de keuring komt en die dierenarts acht hem geschikt voor jou doel. Waarom niet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:08

germie schreef:
Laat je een paard wat ooit geopereerd is aan OCD ook staan? Dat zijn heel veel hengsten ook namelijk. Anders komen ze niet door de keuring voor de dekdienst.

Wat ik hier belangrijk zou vinden is of het paard dan echt weer voor 100% goedgekeurd is voor de sport. Bij een ja zou de verkoper het niet eens hoeven vermelden. Dus ergens denk ik dat er toch een niet 100% ja gegeven is. Of dat je het kunt zien op foto's van de rug, als je die laat maken met keuren.

Vergeet niet dat 15 jaar geleden een paard eigenlijk niet met de rug en hals op de foto gezet werd. Toen waren kissing spines behoorlijk onbekend. Een merrie kreeg het PROK certificaat met alleen foto's van de benen.

Ik zou dus informeren bij zowel de eigenaar van het paard als je eigen dierenarts of een paar klinieken bellen met de vraag hoe het zit na zo'n operatie. Als dit tenminste je potentiele droompaard is. Dan zeg je geen nee op basis van een te vroeg gevoel.

Als je doel het Z is en er wordt nu al gezegd dat dit mogelijk niet gaat is het een nogo, als er gezegd wordt dat dit gewoon mogelijk is, dan zou ik zo'n paard wel overwegen. Maar ik zou dus dan niet alleen naar Z dressuur vragen, maar ook naar Z springen, omdat springen een rug meer belast. Dus gewoon of het paard net zo goedgekeurd zou worden als eentje zonder operatie met goede foto's

Sowieso snap ik het begrip 'recreatiepaard' niet. Je vraagt vaak net zo veel of nog meer als je niet in de sport rijdt. Ik rij geen wedstrijden meer, maar wil een paard wat ik in het weekend gewoon kan pakken en er mee op buitenrit kan gaan, mee kan gaan springen (soms ook oefenparcours), of dressuren zonder ergens over na te denken. Mijn buitenritten en trainingen zijn niet opeens minder belastend omdat ik geen wedstrijden rij. Vaak betekent recreatiepaard dat het dier wat mankeert en dus niet intensief bereden kan worden. Staat er al recreatiepaard bij de advertentie? Dan is het bij mij een directe nogo. Als een paard op deze manier goedgekeurd is, dan is het direct een nogo voor mij. Dan heb ik liever een ongekeurde waar ik de gok neem zeg maar.

Maar goed, ik ben sowieso wat meer van team 'alles te weten maakt niet gelukkig', dus een jong paard wat niet gereden is helemaal niet laten keuren in een lagere prijsklasse kan een prima paard opleveren. Mijn paard wordt in mei 23, als jaarling ongekeurd gekocht (ook geen klinische keuring) en is nog fit. Geluk? Kan. Maar ook de 10 jarige jonge ruin die ik rij is nooit gekeurd. Wat ik hier mee wil zeggen is dat er beslist volledig fitte en goede paarden zijn. Dus als deze het toch niet wordt dat je er heus wel 1 gaat vinden waar op dat moment niets aan mankeert. En dan afhankelijk van leeftijd wel of niet laten keuren (eentje die gereden is zou ik sneller laten keuren omdat je niet weet wat er mee gebeurd is).
Ellende kun je natuurlijk altijd krijgen door pech in de toekomst.

Wat gek dat een hengst die aan OCD is geopereerd door de keuring komt. OCD is toch erfelijk? Daar zou je dan eigenlijk niet mee moeten dekken lijkt mij. Of zie ik het verkeerd?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:10

Hevonen schreef:
Wat gek dat een hengst die aan OCD is geopereerd door de keuring komt. OCD is toch erfelijk? Daar zou je dan eigenlijk niet mee moeten dekken lijkt mij. Of zie ik het verkeerd?

Dat gebeurd ook niet hoor, iig niet bij de grotere stamboeken in NL.
Ook niet als ze weggehaald zijn, dat zie je op de röntgenfoto's.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:12

Amiigo schreef:
Hevonen schreef:

Dat zou ik niet te hard roepen. En je ziet het niet altijd. Bij grotere fragmenten wel, want dan blijft OC altijd zichtbaar, alleen de D (het loszittende fragment) niet.
Maar bij kleine fragmentjes is het echt niet altijd meer te zien als er wat weggehaald is.

En OCD is deels erfelijk maar er spelen meerdere factoren mee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:24

Suzanne F. schreef:
Amiigo schreef:

Dat zou ik niet te hard roepen. En je ziet het niet altijd. Bij grotere fragmenten wel, want dan blijft OC altijd zichtbaar, alleen de D (het loszittende fragment) niet.
Maar bij kleine fragmentjes is het echt niet altijd meer te zien als er wat weggehaald is.

En OCD is deels erfelijk maar er spelen meerdere factoren mee.

Ja daar heb je een punt. Met OC kunnen ze wel goed gekeurd worden en idd als je een klein fragmentje hebt en een goede chirurg kan het onzichtbaar zijn (en zal ook best eens gebeuren) op latere röntgenfoto's.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:21

Een vriendin van mij heeft zelf een paard laten opereren ging eerst een half jaar goed maar daarna heeft ze haar helaas in laten slapen omdat de operatie niet meer hielp.
Ik zou dat paard niet kopen want het is wel een risico die je neemt dan liever een gezond paard.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 12:26

Dankjulliewel!

Ja ik vroeg me echt af hoe het zat. T gaat trouwens over een 7 jarige palomino. Wordt niet aangeboden als recreatie paard, maar juist om de sport mee in te gaan

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:42

Het is denk ik ook goed om te beseffen dat er meerdere types operaties zijn.

De simpelste variant is alleen het klieven van de pees/ligament (ben even de naam kwijt) die midden over de rug loopt om zo meer ruimte te geven aan de wervels. Deze operatie is minder invasief, maar heeft ook een minder hoog slagingspercentage. Ik zou huiverig zijn voor een paard dat hier mee is behandeld.

Tegenwoordig worden er echt stukken van de wervels afgehaald. In principe zou dat een volledig curatieve oplossing moeten zijn (als alle aangedane wervels mee zijn genomen). De wervels kunnen niet meer tegen elkaar komen en dus geen pijn veroorzaken. Wel moet het geopereerde gebied natuurlijk weer genezen en het zal vast een zwakke plek blijven, maar volgens mij zouden deze paarden daarna wel weer goed moeten functioneren.