Stoer en nieuwsgierig paard ineens angstig voor alles!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dino_xhi

Stoer en nieuwsgierig paard ineens angstig voor alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 20:34

Hoi allemaal, fijne tweede kerstdag-avond!

Ik zit een beetje met iets in mijn maag, dus zou het jullie graag vertellen en ben benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn.

Ik heb een 4,5 jarig Groninger paard, ontzettend lief en doet alles super goed. Dit jaar zelf beleerd, heel rustig aan stapje voor stapje, begonnen in mei en we rijden pas ‘echt’ sinds een maand ongeveer (max 2 keer per week). Ik heb hem al bijna 3 jaar, sinds hij 1,5 jaar oud is. Hij was altijd ontzettend nieuwsgierig, vond dingen spannend maar zijn nieuwsgierigheid won en stapte daarom in nieuwe en gekke situaties als eerst ergens naartoe. Eigenlijk best wel stoer dus, voor zo’n jonkie.

Afgelopen zomer zijn we samen verhuisd, naar een totaal nieuwe omgeving een dik uur verderop. Van het zomer ging dit super, hij vermaakte zich en past goed in de groep waarin ze buiten staan. Overdag buiten en ‘s nachts op stal (wolvengwbied). Hij was licht gespannen maar nog wel zichzelf, lichtgespannen is natuurlijk normaal als je net verhuisd bent. Richting het najaar werd hij steeds iets angstiger en ook lastiger te bereiken met trainen, of als je iets simpels van hem wil vragen zoals mee de wei in lopen. Waarschijnlijk een wisselwerking maar waar ligt dan de oorzaak? Hij is op het moment zelfs zo angstig en onbereikbaar dat hij zich regelmatig losrukt, en naar een ‘veilige’ of lekkere plek (gras of stal) toe rent of stapt. Nooit met kwade bedoelingen, maar wel om aan te geven dat hij er geen behoefte aan heeft.

Om mij heen zegt iedereen dat hij vast aan het puberen is etc. Dit kan natuurlijk goed meespelen maar vraag me af wat er nog meer zou kunnen zijn? Ik herken op het moment mijn eigen paard eigenlijk niet meer.

Onlangs is tandarts, veearts geweest en hij is voor zover uitgezocht helemaal gezond. Loopt fantastisch door zijn lijf, als hij bij de les is en niet gefocust op enge dingen…

Alvast bedankt!

Bonita_Bon

Re: Stoer en nieuwsgierig paard ineens angstig voor alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 21:16

Ik pb je even

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 21:44

Onderschat de impact van een verhuizing niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 22:44

Casarell schreef:
Onderschat de impact van een verhuizing niet.

Maar wat je meestal ziet is andersom; naar mate een paard langer ergens staat, settelt hij en gaat het beter. Ik lees hier een omgekeerde reactie: het gaat steeds minder goed.

Ik heb er aardig wat verhuisd in de tijd en de meesten hadden even tijd nodig en ging het steeds wat beter. Stippeltje was best heftig, die deed er driekwart jaar over maar ook toen was het klaar.

Wat vaker een punt is dan onderkent wordt: wat is er verandert in het management en wat doet dat voor het paard?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 23:24

Maagzweer

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 07:09

Laat je in ieder geval niet wijsmaken dat je paard aan het 'puberen' is. Dat gebeurt op veel jongere leeftijd.

Kan er iets gebeurd zijn wat hem getriggered heeft? Ook toen jij er niet was? Kun je iets aanwijzen wat hem triggert of is het steeds iets anders?

En onderschat ook de invloed van wolven niet. Paarden ruiken vele malen beter dan wij. Sinds de wolven hier in roedels gevestigd zijn is die van mij buiten ook meer gespannen. Reken maar dat ze alert zijn, het blijven immers prooidieren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 07:48

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 08:55

Het is wel de leeftijd waarop ze hun grenzen graag verkennen, en losrukken om naar een lekker stuk te gaan om te eten klinkt natuurlijk wel als ongehoorzaam gedrag en niet zo zeer als angst.

Echter vraag ik me wel een paar dingen af, hoelang staat bij buiten? Wat krijgt hij qua voer? Is er iets veranderd wbt het buiten staan of het voer? Hoe erg is het wolvengebied? Wat doet hij als iemand anders hem mee neemt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:05

Wat vervelend joh... :(:)

De meest voor de hand liggende verklaringen zijn imo dat er iets qua voer veranderd is wat ervoor zorgt dat paard veel iebeliger is geworden, voer kan zo veel verschil maken. En/of dat het beestje dus inderdaad buiten iets van bedreiging ruikt of gezien heeft waardoor hij nu banger is geworden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:11

Ik heb veel ervaring met jonge paarden en dit kan zeker wel de verandering naar het volwassener worden zijn. Hij gaat je nu de baas willen zijn en wss omdat jij niet genoeg de leiding neemt.
Je moet super consequent zijn in de opvoeding en daar eigenlijk wel 5x per week mee aan de gang.
Echt, met enkel lief, knuffelen en voorzichtig zijn word je ze nooit de baas.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:48

Eens met Popstra, en puberen is geen uitzondering op deze leeftijd, het speelt vaker als ze een aantal maanden onder de man zijn. Het wordt in de herfst wat kouder en het eerste nieuwe is er af.
Dat een Groninger dan onbereikbaar wordt is ook herkenbaar. Als je kijkt naar het type zijn het vaak 'aarde' of 'hout' paarden, of een combinatie daarvan. Die moet je bezighouden en structuur geven.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:53

Paarden puberen met 12 tot 18 maanden, kunnen we eens stoppen met "puberen" als excuus voor elke soort ongewenst gedrag van een volwassen paard misbruiken :')

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:54

Ik heb een Groninger met deels gelijke bloedlijn. Ik heb TS een PB gestuurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:55

Popstra schreef:
Je moet super consequent zijn in de opvoeding en daar eigenlijk wel 5x per week mee aan de gang.

Dit. Je paard steekt z'n middelvinger naar je op, en jij laat het gebeuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 10:56

Fly_high schreef:
Paarden puberen met 12 tot 18 maanden, kunnen we eens stoppen met "puberen" als excuus voor elke soort ongewenst gedrag van een volwassen paard misbruiken :')

En gewoon voor een goede opvoeding zorgen!

Maar ik blijf daarnaast ook bij mijn standpunt dat je kritisch moet zijn op het management en of dat ècht bij je paard past. Daar ken ik intussen ook te veel voorbeelden van...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:02

Ben je van krachtvoer / mineralen brokjes gewisseld?

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:16

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:03

Heb je les?

Verder heb ik toevallig laatst iemand laten komen voor een emdr (esdr) sessie bij mijn pony, daarbij gebruiken ze ook een hartslag meter. Heel interessant om te zien waar ze stress op bouwen en ook wanneer ze zich afsluiten en kalm lijken maar dat dus niet zijn

Zij gaf ook aan dat trainen zonder therapie kan, maar therapie kan niet zonder trainen. Iemand mee laten kijken met ervaring is dus zeer aan te raden

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 13:44

Het grootste verschil in management is dat hij minder buiten staat dan op de vorige stal, helaas is dit in deze omgeving al een van de stallen waar ze het meest buiten staan… heb in mijn zoektocht wel 50 plekjes contact mee gehad maar daar was het allemaal minder. Over een jaar of twee komt hij aan huis, dan kan ik zowel soort ruwvoer als buitenstaan zelf bepalen.

Verder krijgt hij nu verpakt hooi ipv onverpakt op zijn vorige plek. Overdag beperkt, ‘s nachts onbeperkt. In krachtvoer weinig veranderd, hij kreeg eerder ook al wel Florian en nu nog. Alleen gestopt met vitalstyle muesli, maar daar is niks voor in de plaats gekomen.

Ik snap dat veel van jullie uit mijn verhaal halen dat er misschien een loopje met me wordt genomen, ik heb het denk ik niet goed omschreven want dit is zeker niet het geval. Ik heb zelf veel jonge paarden getraind en dit is echt angst. Om het duidelijker te omschrijven een voorbeeld van gisterenavond; de waterleiding op stal was bevroren dus de paarden moesten tijdelijk uit specikuipen drinken. Alle paarden werden daar een voor een naartoe gebracht. Ik nam hem mee naar de drinkplek, hij krimpt letterlijk ineen (is ineens 5-10 cm kleiner) en verstijfd tot hij het niet meer trekt. Rukt zich los en rent zijn ‘veilige’ stal in. Dit dit hij ook regelmatig met buitenzetten, durft niet door het hek, verstard en trekt zich los om vervolgens op een veiligere plek te gaan staan. Hij doet dit bij iedereen hetzelfde.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 13:45

We werken 5/6x per week, alleen niet iedere keer rijden. Dat is max 2x per week.

Popstra schreef:
Ik heb veel ervaring met jonge paarden en dit kan zeker wel de verandering naar het volwassener worden zijn. Hij gaat je nu de baas willen zijn en wss omdat jij niet genoeg de leiding neemt.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 13:46

MyChoice schreef:
Ik heb een Groninger met deels gelijke bloedlijn. Ik heb TS een PB gestuurd.

Dankjewel! Ik moet nu weg maar zal er later even naar kijken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 15:01

Hij kan blijkbaar niet goed met zijn spanning omgaan. Dat is niet per se angst. Dat maken wij mensen ervan. Je kunt met hem aan het werk met de Tristan Tucker methode. Zo kun je hem leren om wanneer hij het spannend vindt, te kiezen voor ontspanning in plaats van vluchten.
Maar buiten dat zou ik ook het stalmanagement zo optimaal mogelijk voor hem proberen te krijgen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 16:32

Klinkt niet leuk, maar even als dubbel check... Hoe doen de mensen op stal (of dat nu personeel of stalgenoten zijn) naar hem als jij er niet bent? Ik ken wel stallen waar ze als de eigenaar er niet is wel even 'het paard op de plek zetten' als ze vinden dat eigenaar dat te weinig doet.

Wolven of minder buiten kan natuurlijk inderdaad ook mee spelen. Ik vind 5/6 x per week best heftig voor een 4 jarige eigenlijk en een paard met een normaal karakter en goed management (dus de beweging niet nodig hebben omdat die te beperkt is anders) zou prima betrouwbaar moeten blijven bij minder in mijn mening.
Ik hou vaak aan dat de leeftijd in jaren het maximale aantal keer in de week is dat ze moeten werken, dus 4 jaar = 4x max. Rijden, grondwerken en longeren valt bij mij onder werk, stukje wandelen aan de hand niet (maar dat ligt ook aan hoe lastig ze dat vinden).

Ik zou blijven zoeken naar de oorzaak, maar ondertussen ook wat gaan doen aan het leren omgaan met spanning inderdaad. Of je dat via Tristan Tucker, Featherlight, of een eigen grondwerk instructrice doet maakt niet zo uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:17

Dino_xhi schreef:
Het grootste verschil in management is dat hij minder buiten staat dan op de vorige stal, helaas is dit in deze omgeving al een van de stallen waar ze het meest buiten staan… heb in mijn zoektocht wel 50 plekjes contact mee gehad maar daar was het allemaal minder. Over een jaar of twee komt hij aan huis, dan kan ik zowel soort ruwvoer als buitenstaan zelf bepalen.

Verder krijgt hij nu verpakt hooi ipv onverpakt op zijn vorige plek. Overdag beperkt, ‘s nachts onbeperkt. In krachtvoer weinig veranderd, hij kreeg eerder ook al wel Florian en nu nog. Alleen gestopt met vitalstyle muesli, maar daar is niks voor in de plaats gekomen.

Ik snap dat veel van jullie uit mijn verhaal halen dat er misschien een loopje met me wordt genomen, ik heb het denk ik niet goed omschreven want dit is zeker niet het geval. Ik heb zelf veel jonge paarden getraind en dit is echt angst. Om het duidelijker te omschrijven een voorbeeld van gisterenavond; de waterleiding op stal was bevroren dus de paarden moesten tijdelijk uit specikuipen drinken. Alle paarden werden daar een voor een naartoe gebracht. Ik nam hem mee naar de drinkplek, hij krimpt letterlijk ineen (is ineens 5-10 cm kleiner) en verstijfd tot hij het niet meer trekt. Rukt zich los en rent zijn ‘veilige’ stal in. Dit dit hij ook regelmatig met buitenzetten, durft niet door het hek, verstard en trekt zich los om vervolgens op een veiligere plek te gaan staan. Hij doet dit bij iedereen hetzelfde.

Waarschijnlijk bouwt hij spanning op door het meer binnen staan. Kan hij wel goed tegen het verpakte hooi? Want sommige paarden kunnen dit niet goed verteren en dat kan natuurlijk ook verder doorwerken.

Voor mij zou het trouwens niet uitmaken of het angst is of niet. Maar lostrekken mag gewoon niet. Ik zou ook zsm gaan werken aan zijn angst anders op gaan lossen. Te beginnen in de bak met grondwerk en dan iets gaan doen wat hij spannend vindt en zorgen dat hij zich niet los kan trekken maar af leert vloeien. Het beste is om daar irl een goede instructeur bij te halen.

Daarnaast wellicht kijken naar supplementen, magnesium, tryptofaan, nerv control. Iets wat hem kan helpen ontspannen.

En verder wel gewoon aan het werk zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:23

Dino_xhi schreef:

Zet 'm eens een maand terug op echt hooi (onverpakt dus) en kijk eens wat er gebeurt.

Ik ken er nogal wat die het niet goed doen op voordroog, willekeurig welke versie of welke naam je het geeft.