Zijn deze paarden op gewicht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Zijn deze paarden op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:22

Ik heb een vraagje: wat vinden jullie van deze paarden? Ja, geen bespiering. Ze worden niet (Fries)/ nauwelijks (vos en bruine) gereden. Zijn dik

over de 20. Maar te dik? Te mager? Of wel aardig goed?
Ben even benieuwd naar jullie mening.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

Niet te mager. Wel arm bespierd maar dat is logisch als ze niet getraind worden. Bovenste ziet er het minst goed uit, doffe vacht en heeft buikje. Kan hooibuik zijn maar mogelijk ook wormen. Is die goed ontwormd?
Te mager zou je de ribben zien en die zie je niet. Fries en vos zien er prima uit.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op Gisteren, 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Ik vind die bovenste wel te schraal in de bespiering. Vooral de nek oog ielig. Mijn oudje zag er ook zo uit toen ze met pensioen was en die heb ik door meer eiwitten toe te voegen aan haar rantsoen wel wat voller in de bovenlijn gekregen. Inmiddels wordt ze weer gereden maar dat voller krijgen heeft daar niks mee van doen gehad. Dat was vooral voeding.

Die andere 2 zien er wel goed uit, al oogt hun kont wel wat hoekig. Wellicht komt het door de foto/houding.

Sowieso is het lastig goed te beoordelen hoe het gewicht is. Dat kun je pas echt goed inschatten door te voelen.

Op YouTube staan handige filmpjes met uitleg hoe je je paard kunt fatscoren.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:32

ze is ontwormd toen ze hier kwam. Dat was 2 a 3 maanden geleden. Doffe vacht is denk ik ook beetje het licht, want ze glanst eigenlijk behoorlijk al is dat met deken wel minder geworden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Bj de fries heb ik het idee dat je de ribben wel net ziet.
Dat mag, maar minder zou ik ook niet willen en daar op letten.

Ik ben meestal van het net niet zien in stand van de ribben, wel te voelen.
In beweging de ribben een beetje zien prima.

Dat buikige voel mij ook op.
Kan natuurlijk ook het ongetrainde zijn dat het wat meer hangt zeg maar :P

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:37

ja. Dat heb ik gedaan inderdaad (antwoord op filmpjes qua gewicht). Ik zie geen ribben. Van de bovenste zijn ze ook niet te voelen. De andere 2 een heel klein beetje. De kont is echt hoekig door geen training. De vos stond een tijdje terug vol in training, en was toen heel mooi rond. De Fries haar rug is behoorlijk doorgezakt. Ik geef merriebrok, musli, lijnzaad en extra mineralen.

o, en onbeperkt hooi (staan 6 bakken).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Ik zou eens kijken wat voor percentage eiwit er in je voer zit.

Ik heb die van mij een balancer gevoerd, grasbrok en bodybuilder van Mijten. Maar die van mij heeft ook ppid. Dus sowieso lastiger om haar op gewicht te houden.

Wellicht overwegen die bovenste te laten testen op ppid als ze schraal blijft. Terugvallen in bespiering was bij die van mij een van de eerste symptomen
Laatst bijgewerkt door capopjekop op Gisteren, 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:43

DuoPenotti schreef:
Bj de fries heb ik het idee dat je de ribben wel net ziet.
Dat mag, maar minder zou ik ook niet willen en daar op letten.

Ik ben meestal van het net niet zien in stand van de ribben, wel te voelen.
In beweging de ribben een beetje zien prima.

Dat buikige voel mij ook op.
Kan natuurlijk ook het ongetrainde zijn dat het wat meer hangt zeg maar :P

en idd, ik dacht dat ook altijd.. ribben niet zien, wel voelen. Zo rond deze tijd heeft ze altijd wel dat ze wat invalt (heb paar jaar terug ook bloedonderzoek gedaan, maar daar kwam niks uit. Ze heeft ook nooit wat. Maar is wel vaker. Ik had vroeger ook geen deken op, en sinds ik dat wel doe is het wel iets beter geworden).

Dees

Re: Zijn deze paarden op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Voor paarden op die leeftijd zien ze er alle 3 prima uit.

Friezen worden doorgaans minder 'goed' oud dan wpn-ers, dus die lijkt op deze foto nog goed genoeg.
De buik op die bruine is niet echt geweldig, maar je hebt wormonderzoek gedaan en daar kwam niets uit, dus is waarschijnlijk ruwvoerbuik. Stro op stal toevallig?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:58

capopjekop schreef:

Ik heb die van mij een balancer gevoerd, grasbrok en bodybuilder van Mijten. Maar die van mij heeft ook ppid. Dus sowieso lastiger om haar op gewicht te houden.

Wellicht overwegen die bovenste te laten testen op ppid als ze schraal blijft. Terugvallen in bespiering was bij die van mij een van de eerste symptomen

merriebrok van pavo heb ik. Juist voor de eiwitten.

Ik was even benieuwd naar jullie mening, want veterinaramt was hier. Anonieme melding (ik weet wie, want ik heb er begin december een bijrijder uitgegooid die voortdurend loog, 1 vd paarden is van een brug gedonderd omdat ze bezig was met haar telefoon, toch een sprong opbouwen terwijl ik zeg: alleen stap). Ze kwam hier en in 1e instantie was alles goed. Ze had er niks op aan te merken. Ik ben alleen zo dom geweest om de moeder van het wicht te zeggen wat haar dochter uitgespookt had en dat is er 1 van: mijn dochter doet zoiets niet (toen ik haar aansprak op haar gedrag hier zei ze dat ze geen zin had in dat drama). En toen heeft ze dus nog een melding gedaan. Over een open wond die niet behandeld werd (De wond die zij veroorzaakt heeft. Die was al niet meer zichtbaar, want natuurlijk werd die behandeld. Ik had haar alleen gezegd dat ik er niks mee deed en zij het moest doen, omdat ze het ook veroorzaakt had). Ze had gezegd dat de paarden nooit eten kregen, hoeven niet bekapt (was wel lachen, want de hoefsmid was net een dag vantevoren geweest toen vet amt kwam en de bakken zaten natuurlijk vol met hooi. Maar goed...ik ben niet zo handig met instanties, en was natuurlijk boos. Heb de vrouw van vetamt wel gezegd dat ik boos was dat zo'n wicht daarmee weg kwam en niet op haar, maar toch. Ze kunnen er niet zo goed tegen. Ik had haar ook laten zien welk voer ik had (musli, krachtvoer, merriebrok, haver, lijnzaad, mash, mineralenbrok). Maar, hoewel ze niks vaststelde toen ze hier was en alles in orde was, gaf ze na de 2e melding die ze me dus telefonisch doorgaf aan dat de paarden veel te mager waren. Ik moest ze ontwormen (Wat dus net 2 a 3 maand geleden gebeurd is), en ik moest met het hele spul naar de tandarts (in september net geweest en heb haar de facturen laten zien, maar volgens haar moest ik met zulke oude paarden elke 2 maanden het gebit na laten kijken). Ontworming prima als de dame daar gelukkig van wordt, maar ik ga echt niet met het hele spul elke 2 maanden naar de tandarts.
Laatst bijgewerkt door IHN op Gisteren, 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:00

Dees schreef:
Voor paarden op die leeftijd zien ze er alle 3 prima uit.

Friezen worden doorgaans minder 'goed' oud dan wpn-ers, dus die lijkt op deze foto nog goed genoeg.
De buik op die bruine is niet echt geweldig, maar je hebt wormonderzoek gedaan en daar kwam niets uit, dus is waarschijnlijk ruwvoerbuik. Stro op stal toevallig?

ja, ik heb stro op stal. Ze komt uit een situatie (Van overigens een zeer liefdevolle eigenaar die nog steeds haar eigenaar is officieel) waar ze weinig hooi kreeg en dus idd haar hele stal leegvrag (Waar ook al niet veel inlag). Hier krijgt ze onbeperkt hooi. In het begin was haar bak ook echt leeg s ochtends en dat is een volle ibc bak. (de helft ervan). Ze viel aan. Inmiddels weet ze wel dat er altijd hooi is, en heeft ze het nooit op s ochtends.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:01

capopjekop schreef:

welk percentage zouden ze moeten hebben trouwens?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Boos worden op zo'n luitjes is meestal niet het handigste nee, maar dat weet je nu ook wel :)

Maar als ze er nu zo uitzien als op de foto is het natuurlijk onzin te stellen dat ze te mager zijn.
En tandarts, ik doe wat die aangeeft.
Als die zegt over een jaar controle is prima doe ik dat, als die zegt dit paard zie ik liever over een half jaar weer doe ik dat.

Misschien kun je die even bellen om te vragen of ze dat op schrift wil zetten.
En zo misschien ook even een belletje naar je dierenarts.
Dat je de Veterinäramt op de stoep hebt gehad en ze lopen te emmeren.
Of ze een brief op willen stellen dat de paarden bij hun praktijk onder controle staan en dat alles goed bevonden is.

Geen idee of tandarts en dierenarts daar aan mee willen werken, maar zou het eens vragen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:15

DuoPenotti schreef:
Boos worden op zo'n luitjes is meestal niet het handigste nee, maar dat weet je nu ook wel :)

Maar als ze er nu zo uitzien als op de foto is het natuurlijk onzin te stellen dat ze te mager zijn.
En tandarts, ik doe wat die aangeeft.
Als die zegt over een jaar controle is prima doe ik dat, als die zegt dit paard zie ik liever over een half jaar weer doe ik dat.

Misschien kun je die even bellen om te vragen of ze dat op schrift wil zetten.
En zo misschien ook even een belletje naar je dierenarts.
Dat je de Veterinäramt op de stoep hebt gehad en ze lopen te emmeren.
Of ze een brief op willen stellen dat de paarden bij hun praktijk onder controle staan en dat alles goed bevonden is.

Geen idee of tandarts en dierenarts daar aan mee willen werken, maar zou het eens vragen.

haha nee dat weet ik eigenlijk al jaren, maar ik tuin er steeds weer in. Heb gelukkig praktisch nooit met ze te maken. Mijn buren verbieden me zelfs om ze in te schakelen als er een boom is omgevallen ofzo: niet doen...ik zaag hem wel weg. Die lui willen we hier niet in de straat :D .

En ja, ook dat weet ze al. De dierenarts heeft haar mondeling bevestigd dat ik pas volgend jaar herfst weer hoef te komen. Maar zij vind dat ik toch nog een keer heen moet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Hoe recent zijn deze foto’s gemaakt? Want op de eerste is het qua weer wel vrij druilerig, maar de onderste twee zit het blad nog vol aan de bomen.
Misschien is er inmiddels iets gewijzigd aan de situatie?

Qua eiwitgehalte: te hoog heeft ook geen zin, dan kunnen ze het niet goed meer verteren en voer je deels voor niets.

IHN

Re: Zijn deze paarden op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:19

de bovenste is gisteren gemaakt. De andere eind oktober ofzo. Maar daar is niks aan veranderd nog. De Fries is misschien ietsje meer ingevallen omdat die dat altijd heeft in deze tijd. Wacht maar even.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:20

ik moest even zoeken, want deze stond ergens anders opgeslagen, maar deze is dus ook van gisteren.

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Qua ribben vind ik de fries netjes maar de bovenlijn vind ik wel wat schraal (lijken), net als de bruine, je zou kunnen kiezen om sojaschoot bij te voeren voor de extra eiwitten, dat is ook gewoon goed betaalbaar spul en je hoeft er maar weinig 100 tot 250 gram per dag van de voeren (een zak van 20 kilo kost rond de de 20 euro)

De vos ziet er top uit!

De rest ziet er echt wel netjes uit, we hebben nou eenmaal niet allemaal een strakke buik........
Zo lang jij weet dat ze goed ontwormt zijn is het prima toch!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:49

DDDara schreef:
Qua ribben vind ik de fries netjes maar de bovenlijn vind ik wel wat schraal (lijken) je zou kunnen kiezen om sojaschoot bij te voeren voor de extra eiwitten, dat is ook gewoon goed betaalbaar spul en je hoeft er maar weinig 100 tot 250 gram per dag van de voeren (een zak van 20 kilo kost rond de de 20 euro)

De rest ziet er echt wel netjes uit, we hebben nou eenmaal niet allemaal een strakke buik........
Zo lang jij weet dat ze goed ontwormt zijn is het prima toch!

Thanx voor de tip. Nog nooit van gehoord. Waar haal ik dat?

Ben wel ff blij dat niemand tot nu zegt: nope. Dit kan echt niet zo. Ik begon echt aan mezelf te twijfelen. Doe mijn best. En er zal altijd bij iedereen wel iets te verbeteren zijn. Bij mij dus ook. Maar het voelt echt k als je denkt het aardig te doen en iemand met macht komt om je te vertellen dat je paarden graatmager zijn, en je elke 2 maand naar de tandarts moet. Eigenlijk viel ze ook nog over het feit dat ik een nederlandse arts had, want ik mocht de grens niet zomaar over. Toen ik ff losging over de duitse dierenartsen hield ze daar snel over op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Stuur kimmie261 anders eens een pb, haar oude friesjes zien er altijd zo top uit.
Ook zonder te rijden.

Ik geef zelf mijn tinker die 18 is ook sojaschroot bij.
Hij begon ook bespiering te missen. En dat zie je bij hem ook goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

Ik ga mee met wat er al gezegd is, bruine ziet er goed uit maar heeft wel een bol buikje. Zou ook even controleren op zand.

Fries wat schraal in de bovenlijn, wellicht dat lichte en gerichte training plus wat extra eiwitten zouden kunnen helpen. Vos ziet er voor zover ik kan zien gewoon goed uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Ik ga mee met wat al gezegd wordt: paarden zien er voor hun leeftijd prima uit :)

Ik lees dat de bruine een merrie is. Heeft ze veulens gehad? Zo ja, wellicht is daardoor de buik wat opgerekt gebleven zodat die wat groter lijkt?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:56

Koper schreef:
Ik ga mee met wat al gezegd wordt: paarden zien er voor hun leeftijd prima uit :)

Ik lees dat de bruine een merrie is. Heeft ze veulens gehad? Zo ja, wellicht is daardoor de buik wat opgerekt gebleven zodat die wat groter lijkt?

Dank Koper. Ik weet het niet. Volgens mij niet, iig niet bij de laatste eigenaar. Ik weet niet hoelang zij haar gehad heeft. Ze is hier nu 2 a 3 maanden ofzo denk ik. Maar het lijkt niet alleen zo, hoor. Was eerst nog veel erger, maar is al wat minder. Kan het ook wat met hengstigheid te maken hebben? Vorige eigenaar gaf haar oestress omdat ze voortdurend hengstig was. Ik heb hier alleen merries en merk niks van hengstigheid.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:17

DuoPenotti schreef:
Stuur kimmie261 anders eens een pb, haar oude friesjes zien er altijd zo top uit.
Ook zonder te rijden.

Ik geef zelf mijn tinker die 18 is ook sojaschroot bij.
Hij begon ook bespiering te missen. En dat zie je bij hem ook goed.

heb ik gedaan. Dankjewel!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Ik vind die fries eigenlijkwel schraal en dun ogen.

Ook een 20+er kan goed in spier staan zonder training.

Lerho ging van graatmager (de linkse zwarte)
Afbeelding

Naar mooi en glanzend in paar maanden tijd

Afbeelding

En jaartje later (geschoren)
Afbeelding

Hij stond alleen 24/7 op weidegang, volle weide. Geen kale weides.
Hooi, en ook goed krachtvoer oa ook bodybuilder.

Maar misschien dat die van jou veel stilstaan? Merho kreeg wel beweging door die jonge vos die er toen bij stond.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op Gisteren, 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt