Paard geeft grijs af bij aaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjauke

Paard geeft grijs af bij aaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 07:45

Mijn geschoren paard geeft grijs af wanneer je hem aait. Ik had ergens al gelezen dat dit huidvet zou zijn wat los komt als je te grondig poetst maar ik poets hem niet heel vaak. Ik vraag me af hoe ik dit weg kan krijgen aangezien hij dit vorig jaar niet had..

Elisa2

Re: Paard geeft grijs af bij aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:49

Dat is een kwestie van gewoon een keer helemaal goed wassen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:52

Elisa2 schreef:

Huidvet heeft ook een functie, ik zou het wassen daarom achterwege laten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:53

Natuurlijk, maar meestal worden paard eerst een keer goede gewassen voordat ze geschoren worden omdat dit overtollige huidvet anders teveel in de machine gaat zitten. Geschoren paard staat onder een deken en als ze grijs uitslaan is het huidvet overtollig dus kan een keer goed wassen echt geen kwaad.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:54

Ik heb nog nooit gehoord dat dat meer wordt bij poetsen. Ik zou juist denken “veel vaker grondig poetsen” maar sowieso eerst eens even lekker een keer goed wassen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:57

In de winter met dekens op hebben veel paarden meer huidvet. De mijne ook. Komt door de wintervacht, die is langer. En met een deken op kan een paard minder huidverzorging doen dan zonder.

Sjauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 08:00

Elisa2 schreef:
Natuurlijk, maar meestal worden paard eerst een keer goede gewassen voordat ze geschoren worden omdat dit overtollige huidvet anders teveel in de machine gaat zitten. Geschoren paard staat onder een deken en als ze grijs uitslaan is het huidvet overtollig dus kan een keer goed wassen echt geen kwaad.

Ik had hem voor het scheren inderdaad gewassen maar het is daarna pas gekomen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:03

Sjauke schreef:
Elisa2 schreef:

Maar je paard heeft een deken op. En dus kan het paard zelf geen huidverzorging meer doen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:07

Je paard heeft dat altijd, alleen valt het door het korte haar nu meer op en door de deken kunnen ze, zoals Germie zegt, zelf geen huidverzorging doen en blijft het ook meer zichtbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:15

Sjauke schreef:
Elisa2 schreef:

Gewoon nog een keer wassen met warm water en shampoo en ook de deken wassen of een schone gewassen deken om doen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:18

Ik zou hem ook even een keer wassen. Zolang je dat niet elke dag doet maakt dit echt niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:19

Mijn shet heeft dit al jaren ondanks scheren en wassen.

Overtollige talgproductie kan door een aantal oorzaken ontstaan, maar kan ook genetisch bepaald zijn.
Met een goede anti-roosshampoo kun je er iets aan verbeteren, maar dan nog is het een terugkerend iets. Met een normale shampoo zul je de huid alleen maar meer activeren.

Ik weet niet wat men verstaat onder zelf huidverzorging; een paard is geen kat die zichzelf wast.
Een paard kan zich krabben op bepaalde plaatsen, maar kan lang niet overal bij. Ook meerdere paarden die elkaar 'krauwelen' komen alleen op specifieke plaatsen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:31

Een paard zonder deken rolt. Met deken rollen ze ook, maar komt er geen zand/vuil/modder in de vacht en dat is wel goed voor de vacht.
Met deken kan dat dus niet en dat is de huidverzorging die een paard mist met deken. Met alleen 1 keer per dag borstelen vervang je dit niet. Zand en modder in de vacht heeft ook een doel bij een paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:44

Mijn paard staat 95% van de tijd met een deken om en heeft nog nooit deze grijze laag afgegeven bij aaien, terwijl mijn shet -die meestal zonder deken staat- je een hele witte hand geeft als je die aait.
En zeker nu in wintertijd waarbij ze hun natuurlijke vetlaag extra nodig hebben worden ze ook niet dagelijks gepoetst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:54

DubbelFun schreef:
Mijn paard staat 95% van de tijd met een deken om en heeft nog nooit deze grijze laag afgegeven bij aaien, terwijl mijn shet -die meestal zonder deken staat- je een hele witte hand geeft als je die aait.
En zeker nu in wintertijd waarbij ze hun natuurlijke vetlaag extra nodig hebben worden ze ook niet dagelijks gepoetst.

Mijn merrie staat in de winter met deken, evenals een bejaarde merrie daar op stal en die hebben in de winter altijd enorm vette grijze vachten. De jongere ruin zonder deken heeft dat niet. Het is dus ook jaargetijde gebonden, maar als ik de deken bij mijn merrie in het voorjaar weer af doe, dan is de grijze vacht eigenlijk binnen een week weer verdwenen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:56

Huidvet, en gezond! Vooral níet te veel aan willen doen.

Zonder zadel rijden is ook grijze kont en mogelijk ook grijs daar waar je laarzen onder je zadel uitkomen en de huid raken.

Volkomen normaal.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:57

Ik zie dit eigenlijk niet als een probleem waar je iets aan zou willen doen :-)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:58

Kidde schreef:
Elisa2 schreef:

Huidvet heeft ook een functie, ik zou het wassen daarom achterwege laten

Huidvet heeft weinig functie als het paard geschoren onder een deken staat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:32

Apple schreef:
Ik zie dit eigenlijk niet als een probleem waar je iets aan zou willen doen :-)

Ik ook niet. Zolang er verder geen huidproblemen zijn zou ik het lekker zo laten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:33

@Amiigo dat ben ik toch niet met je eens :) Huidvet beschermt ook tegen bacteriën en virussen. Daar heeft ook een paard met deken baat bij. Daarbij gebruik ik zelf geen halzen en ook de benen zijn natuurlijk 'kaal'.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:34

Daarom wastte ik mijn pony's altijd na het scheren. Dan zijn ze helemaal mooi schoon!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:44

Ik denk dat de permanente verf los laat.. Zou naar een goede spuiter gaan

Oké zonder gekheid, dat is huidvet. Was hij vorig jaar ook geschoren? Is de deken in de tussentijd gewassen of juist niet? Ik vind ze hier ook altijd ‘grijzer’ onder een deken. Maar soms is de deken zelf ook gewoon vies

Sjauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 12:02

Kabayo schreef:
Ik denk dat de permanente verf los laat.. Zou naar een goede spuiter gaan

Oké zonder gekheid, dat is huidvet. Was hij vorig jaar ook geschoren? Is de deken in de tussentijd gewassen of juist niet? Ik vind ze hier ook altijd ‘grijzer’ onder een deken. Maar soms is de deken zelf ook gewoon vies

Jup vorig jaar was hij ook geschoren en de dekens zijn 3 maand geleden gewassen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:27

Een paard met teveel huidvet/roos zal zijn schone deken in een week tijd weer vuil hebben, daar zijn paard en deken niet tegen aan te wassen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:41

Mijn geschoren paard heeft dit ook. Ik poets haar om de dag uitgebreid en als het weer het toestaat laat ik haar regelmatig een kwartiertje in haar blote kont op de paddock zodat ze lekker kan rollen zonder deken en haar vacht en huid kunnen ademen.

Werkt tot nu toe prima, tegen het voorjaar zal het allemaal wel weer minder worden.