Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anjali schreef:Tegen straalkanker (nadat het slechte verwijderd is) had ik vroeger een middel in een spuitbusje. Het voordeel is dan dat je de hoef niet lang omhoog hoeft te houden. Dat was dus als nabehandeling zodat het niet terugkomt.Toch het beste om aan je DA te vragen wat de mogelijkheden zijn.
tamary schreef:Pijn in de voorbenen zal (deels) ook gecompenseerd worden door meer gewicht door de achterbenen te laten dragen. Want dat gaat en/of diagonale been, been er naast om deels gewicht van pijnlijke been naar door te schuiven.
Nu is daar ook 1 been van pijnlijk en blijft nog 1 achterbeen over die moet compenseren voor en andere achterbeen en minimaal 1 voorbeen.
De CPL zal ook niet meehelpen qua willen meewerken en ongemakken, naast mogelijk mede oorzaak ontwikkelen straalkanker. En een heel lief karakter maakt knoop doorhakken ook moeilijk, sommige paarden vergeven (te)veel en geven dan ook qua pijn lastig grenzen aan.
Ja, de optie inslapen zou hier zeker hoog op de mogelijkheden lijst staan, ook wetende dat straalkanker een pijnlijk behandeltraject is zonder garanties en ook CPL gaat nooit over (zijn er niet een aantal tinker dekhengsten wegens cpl ingeslapen?). Eigenlijk juist zo'n lief paard dat de pijn, etc. niet naar jouw of andere mensen of paarden communiceerd via agressie maakt het nog wel eens makkelijker om langer door te gaan dan eigenlijk paardwaardig zou zijn.
Eerlijk, ik ben geen fan van sokkenpaarden mede wegens de cpl ellende, en had dit paard zeker laten staan om zo'n gaat enkel erger wordende aandoening. Je hebt een paard gekocht met een erger wordend probleem, en helaas zitten daar moeilijke beslissingen aan vast op meestal kortere termijn dan een gezond paard van dezelfde leeftijd.
Binck8 schreef:Moeilijk dit, tegen de mijten zou je cydectin kunnen gebruiken. Dat heeft hier heel goed gewerkt. Byemite deed niet genoeg. Voordeel van de benen knippen/scheren is dat je dan ook beter bij de cpl kunt komen om dat eventueel nog te verzorgen.
Voor de artrose zou ik vooral van binnenuit ondersteunen en natuurlijk rekening houden met eventuele pijn en de hoeveelheid beweging die hij krijgt.
Qua straalkanker zou je op je dierenarts kunnen vertrouwen, het is niet altijd einde oefening als dat speelt. Kan goed behandelbaar zijn.
Sterkte in ieder geval, laat je goed informeren voordat je overhaadt beslissingen neemt die niet terug te draaien zijn.
ruitje schreef:Ik zie deze combinatie van klachten vaker bij tinkers( luchtweg, cpl, mestwater, hoefkanker)
Ik denk dat er van binnen dan gewoon iets niet pluis zit. Alle paarden die ik hiervan heb gezien zijn uiteindelijk ingeslapen.
Ik zou mijzelf en mijn paard een pijnlijk, emotioneel en financieel laatste jaar besparen en afscheid nemen.
Elisa2 schreef:Hoe oud is dit paard?
Mijten zijn een hardnekkig probleem bij sokken paarden helaas. Blijven behandelen..
Wat zei de DA over de artrose? Krijgt hij daar iets voor? Wordt dit gemanaged?
De straalkanker is lastiger, heb je het uitgelegd aan de smid dat het voor jullie moeilijk te behandelen is? Wellicht kan hij nog mee denken hier in?
ruitje schreef:Ik zie deze combinatie van klachten vaker bij tinkers( luchtweg, cpl, mestwater, hoefkanker)
Ik denk dat er van binnen dan gewoon iets niet pluis zit. Alle paarden die ik hiervan heb gezien zijn uiteindelijk ingeslapen.
Ik zou mijzelf en mijn paard een pijnlijk, emotioneel en financieel laatste jaar besparen en afscheid nemen.
Earth schreef:Maar moet je zo'n paard nog willen behandelen? Een dier wat al ongemak heeft omdat hij niet lang op 3 benen kan staan. Dat zou voor mij eigenlijk al een stap te ver zijn, want dat betekent dat een paard pijn heeft, ook op 4 benen...
Horsefield schreef:Elisa2 schreef:Hoe oud is dit paard?
Mijten zijn een hardnekkig probleem bij sokken paarden helaas. Blijven behandelen..
Wat zei de DA over de artrose? Krijgt hij daar iets voor? Wordt dit gemanaged?
De straalkanker is lastiger, heb je het uitgelegd aan de smid dat het voor jullie moeilijk te behandelen is? Wellicht kan hij nog mee denken hier in?
Hij is bijna 14 (hij is ooit geïmporteerd en op zijn paspoort staat een geboortedatum van 01-01-2012).
De dierenarts zei over de artrose dat hij aangepast beslag (roll-over ijzers) moest krijgen.
Dat hebben we ongeveer 4 maanden gedaan en op een gegeven moment liep hij niet meer kreupel, maar wel ontzettend stijf als hij de stal uit liep in de ochtend. Verder vond hij het verschrikkelijk als hij die ijzers kreeg, hij verzette zich waar hij kon. Waardoor hij op een gegeven moment een praam op moest hebben om die ijzers er onder te slaan. Dat voelde echt niet goed meer, dus die volgende keer heb ik in overleg met dierenarts en hoefsmid besloten om de ijzers er weer af te laten. Hij bleef daarna goed lopen (dus niet kreupel) en hij liep ook niet meer stijf de stal uit. Geen idee of dat met elkaar te maken heeft of dat hij sowieso minder stijf was.
Ja ik heb uitgelegd dat hij ontzettend lastig is met hoef op tillen, vooral achter. En nu al helemaal, want ik merk dat het heel gevoelig is als ik al met een borsteltje over zijn straal veeg.
Het grondig schoonmaken en behandelen, zoals mijn hoefsmid heeft uitgelegd, denk ik, heel eerlijk, dat ik dat niet zelf kan. Ook al heb ik echt wel veel ervaring met paarden. Maar onze Tinker is heel lomp en stampt het achterbeen gewoon keihard op de grond als hij dat wil. Alleen onze hoefsmid kan het achterbeen in de houtgreep houden.
Hoeven krabben lukt wel hoor, maar verder behandelen tegen rotstraal, wat hij ook heeft, lukt niet....
Het is echt een opstapeling van allerlei problemen....
Horsefield schreef:Earth schreef:Maar moet je zo'n paard nog willen behandelen? Een dier wat al ongemak heeft omdat hij niet lang op 3 benen kan staan. Dat zou voor mij eigenlijk al een stap te ver zijn, want dat betekent dat een paard pijn heeft, ook op 4 benen...
Zou dat het zijn waarom hij niet graag zijn benen optilt bij het hoeven krabben. Nu ik dit vraag, voel ik me naïef... Maar ik dacht dat het misschien gewoon ondeugend was van hem. Zeker omdat hij niet kreupel loopt op dit moment.
Zou hij toch pijn hebben?
Ik zou het echt heel erg vinden als hij continu pijn heeft.....
Horsefield schreef:ruitje schreef:Ik zie deze combinatie van klachten vaker bij tinkers( luchtweg, cpl, mestwater, hoefkanker)
Oh ja? Hij heeft inderdaad ook mestwater.
Dus dat zie je dus vaker, die combinatie?