Artrose, CPL, Mijt, en nu ook nog Straalkanker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsefield

Artrose, CPL, Mijt, en nu ook nog Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 16:41

Hallo allemaal,

Wij hebben nu bijna twee jaar een lieve Tinker (sinds eind november 2023).
Hij heeft CPL. Dat wisten wij toen wij hem kochten.
De eerste winter was hij tot aan de zomer aan het hoesten. Toen leek het equine astma, maar het tweede jaar dat wij hem hebben is dat zo goed als over.
Maar de tweede winter is hij 4 á 5 maanden kreupel geweest en na kreupelheidsonderzoek bleek dat hij artrose heeft aan zijn voorbenen. (Toen alleen van zijn voorbenen foto's gemaakt).
CPL is aardig onder controle, maar alsnog regelmatig wondjes op de benen. Geen mok. Wel terugkerende mijt ondanks behandelingen met bymite en ook wel meerdere keren met van die injecties van de dierenarts. Maar de Mijt, blijft ondanks de juiste aanpak (van alles schoonmaken en dergelijke), terugkomen.
De afgelopen maanden liep hij verder wel goed en konden we hem rijden en had hij er zelf ook plezier in. Ondanks de slechte uitslag bij de dierenarts met zijn artrose, leek het goed te gaan, maar het voelde wel als reserve-tijd die we met hem kregen.
Maar.... Afgelopen woensdag heeft de hoefsmid ontdekt dat hij aan een achterhoef straalkanker heeft.
De hoefsmid heeft er zelf veel ervaring mee en verstand van en heeft uitgelegd hoe wij dat kunnen aanpakken.
Maar het is wel intensief en ik betwijfel of ik dat met hem kan. Hij is heel lastig met hoef (lang) optillen, want dat is nodig om het goed schoon te maken en te behandelen en in te zwachtelen.

Ik weet niet of ik dit kan (ook financieel gezien).

En daarnaast vraag ik mij af of het nog paardwaardig is om hem te behandelen voor hoefkanker, naast de pijn die hij ook heeft door de artrose. Dus soms gaat het ook door mijn hoofd om hem uit zijn lijden te verlossen.

Maar het is zoooo moeilijk. Ik hou zielsveel van hem.

Zijn er mensen die dit herkennen en met mij mee willen denken?

anjali

Re: Artrose, CPL, Mijt, en nu ook nog Straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:56

Tegen straalkanker (nadat het slechte verwijderd is) had ik vroeger een middel in een spuitbusje. Het voordeel is dan dat je de hoef niet lang omhoog hoeft te houden. Dat was dus als nabehandeling zodat het niet terugkomt.Toch het beste om aan je DA te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:59

Moeilijk dit, tegen de mijten zou je cydectin kunnen gebruiken. Dat heeft hier heel goed gewerkt. Byemite deed niet genoeg. Voordeel van de benen knippen/scheren is dat je dan ook beter bij de cpl kunt komen om dat eventueel nog te verzorgen.
Voor de artrose zou ik vooral van binnenuit ondersteunen en natuurlijk rekening houden met eventuele pijn en de hoeveelheid beweging die hij krijgt.

Qua straalkanker zou je op je dierenarts kunnen vertrouwen, het is niet altijd einde oefening als dat speelt. Kan goed behandelbaar zijn.

Sterkte in ieder geval, laat je goed informeren voordat je overhaadt beslissingen neemt die niet terug te draaien zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:01

Pijn in de voorbenen zal (deels) ook gecompenseerd worden door meer gewicht door de achterbenen te laten dragen. Want dat gaat en/of diagonale been, been er naast om deels gewicht van pijnlijke been naar door te schuiven.
Nu is daar ook 1 been van pijnlijk en blijft nog 1 achterbeen over die moet compenseren voor en andere achterbeen en minimaal 1 voorbeen.
De CPL zal ook niet meehelpen qua willen meewerken en ongemakken, naast mogelijk mede oorzaak ontwikkelen straalkanker. En een heel lief karakter maakt knoop doorhakken ook moeilijk, sommige paarden vergeven (te)veel en geven dan ook qua pijn lastig grenzen aan.
Ja, de optie inslapen zou hier zeker hoog op de mogelijkheden lijst staan, ook wetende dat straalkanker een pijnlijk behandeltraject is zonder garanties en ook CPL gaat nooit over (zijn er niet een aantal tinker dekhengsten wegens cpl ingeslapen?). Eigenlijk juist zo'n lief paard dat de pijn, etc. niet naar jouw of andere mensen of paarden communiceerd via agressie maakt het nog wel eens makkelijker om langer door te gaan dan eigenlijk paardwaardig zou zijn.

Eerlijk, ik ben geen fan van sokkenpaarden mede wegens de cpl ellende, en had dit paard zeker laten staan om zo'n gaat enkel erger wordende aandoening. Je hebt een paard gekocht met een erger wordend probleem, en helaas zitten daar moeilijke beslissingen aan vast op meestal kortere termijn dan een gezond paard van dezelfde leeftijd.

Horsefield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 17:08

anjali schreef:
Tegen straalkanker (nadat het slechte verwijderd is) had ik vroeger een middel in een spuitbusje. Het voordeel is dan dat je de hoef niet lang omhoog hoeft te houden. Dat was dus als nabehandeling zodat het niet terugkomt.Toch het beste om aan je DA te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Dank je wel voor de tip!

Horsefield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 17:16

tamary schreef:
Pijn in de voorbenen zal (deels) ook gecompenseerd worden door meer gewicht door de achterbenen te laten dragen. Want dat gaat en/of diagonale been, been er naast om deels gewicht van pijnlijke been naar door te schuiven.
Nu is daar ook 1 been van pijnlijk en blijft nog 1 achterbeen over die moet compenseren voor en andere achterbeen en minimaal 1 voorbeen.
De CPL zal ook niet meehelpen qua willen meewerken en ongemakken, naast mogelijk mede oorzaak ontwikkelen straalkanker. En een heel lief karakter maakt knoop doorhakken ook moeilijk, sommige paarden vergeven (te)veel en geven dan ook qua pijn lastig grenzen aan.
Ja, de optie inslapen zou hier zeker hoog op de mogelijkheden lijst staan, ook wetende dat straalkanker een pijnlijk behandeltraject is zonder garanties en ook CPL gaat nooit over (zijn er niet een aantal tinker dekhengsten wegens cpl ingeslapen?). Eigenlijk juist zo'n lief paard dat de pijn, etc. niet naar jouw of andere mensen of paarden communiceerd via agressie maakt het nog wel eens makkelijker om langer door te gaan dan eigenlijk paardwaardig zou zijn.

Eerlijk, ik ben geen fan van sokkenpaarden mede wegens de cpl ellende, en had dit paard zeker laten staan om zo'n gaat enkel erger wordende aandoening. Je hebt een paard gekocht met een erger wordend probleem, en helaas zitten daar moeilijke beslissingen aan vast op meestal kortere termijn dan een gezond paard van dezelfde leeftijd.

Dank je wel voor je berichtje.

Jij snapt mij volgens mij... Het is zo moeilijke beslissing.

Ik ga de beslissing ook niet overhaasten en het helpt om wat verschillende ervaringen van anderen te horen.

Toen ik hem kocht had ik geen ervaring met CPL. Ik dacht dat het wel mee viel, want de eigenaresse gaf aan dat hij een milde versie heeft. Dat klopt waarschijnlijk ook wel, want hij heeft niet een olifanten poot .
Ik scheer zijn benen al die tijd al wel kort, helpt inderdaad met behandelen.
Maar toch gaat de mijt niet weg.

Maar het belangrijkste wat jij schrijft: hij is zo lief dat hij de pijn doorstaat om door te kunnen gaan. Hij verzet zich niet. Het is zo een lieverd. Hij heeft in die twee jaar nog nooit een hoef verkeerd gezet. Soms zie en zag ik wel pijn signalen en dan zoek ik altijd meteen uit waar dat aan ligt.
Niet dat ik er dan altijd achter kom. Soms weet ik het niet. Soms denk ik dat hij last heeft van zijn rug. En inderdaad, misschien toch ook nog steeds van zijn voorbenen, maar dat de kreupelheid niet zichtbaar is door de compensatie.

Horsefield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 17:19

Binck8 schreef:
Moeilijk dit, tegen de mijten zou je cydectin kunnen gebruiken. Dat heeft hier heel goed gewerkt. Byemite deed niet genoeg. Voordeel van de benen knippen/scheren is dat je dan ook beter bij de cpl kunt komen om dat eventueel nog te verzorgen.
Voor de artrose zou ik vooral van binnenuit ondersteunen en natuurlijk rekening houden met eventuele pijn en de hoeveelheid beweging die hij krijgt.

Qua straalkanker zou je op je dierenarts kunnen vertrouwen, het is niet altijd einde oefening als dat speelt. Kan goed behandelbaar zijn.

Sterkte in ieder geval, laat je goed informeren voordat je overhaadt beslissingen neemt die niet terug te draaien zijn.

Dank je wel voor de tip. Ik ga op zoek naar Cydectin.

Ik ga inderdaad geen overhaaste beslissingen nemen. Ik wil eerst alle mogelijkheden onderzoeken en kijken wat er binnen mijn mogelijkheden ligt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:30

Cydectin pour on werkt inderdaad meestal een stuk beter dan de injecties en dan sebacil/bye mite. Je verdeelt de cydectin met een spuitje over alle vier de benen.
Heb je de voeding ook goed aangepast om de cpl onder controle te houden? Dus weinig suiker, geen krachtvoer, geen kuil/voordroog enz?

En wat de straalkanker betreft zou ik op het advies van de da en smid af gaan. Er zijn tegenwoordig goede behandelingen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:46

Maar moet je zo'n paard nog willen behandelen? Een dier wat al ongemak heeft omdat hij niet lang op 3 benen kan staan. Dat zou voor mij eigenlijk al een stap te ver zijn, want dat betekent dat een paard pijn heeft, ook op 4 benen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:06

Ik zie deze combinatie van klachten vaker bij tinkers( luchtweg, cpl, mestwater, hoefkanker)

Ik denk dat er van binnen dan gewoon iets niet pluis zit. Alle paarden die ik hiervan heb gezien zijn uiteindelijk ingeslapen.

Ik zou mijzelf en mijn paard een pijnlijk, emotioneel en financieel laatste jaar besparen en afscheid nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:17

Hoe oud is dit paard?

Mijten zijn een hardnekkig probleem bij sokken paarden helaas. Blijven behandelen..

Wat zei de DA over de artrose? Krijgt hij daar iets voor? Wordt dit gemanaged?

De straalkanker is lastiger, heb je het uitgelegd aan de smid dat het voor jullie moeilijk te behandelen is? Wellicht kan hij nog mee denken hier in?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:44

ruitje schreef:
Ik zie deze combinatie van klachten vaker bij tinkers( luchtweg, cpl, mestwater, hoefkanker)

Ik denk dat er van binnen dan gewoon iets niet pluis zit. Alle paarden die ik hiervan heb gezien zijn uiteindelijk ingeslapen.

Ik zou mijzelf en mijn paard een pijnlijk, emotioneel en financieel laatste jaar besparen en afscheid nemen.

Nu je het zegt, heb ik deze combi ook op bokt wel vaker gehoord ja. En ik ben het met het laatste eens.

Horsefield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 11:22

Elisa2 schreef:
Hoe oud is dit paard?

Mijten zijn een hardnekkig probleem bij sokken paarden helaas. Blijven behandelen..

De straalkanker is lastiger, heb je het uitgelegd aan de smid dat het voor jullie moeilijk te behandelen is? Wellicht kan hij nog mee denken hier in?

Hij is bijna 14 (hij is ooit geïmporteerd en op zijn paspoort staat een geboortedatum van 01-01-2012).

De dierenarts zei over de artrose dat hij aangepast beslag (roll-over ijzers) moest krijgen.
Dat hebben we ongeveer 4 maanden gedaan en op een gegeven moment liep hij niet meer kreupel, maar wel ontzettend stijf als hij de stal uit liep in de ochtend. Verder vond hij het verschrikkelijk als hij die ijzers kreeg, hij verzette zich waar hij kon. Waardoor hij op een gegeven moment een praam op moest hebben om die ijzers er onder te slaan. Dat voelde echt niet goed meer, dus die volgende keer heb ik in overleg met dierenarts en hoefsmid besloten om de ijzers er weer af te laten. Hij bleef daarna goed lopen (dus niet kreupel) en hij liep ook niet meer stijf de stal uit. Geen idee of dat met elkaar te maken heeft of dat hij sowieso minder stijf was.

Ja ik heb uitgelegd dat hij ontzettend lastig is met hoef op tillen, vooral achter. En nu al helemaal, want ik merk dat het heel gevoelig is als ik al met een borsteltje over zijn straal veeg.
Het grondig schoonmaken en behandelen, zoals mijn hoefsmid heeft uitgelegd, denk ik, heel eerlijk, dat ik dat niet zelf kan. Ook al heb ik echt wel veel ervaring met paarden. Maar onze Tinker is heel lomp en stampt het achterbeen gewoon keihard op de grond als hij dat wil. Alleen onze hoefsmid kan het achterbeen in de houtgreep houden.
Hoeven krabben lukt wel hoor, maar verder behandelen tegen rotstraal, wat hij ook heeft, lukt niet....

Het is echt een opstapeling van allerlei problemen....

Horsefield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 11:24

ruitje schreef:

Oh ja? Hij heeft inderdaad ook mestwater.
Dus dat zie je dus vaker, die combinatie?

Horsefield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 11:27

Earth schreef:
Maar moet je zo'n paard nog willen behandelen? Een dier wat al ongemak heeft omdat hij niet lang op 3 benen kan staan. Dat zou voor mij eigenlijk al een stap te ver zijn, want dat betekent dat een paard pijn heeft, ook op 4 benen...

Zou dat het zijn waarom hij niet graag zijn benen optilt bij het hoeven krabben. Nu ik dit vraag, voel ik me naïef... Maar ik dacht dat het misschien gewoon ondeugend was van hem. Zeker omdat hij niet kreupel loopt op dit moment.

Zou hij toch pijn hebben?

Ik zou het echt heel erg vinden als hij continu pijn heeft.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:46

Overleg dus met je DA over een periode pijnstilling om dat uit te sluiten. Let wel, niet alle bronnen van pijn zijn even gevoelig voor pijnbestrijding en er zijn zeker op wat langere termijn bijwerkingen te verwachten. Ik zou er wel voor kiezen, maar dan als bevestiging van het is genoeg geweest en we prikken een datum voor inslapen (want met medicijnen in het lijf valt optie slacht weg).
En dat is ook een reden om juist te overwegen geen medicijnen te geven en slager te bellen. Slacht heeft veel minder beperkingen voor een paard dat goed genoeg is om te reizen dan wanneer zegt de DA ok, ik zie de problemen en sta achter inslapen.

Maar idd op 3 benen staan is een kwetsbare positie voor een paard en als ze zich kwetsbaar voelen door ziekte of pijn kan daar zeker protest bij komen kijken. Nu kan opvoeding een rol spelen, maar daar valt aan te werken en je hebt dit dier inmiddels zo'n 2 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:57

Horsefield schreef:
Elisa2 schreef:
Hoe oud is dit paard?

Hij is bijna 14 (hij is ooit geïmporteerd en op zijn paspoort staat een geboortedatum van 01-01-2012).

De dierenarts zei over de artrose dat hij aangepast beslag (roll-over ijzers) moest krijgen.
Dat hebben we ongeveer 4 maanden gedaan en op een gegeven moment liep hij niet meer kreupel, maar wel ontzettend stijf als hij de stal uit liep in de ochtend. Verder vond hij het verschrikkelijk als hij die ijzers kreeg, hij verzette zich waar hij kon. Waardoor hij op een gegeven moment een praam op moest hebben om die ijzers er onder te slaan. Dat voelde echt niet goed meer, dus die volgende keer heb ik in overleg met dierenarts en hoefsmid besloten om de ijzers er weer af te laten. Hij bleef daarna goed lopen (dus niet kreupel) en hij liep ook niet meer stijf de stal uit. Geen idee of dat met elkaar te maken heeft of dat hij sowieso minder stijf was.

Ja ik heb uitgelegd dat hij ontzettend lastig is met hoef op tillen, vooral achter. En nu al helemaal, want ik merk dat het heel gevoelig is als ik al met een borsteltje over zijn straal veeg.
Het grondig schoonmaken en behandelen, zoals mijn hoefsmid heeft uitgelegd, denk ik, heel eerlijk, dat ik dat niet zelf kan. Ook al heb ik echt wel veel ervaring met paarden. Maar onze Tinker is heel lomp en stampt het achterbeen gewoon keihard op de grond als hij dat wil. Alleen onze hoefsmid kan het achterbeen in de houtgreep houden.
Hoeven krabben lukt wel hoor, maar verder behandelen tegen rotstraal, wat hij ook heeft, lukt niet....

Het is echt een opstapeling van allerlei problemen....

Dankjewel, ik snap de opstapeling inderdaad. Krijgt hij gewoon hooi of gefermenteerd hooi? Want van dat laatste kunnen ze ook mestwater krijgen.

De optie om hem op pijnstilling te zetten en te kijken hoeveel pijn hij heeft is wel een goede. Artrose komt wel vaker voor bij Tinkers maar hoeft an sich met een goed management geen heel groot probleem te zijn.

De hoefsmid is handig genoeg om het achterbeen te houden. Ik snap dat het voor jullie lastig is wat betreft lompheid en kracht.

14 is nog niet heel oud, hoelang zouden de stralen behandeld moeten worden? Wellicht is een revalidatie stal nog een optie waar ze hem wel goed kunnen behandelen. Maar goed, daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:09

Die hoefijzers die hij niet wil in elk geval niet meer doen. Er zou eens een heel goede DA met ervaring naar de complexe problemen van dit paard moeten kijken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:13

Horsefield schreef:
Earth schreef:

Zou dat het zijn waarom hij niet graag zijn benen optilt bij het hoeven krabben. Nu ik dit vraag, voel ik me naïef... Maar ik dacht dat het misschien gewoon ondeugend was van hem. Zeker omdat hij niet kreupel loopt op dit moment.

Zou hij toch pijn hebben?

Ik zou het echt heel erg vinden als hij continu pijn heeft.....

Nou ja dat is de eerste link die ik leg. Maar als je vertelt dat hij het beslaan ook niet accepteerde, dat geeft ook veel druk op de gewrichten dus ik ga er vanuit dat hem dat ook pijn heeft gedaan. Goede keuze om hem dus niet meer te laten beslaan, als het zo'n strijd is dan is dat niet eerlijk. Vooral omdat het -lijkt me- vanwege pijn is.
Wanneer een paard slecht is op 4 benen zie je dat vaak moeilijk. Dat zie je dan pas wanneer je een been op tilt en hij eigenlijk het gewicht niet kan dragen op de andere benen. Of dat gewoon het buigen van de gewrichten pijn doet.

Wat je kunt proberen is om hem een paar weken op pijnstillers te zetten. Kijken of hij daar anders/beter op wordt.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:37

Ik heb het leed van straalkanker bij mijn tinker haar bespaard. Ze had al enkele jaren artrose, eerst stabiel maar toch later werd ze langere periodes onregelmatig, laatste periode kreeg ze er straalkanker bij. Het gesleep en pijnlijke traject wilde ik haar besparen.
Welke keuze je ook maakt, het is ontzettend moeilijk..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:43

Persoonlijk zou ik inzetten op een pijnvrije, laatste tijd met hulp van pijnstilling en dan afscheid nemen.

Dit soort paarden (dieren die lijden aan meerdere ernstige, chronische aandoeningen met progressief verloop) krijg je in mijn optiek hooguit even stabiel, maar nooit meer ècht oke.
Paarden met CPL lijden pijn, paarden met atrose lijden regelmatig pijn en dan komt er nog een derde factor bij op.... Voor mij zou dat de grens zijn.

Sterkte met je besluit!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 16:40

Horsefield schreef:
ruitje schreef:

Oh ja? Hij heeft inderdaad ook mestwater.
Dus dat zie je dus vaker, die combinatie?

Ik heb die combinatie nu vaker gezien , dat kan toeval zijn natuurlijk, maar ik denk dat het misschien allemaal met elkaar verbonden is. Dat is een compleet ongefundeerde uitspraak, puur op wat ik zie in de praktijk :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 16:46

@ruitje. Ik heb die combinatie ook vaker voorbij zien komen.
Theorie: CPL vraagt om een zeer specifiek management, darmen uit balans geeft mestwater, maar een verstoord darmmicrobioom geeft ook weer luchtweg klachten.
En ik gok maar zo dat een compleet verstoorde balans voor langere tijd ook weer andere klachten heeft in het gehele lijf.
En cpl zit in het lymfe stelsel wat letterlijk door het hele lijf zit.

Horsefield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 20:30

Dank jullie wel allemaal. Ik kan even niet allemaal persoonlijk reageren.
Ik zit hier met brok in mijn keel en tranen en twijfels.
Morgen bel ik de dierenarts. Ik wil sowieso niet dat hij pijn lijdt dus ik ga de mogelijkheden bespreken.

Dank jullie wel voor de moeite om even mee te denken.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:30

Volg je hart, je voelt zelf wat nog fair is naar je paard toe, of juist niet.
Hielden we maar minder van onze dieren hè, dat zou soms zoveel makkelijker zijn :(:)