Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Frydis schreef:Hi,
Onlangs heb ik bij mijn paard, een 2,5 jarige KWPN hengst Gelders type, een rx onderzoek laten uitvoeren omdat ik het wilde laten verzekeren.
Uit het onderzoek bleek dat hij bij zijn rechter kogel,
en bij zijn linker spronggewricht, een OCD heeft. De DA zei dat de mate waarin paarden hier last van krijgen verschilt van totaal geen last tot kreupelheid. Hij zei dat ik twee opties had namelijk het gewoon afwachten en mocht hij er later als nog last van krijgen hem laten opereren of hem preventief te laten opereren.
Mijn vraag is wat zijn jullie eigen ervaringen met OCD op zich en met de eventuele bijbehorende operatie.
Alvast bedankt!
pol013 schreef:Ja, als je ooit weer wil verkopen binnen afzienbare tijd zou ik een ocd er ook veel waarschijnlijker uithalen.
Maar dat heeft dan iets minder met gezondheid te te maken en meer met 'commercie'. (zonder daar een negatieve bijklank aan te willen geven, dat is gewoon realisme)
janderegelaa schreef:pol013 schreef:Ja, als je ooit weer wil verkopen binnen afzienbare tijd zou ik een ocd er ook veel waarschijnlijker uithalen.
Maar dat heeft dan iets minder met gezondheid te te maken en meer met 'commercie'. (zonder daar een negatieve bijklank aan te willen geven, dat is gewoon realisme)
Als je het er jong uithaalt, heb je ook veel minder kans op rest schade.
pol013 schreef:Áls ze er last van zouden krijgen wel ja. Anders heb je een paard preventief aan een operatie en boxrust periode blootgesteld.
In ons geval dus geen restschade bij er later uithalen. Zo gaat dat nu eenmaal bij kansen. Dus ook @babootje: zo stellig kun je het net niet zeggen.
Frydis schreef:Bedankt voor alle reacties!
@Fokfanaat
Het gebruiksdoel is voor de dressuursport.
@Pol013
Bedankt voor je ervaring en advies.
@kikiDo
Voordat hij aan het werk gaat laat ik de OCD preventief weg halen ook vanwege het oogst op de toekomst omdat ik niet wil dat hij er blijvende schade aan overhoudt.
@Elisa
Of er schade komt waar de OCD zit is nog even de vraag want het kon beide kanten op gaan zei de DA.
Welke DA zou je aanraden voor een second opinion?
janderegelaa schreef:Tja…zelfs een blinde eekhoorn vindt wel eens een nootje natuurlijk. Maar OCD is altijd al schade aan het gewricht, daar komt die chip immers vanaf. En als jij je paard nooit wil verkopen en de gok durft te nemen dan is dat je eigen keuze.
Cheytjuh schreef:Hier inmiddels al heel wat jonge paarden laten röntgenen (verkoop of voor het beleren), bij OCD , ook bij laag risico van last krijgen, altijd laten opereren.
Het is geen dure operatie meer in de basis, waarom het risico nemen.
Ben wel 1x een jong paard verloren tijdens deze ingreep op de operatietafel, die bleek niet tegen de narcose bestand te zijn geweest.
Dus ja, ondanks dat het een routine operatie is en niet duur, zitten er zeker wel risico’s aan. Zelf gelukkig sindsdien niet meer hoeven te opereren.