OCD op diverse plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frydis

OCD op diverse plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 20:26

Hi,

Onlangs heb ik bij mijn paard, een 2,5 jarige KWPN hengst Gelders type, een rx onderzoek laten uitvoeren omdat ik het wilde laten verzekeren.

Uit het onderzoek bleek dat hij bij zijn rechter kogel,
en bij zijn linker spronggewricht, een OCD heeft. De DA zei dat de mate waarin paarden hier last van krijgen verschilt van totaal geen last tot kreupelheid. Hij zei dat ik twee opties had namelijk het gewoon afwachten en mocht hij er later als nog last van krijgen hem laten opereren of hem preventief te laten opereren.

Mijn vraag is wat zijn jullie eigen ervaringen met OCD op zich en met de eventuele bijbehorende operatie.

Alvast bedankt!

Cioccolato

Re: OCD op diverse plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:38

Mijn ervaring is dat dierenartsen kunnen zeggen 'ze krijgen er bijna zeker geen last van' en dus laat maar zitten.
Maar dit klinkt als meer kans op last krijgen, maar goed dat is net hoe je zoiets op vat. Als de kans dat ze er last van krijgen redelijk aanwezig is zou ik preventief opereren. Dan is er niks beschadigd.
Bij last al wel, zij ze ouder, in werk. Nu kan die goed revalideren, nog een zomer t land op.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:59

Als het op een gunstige plek zit, zeker preventief opereren. Als je pas wat gaat doen op het moment dat het paard er last van krijgt, ben je doorgaans te laat.
Deze operaties zijn voor een goede chirurg een routine klus en kosten ook doorgaans de wereld niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:10

Ik zou het nu al laten weg halen. Niet af wachten. Aks ze weg zijn kun je met een ,schoon, paard beginnen te werken en loop je later niet tegen verassingen aan. Ook handig voor evt verkoop.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:44

ja direct verwijderen hoe eerder hoe beter!

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:37

Ik zou preventief laten weg halen. Nu is er nog niets beschadigd.
Straks ben je lekker met hem aan het werk en loop je iedere keer te loeren of je overvulde gewrichten o.i.d. gaat zien.

Je kan de foto's eventueel opsturen naar een kliniek, dan kan de chirurg je toelichting geven.
Als je laat opereren willen ze de foto's toch hebben.
(Anders moeten ze opnieuw maken = kosten)

Wat al eerder geschreven is; voor hen is het doorgaans routinewerk.
Je paard mag meestal een dag na de operatie naar huis. Je eigen DA haalt na 10 dagen het verband weg en de hechtingen eruit.
2 Weken boxrust en daarna 4 weken stappen.
Als hij in het voorjaar gaat verharen, zie je er niets meer van en zit je, m.b.t. OCD, niet meer met billen samen geknepen.

Natuurlijk brengt iedere operatie risico's met zich mee! Maar ondanks dat, zou ik het preventief doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:52

Frydis schreef:
Hi,

Onlangs heb ik bij mijn paard, een 2,5 jarige KWPN hengst Gelders type, een rx onderzoek laten uitvoeren omdat ik het wilde laten verzekeren.

Uit het onderzoek bleek dat hij bij zijn rechter kogel,
en bij zijn linker spronggewricht, een OCD heeft. De DA zei dat de mate waarin paarden hier last van krijgen verschilt van totaal geen last tot kreupelheid. Hij zei dat ik twee opties had namelijk het gewoon afwachten en mocht hij er later als nog last van krijgen hem laten opereren of hem preventief te laten opereren.

Mijn vraag is wat zijn jullie eigen ervaringen met OCD op zich en met de eventuele bijbehorende operatie.

Alvast bedankt!

Lastig, meestal geeft de DA wel aan of de plek waar het zit schade verwacht wordt in de toekomst of niet.

Probleem is dat als hij er later last van kan krijgen dat het dan al schade aangericht kan hebben in het gewricht. Aan de andere kant zijn er paarden met OCD die er nooit last van krijgen.

Je zou nog een second opinion kunnen aanvragen bij een andere DA.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:53

wat zijn je plannen met het paard, hogere sport of recreatie?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:08

Gewoon heel goed overleggen met je dierenarts met in ogenschouw genomen: heb je het paard voor de verkoop of voor jezelf*. En ook heel belangrijk wáár zit de OCD precies. Per gewricht kan het nog heel veel schelen of de OCD aan de binnen/buiten/voor/achterzijde zit.
Daar is redelijke veel over bekend.

Verder blijft het een gok.

Ik heb hier 2 paarden met een (vooraf bekende) OCD. Bij beide was de risico inschatting: 'laag' of 'redelijk laag'. Beide heb ik niet laten opereren. Ja, het is een semi-routine operatie. Maar elke operatie is een risico en de hersteltijd is toch al snel 6 weken boxrust.

Eentje is nu 12 en totaal probleemloos. Eentje bleek de OCD toch op te gaan spelen en moest alsnog geopereerd. De kunst is dan wel dat je er inderdaad ruim op tijd bij bent. Bij mij leek er op de foto al echt wat gaande maar bleek het gewricht bij het open maken eigenlijk nog helemaal netjes. Dus daar zijn we zonder schade vanaf gekomen.

Bij een OCD is het altijd een risico inschatting. Zekerheden heb je niet. Maar die heb je met het leven en met paarden nooit. Als je je paard laat opereren mag je ook zo'n leuk document ondertekenen dat je weet dat er risico's zitten aan een operatie en bij het opstaan nadien.

Zou ik het nu achteraf anders gedaan hebben en meteen hebben geopereerd? Nee niet perse. Je moet nu eenmaal soms een keuze maken. De risico inschatting was laag dus er was een reden voor deze keuze. Maar garanties heb je nu eenmaal niet.
Zou de dierenarts gezegd hebben: risico inschatting matig tot hoog zou ik uiteraard wel een andere keuze gemaakt hebben (en de paarden waarschijnlijk hebben laten staan, of ze geopereerd willen zien op risico van de verkoper)

* die vraag stellen kan je zomaar een heel ander advies opleveren namelijk is mijn ervaring.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:55

Waarom zou je dat onzekere en risico aan gaan als het nu een mooie leeftijd is om ze te laten verwijderen!?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:01

Ik laat het er ALTIJD uithalen. Buiten dat ze er misschien wél last van krijgen heb je later als je misschien wilt verkopen altijd het gezeik dat hij niet goed is op de foto.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:26

Ja, als je ooit weer wil verkopen binnen afzienbare tijd zou ik een ocd er ook veel waarschijnlijker uithalen.
Maar dat heeft dan iets minder met gezondheid te te maken en meer met 'commercie'. (zonder daar een negatieve bijklank aan te willen geven, dat is gewoon realisme)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:23

pol013 schreef:
Ja, als je ooit weer wil verkopen binnen afzienbare tijd zou ik een ocd er ook veel waarschijnlijker uithalen.
Maar dat heeft dan iets minder met gezondheid te te maken en meer met 'commercie'. (zonder daar een negatieve bijklank aan te willen geven, dat is gewoon realisme)

Als je het er jong uithaalt, heb je ook veel minder kans op rest schade.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:34

Ik laat het er ook altijd uithalen. Op het moment dat een paard "er last van krijgt" is er al sprake van schade in het gewricht met later een grotere kans op artrose.
En eens met Jan, op jonge leeftijd laten verwijderen geeft het beste vooruitzicht.
Zit het op een niet operabele plek, paard niet kopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 15:37

janderegelaa schreef:
pol013 schreef:

Als je het er jong uithaalt, heb je ook veel minder kans op rest schade.

Áls ze er last van zouden krijgen wel ja. Anders heb je een paard preventief aan een operatie en boxrust periode blootgesteld.
In ons geval dus geen restschade bij er later uithalen. Zo gaat dat nu eenmaal bij kansen. Dus ook @babootje: zo stellig kun je het net niet zeggen.

Voorop gesteld: ik beslis alleen aan de hand van grondig overleg met een dierenarts of ik wel of niet opereer. Maar het advies is echt niet altijd, haal er maar preventief uit (bij eigen gebruik).
En soms is het wél het meest verstandige om te doen.

Kan beide.

Bij het paard waar de chip wel is blijven zitten heb ik enkele jaren nadien wel nog een keer controle foto's gemaakt. Daar kwam icm de inmiddels opgebouwde geschiedenis wederom uit; geen reden tot operatie.
Maar je moet elk paard gewoon goed blijven managen en opvolgen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 16:56

Tja…zelfs een blinde eekhoorn vindt wel eens een nootje natuurlijk. Maar OCD is altijd al schade aan het gewricht, daar komt die chip immers vanaf. En als jij je paard nooit wil verkopen en de gok durft te nemen dan is dat je eigen keuze.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 17:21

pol013 schreef:
Áls ze er last van zouden krijgen wel ja. Anders heb je een paard preventief aan een operatie en boxrust periode blootgesteld.
In ons geval dus geen restschade bij er later uithalen. Zo gaat dat nu eenmaal bij kansen. Dus ook @babootje: zo stellig kun je het net niet zeggen.

Vroeger werd meer afgewogen of het risico van operatie opwoog tegen het laten zitten van de chip als het op een meer "gunstige" plek zat. Maar dat is niet meer zo. Vroeger werd namelijk het gewricht opengelegd met de risico's van dien. Sinds de chipjes atroscopisch kunnen worden verwijderd is het risico van een operatie nog maar klein. Op sommige klinieken kan het zelfs staand onder plaatselijke verdoving worden uitgevoerd.
Paarden zijn ook snel weer hersteld.

Maar er is nog een reden waarom vroeg opereren wordt aangeraden.
Bij jonge dieren (veulens / jaarlingen) zijn de botdeeltjes (de chips) nog zacht en niet volledig gemineraliseerd.
Daarnaast heeft het gewricht op jonge leeftijd een groter regeneratievermogen en herstelt het kraakbeen zich zelfs nog.
Bij oudere paarden verkalken de fragmenten door mineralisatie (het wordt net zo hard als het bot waar het vanaf is gekomen) en worden daardoor hard/scherp en richten meer schade aan, aan het gewricht en het kraakbeen. Kraakbeenschade herstelt bij oudere paarden niet meer. En het algehele herstel duurt langer.

Het heeft inmiddels altijd de voorkeur chips eruit te halen, juist omdat chips vrij gemakkelijk atroscopisch kunnen worden verwijderd, want het risico dat het op termijn wel schade geeft is altijd moeilijk in te schatten.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:24

Bedankt voor alle reacties!

@Fokfanaat

Het gebruiksdoel is voor de dressuursport.

@Pol013

Bedankt voor je ervaring en advies.

@kikiDo

Voordat hij aan het werk gaat laat ik de OCD preventief weg halen ook vanwege het oogst op de toekomst omdat ik niet wil dat hij er blijvende schade aan overhoudt.

@Elisa

Of er schade komt waar de OCD zit is nog even de vraag want het kon beide kanten op gaan zei de DA.
Welke DA zou je aanraden voor een second opinion?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 04:24

Hier inmiddels al heel wat jonge paarden laten röntgenen (verkoop of voor het beleren), bij OCD , ook bij laag risico van last krijgen, altijd laten opereren.
Het is geen dure operatie meer in de basis, waarom het risico nemen.

Ben wel 1x een jong paard verloren tijdens deze ingreep op de operatietafel, die bleek niet tegen de narcose bestand te zijn geweest.

Dus ja, ondanks dat het een routine operatie is en niet duur, zitten er zeker wel risico’s aan. Zelf gelukkig sindsdien niet meer hoeven te opereren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:53

Frydis schreef:
Bedankt voor alle reacties!

@Fokfanaat

Het gebruiksdoel is voor de dressuursport.

@Pol013

Bedankt voor je ervaring en advies.

@kikiDo

Voordat hij aan het werk gaat laat ik de OCD preventief weg halen ook vanwege het oogst op de toekomst omdat ik niet wil dat hij er blijvende schade aan overhoudt.

@Elisa

Of er schade komt waar de OCD zit is nog even de vraag want het kon beide kanten op gaan zei de DA.
Welke DA zou je aanraden voor een second opinion?

Waarom wil je een second opinion als je zegt dat je het eruit laat halen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:18

janderegelaa schreef:
Tja…zelfs een blinde eekhoorn vindt wel eens een nootje natuurlijk. Maar OCD is altijd al schade aan het gewricht, daar komt die chip immers vanaf. En als jij je paard nooit wil verkopen en de gok durft te nemen dan is dat je eigen keuze.

Dat is niet zo, als de OCD ingekapseld is dan is er niks aan de hand. Vroeger voordat het zo,n hype werd liepen er zat paarden met een OCDtje rond die er nooit last van hebben gehad.

Ts, bij zo,n antwoord van de DA zou ik ook laten opereren. Geeft teveel onzekerheid.
De kliniek in Heesch staat erg goed aangeschreven, ik zou het daar vragen als je het nog wilt laten doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

janderegelaa schreef:
Tja…zelfs een blinde eekhoorn vindt wel eens een nootje natuurlijk.

Ik heb werkelijk niets zinnigs aan de discussie bij te dragen, maar moest het even kwijt: deze uitdrukking vind ik briljant.

Sorry voor het off-topic, TS.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Cheytjuh schreef:
Hier inmiddels al heel wat jonge paarden laten röntgenen (verkoop of voor het beleren), bij OCD , ook bij laag risico van last krijgen, altijd laten opereren.
Het is geen dure operatie meer in de basis, waarom het risico nemen.

Ben wel 1x een jong paard verloren tijdens deze ingreep op de operatietafel, die bleek niet tegen de narcose bestand te zijn geweest.

Dus ja, ondanks dat het een routine operatie is en niet duur, zitten er zeker wel risico’s aan. Zelf gelukkig sindsdien niet meer hoeven te opereren.

Er zit altijd een risico aan. Plus lange tijd op stal (2 weken), dat is ook niet echt diervriendelijk. Als het paard niet op rust zou hoeven op stal, dan zou ik eerder de stap maken. Ik vind 6 weken rustig aan en niet vrij mogen lopen iets om zeker mee te nemen en dus niet paardvriendelijk. Een dier heeft geen pijn, en daarna opeens wel. Die snapt het niet.

En niet duur? Kost vast al snel 500, als er niet nog een 1 voor moet. Dat vind ik een hoop geld voor een mogelijk probleem. Wat dus niet eens nu een probleem is.
Maar goed, ik ben nog van het stempel dat je prima zonder keuren een paard kon kopen en je niet meer gezeik had met kreupelheden dan tegenwoordig.
Mijn paard is nooit gekeurd en inmiddels 22 en gewoon gezond. Het paard wat ik er nog naast rij is inmiddels 10, ook niet gekeurd en loopt ook nog vrolijk rond. Die heeft alleen een hoornzuil in de hoef, dus moet altijd goed bekapt worden (geen ijzers nodig, weghalen is ook niet noodzakelijk volgens de smid en veearts, gewoon goed bijhouden met bekappen, dus ook daarmee heb je er geen beperkingen door, en lijkt nu zelfs te verminderen. Zal waarschijnlijk met de jaren volgens de smid door goed bekappen verdwijnen. Is geen ernstige).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:11

500??
Welke kliniek is dat?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

2 weken complete rust inderdaad, maar ze moeten in totaal 2 maanden op stal blijven waarna ze mogen opbouwen met wandelen aan de hand/stapmolen van 15 tot 45 minuten per dag. Pas na 2 maanden mogen ze pas weer vrij rondlopen in een paddock. Alleen.
Later pas weer in de groep, 3 maanden uit m’n hoofd.
Oktober nog geopereerd aan een OC en OCD aan beide achterbenen. (Niet mijn paard, van een kennis).
Ik vind het best zwaar voor een paard, die 2 maanden. Maar daarna nooit meer last als het goed is