Zo'n drie weken geleden kreeg hij voor het eerst koliek. Niet eten, liggen.. een vrij typische koliek die hij om de paar jaar wel eens heeft bij slecht weer in het najaar.
Met wat beweging en een portie colosan knapte hij op.
Zo kreeg hij steeds met een aantal dagen er tussen opnieuw koliek, die met colosan verholpen werd.
22 Oktober kreeg hij opnieuw last, maar de colosan hielp niet voldoende. De koliek werd heviger, hij ging hierbij ook twee keer plat liggen en in de lucht schoppen/stuipen. Ik dacht dat hij zijn laatste adem uit blies.. maar na een halve minuut stond hij toch weer op. Een half uur later kreeg hij opnieuw zo'n stuipaanval, en de dierenarts kwam op dat moment net aan.
Hij stond op, bleek flinke koorts te hebben, maar verder was er niks geks te vinden. Met een darmontspanner stond hij letterlijk een minuut later weer fit te bedelen om eten.
Dat ging een paar dagen goed, de koorts was weg, tot drie dagen later. Weer koliek, weer niet genoeg verbetering na colosan.. En weer zo'n stuipen, die deze keer langer duurden.
Ik was er zelf niet bij helaas, maar de beveiligingscamera heeft het opgenomen: https://youtu.be/z56dGa5Fi7A
De dierenarts heeft toen, naast de gebruikelijke onderzoeken en laxeermiddel etc ook nog bloed geprikt. Daar bleek niks geks uit te komen, behalve een heel lichte afwijking in witte bloedlichaampjes. Er was geen teken van vergiftiging, dus ook vergiftiging van eikels ofzo lijkt te zijn uitgesloten.
Ik was al een tijdje bezig met psyllium voeren, controleren op zand, maar ik heb nauwelijks zand kunnen vinden (we hebben ook geen zandpaddock meer, en geen heel kort gras). Hij heeft ook ontworming gehad.
Hij heeft geen dikke buik.. wel wat minder mest gemaakt, maar hij had inmiddels ook al een aantal dagen nauwelijks gegeten, en hij maakte wel gewoon mooie mestballen.
Het ging weer even goed. Ik heb langzaam wat voer opgebouwd, en kort op de wei..
Tot twee dagen later, weer koliek, de temperatuur liep langzaam op, dierenarts kon verder niks geks vinden behalve wat gas in de darmen.. en toen hebben we hem meteen naar de kliniek gebracht.
Hij staat inmiddels sinds maandag in Someren op de kliniek, maar ook daar kunnen ze niks vinden. Op de echo is niks te zien.. bloed is prima.. ik krijg van elke DA complimenten over hoe goed hij er uit ziet voor een paard van 25..
De dierenarts daar denkt aan een neurologisch probleem vanwege de stuipen. Maar ik twijfel daar wat aan omdat hij dus meestal alleen normale koliekklachten laat zien en de darmontspanner zo goed werkt.
Hij heeft op de kliniek geen koliek meer gehad en is nu erg onrustig daar, hij is natuurlijk gewend om 24/7 buiten te staan.. dus we twijfelen om hem toch weer naar huis te halen. Aan de andere kant ben ik bang dat hij thuis weer heel snel koliek gaat krijgen.
Mijn ouders zijn nogal aan het pushen naar inslapen, maar dat voelt ook niet goed omdat hij telkens zo snel weer opknapt en dan ook weer helemaal het mannetje is. Hij laat buiten de koliek om echt helemaal geen pijn of ongemak zien.
Dus ik zit met de handen in het haar, en hoop toch een oorzaak te kunnen vinden.
Stel dat iemand nog ideeën heeft, of iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.. misschien die stuipen wel eens heeft gezien.. alles is welkom!
Ik had nooit gehoord van koliek door nierstenen.