Onverklaarbare koliekaanvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Onverklaarbare koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 18:51

Mijn tinker Mystic (25) heeft sinds een aantal weken meerdere keren koliek gehad, en we zijn door de ideeën heen, dus wellicht herkent iemand hier de symptomen..

Zo'n drie weken geleden kreeg hij voor het eerst koliek. Niet eten, liggen.. een vrij typische koliek die hij om de paar jaar wel eens heeft bij slecht weer in het najaar.
Met wat beweging en een portie colosan knapte hij op.
Zo kreeg hij steeds met een aantal dagen er tussen opnieuw koliek, die met colosan verholpen werd.

22 Oktober kreeg hij opnieuw last, maar de colosan hielp niet voldoende. De koliek werd heviger, hij ging hierbij ook twee keer plat liggen en in de lucht schoppen/stuipen. Ik dacht dat hij zijn laatste adem uit blies.. maar na een halve minuut stond hij toch weer op. Een half uur later kreeg hij opnieuw zo'n stuipaanval, en de dierenarts kwam op dat moment net aan.
Hij stond op, bleek flinke koorts te hebben, maar verder was er niks geks te vinden. Met een darmontspanner stond hij letterlijk een minuut later weer fit te bedelen om eten.

Dat ging een paar dagen goed, de koorts was weg, tot drie dagen later. Weer koliek, weer niet genoeg verbetering na colosan.. En weer zo'n stuipen, die deze keer langer duurden.
Ik was er zelf niet bij helaas, maar de beveiligingscamera heeft het opgenomen: https://youtu.be/z56dGa5Fi7A
De dierenarts heeft toen, naast de gebruikelijke onderzoeken en laxeermiddel etc ook nog bloed geprikt. Daar bleek niks geks uit te komen, behalve een heel lichte afwijking in witte bloedlichaampjes. Er was geen teken van vergiftiging, dus ook vergiftiging van eikels ofzo lijkt te zijn uitgesloten.
Ik was al een tijdje bezig met psyllium voeren, controleren op zand, maar ik heb nauwelijks zand kunnen vinden (we hebben ook geen zandpaddock meer, en geen heel kort gras). Hij heeft ook ontworming gehad.
Hij heeft geen dikke buik.. wel wat minder mest gemaakt, maar hij had inmiddels ook al een aantal dagen nauwelijks gegeten, en hij maakte wel gewoon mooie mestballen.

Het ging weer even goed. Ik heb langzaam wat voer opgebouwd, en kort op de wei..
Tot twee dagen later, weer koliek, de temperatuur liep langzaam op, dierenarts kon verder niks geks vinden behalve wat gas in de darmen.. en toen hebben we hem meteen naar de kliniek gebracht.

Hij staat inmiddels sinds maandag in Someren op de kliniek, maar ook daar kunnen ze niks vinden. Op de echo is niks te zien.. bloed is prima.. ik krijg van elke DA complimenten over hoe goed hij er uit ziet voor een paard van 25..
De dierenarts daar denkt aan een neurologisch probleem vanwege de stuipen. Maar ik twijfel daar wat aan omdat hij dus meestal alleen normale koliekklachten laat zien en de darmontspanner zo goed werkt.

Hij heeft op de kliniek geen koliek meer gehad en is nu erg onrustig daar, hij is natuurlijk gewend om 24/7 buiten te staan.. dus we twijfelen om hem toch weer naar huis te halen. Aan de andere kant ben ik bang dat hij thuis weer heel snel koliek gaat krijgen.
Mijn ouders zijn nogal aan het pushen naar inslapen, maar dat voelt ook niet goed omdat hij telkens zo snel weer opknapt en dan ook weer helemaal het mannetje is. Hij laat buiten de koliek om echt helemaal geen pijn of ongemak zien.

Dus ik zit met de handen in het haar, en hoop toch een oorzaak te kunnen vinden.

Stel dat iemand nog ideeën heeft, of iets vergelijkbaars heeft meegemaakt.. misschien die stuipen wel eens heeft gezien.. alles is welkom!

Afbeelding

Hilary

Re: Onverklaarbare koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:57

Hebben ze op de kliniek een zandfoto gemaakt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 19:00

Ze legden uit dat dat geen zin had of erg lastig is bij een groot paard, dat doen ze alleen bij pony's. Op de echo's en in de mestmonsters is in ieder geval niets te vinden qua zand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:01

Misschien toch voergerelateerd omdat hij het op de kliniek niet krijgt.
Als je hem naar huis haalt zou ik zou stoppen met alles wat ie thuis krijgt (geen wei, brok/muesli, psyllium etc) behalve zijn hooi en dan kijken of de koliek weg blijft.
Als dat langer dan een week weg blijft kun je één ding tegelijk per week gaan toevoegen om te zien of dat een reactie geeft.
Niet leuk voor het paard als hij toch ineens weer koliek krijgt, maar dan weet je iig waar het door komt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:03

och, dat ziet er naar uit in het filmpje. Wat rot dat jullie geen oorzaak kunnen vinden. Ik zou je ook niet verder kunnen helpen, maar wil je veel sterkte wensen. Als dit zo regelmatig voorkomt zou ik denk ik toch met je ouders mee gaan. Ziet er wel een beetje uit als iets neurologisch, die spasmen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:05

8nnemiek schreef:
Ze legden uit dat dat geen zin had of erg lastig is bij een groot paard, dat doen ze alleen bij pony's. Op de echo's en in de mestmonsters is in ieder geval niets te vinden qua zand.

Ook paarden kunnen op de foto, mits de kliniek de juiste apparatuur heeft. Mijn ruin (1.52m, 500 kg) gaat jaarlijks op de foto. De Tinker van een vriendin (1.57m, 550 kg) ook.
Een mestmonster zegt helaas helemaal niets over de aanwezigheid van zand en een echo is ook niet voldoende (bij de shet van de betreffende vriendin is zowel foto als echo gemaakt).
Als de kliniek de juiste apparatuur niet heeft: opladen en ergens anders heen gaan. Lingehoeve kan het, Utrecht ook. Ongetwijfeld zijn er nog meer klinieken, maar van deze weet ik het zeker :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:11

Heeft je paard ppid?

Mijn sjimpie had ppid.
Hij was al 3 dagen niet lekker. Al die dagen de da erbij gehad maar kon ook niet zeggen wat het was.
Het leek koliek, maar was het niet.

Hij kreeg pijnstillers plus ontstekingsremmer.
En daar ging hij duidelijk beter op.
Maar telkens niet lang genoeg.

Op vrijdag kreeg ik nog orale spuiten om het weekend door te komen en zou er verder onderzoek plaatsvinden.

Op zaterdagochtend was het fout.
Steeds liggen en opstaan. Net of het koliek was.
Uiteraard gebeld.

Terwijl de da onderweg was ging hij liggen. En draaide de ogen weg en lag te stuipen.
Voor mijn gevoel uren. Maar denk maar een paar minuten.

Hij stond daarna wel op.
Maar ik had mijn beslissing gemaakt.

Had enkele weken daarvoor ook al een onverklaarbaar wondje.
Plus was ineens flink aan het afvallen.

Zo de winter in wilde ik niet.
Volgens de da kon het zijn dat de hypofyse op delen van de hersenen drukte.

Heel veel sterkte met jou vriendje :knuffel:

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:13

Zou het misschien niet toch weergerelateerd kunnen zijn? Ik heb het even teruggekeken, maar de 22ste was het al best slecht weer volgens mij. De 23ste was het storm Benjamin.
De 25ste had hij die tweede aanval, zaterdag was dat, toch? Die dag heeft het hier in de streek (België, Oost-Vlaanderen) ook echt enorm hard geregend en was het ook erg koud, een heel verschil met bijvoorbeeld nu.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:14

Ik zou ook nog eens zand willen checken. Dat kan ook erg pijnlijk zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:22

Maagzweren checken? Die kunnen ook koliekachtige symptomen veroorzaken. Hoewel ik twijfel of colosan dan helpt...lastig en beterschap!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 19:23

DubbelFun schreef:
Misschien toch voergerelateerd omdat hij het op de kliniek niet krijgt.
Als je hem naar huis haalt zou ik zou stoppen met alles wat ie thuis krijgt (geen wei, brok/muesli, psyllium etc) behalve zijn hooi en dan kijken of de koliek weg blijft.
Als dat langer dan een week weg blijft kun je één ding tegelijk per week gaan toevoegen om te zien of dat een reactie geeft.
Niet leuk voor het paard als hij toch ineens weer koliek krijgt, maar dan weet je iig waar het door komt.

Ik heb het voer wat hij thuis krijgt meegenomen naar de kliniek, hij eet nu dus hetzelfde als thuis. Hooi krijgt hij niet meer weg, dus hij staat nu op Hartog Senior als ruwvoer.

Bedankt, juval. Als het echt blijft aanhouden en we geen oorzaak kunnen vinden dan houd het op inderdaad. Die spasmen zijn vreemd ja, maar verder kunnen we dan weer helemaal niks neurologisch vinden. Ik vraag me af of die stuipen ook een andere oorzaak kunnen hebben.

Hilary, dan zouden we inderdaad helemaal naar Utrecht moeten rijden, en zand is volgens de dierenarts vrijwel uitgesloten omdat hij daar echt geen verdere symptomen van vertoont, en het is echt geen zandeter.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:27

Als het een mens was, pijn en koorts en een soort bewegingsdrang zou ik aan nierstenen denken.
Dan heb je ook niet echt afwijkingen in het bloed.
En buscopan, wat bij koliek wordt gegeven werkt ook bij niersteenkolieken.

Maar ja. Het is een paard.
Ik heb even gegoogled en het nierstenen schijnen bij paarden ook weleens voor te komen.
Ik weet natuurlijk of hij buscopan heeft gehad. Maar misschien een optie?
Ik heb zelf echt geen ervaring met paarden met nierstenen.
Wel met mensen zoals je misschien al vermoedde.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 19:29

Hij is niet getest op ppid, daar heeft hij ook nooit symptomen van getoond. Hij is prima op gewicht ondanks de missende kiezen, hij is fit en energiek, prima glanzende vacht.. Maar dat zou ik wel kunnen aankaarten inderdaad. Wat naar dat jouw sjimpie ook zo'n stuipen had.

Maagzweer werd door de dierenarts ook genoemd inderdaad. Op zich zou dat ook de koorts kunnen verklaren, en dat schijnt ook koliek te kunnen veroorzaken. Dat gaan we ook nog eens navragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:49

Lastig, die stuipen heb ik nog nooit gezien bij koliek en heb inmiddels best wel wat gezien.

Ik denk denk dus wel aan een andere oorzaak, maar.. het is vreemd dat de darmontspanner zo goed werkte. De koorts vind ik ook raar.

Kreeg hij de koliek iedere keer nadat hij op het gras had gestaan? Of is daar geen verband mee te vinden?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:58

Die van mij had dit opeens, maar ook meer slijm op de mest. Teken dat het te lang in de darmen bleef. Gestart met Fir en het probleem nooit weer gehad. Ik dacht echt hoe ga ik het in mijn paard krijgen, maar alle paarden aten het. Nu staat er gewoon een emmer en welk paard er behoefte aan heeft pakt het.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:01

Ik weet niet of ze dit op een echo kunnen zien, maar ik meld het maar in de hoop dat het meer bekend wordt (misschien niet in jullie geval): ons paard had gesteelde lipomen. Soort tumoren op steeltjes die om zijn darmen waren gedraaid en de boel afknelden. Maar misschien is zoiets uitgesloten wat ik hoop!

Wens je heel veel sterkte

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:05

Wat vreemd die stuipen! Hij lijkt wel helemaal van de wereld te zijn, hij tilde het hele filmpje lang zijn hoofd niet op. Dat vind ik vreemd.
Het lijken bijna wel stuipen zoals tijdens een diepe slaap. Is hij wel bereikbaar tijdens zo’n toeval?
Zou het epilepsie kunnen zijn?

Ik vind dit beeld niet passen bij koliek, het kan wel dat hij dat ook had maar koliek raken ze niet op die manier van buiten bewustzijn (misschien als het lang duurt wel in shock maar dat is ook weer anders).

Ik denk dat een tijdje op de kliniek laten zodat ze erbij zijn als dit weer gebeurd wel verstandig is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:11

Hij lijkt geen last te hebben met plassen, maar goed om op het lijstje erbij te schrijven :j Ik had nooit gehoord van koliek door nierstenen.

Elisa, dat vinden wij dus ook zo vreemd inderdaad.
Hij staat in principe dag en nacht op gras, dus het is lastig te bepalen of dat ermee te maken kan hebben. De laatste dagen heeft hij echt maar heel minimaal op het gras gestaan, en toch weer koliek.

Gisteren op de kliniek had hij ook weer even koorts en was hij wat rustig voor zijn doen. Toen heeft hij zeker geen gras gehad.

Scrabbel, Mystic had inderdaad ook een paar keer slijmerige mestballen. Maar ik heb wel een tijd psyllium gevoerd, dus verwachtte dat daar de slijm vandaan kwam.
Fir ken ik niet, maar dat ga ik zeker eens opzoeken! Had jouw paard ook zo vaak vreemde kolieken, en is die er zelf overheen gekomen?

Coentjuh, een darmtumor werd inderdaad ook genoemd door de dierenarts. Hoe zijn ze er bij jouw paard achter gekomen?

Mariegold, hij reageerde niet echt ergens op tijdens de toeval. De eerste paar keer was ik er zelf bij, en ben ik naast hem blijven zitten en ben hem blijven aaien, totdat hij uit zichzelf weer bij kwam. Het lijkt inderdaad op het stuipen in de rem slaap, dat doet hij ook heel af en toe.
Het vervelende is nu dat hij op de kliniek flink in de stress zit en vandaag nauwelijks wilde eten. Dus ik twijfel of het verstandig is om hem het weekend nog daar te laten. Morgen gaan we met de da overleggen wat slim is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:14

Weet je of hij PSSM heeft? Koliek is daar ook een symptoom van...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:17

We hebben nooit een test gedaan, maar hij heeft nooit symptomen van pssm vertoond. In tegenstelling, hij is op zijn oude dag nog enorm fit en soepel en goedgehumeurd.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:21

(Lint)worm?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:22

En even een zijsprong: kan hij het (te) koud hebben? Hij staat nu natuurlijk op stal, maar thuis niet. Een 25 jarige maakt niet altijd meer een fijne vacht aan, hoewel het voor het oog wel zo lijkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:23

Mensen met nierstenen hebben niet altijd klachten met plassen.
De koliekpijnen, bewegingsdrang en koorts vinden plaats op het moment dat de steen tussen de nier en de blaas zit.
Dan kan de urine in de niet niet naar de blaas.
Het uitplassen gaat soms ongemerkt, maar soms wel met een branderig gevoel en wat bloed bij de urine. Bloed bij de urine komt omdat de scherpe randjes van de steen de urether (buis tussen nier en blaas) beschadigen.

Bij blaasstenen zie je wel veel aandrang. Vaak ook wel infecties.

Maar nogmaals: ik weet alleen van de humane geneeskunde. Maar de vraag stellen kan, de dierenarts heeft er vast wel meer verstand van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:27

Oke dan lijkt het gras er los van te staan, het klinkt haast als iets neurologisch/ epileptisch wat je omschrijft tijdens de koliek aanvallen.

Een dekentje zou hem wellicht wel kunnen ondersteunen.

Vet lipomen kunnen ook een rol spelen maar heb geen idee of ze dat ergens mee kunnen zien en ik zou dan ergere pijn verwachten.. dat ie dat laat zien tijdens een koliekaanval.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:38

Zand kunnen ze gewoon op de foto’s zien bij grote paarden, moeten ze wat meer foto’s achter elkaar maken in de lengte zeg maar. Mijn merrie (165 maatje tank) had hele vage koliek verschijnselen en de meeste mensen hadden het nooit doorgehad. Toch was de darm verplaatst en zat er 50 kilo zand in de darmen. Dus zou echt aandringen op foto’s, kost niks..

Verder hebben oudere paarden ook nog wel eens van die vet ballen die om de darm draaien. Kan dat het probleem zijn?

Veel sterkte! :(:)