Levensgevaarlijk: halsters in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadeautje23

Levensgevaarlijk: halsters in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 15:19

Vanochtend iets heel naars gezien: een pony die met zijn ijzer in zijn halster bleef hangen. Arme dier brak een been in zijn strijd om weer overeind te komen en moest worden afgemaakt.

Mensen svp onthouden: halsters aan in de wei met ijzers is een levensgevaarlijke combi. Doe het alsjeblieft niet!
Laatst bijgewerkt door Firelight op 27-10-25 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:28

En ook nooit in de stal. In de paddocks en ook zonder ijzers gaan hier altijd de halsters af. Voor het geboorte alarm die aan het halster vast zit hebben we een veiligheidshalster met klittenband wat los gaat op druk. Als ze naar de kliniek of hengstenhouder moet heeft ze ook altijd dat halster mee omdat daar ook vaak alles omgelaten wordt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:29

Leren halsters breken, net ls paniek halsters die loslaten als er druk op komt. De nijlon halsters zijn te sterk. Maar beter is zonder halsters ,dat ben ik met je eens. Sterkte meid, dat moet een rotte ervaring zijn geweest. Ik snap dat je iedereen wil waarschuwen.

anjali

Re: Levensgevaarlijk: halsters in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:53

Inderdaad, paniekhalsters met klittenbandsluiting zijn aan te raden. Er zijn wel paarden die je in de wei niet meer te pakken krijgt als ze geen halster aanhebben.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:01

Ik snap de bezorgdheid en ik zou het ook zo doen als ik ze aan huis had staan.
Maar helaas is dit op een pensionstalling geen doen, de enige optie die je dan hebt is kijken naar een veiligheidshalster wat kan breken in geval van nood.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:02

Bah wat een nare ervaring!

Hier jaren geleden had ik altijd halsters om bij allemaal maar nadat er een vast zat in een hooinet toen alles af gelaten en nu staan ze zowel in stal als land/paddock zonder halsters om.

Lijkt me ontzettend rot als je je dier zo vind

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:09

RanjaRietje schreef:
Bah wat een nare ervaring!

Hier jaren geleden had ik altijd halsters om bij allemaal maar nadat er een vast zat in een hooinet toen alles af gelaten en nu staan ze zowel in stal als land/paddock zonder halsters om.

Lijkt me ontzettend rot als je je dier zo vind

Ja ze kunnen soms zo knullig vast zitten.
Een jong paard van een kennis van mij heeft zichzelf opgehangen aan een heel klein uitstekend boutje van de stal… zo stom… Maar wel overleden…

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:10

Josien_ schreef:
Maar helaas is dit op een pensionstalling geen doen, de enige optie die je dan hebt is kijken naar een veiligheidshalster wat kan breken in geval van nood.

Ik heb nog nooit op een stal gestaan waar het verplicht was ze om te laten en zou voor mij ook wel een reden zijn om een andere stal te kiezen als dat kan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:15

Ik heb ook wel op stallen gestaan waar ze ze niet eens af wilden doen als ze naar stal gingen, want “zoveel werk”.
Gelukkig nu op een stal waar ze standaard zonder halsters buiten (en binnen) staan.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:18

Je hebt ook van kavalkade met elastiek bij kopstuk en neusstuk, sterk genoeg om normaal in de wei te zetten, maar geven mee als ze vast zouden komen te zitten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:18

MyWishMax schreef:
Josien_ schreef:

Ik heb nog nooit op een stal gestaan waar het verplicht was ze om te laten en zou voor mij ook wel een reden zijn om een andere stal te kiezen als dat kan.

Hier in de omgeving staan alle pensionpaarden met halster in de weide. Op stal gelukkig niet allemaal.
Wanneer de 24/7 buiten staan wel zonder halster.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:06

Hier ook met halster om buiten en lastig te pakken jonge paarden ook met halster op stal tot ze zo ver zijn dat ze zonder kunnen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:36

Ik begrijp daarom ook niet waarom mensen zoeken naar stevige halsters.. mijn ruin heeft een break away halster van Horseware, mijn merrie draagt al jaar en dag lederen halsters.. merrie kan lelijk doen als ze een deken op krijgt en hing pas met haar onderkaak vast in de voorsluiting. Ze stond vast op de poetsplaats, dook naar achter en gelukkig klapte het lederen halster snel. Zij is niet het type paard die verder streken uithaalt waardoor ze zichzelf in de nesten werkt, maar zelfs daarbij kan het dus mis gaan..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:44

Dit gebeurt vaak ook als een halster te ruim zit. Halsters moeten echt best wel 'aan' zitten en niet teveel ruimte over hebben om de neus.

Heel triest voor deze pony, wij doen ze eigenlijk ook altijd standaard af.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:00

swatch schreef:
Je hebt ook van kavalkade met elastiek bij kopstuk en neusstuk, sterk genoeg om normaal in de wei te zetten, maar geven mee als ze vast zouden komen te zitten.

Deze heb ik ook, werkt top!

Die met klittenband werken niet, dat hecht te sterk aan elkaar en komt dus niet los

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:02

MissyNr1 schreef:
swatch schreef:

Die met klittenband werken niet, dat hecht te sterk aan elkaar en komt dus niet los

Das niet waar. Mijne al een keer gevonden op de grond. Had goed z’n werk gedaan

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:23

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:42

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:43

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:23

Hier nooit halsters, en stel het zou nodig zijn dan worden het weidehalsters. Het is al heel lang bekend dat paarden in heel vervelende posities kunnen komen met halsters, en dat soms niet overleven.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:41

Die met klittenband werken niet, dat hecht te sterk aan elkaar en komt dus niet los[/quote]
Das niet waar. Mijne al een keer gevonden op de grond. Had goed z’n werk gedaan[/quote]

Bij mijn paard niet dus voor mij is het wel waar

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:26

MissyNr1 schreef:
swatch schreef:

Deze ervaring heb ik ook helaas. Als hij zijn werk had gedaan had ik geen gebroken jukbeen gehad…

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:29

Inderdaad wat hier boven ook al word aangegeven, helaas is het op sommige pensionstallen verplicht om een halster om te laten in de weide. Wat ik ergens ook wel kan begrijpen ondanks het risico omdat een pensionhouder ook niet uren de tijd heeft om sommige paarden te vangen en een halster aan te doen. En mocht er wat gebeuren ze sneller te pakken zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:32

Persoonlijk ken ik geen pensionstallen waar ze de paarden zonder halster buiten zetten, is dat in jullie regio wel zo?

Nou heb ik ook nog nooit iets meegemaakt met normale halsters, behalve dat ook die kapot gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:38

Ja, hier staan ze allemaal zonder. Alleen als er 1 slecht te vangen is met, maar meestal alsnog zonder en lossen we dat op andere manier op want alleen halster helpt dan toch ook niet.

Hier doen ze dus halster om met uit stal halen en weer af in de paddock en of wei. En dat op bijna alle stallen die ik ken. Degene die halster om laten verplichten zijn echt enorm in de minderheid.