Buitenzet dilema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jjajajnn

Buitenzet dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 17:54

Mijn stalgenoten willen hun paarden maar een paar uur buiten. Mijn Fries vindt 16 uur op stal echt te veel. Het idee was om 24/u op de wei te doen en ze hebben een grote inloopstal. Ik vond het het een mooi plekje. We staan hier sinds april. De andere vier paardeneigenaren willen dat niet meer, want ze zien er toch vanaf nu de winter begint. En de paarden gaan 05.00 de wei nu op en dan om 15.00 naar binnen.

Ik heb nu een nieuwe plek gevonden, maar kan pas in januari terecht. Wat zouden jullie doen? Paard alleen op de wei of toch op stal? Mijn merrie kan prima alleen staan, maar ik vind 16u toch wel lang. Of eventueel zelf om 22.00 het paard op stal zetten?

tamary

Re: Buitenzet dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:00

Afhankelijk van de grondsoort en waar in Nederland je zit, is winter (=modderseizoen) en lang buiten een uitdaging. Tussen natte drek en wolf is in de winter meer binnen ook een welzijnskeuze ivm droog staan (voeten)/ligggen en stomweg veilig in de nacht (sec vanaf uur voor zonsondergang tot uur na zonsopgang).
Gaat het enkel om de nattigheid en is de plek daar op aangepast, dan is er wat te overwegen, maar dat is niet meer de enige factor om rekening mee te houden tegenwoordig.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:04

tamary schreef:
Afhankelijk van de grondsoort en waar in Nederland je zit, is winter (=modderseizoen) en lang buiten een uitdaging. Tussen natte drek en wolf is in de winter meer binnen ook een welzijnskeuze ivm droog staan (voeten)/ligggen en stomweg veilig in de nacht (sec vanaf uur voor zonsondergang tot uur na zonsopgang).
Gaat het enkel om de nattigheid en is de plek daar op aangepast, dan is er wat te overwegen, maar dat is niet meer de enige factor om rekening mee te houden tegenwoordig.

Het gaat niet om de grondsoort. Ik vind de condities erg goed. We zitten op een heuvel. En alles loopt super goed weg.

Het gaat echt erom waar ik mijn paard meer plezier aan doe. Alleen in de wei of toch op stal. 24/7 buiten vind ik enorm belangrijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:06

Wat je paard fijn vind. Als die rustig alleen buiten kan staan lekker overdag laten staan en savonds binnen zetten. Als er toezicht is.
Zou nachten alleen buiten dan weer niet doen, het is nog maar even. Als paard ook maar iets onrustig is, binnen met de rest. Ze staan een respectabele tijd buiten van 5 tot 15 uur.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:07

Naast vrije beweging is een kudde waar ze zich veilig voelt ook belangrijk.
Hoe groot acht jij dat kans dat ze in de nachten alleen buiten tot voldoende rust en slaap gaat komen als er geen kudde genoot is die de wacht houd.
Wellicht haar later binnen zetten als ze voor enige tijd content is alleen buiten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:08

Een paard alleen voelt stress dat zou ik niet doen.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:21

belle_boef schreef:
Naast vrije beweging is een kudde waar ze zich veilig voelt ook belangrijk.
Hoe groot acht jij dat kans dat ze in de nachten alleen buiten tot voldoende rust en slaap gaat komen als er geen kudde genoot is die de wacht houd.
Wellicht haar later binnen zetten als ze voor enige tijd content is alleen buiten.

Groot.
Op stal kan ze verder geen contact maken…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:25

Dat maakt ook niet uit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:30

Vind jij het vervelend dat ze veel op stal staat of vind je paard het vervelend? Gekke tijd wel, 5u al buiten. Maar als ze 15u binnen komen is ze toch 10 uren buiten? Dus 14u op stal. Dat klinkt veel maar in pensionstal begrippen mag je in je handjes knijpen. Daarnaast komt de natte periode er aan, de meeste Friezen zijn dan redelijk gevoelig voor mok. Maar als het daar erg droog is maakt dat niet veel uit. Zeker niet alleen 24/7 buiten. Een paard is een kudde dier en alleen in het wild zou al snel betekenen dat je aan je lot overgelaten bent. En dat is niet een veilig gevoel. Ik zou haar gewoon op stal doen. Evt speelgoed kopen en een grote hooizak

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:30

Cioccolato schreef:
Dat maakt ook niet uit.

Wat bedoel je?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:31

Jjajajnn schreef:
Cioccolato schreef:
Dat maakt ook niet uit.

Wat bedoel je?

Dat er geen contact is op stal als de rest op stal staat.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:32

Kabayo schreef:
Vind jij het vervelend dat ze veel op stal staat of vind je paard het vervelend? Gekke tijd wel, 5u al buiten. Maar als ze 15u binnen komen is ze toch 10 uren buiten? Dus 14u op stal. Dat klinkt veel maar in pensionstal begrippen mag je in je handjes knijpen. Daarnaast komt de natte periode er aan, de meeste Friezen zijn dan redelijk gevoelig voor mok. Maar als het daar erg droog is maakt dat niet veel uit. Zeker niet alleen 24/7 buiten. Een paard is een kudde dier en alleen in het wild zou al snel betekenen dat je aan je lot overgelaten bent. En dat is niet een veilig gevoel. Ik zou haar gewoon op stal doen. Evt speelgoed kopen en een grote hooizak

Ik weet dat Friezen gevoelig zijn voor mok, maar we hebben daar nooit last van gehad. Sowieso wordt de wei niet erg modderig en is er genoeg droog zand ook op te staan.

Ja, je kunt kiezen of 24/7 buiten of stal. Stal betaal je meer, maar is nu iedereen op overgegaan.

Mijn paard vind het behoorlijk vervelend om op stal te staan. Vier uurtjes lukt wel, maar daarna gaat ze drammen.
Laatst bijgewerkt door Jjajajnn op 19-10-25 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:39

[

Dat er geen contact is op stal als de rest op stal staat.[/quote]

Ze ziet nog wat andere paarden en hinnikt soms vanuit de wei. Gaat meestal gewoon staan eten en dutten. Ik heb het idee dat ze het niet erg vindt alleen op de wei, maar ze is wel erg blij als de anderen weer komen. Het voelt qua sociale behoeften van een paard niet echt goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:50

En wat is de reden dat de rest ineens anders besluit?

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 18:54

DuoPenotti schreef:
En wat is de reden dat de rest ineens anders besluit?

Dat het toch wel koud is buiten. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:58

Hebben de paarden geen goede schuilmogelijkheden dan?

Kan en gaat jou paard daar wel in staan als ze alleen achter blijft?

Zelf zou ik binnen zetten.
En een paard niet alleen zetten.

Al snap ik een eigenaar van stal niet waar paarden elkaar niet kunnen zien.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 19:06

DuoPenotti schreef:

Het is echt zo mooi. Ze hebben een grote stal met drie bakken ruwvoer. Een groot uitloop stuk verhard en dan een gedeelte paddock die altijd mooi droog is, waar hooinetten hangen en dan een grote wei. Ze kan vanaf de wei wel andere paarden zien.

In de individuele stallen ook, maar ze kunnen niet neuzen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:10

Ik zou als je de mogelijkheid hebt, het paard dan om 22.00 uur op stal zetten. Alleen buiten de hele nacht zou ik zelf niet willen. Dan komen ze niet goed tot rust en paarden hebben toch wel een remslaap nodig om goed uit te kunnen rusten, anders krijg je weer andere problemen.
In welke regio zit je? Is het voor jou vooral een belemmering vanwege de kosten of maakt dat niet uit?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:13

Jjajajnn schreef:
DuoPenotti schreef:

Het is echt zo mooi. Ze hebben een grote stal met drie bakken ruwvoer. Een groot uitloop stuk verhard en dan een gedeelte paddock die altijd mooi droog is, waar hooinetten hangen en dan een grote wei. Ze kan vanaf de wei wel andere paarden zien.

In de individuele stallen ook, maar ze kunnen niet neuzen.

Wat raar dan van de rest. Klinkt idd als een fijne plek.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 19:16

@duopenotti ik kijk nergens meer van op binnen de paardensport.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:27

Nee helaas heb je daar helemaal gelijk...

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 19:33

Paardenfann4 schreef:
Ik zou als je de mogelijkheid hebt, het paard dan om 22.00 uur op stal zetten. Alleen buiten de hele nacht zou ik zelf niet willen. Dan komen ze niet goed tot rust en paarden hebben toch wel een remslaap nodig om goed uit te kunnen rusten, anders krijg je weer andere problemen.
In welke regio zit je? Is het voor jou vooral een belemmering vanwege de kosten of maakt dat niet uit?

Ik moet dan binnen en buitenzetten zelf doen. Het is een half uur rijden en dat gaat qua energie behoorlijk wat kosten. Ik probeer nu om en om te doen. Maar lig beide opties niet lekker in bed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:56

Van 05 tot 15 uur zijn ze buiten en daarna op stal met n grote verharde uitloop en grote stalbox en een gedeelte paddock. Ik zou niet hierover moeilijk gaan doen en ff uitzitten tot je gaat verhuizen.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 20:02

Ragdollcat schreef:
Van 05 tot 15 uur zijn ze buiten en daarna op stal met n grote verharde uitloop en grote stalbox en een gedeelte paddock. Ik zou niet hierover moeilijk gaan doen en ff uitzitten tot je gaat verhuizen.

Nee, het gaat om individuele stallen.

De grote stal en paddock zitten aan de wei vast.

De paarden gaan nu naar individuele stallen op een andere plek op het terrein.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:13

Ik snap je redenatie niet helemaal geloof ik. Je wil hem niet op stal, want dan staat hij in een individuele stal. Maar je wil hem nu wel in zijn eentje zonder paard in de buurt op de wei zetten. Ik zou persoonlijk met de anderen meegaan. Hij komt toch echt wel een behoorlijk aantal uur nog buiten. Ben je zelf ook niet na 15 uur op stal? Want dan is hij er ook uit natuurlijk. Ik zou je niet te gek laten maken en om 22 uur nog terug komen, dat gaat je ook opbreken. Het moet wel leuk blijven en het is zo 1 januari