Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tamary schreef:Afhankelijk van de grondsoort en waar in Nederland je zit, is winter (=modderseizoen) en lang buiten een uitdaging. Tussen natte drek en wolf is in de winter meer binnen ook een welzijnskeuze ivm droog staan (voeten)/ligggen en stomweg veilig in de nacht (sec vanaf uur voor zonsondergang tot uur na zonsopgang).
Gaat het enkel om de nattigheid en is de plek daar op aangepast, dan is er wat te overwegen, maar dat is niet meer de enige factor om rekening mee te houden tegenwoordig.
belle_boef schreef:Naast vrije beweging is een kudde waar ze zich veilig voelt ook belangrijk.
Hoe groot acht jij dat kans dat ze in de nachten alleen buiten tot voldoende rust en slaap gaat komen als er geen kudde genoot is die de wacht houd.
Wellicht haar later binnen zetten als ze voor enige tijd content is alleen buiten.
Kabayo schreef:Vind jij het vervelend dat ze veel op stal staat of vind je paard het vervelend? Gekke tijd wel, 5u al buiten. Maar als ze 15u binnen komen is ze toch 10 uren buiten? Dus 14u op stal. Dat klinkt veel maar in pensionstal begrippen mag je in je handjes knijpen. Daarnaast komt de natte periode er aan, de meeste Friezen zijn dan redelijk gevoelig voor mok. Maar als het daar erg droog is maakt dat niet veel uit. Zeker niet alleen 24/7 buiten. Een paard is een kudde dier en alleen in het wild zou al snel betekenen dat je aan je lot overgelaten bent. En dat is niet een veilig gevoel. Ik zou haar gewoon op stal doen. Evt speelgoed kopen en een grote hooizak
DuoPenotti schreef:Hebben de paarden geen goede schuilmogelijkheden dan?
Kan en gaat jou paard daar wel in staan als ze alleen achter blijft?
Zelf zou ik binnen zetten.
En een paard niet alleen zetten.
Al snap ik een eigenaar van stal niet waar paarden elkaar niet kunnen zien.
Jjajajnn schreef:DuoPenotti schreef:Hebben de paarden geen goede schuilmogelijkheden dan?
Kan en gaat jou paard daar wel in staan als ze alleen achter blijft?
Zelf zou ik binnen zetten.
En een paard niet alleen zetten.
Al snap ik een eigenaar van stal niet waar paarden elkaar niet kunnen zien.
Het is echt zo mooi. Ze hebben een grote stal met drie bakken ruwvoer. Een groot uitloop stuk verhard en dan een gedeelte paddock die altijd mooi droog is, waar hooinetten hangen en dan een grote wei. Ze kan vanaf de wei wel andere paarden zien.
In de individuele stallen ook, maar ze kunnen niet neuzen.
Paardenfann4 schreef:Ik zou als je de mogelijkheid hebt, het paard dan om 22.00 uur op stal zetten. Alleen buiten de hele nacht zou ik zelf niet willen. Dan komen ze niet goed tot rust en paarden hebben toch wel een remslaap nodig om goed uit te kunnen rusten, anders krijg je weer andere problemen.
In welke regio zit je? Is het voor jou vooral een belemmering vanwege de kosten of maakt dat niet uit?
Ragdollcat schreef:Van 05 tot 15 uur zijn ze buiten en daarna op stal met n grote verharde uitloop en grote stalbox en een gedeelte paddock. Ik zou niet hierover moeilijk gaan doen en ff uitzitten tot je gaat verhuizen.