Paard niet oke na osteopaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Friezenkind

Paard niet oke na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 09:53

Hai iedereen,

Ongeveer 3 welen geleden is de osteopaat langs geweest. Er is ff rond der eierstokken gekeken en heupen zijn los gewerkt.
Na een week rustig aan doen (paar dagen vrij en longeren) mocht ik weer rijden. Nu komt het rare mijn paard kan niet meer goed in verzamelde stap lopen, ze zet haar linker been extreem kort neer. Nu is ze standaard in de linkerpas wat kort (ze heeft enorme scheve bekken) maar dit is bizar.

Maar nu het rare het is alleen in de verzamelde stap, ‘normale’ stap, stap met losse teugels en stap aan longe geen enkel probleem. Draf en gallop zijn ook goed, de oefeningen doet ze ook zonder probleem. Ze geeft geen tekenen van ongemak (ook niet in de verzamelde stap). Haar been in sinds de behandeling nog aan het tikken bij de kogel, ik had van de osteopaat begrepen dat dit gebrek aan gewrichtsvocht is en dat dat tijd nodig heeft.

Is het normaal dat een paard zo kan reageren op de behandeling? Ze is overigens wel veel losser in haar lijf sinds de behandeling.

Ir111

Re: Paard niet oke na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:57

Wat zegt de osteopaat in kwestie hier van?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 10:00

Ir111 schreef:

Die gaat ervan uit dat het goed komt, en dat ze tijd nodig heeft om te wennen. Ze zat vast in der heup maar niet schrikbaren zo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:01

Gebeurt wel eens vaker dat het na de behandeling niet zo lekker gaat met rijden ja. De ene osteopaat staat er meer om bekend dan de andere. Maar wat jij beschrijft is wel een dingetje. Ik zou ook niet goed weten wat te doen eigenlijk. Sterkte

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:05

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:11

Friezenkind schreef:
Ir111 schreef:

Die gaat ervan uit dat het goed komt, en dat ze tijd nodig heeft om te wennen. Ze zat vast in der heup maar niet schrikbaren zo.

OK. Maar daarbij heb je hopelijk wel oefeningen gekregen om je paard te helpen wennen? En hopelijk ook iets van een richtlijn hoe lang dit mag duren etc?

Dat een paard veranderd in zijn lijf na een behandeling vind ik normaal. Dat dat soms niet direct een positief effect heeft kan ook nog maar dan hoort een osteo daar goede begeleiding bij te geven. Ik haal niet helemaal uit je bericht of dat nu zo is dus daar kan ik niks van zeggen.

Ik zou dus in nauw contact blijven met de osteo en echt duidelijke richtlijnen / adviezen hoe te handelen vragen. Kun je daar niks mee dan een DA inschakelen of een andere osteo als second opinion.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 10:13

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 10:22

[/quote]
OK. Maar daarbij heb je hopelijk wel oefeningen gekregen om je paard te helpen wennen? En hopelijk ook iets van een richtlijn hoe lang dit mag duren etc?

Dat een paard veranderd in zijn lijf na een behandeling vind ik normaal. Dat dat soms niet direct een positief effect heeft kan ook nog maar dan hoort een osteo daar goede begeleiding bij te geven. Ik haal niet helemaal uit je bericht of dat nu zo is dus daar kan ik niks van zeggen.

Ik zou dus in nauw contact blijven met de osteo en echt duidelijke richtlijnen / adviezen hoe te handelen vragen. Kun je daar niks mee dan een DA inschakelen of een andere osteo als second opinion.[/quote]

Nee geen oefeningen mee gekregen, het advies was rustig aan het oude niveau oppakken, wat ik ook rustig aan het doen ben.
Ze heeft niet echt een tijdsbestek gegeven. Als er na het weekend geen verbetering is, neem ik weer even contact met haar op om te kijken hoe en wat.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:32

Is dit paard doorgelicht bij een dierenarts waarom het bekken schreef is en de pas altijd wat kort?
Mijn ervaring is als ze na een behandeling om iets los te maken zo slecht reageren dan zit er vanbinnen dus iets niet goed. Paard leert daarmee lopen in compensatie, maak je dit los dan wordt het dus slechter.

Hopelijk valt het mee en knapt ze snel op. Sterkte!

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 13:46

eshz schreef:
Is dit paard doorgelicht bij een dierenarts waarom het bekken schreef is en de pas altijd wat kort?
Mijn ervaring is als ze na een behandeling om iets los te maken zo slecht reageren dan zit er vanbinnen dus iets niet goed. Paard leert daarmee lopen in compensatie, maak je dit los dan wordt het dus slechter.

Hopelijk valt het mee en knapt ze snel op. Sterkte!

Vorig jaar is ze op de kliniek onderzocht. Si en alle botten/gewrichten zijn goed. Ik moet er alleen rekening mee houden dat ze goed in de bespiering moet blijven, ivm gevoeliger zijn voor zenuwen beknellingen.
Hun dachten aan een oud veulen trauma (dat dacht de keuringsarts 5 jaar geleden ook). Het verschil is rond de 3/4cm aan scheefheid (als je achter der staat zou je bijna denken dat er links geen spier op zit, terwijl de bespiering goed is), op de kliniek gaven ze aan dat het niet gek is dat ze daardoor links ook een iets kortere pas maakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:00

Dus die kortere pas heeft ze al van nature zeg maar? En het was even wat minder maar na de behandeling is het weer terug?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 17:31

Elisa2 schreef:
Dus die kortere pas heeft ze al van nature zeg maar? En het was even wat minder maar na de behandeling is het weer terug?

Ja een iets kortere pas is normaal voor haar, maar dit is al een paar jaar verbeterd.
Dit doet mij nu denken aan de 4 jarige die ik kocht en geen idee had hoe ze dat been fatsoenlijk moest gebruiken. Mijn instructeur zei ook het lijkt wel alsof ze met verzamelen lijkt te vergeten hoe ze hem moet neerzetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:59

Ja dat kan..zo,n behandeling kan de hele balans verstoren wat niet perse slecht hoeft te zijn. Hoe heb je het destijds verbeterd? Daar zou ik weer naar terug gaan.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 22:28

Elisa2 schreef:
Ja dat kan..zo,n behandeling kan de hele balans verstoren wat niet perse slecht hoeft te zijn. Hoe heb je het destijds verbeterd? Daar zou ik weer naar terug gaan.

Dat ging toen letterlijk stapje voor stapje, koste veel tijd en geduld.
Wat ik al in de op zei ze is verder hartstikke los in der lichaam en meer veer in der gangen, dus ergens heeft het goed uitgepakt. Alleen die ene specifieke gang is zo achteruit gegaan, dat vind ik zo bizar.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:34

Het kan ook zijn dat de osteopaat het paard dusdanig los heeft gemaakt, dat wat door de tijd vast is gaan zitten door bv compensatie, nu niet te compenseren is. En dus weer boven water komt drijven. Dus wellicht iets wat er altijd al was, maar niet (meer) zichtbaar was

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:22

Ja dat is denk ik wat er gebeurd is.

De vraag is ook denk ik, kan dit paard met deze afwijking überhaupt zonder compensatie lopen?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 14:41

@kaatje: Ik begin te denken dat dat het is, dat zei mijn instructeur ook al. Vrijdag avond en vanochtend weer gereden en het ging in het begin best goed, aan het eind weer verzamelde stap geprobeerd en het was weer kort. Ik merk ook dat haar been (kogel) in het begin niet echt tikt, en op het eind weer wel ik gok dat dat er ook mee te maken heeft..
Heb een appje naar de osteopaat gestuurd en kijk even wat zij ervan zegt.

@elisa: ik had er nooit over na gedacht hoeveel ze moet compenseren. Mijn vraag was altijd kan ze lopen zonder ongemak/pijn en het antwoord was altijd dat dat geen probleem was, het was zelfs goed om haar veel te laten bewegen onder het zadel ivm een vergroot risico op zenuwbeknellingen. Ik begin me nu alleen af te vragen of ik het alleen op de fysio moet houden (die komt om het half jaar) en de osteopaat maar laat zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:10

En voor dit paard heb je van de keuringsarts een positief aankoopadvies gehad? Of wat heeft die precies gezegd?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij zo'n forse scheefstand niets van een oorzaak te vinden is.
Ik vrees dat je toch niet echt een rijpaard hebt gekocht.
Persoonlijk zou ik hem nog eens eerlijk laten bekijken bij een goede kliniek.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 17:48

Babootje schreef:
En voor dit paard heb je van de keuringsarts een positief aankoopadvies gehad? Of wat heeft die precies gezegd?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat bij zo'n forse scheefstand niets van een oorzaak te vinden is.
Ik vrees dat je toch niet echt een rijpaard hebt gekocht.
Persoonlijk zou ik hem nog eens eerlijk laten bekijken bij een goede kliniek.

Wat de keuringsarts heeft gezegd kan ik me niet herinneren. Dat is bijna 5 jaar geleden, maar iig positief, als ze toen hadden gezegd ja het kan problemen geven had ik der niet gekocht.

Ze is vorig jaar helemaal op de foto/scan/echo geweest bij een goede kliniek.
Toen ook weer gehad over de scheefstand en die hadden gezegd dat het nooit een GP paard zal worden (die draag/zit kracht zullen de bekken nooit aankunnen), maar recreatief zou het geen probleem zijn.

Wat ik al zei er wordt gedacht aan een veulen/jong paard trauma, wat nooit gecorrigeerd is dus ze heeft zichzelf zo leren lopen (dat was volgens de kliniek iets wat vaker voorkomt, alleen minder heftig). Alles zit zoals het hoort (ruimte tussen de botten is goed), maar dan ‘alleen maar’ scheef.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:30

Oke duidelijk, ik denk dat je hier eigenlijk direct je antwoord hebt. Echt verzamelen is dus heel moeilijk tot eigenlijk niet goed mogelijk voor haar. Met heel veel compensatie zijn jullie wel een eind gekomen maar de vraag is inderdaad of dit wenselijk is voor haar.

Daar zou ik eens goed over na gaan denken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:40

Ik sluit me aan bij Elisa. Goed verwoord.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:09

En wat Eliza zegt komt overeen met het advies van de DA:
“Toen ook weer gehad over de scheefstand en die hadden gezegd dat het nooit een GP paard zal worden (die draag/zit kracht zullen de bekken nooit aankunnen), maar recreatief zou het geen probleem zijn.”

Een recreatie paard wordt niet ingezet om te verzamelen maar om lange ritjes rechtuit te maken.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 20:42

Toen ik het zo typte klonk het mij ook logisch (uittypen doet meer dan erover denken).
Ze is zo werkwillig en verveeld zich snel met rijden dat we langzaam naar het z zijn gegaan, dat was eigenlijk nooit de bedoeling geweest.
Ik ben in shock dat ze dan zoveel heeft zitten compenseren, zonder geklaag (ze laat namelijk graag merken wanneer der iets niet bevalt :+ )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:02

Paarden zijn meesters in compenseren..en misschien is goede training wel juist goed voor haar! Maar ik denk wel met dit gebrek tot een bepaalde grens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:12

SjonnieZ schreef:
En wat Eliza zegt komt overeen met het advies van de DA:
“Toen ook weer gehad over de scheefstand en die hadden gezegd dat het nooit een GP paard zal worden (die draag/zit kracht zullen de bekken nooit aankunnen), maar recreatief zou het geen probleem zijn.”

Een recreatie paard wordt niet ingezet om te verzamelen maar om lange ritjes rechtuit te maken.

Een paard met zo'n scheefstand is m.i. ook niet geschikt als recreatiepaard. Het paard zal ALTIJD moeten compenseren en zich daardoor overbelasten. Ook een recreatiepaard moet gezond zijn om langere ritten aan te kunnen. Maar dat is mijn mening. Ze hoeven niet de kwaliteit hebben van een sportpaard maar moeten wel gezond zijn.