Rechts achter buitenkant

Rechts achter binnenkant

Links achter buitenkant

Links achter binnenkant
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
office schreef:Het gaat mij niks aan maar wil je nog geld uitgeven aan een paard die al zo veel mankeert ? Schouder artrose is ook heel pijnlijk en beperkend.En als ie dan al niet zo stevig staat..
office schreef:Bol spat hoeft geen spat te zijn er zijn veel paarden met zo n vocht bult die er geen last van hebben.
Dat bijna vallen lijkt me wel vervelend voor je paard.
Dreamboy schreef:Muze schreef:De enige die hier een sluitend, correct antwoord op kan geven is je dierenarts..
Dat snap ik. Maar ik heb eerder een paard gehad met spat maar die had niet zo'n rare bobbel.
Earth schreef:Ook al ziet hij er goed uit, dat doet niks af en hoe hij er aan de binnenkant uit ziet. Dat een paard zo vaak struikelt vind ik wel heftig. Hoe veel erger moet het nog worden?
rien10 schreef:Muze schreef:De enige die hier een sluitend, correct antwoord op kan geven is je dierenarts..
Dat snap ik. Maar ik heb eerder een paard gehad met spat maar die had niet zo'n rare bobbel.
Dreamboy schreef:Earth schreef:Ook al ziet hij er goed uit, dat doet niks af en hoe hij er aan de binnenkant uit ziet. Dat een paard zo vaak struikelt vind ik wel heftig. Hoe veel erger moet het nog worden?
Jij maakt het erger dan het is. Het is niet zo dat hij de hele dag struikelt. Alleen als hij gaat draven. En dat is niet heel vaak. Daarbij is hij atactisch en "vergeet" zijn benen goed neer te zetten waardoor hij dan struikelt. Dat heeft verder niets met eventuele spat of pijn te maken.
Earth schreef:Als je jezelf dat wijs wilt maken, dan is dat prima. Maar volgens mij weet je zelf ook wel wat wel of niet normaal is. Maar zit je wellicht in de ontkenning?
MyWishMax schreef:Ik herken het ook niet, nee.
Wel het struikelen enzo en voor ons was het toen bijna het einde, ook samen met de andere dingen die jij noemt die hij minder gaat doen en wat andere dingen. Hij bleek meer last te hebben van de ataxie als dat we eerst dachten en achteraf hadden we sneller afscheid moeten nemen. Hier ging die steeds minder met kudde mee doen, meer alleen staan, meer struikelen en ook moeilijker overeind komen enzovoorts. En dat was echt de druppel voor ons, ook al draafde en galopeerde hij nog gewoon.
Het is ook niet vergeten van benen. Het is niet meer goed kunnen aansturen. En daardoor waarschijnlijk op al meer plekken problemen. Helaas hoort dat er ook bij, ze belasten niet gelijkmatig en er gaan dus steeds meer gewrichten,pezen en noem maar op 'kapot'
Sweetiee schreef:Hoihoi
Ik kom even binnenvallen.
Niet dat ik ervaring heb met spat, maar wel met een paard hebben dat stiekem meer problemen en pijn bleek te hebben als dat eerst te zien was.
Het is lastig om de keuze te maken wanneer het genoeg is, maar meestal zie je dat wel aan het paard zelf.
Ik heb ook dagelijks rugpijn maar vraag ook niet om ingeslapen te worden en doe gewoon wat rustiger aan. Echter kunnen paarden dat tuurlijk niet letterlijk zeggen en moeten wij uiteindelijk die keuze voor ze maken.
Ik zou zeker aanraden om foto's te laten maken bij de DA en te overleggen met hun voor een eventueel advies. Als je daarna nog twijfeld hoeveel pijn hij daadwerkelijk wel of niet zou hebben kan je altijd, in overleg met de DA ofcourse, pijnstilling geven en kijken of hij heel erg (in positieve zin) veranderd in gedrag of niet.
Die van mij leek wel oke. Was 7 jaar ou en wat minder actief als de andere paarden, maar niks waaraan je zag hoe slecht ze dr eigen eigenlijk voelde. Pas toen ik haar pijnstilling gaf zag ik wat voor een enorm verschil dit voor haar maakte en hoe erg ze op leefde. Omdat ze die reactie gaf op de hoogste dosis Bute heb ik toen besloten haar in te laten slapen omdat ze niet op zoveel Bute mocht blijven staan van de DA.
Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring en kom je op een goed advies/oplossing met een dierenarts. Succes!