Is dit spat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Is dit spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 09:26

Ruin, 17 jaar, staat al 4 jaar met pensioen i.v.m lichte ataxie en atrose in de schouder. Loopt van zonopgang tot zonsondergang buiten. Nachten op stal. Al enige tijd heb ik het idee dat hij, met name rechtsachter, niet helemaal zuiver loopt. Ene dag beter dan de andere. In rust ontlast hij voornamelijk rechtsachter. Ik gaf zijn ataxie hiervan de schuld. Als hij met de pony's speelt ligt hij bij 100 meter draven al zo'n 4x bijna op zijn muil. Bij de hoefsmid was hij de laatste keer erg lastig met het optillen van zijn achterbenen. Nu heeft hij sinds een paar dagen een rare bobbel bij het spronggewricht en lijkt er ook vocht in de spronggewrichten te zitten. Natuurlijk ga ik een afspraak maken bij de kliniek maar is er iemand die dit herkent?
Afbeelding
Rechts achter buitenkant

Afbeelding
Rechts achter binnenkant

Afbeelding
Links achter buitenkant

Afbeelding
Links achter binnenkant

Daihyo

Re: Is dit spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:29

Spat kun je alleen maar op röntgen zien. Maar lijkt me niet onverstandig om foto's van de sprongen te maken.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:29

De enige die hier een sluitend, correct antwoord op kan geven is je dierenarts..

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 09:30

Muze schreef:
De enige die hier een sluitend, correct antwoord op kan geven is je dierenarts..

Dat snap ik. Maar ik heb eerder een paard gehad met spat maar die had niet zo'n rare bobbel.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:32

Ik zou ook foto's laten maken! Wij kunnen niet door de huid heen zien

office

Bol spat hoeft geen spat te zijn er zijn veel paarden met zo n vocht bult die er geen last van hebben.
Dat bijna vallen lijkt me wel vervelend voor je paard.

Daihyo

Die van mij heeft dat ook niet, wel wat gevuld met vocht. Maar spat is een verzamelnaam voor problemen aan het spronggewricht. Verschillende vormen, dus het uit zich ook verschillend. Daarom gewoon foto's laten maken om het uit te sluiten of te bevestigen :j

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 09:36

Het gaat mij niks aan maar wil je nog geld uitgeven aan een paard die al zo veel mankeert ? Schouder artrose is ook heel pijnlijk en beperkend.En als ie dan al niet zo stevig staat..

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 09:48

office schreef:
Het gaat mij niks aan maar wil je nog geld uitgeven aan een paard die al zo veel mankeert ? Schouder artrose is ook heel pijnlijk en beperkend.En als ie dan al niet zo stevig staat..

Dat is ook mijn dilemma. Hij staat al 4 jaar met pensioen en dat mag hij van mij nog 10 jaar blijven staan. Maar hij moet geen pijn lijden. Maar hij is verder nog best wel levendig. Speelt met de pony's, al wordt dat wel minder, eet en drinkt goed en ziet er gewoon goed uit. Maar ik twijfel wel of ik hem zo nog de winter in moet laten gaan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 09:50

office schreef:
Bol spat hoeft geen spat te zijn er zijn veel paarden met zo n vocht bult die er geen last van hebben.
Dat bijna vallen lijkt me wel vervelend voor je paard.

Dat bijna vallen heeft voornamelijk te maken met de ataxie. Hij vergeet zijn benen. Ik zie wel dat ook dat langzaam erger begint te worden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:52

Ook al ziet hij er goed uit, dat doet niks af en hoe hij er aan de binnenkant uit ziet. Dat een paard zo vaak struikelt vind ik wel heftig. Hoe veel erger moet het nog worden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:57

Dreamboy schreef:
Muze schreef:

Dat snap ik. Maar ik heb eerder een paard gehad met spat maar die had niet zo'n rare bobbel.

Mijn pony had ook zo'n bobbel, op precies dezelfde plek. Na een dag ging de bobbel zakken. Het was vocht, waarschijnlijk van een steek van een of ander insect. Na een week was de bobbel weg.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:58

ik ken alleen paarden met spat zónder die bult, allen op de rontgen vastgesteld. Die bult hoeft niet persé spat te zijn.....
Het lijkt eerder inderdaad op bolspat
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 17-10-25 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 11:58

Earth schreef:
Ook al ziet hij er goed uit, dat doet niks af en hoe hij er aan de binnenkant uit ziet. Dat een paard zo vaak struikelt vind ik wel heftig. Hoe veel erger moet het nog worden?

Jij maakt het erger dan het is. Het is niet zo dat hij de hele dag struikelt. Alleen als hij gaat draven. En dat is niet heel vaak. Daarbij is hij atactisch en "vergeet" zijn benen goed neer te zetten waardoor hij dan struikelt. Dat heeft verder niets met eventuele spat of pijn te maken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 11:59

rien10 schreef:
Muze schreef:

Mijn pony had ook zo'n bobbel, op precies dezelfde plek. Na een dag ging de bobbel zakken. Het was vocht, waarschijnlijk van een steek van een of ander insect. Na een week was de bobbel weg.[/quote]

Deze zit er wel al wat langer dan een dag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:00

Oef, dat is jammer, dat "de natuur" dit niet vanzelf opgelost heeft. Sterkte met je zoektocht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:07

Dreamboy schreef:
Earth schreef:

Jij maakt het erger dan het is. Het is niet zo dat hij de hele dag struikelt. Alleen als hij gaat draven. En dat is niet heel vaak. Daarbij is hij atactisch en "vergeet" zijn benen goed neer te zetten waardoor hij dan struikelt. Dat heeft verder niets met eventuele spat of pijn te maken.

Dus hij draaft ook niet vaak? Maar dat is toch ook een teken dat hij pijn heeft? Of interpreteer ik dat verkeerd?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 12:16

Earth, sommige paarden zijn grwoon wat minder actief dan anderen. Net als mensen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:53

Als je jezelf dat wijs wilt maken, dan is dat prima. Maar volgens mij weet je zelf ook wel wat wel of niet normaal is. Maar zit je wellicht in de ontkenning?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:02

Ik herken het ook niet, nee.

Wel het struikelen enzo en voor ons was het toen bijna het einde, ook samen met de andere dingen die jij noemt die hij minder gaat doen en wat andere dingen. Hij bleek meer last te hebben van de ataxie als dat we eerst dachten en achteraf hadden we sneller afscheid moeten nemen. Hier ging die steeds minder met kudde mee doen, meer alleen staan, meer struikelen en ook moeilijker overeind komen enzovoorts. En dat was echt de druppel voor ons, ook al draafde en galopeerde hij nog gewoon.

Het is ook niet vergeten van benen. Het is niet meer goed kunnen aansturen. En daardoor waarschijnlijk op al meer plekken problemen. Helaas hoort dat er ook bij, ze belasten niet gelijkmatig en er gaan dus steeds meer gewrichten,pezen en noem maar op 'kapot'

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 15:50

Earth schreef:
Als je jezelf dat wijs wilt maken, dan is dat prima. Maar volgens mij weet je zelf ook wel wat wel of niet normaal is. Maar zit je wellicht in de ontkenning?

Nee ik zit niet in de ontkenning
maar ik denk toch dat ik mijn paard iets beter ken dan jij. Ik zie hem heus wel achteruit gaan en ik ga hem geen onnodig pijn laten lijden. Maar het is in de wei nooit een heel bewegend paard geweest.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 17-10-25 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 15:53

MyWishMax schreef:
Ik herken het ook niet, nee.

Wel het struikelen enzo en voor ons was het toen bijna het einde, ook samen met de andere dingen die jij noemt die hij minder gaat doen en wat andere dingen. Hij bleek meer last te hebben van de ataxie als dat we eerst dachten en achteraf hadden we sneller afscheid moeten nemen. Hier ging die steeds minder met kudde mee doen, meer alleen staan, meer struikelen en ook moeilijker overeind komen enzovoorts. En dat was echt de druppel voor ons, ook al draafde en galopeerde hij nog gewoon.

Het is ook niet vergeten van benen. Het is niet meer goed kunnen aansturen. En daardoor waarschijnlijk op al meer plekken problemen. Helaas hoort dat er ook bij, ze belasten niet gelijkmatig en er gaan dus steeds meer gewrichten,pezen en noem maar op 'kapot'

Ja, ik ben me er wel van bewust dat de kans groot is dat allemaal mee gaat spelen. Vandaar ook dat ik me afvraag of ik hem zo wel de winter in wil laten gaan. Het opstaan e.d. gaat op zich nog best soepel maar ik wil het ook niet gaan afwachten dat we hem straks overeind moeten gaan takelen. Maar als ik nu een dierenarts laat komen, zal die waarschijnlijk adviseren om naar de kliniek te gaan voor foto's. Hij zal hem, denk ik, niet in laten slapen op basis van hoe hij er nu bij staat. Of wel?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:38

Hoihoi
Ik kom even binnenvallen.
Niet dat ik ervaring heb met spat, maar wel met een paard hebben dat stiekem meer problemen en pijn bleek te hebben als dat eerst te zien was.

Het is lastig om de keuze te maken wanneer het genoeg is, maar meestal zie je dat wel aan het paard zelf.
Ik heb ook dagelijks rugpijn maar vraag ook niet om ingeslapen te worden en doe gewoon wat rustiger aan. Echter kunnen paarden dat tuurlijk niet letterlijk zeggen en moeten wij uiteindelijk die keuze voor ze maken.

Ik zou zeker aanraden om foto's te laten maken bij de DA en te overleggen met hun voor een eventueel advies. Als je daarna nog twijfeld hoeveel pijn hij daadwerkelijk wel of niet zou hebben kan je altijd, in overleg met de DA ofcourse, pijnstilling geven en kijken of hij heel erg (in positieve zin) veranderd in gedrag of niet.

Die van mij leek wel oke. Was 7 jaar ou en wat minder actief als de andere paarden, maar niks waaraan je zag hoe slecht ze dr eigen eigenlijk voelde. Pas toen ik haar pijnstilling gaf zag ik wat voor een enorm verschil dit voor haar maakte en hoe erg ze op leefde. Omdat ze die reactie gaf op de hoogste dosis Bute heb ik toen besloten haar in te laten slapen omdat ze niet op zoveel Bute mocht blijven staan van de DA.

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring en kom je op een goed advies/oplossing met een dierenarts. Succes!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 16:39

Sweetiee schreef:
Hoihoi
Ik kom even binnenvallen.
Niet dat ik ervaring heb met spat, maar wel met een paard hebben dat stiekem meer problemen en pijn bleek te hebben als dat eerst te zien was.

Het is lastig om de keuze te maken wanneer het genoeg is, maar meestal zie je dat wel aan het paard zelf.
Ik heb ook dagelijks rugpijn maar vraag ook niet om ingeslapen te worden en doe gewoon wat rustiger aan. Echter kunnen paarden dat tuurlijk niet letterlijk zeggen en moeten wij uiteindelijk die keuze voor ze maken.

Ik zou zeker aanraden om foto's te laten maken bij de DA en te overleggen met hun voor een eventueel advies. Als je daarna nog twijfeld hoeveel pijn hij daadwerkelijk wel of niet zou hebben kan je altijd, in overleg met de DA ofcourse, pijnstilling geven en kijken of hij heel erg (in positieve zin) veranderd in gedrag of niet.

Die van mij leek wel oke. Was 7 jaar ou en wat minder actief als de andere paarden, maar niks waaraan je zag hoe slecht ze dr eigen eigenlijk voelde. Pas toen ik haar pijnstilling gaf zag ik wat voor een enorm verschil dit voor haar maakte en hoe erg ze op leefde. Omdat ze die reactie gaf op de hoogste dosis Bute heb ik toen besloten haar in te laten slapen omdat ze niet op zoveel Bute mocht blijven staan van de DA.

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring en kom je op een goed advies/oplossing met een dierenarts. Succes!

Dank je. Ik weet natuurlijk al dat dit paard meerdere problemen heeft en met name de ataxie wordt er niet beter op sinds hij de nachten op stal staat (lang leve de wolf), maar het is niet zo dat hij mega stijf van stal komt. Zodra het kouder of natter wordt krijgt hij gelijk altijd een deken op om zijn spieren en gewrichten warm te houden. Hij loopt ook niet echt kreupel. Ik zie dat hij wat kort loopt maar mensen die hem niet kennen zien het bijna nooit. Maar hij staat dus al vier jaar met pensioen en als hij er nu, ondanks dat er niets van hem gevraagd wordt, steeds meer klachten bij gaat krijgen, en dus mogelijk ook meer pijn, dan is het waarschijnlijl gewoon tijd om afscheid te nemen. Hoe graag ik hem ook zie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:34

Geen idee of da dat zou doen. Wij gingen met alles naar 1 kliniek toe en toen we belden dat het klaar was werden er geen vragen gesteld. Ik denk als we het uitgelegd hadden aan een ander ook niet, maar dat weet je idd nooit zeker.

Sterkte trouwens, wat je ook gaat doen die ongerustheid is killing