Gestrekte stand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Gestrekte stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 12:19

Mijn driejarig paard gaat op de poetsplaats vaak in gestrekte stand staan.
In de weide of in de stal valt dat nooit op.
Verder lijkt alles gezond en ze beweegt goed. In draf heeft ze wel de neiging de hals heel verticaal te dragen. Ze is zadelmak en nu begin ik haar tot voorwaarts- neerwaarts te brengen.

Maar die gestrekte stand zie ik toch niet graag. Iemand ervaring mee?
Ik probeer een foto te plaatsen.

koend

Re: Gestrekte stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 12:20

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:24

Mijn (niet jonge)

Paard ging vaak in deze houding staan als hij maagklachten had.

Was een paard met echt serieuze maagproblemen.
Op momenten dat hij relatief veel last had ging hij vaak gestrekt staan.
Minder opvallend dan deze overigens.
Maar wel ook in stal bijvoorbeeld.

Rustige lopend in wei, hapje/stapje/hapje/stapje was dat niet zichtbaar.
Stil staan zoals poetsplaats of stal wel.

Geen idee of dit bij jouw paard speelt uiteraard, het kan van alles zijn.
Maar ik wou je mijn ervaring in ieder geval wel vertellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:25

Ik heb er eentje met kissing spines gehad die zo ging staan. Er kunnen meerdere redenen voor zijn maar vaak wel uit ongemak. Ik zou dit paard even goed laten nakijken op de kliniek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:56

Tennessee Walkers wordt geleerd zo te staan. 'Being parked', geparkeerd staan.

Het is een positie die (snel) wegstappen moeilijker maakt, zegt men, en het werd ze aangeleerd in de tijd dat het nog de paarden van de katoenplantage-eigenaren waren, die tijdens hun inspectierondje regelmatig even moesten afstappen en niet altijd en overal hun paard konden vastbinden of laten vasthouden.

Het hoeft op zich dus helemaal geen signaal van 'er is iets mis te zijn'. Het voordeel is - als de theorie klopt - dat je paard minder snel onrustig kan gaan bewegen, en misschien is het dus wel een teken dat-ie zich juist heel relaxt voelt.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 13:03

Ibbel schreef:
Tennessee Walkers wordt geleerd zo te staan. 'Being parked', geparkeerd staan.

Het is een positie die (snel) wegstappen moeilijker maakt, zegt men, en het werd ze aangeleerd in de tijd dat het nog de paarden van de katoenplantage-eigenaren waren, die tijdens hun inspectierondje regelmatig even moesten afstappen en niet altijd en overal hun paard konden vastbinden of laten vasthouden.

Het hoeft op zich dus helemaal geen signaal van 'er is iets mis te zijn'. Het voordeel is - als de theorie klopt - dat je paard minder snel onrustig kan gaan bewegen, en misschien is het dus wel een teken dat-ie zich juist heel relaxt voelt.

Heeft de eigenaar haar paard dit geleerd? Ik leer paarden ook wel eens iets.
Maarre, hoe leer je je paard zoiets, voor zover je weet? Lijkt mij wel handig, deze kennis door te geven. Ik lees zo vaak dat paarden niet stil staan bij het opstijgen. Misschien dat de eigenaar iets onbewust doet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 14:00

Ik heb het haar alleszins niet bewust geleerd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:04

Hoe lang heb je deze merrie? Ken je haar geschiedenis?
Ik zou haar laten onderzoeken. Buik lijkt ook wat opgetrokken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:31

Parking out werd/wordt idd de hogere paarden aangeleerd om makkelijker op te kunnen stappen, maar is geenszins goed voor de rug en wordt door merries eigenlijk alleen gedaan tijdens het plassen om de doorgang/urinebuis te openen en zodoende minder lang in een kwetsbare houding te hoeven staan (in het wild).
Als een paard dit gedrag veelvuldig uit zichzelf vertoond zou ik denken aan een blaasontsteking of nierprobleem.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:36

Kan verschillende oorzaken hebben, maar soms is het ook een beetje ras gebonden dat ze zo staan, ken bv best wat Friezen die zo gaan staan zonder dat ze iets mankeren.

Maar voor andere kan het een teken zijn voor het ontlasten van de rug of gevoeligheid op de maag.
Mijn paard ging bv zo staan als hij last van zijn maag had.

Sommige gaan gewoon zo staan omdat ze het en fijne houding vinden.
Dus het hoeft niet iets te betekenen, maar zou wel even andere signalen in de gaten houden die op iets qua rug of maag ongemakken kunnen wijzen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:40

Friezen staan ook niet bepaald bekend als paarden met een goede rug, dus ik zou ook denken aan rugpijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:44

Dorine92 schreef:
Friezen staan ook niet bepaald bekend als paarden met een goede rug, dus ik zou ook denken aan rugpijn

Klopt, alleen de Friezen waar ik het over had hebben echt een hele mooie correcte bouw. Niks week oid, ook goed getraint op niveau. En volledig gekeurd bij aankoop. Ook qua rijden en verdere gezondheid nooit klachten. Van deze durf ik wel met zekerheid te zeggen dat ze niks mankeren, maar soms wel zo staan.

Maar dat dit voor veel Friezen niet geldt ben ik het zeker wel met je eens :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 14:50

Het is zeker geen normale stand. Ik zou oven met de DA overleggen.

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:43

Wij hadden paar jaar terug op stal een paard dat vaak zo stond. Veearts zei toen dat die stand kan wijzen op 3 verschillende problemen, zand in de darmen, kissing spines, of problemen aan SI. Bij dit paard was het zand in de darmen, bij röntgenfoto bleek er 60kg zand in te zitten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 09:56

Is 'kissing spines' niet raar?? Immers bij KS komen de uitsteeksels van de rugwervels tegen elkaar. Door de rug hol te maken (wat gebeurt als een paard de achterbenen naar achteren plaatst) zal dit toch juist verergeren ??
Ik zou denken dat ie dan eerder de rug bol wil maken om die pijn te verminderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 10:29

DubbelFun schreef:
Is 'kissing spines' niet raar?? Immers bij KS komen de uitsteeksels van de rugwervels tegen elkaar. Door de rug hol te maken (wat gebeurt als een paard de achterbenen naar achteren plaatst) zal dit toch juist verergeren ??
Ik zou denken dat ie dan eerder de rug bol wil maken om die pijn te verminderen.

Geen idee maar ik ben naar de kliniek gegaan, mede omdat ze zo raar ging staan. Ook zo gestrekt. Die bleek kissing spines in de zwaarste categorie te hebben. Misschien verlicht het toch iets als ze de achterbenen naar achteren zetten, geen idee.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 10:43

c_alsemgeest schreef:
Dorine92 schreef:

Klopt, alleen de Friezen waar ik het over had hebben echt een hele mooie correcte bouw. Niks week oid, ook goed getraint op niveau. En volledig gekeurd bij aankoop. Ook qua rijden en verdere gezondheid nooit klachten. Van deze durf ik wel met zekerheid te zeggen dat ze niks mankeren, maar soms wel zo staan.

Maar dat dit voor veel Friezen niet geldt ben ik het zeker wel met je eens :P

Ze hebben vaak een doorgezakte rug, maar ik ken geen een Fries die kissing spines heeft. Dus of zo’n paard nou last heeft van die rug.. ik betwijfel het
In de tuig sport zeggen ze vaak , hoe weker de rug hoe beter ze kunnen tuigen. Maar ja, dat is ook een sport waar ze rug heel erg voor leren wegdrukken

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 10:48

Komt jou paard vaker op een harde, betonnen of stenen ondergrond? Wat doet jouw paard als ze dan stil moet staan van jou? Dus niet uit zichzelf, maar omdat jij dat van haar vraagt? Staat ze dan ook zo, of is het alleen op deze plek? Staat ze ook wel eens zo in de wei? Staat ze zo voor het werk of na het werk, of allebei?
De hals verticaal in draf, alleen als je erop zit, of aan de longe hebt, of ook in vrije draf op de wei? Is ze dan blij, opgewonden?
Hoe groot is jouw paard en wat is de belasting die ze krijgt?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:54

Ik ken er ook eentje die dit deed, maar dan wel vaker. Ook onder het zadel, zodra je ging stilstaan ging hij gestrekt staan. Die had ECVM en KS. (Bleek achteraf)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:06

Aan de onderzijde van de wervels kan ook botwoekering ontstaan, dus niet alleen aan de bovenzijde ( o.a. KS).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 15:05

@ hoogendroog: Op die manier kan ik me die houding wel indenken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 17:22

Jetta schreef:
Komt jou paard vaker op een harde, betonnen of stenen ondergrond? Wat doet jouw paard als ze dan stil moet staan van jou? Dus niet uit zichzelf, maar omdat jij dat van haar vraagt? Staat ze dan ook zo, of is het alleen op deze plek? Staat ze ook wel eens zo in de wei? Staat ze zo voor het werk of na het werk, of allebei?
De hals verticaal in draf, alleen als je erop zit, of aan de longe hebt, of ook in vrije draf op de wei? Is ze dan blij, opgewonden?
Hoe groot is jouw paard en wat is de belasting die ze krijgt?

Dat zijn een heleboel vragen.
Tussen haar stal en haar uitloop is een stukje beton. Daar gaat ze dus steeds over. Ook bij het naar de weide brengen, hebben we 100 m straat. Maar dat is het dan ook. Haar stap is even ruim op de beton als op het gras.
Qua hoeven heeft ze de neiging om hoge hielen te krijgen. Ik bekap haar regelmatig en breng de hielen dan lager, maar niet extreem. Ik probeer xe middenweg te bewandelen tussen haar natuurlijke hoefvorm en de "lage-hielen-theorie"
Als ze tijdens het grondwerk stil moet staan, is alles normaal. Als ze stil moet staan om op te stappen doet ze het soms, maar meestal niet.
In de weide heb ik het nog niet gezien, maar meestal staat ze te eten, hoofd beneden dus.
Ze staat dikwijls zo voor het werk, bij het poetsen. Ik werk haar nog niet veel en nog niet lang. De paar keer dat ze moe was, na een buitenritje, stond ze hoofd laag en normaal.
Hals hoog in draf deed ze van veulen/ jaarling al. Dan is ze opgewonden.en enthousiast.
Bij de buitenritjes idem.
Ik rijd haar 1 x per week, meestal een half uurtje.
Plus 1 x per week grondwerk/longeren, beide samen 45 min.

Ik heb haar nu al 1 x bijgezet zodat ze in draf lager moest lopen. Ze was eerst wat aan het zoeken maar het lukte. Ik ben van plan dit verder te cultiveren tot ze mooi voorwaarts-neerwaarts aan de longe loopt.
Voor het rijden overweeg ik een slofteugel maar ik ben wat terughoudend. Ik heb graag dat een jong paard goed kan rondkijken op buitenrit. In de piste werk ik haar nog heel weinig.
Mijn driejarige is nu 168 en smal gebouwd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:38

De foto is niet uit een handige hoek genomen maar is ze niet gewoon vreselijk overbouwd of heeft een heel lang achterbeen?

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:54

nastyexplosive schreef:
Wij hadden paar jaar terug op stal een paard dat vaak zo stond. Veearts zei toen dat die stand kan wijzen op 3 verschillende problemen, zand in de darmen, kissing spines, of problemen aan SI. Bij dit paard was het zand in de darmen, bij röntgenfoto bleek er 60kg zand in te zitten...

Daar zullen ze een werk aan hebben gehad, die zestig kilo! Van die opsomming vraag ik me af wat mijn "voorkeurskwaal" zou zijn als dierenarts dat kwam melden.
Laatst bijgewerkt door Dedikley op 12-10-25 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 18:03

hoogendroog schreef:
Aan de onderzijde van de wervels kan ook botwoekering ontstaan, dus niet alleen aan de bovenzijde ( o.a. KS).

Je bedoelt spondylose?