Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ibbel schreef:Tennessee Walkers wordt geleerd zo te staan. 'Being parked', geparkeerd staan.
Het is een positie die (snel) wegstappen moeilijker maakt, zegt men, en het werd ze aangeleerd in de tijd dat het nog de paarden van de katoenplantage-eigenaren waren, die tijdens hun inspectierondje regelmatig even moesten afstappen en niet altijd en overal hun paard konden vastbinden of laten vasthouden.
Het hoeft op zich dus helemaal geen signaal van 'er is iets mis te zijn'. Het voordeel is - als de theorie klopt - dat je paard minder snel onrustig kan gaan bewegen, en misschien is het dus wel een teken dat-ie zich juist heel relaxt voelt.
Dorine92 schreef:Friezen staan ook niet bepaald bekend als paarden met een goede rug, dus ik zou ook denken aan rugpijn
DubbelFun schreef:Is 'kissing spines' niet raar?? Immers bij KS komen de uitsteeksels van de rugwervels tegen elkaar. Door de rug hol te maken (wat gebeurt als een paard de achterbenen naar achteren plaatst) zal dit toch juist verergeren ??
Ik zou denken dat ie dan eerder de rug bol wil maken om die pijn te verminderen.
c_alsemgeest schreef:Dorine92 schreef:Friezen staan ook niet bepaald bekend als paarden met een goede rug, dus ik zou ook denken aan rugpijn
Klopt, alleen de Friezen waar ik het over had hebben echt een hele mooie correcte bouw. Niks week oid, ook goed getraint op niveau. En volledig gekeurd bij aankoop. Ook qua rijden en verdere gezondheid nooit klachten. Van deze durf ik wel met zekerheid te zeggen dat ze niks mankeren, maar soms wel zo staan.
Maar dat dit voor veel Friezen niet geldt ben ik het zeker wel met je eens
Jetta schreef:Komt jou paard vaker op een harde, betonnen of stenen ondergrond? Wat doet jouw paard als ze dan stil moet staan van jou? Dus niet uit zichzelf, maar omdat jij dat van haar vraagt? Staat ze dan ook zo, of is het alleen op deze plek? Staat ze ook wel eens zo in de wei? Staat ze zo voor het werk of na het werk, of allebei?
De hals verticaal in draf, alleen als je erop zit, of aan de longe hebt, of ook in vrije draf op de wei? Is ze dan blij, opgewonden?
Hoe groot is jouw paard en wat is de belasting die ze krijgt?
nastyexplosive schreef:Wij hadden paar jaar terug op stal een paard dat vaak zo stond. Veearts zei toen dat die stand kan wijzen op 3 verschillende problemen, zand in de darmen, kissing spines, of problemen aan SI. Bij dit paard was het zand in de darmen, bij röntgenfoto bleek er 60kg zand in te zitten...