Kreupel door Pssm1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Kreupel door Pssm1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 16:35

Iemand ideeën?
16 jarige Tinker merrie.
Met.
Loopt soms houterig/ stijf.
Humeurig
Snel koud.
Moeilijk doen met rijden.
Struikelen.
Gauw gestresst.

Management, snachts op stal met vlas en onbeperkt onbemest voordroog.
Overdag zoveel mogelijk buiten. Tot 2 dagen terug nog weidegang.
Onbeperkt onbemest voordroog.

Beweging, niks.
Aangezien ik in April gevallen ben.

Afgelopen zomer had ze wel eens een dag dat ze eerst wat houterig liep en later bijtrok.

3 weken terug, smorgens uit de box. Houterig en trok met het achterbeen.
Later liep ze voor kreupel.
Ik had al een vermoeden, Da gebeld en situatie uitgelegd. En gevraagd om Metacam.
Kracht voer gehinderd tot een handje vol.

Er zat geen verbetering in. Ik hield de fructaanindex in de gaten betreft het gras. Wat steeds laag was.
Heb haar nu 2 dagen geleden toch van het gras afgehaald.
Ze lijkt slechter te worden ipv beter.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Al in de pssm groep advies gevraagd.
Maar daar is weinig actie. Of je bericht word niet geplaatst.
Iemand tips?
Ook kreupelheid gehad?

Lynn_Nikita

Re: Kreupel door Pssm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:42

waarom niet gewoon een test doen? is zo gedaan, evt meteen bloedtest

Joyce83 dr paard heeft meen ik pssm 2 en vergelijkbare klachten

Mijne had vitamine tekort en daardoor stijf

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 16:51

Wat voer je? Is je hooi getest?

Voor pssm1 is het belangrijk om zo min mogelijk suikers te voeren, veel eiwitten en aanvullen met magnesium en vitamine E.
Dus je basis: hooi zo laag mogelijk in suiker, hoog in eiwit. Aangevuld met een goede vitaminebrok met meer vitamine E dan gemiddeld. Aanvullend eiwitrijk ruwvoer, zoals luzerne of esparcette, eventueel suikerarm/eiwitrijk krachtvoer. En supplementen magnesium en natuurlijke vitamine E.

Maar dan moet je zeker weten dat pssm de oorzaak is en niet iets anders. Ppid bijvoorbeeld met hoger risico op bevangenheid. Of spat, artrose of iets anders aan het bewegingsapparaat.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:10

Kan zeker pssm zijn.
Paard warm/droog houden met een deken.
Voor voertips zie pssm.eu
Bewegen is juist heel goed.
Onbemest voordroog lijkt me sowieso niet ideaal. Liever echt hooi met analyse ivm suiker en eiwit.

Het moeilijke is dat dat elk pssm paard anders is en anders reageert op voer/supplementen en beweging. Dus dat is echt zelf puzzelen. Misschien kan Nikki je helpen van Equi xcel. Zij geeft voedingsadvies en heeft ervaring met pssm- paarden voeren.

Maar het is wel handig om te weten of het inderdaad pssm is. Anders ga je heel veel geld voor niets uitgeven.
Laatst bijgewerkt door SilvanoN op 09-10-25 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:10

Weet je of het PSSM is?
Wat dan kan helpen is het hooi testen op suiker, supplementen bijgeven, en dekens gebruiken (en vaak een stuk dikker dan bij een gezonde warmbloed).
Weten wat je voert, weten hoeveel suiker het paard binnen krijgt.
Buiten de kreupelheid om zoveel mogelijk vrij laten bewegen.
Ik gaf inderdaad zoals hierboven wordt gezegd; Vitamine E, luzerne en daarnaast ook magnesium en MSM zwavel en iets voor de maag.

Met de symptomen die je beschrijft zou ik, in combinatie met de PSSM, ook spierbevangenheid niet uitsluiten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 18:38

Ze heeft nu een 50 gram deken op.
Ze krijgt voordroog ivm de problemen met de luchtwegen. Nat hooi eet ze niet.
Ik ga haar laten testen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 18:48

Dan de testuitslag afwachten en dan voerbeleid en beweging bepalen aan de hand van de uitslag.
Terwijl je wacht: even alleen hooi voeren (uit een slowfeeder) en verder niks. Gezien ze last heeft van haar lijf is warm houden idd een goed idee. Zo veel mogelijk vrije beweging.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 18:50

Ik voer ook voordroog om dezelfde reden, stofgevoelige paarden, maar ook daarbij heb je voordroog met hele hoge suikerwaarden en met hele lage.

Verstandig om te gaan testen, dan kun je dat hopelijk uitsluiten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 19:39

Ik zou gezien haar leeftijd ook rekening houden met ééndimensionale effect aan klachten. Van het een in het ander gerold wat nu een ingewikkelder beeld geeft.

Onbemest hooi kan juist wel eens heel hoog in suiker zitten. Wellicht hoefbevangen beeld?
Maar psssm kan ook en artrose met haar leeftijd kan ook.
Of een combi.
Pssm kost een paar tientjes en is zelf makkelijk uit te voeren. Haar plukken en opsturen.
Maar gezien haar pijn en kreupel zijn is het een dierenarts ook op z’n plek.

Je kan nog eens kijken hoe ze op een harde en zachte volte beweegt om te kijken wat voor beeld je ziet

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:26

Mac schreef:
Dan de testuitslag afwachten en dan voerbeleid en beweging bepalen aan de hand van de uitslag.
Terwijl je wacht: even alleen hooi voeren (uit een slowfeeder) en verder niks. Gezien ze last heeft van haar lijf is warm houden idd een goed idee. Zo veel mogelijk vrije beweging.

Ze heeft al een deken op om lekker warm te blijven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:29

belle_boef schreef:
Ik zou gezien haar leeftijd ook rekening houden met ééndimensionale effect aan klachten. Van het een in het ander gerold wat nu een ingewikkelder beeld geeft.

Onbemest hooi kan juist wel eens heel hoog in suiker zitten. Wellicht hoefbevangen beeld?
Of een combi.
Pssm kost een paar tientjes en is zelf makkelijk uit te voeren. Haar plukken en opsturen.

Je kan nog eens kijken hoe ze op een harde en zachte volte beweegt om te kijken wat voor beeld je ziet

Hoefbevangenheid, lijkt met niet waarschijnlijk. Ze heeft geen harde manenkam of warme hoeven. Ook geen pulsatie of die houding.

Ze krijgt onbemeste voordroog. Hooi kan ze niet hebben ivm haar problemen met de luchtwegen.
En nat eet ze het niet.

Ze loopt op beide ondergronden even slecht. De laatste paar dagen wil ze liever niet lopen. Volgende week wil ik met haar naar de paardenkliniek in Wolvega

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:32

Spoiler:
OleJon schreef:
belle_boef schreef:

Of een combi.

Ze krijgt onbemeste voordroog. Hooi kan ze niet hebben ivm haar problemen met de luchtwegen.
En nat eet ze het niet.

Ze loopt op beide ondergronden even slecht. De laatste paar dagen wil ze liever niet lopen. Volgende week wil ik met haar naar de paardenkliniek in Wolvega

Onbemeste voordroog kan ook hoog in suiker zijn. Ik doelde vooral op het onbemeste deel van je tekst.
Waarbij het dus van belang is dat je weet wat je voert qua suiker mocht er iets HB of pssm spelen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:35

Of een combi.

[/quote]

En nat eet ze het niet.

Ze loopt op beide ondergronden even slecht. De laatste paar dagen wil ze liever niet lopen. Volgende week wil ik met haar naar de paardenkliniek in Wolvega[/quote]

Onbemeste voordroog kan ook hoog in suiker zijn. Ik doelde vooral op het onbemeste deel van je tekst.
Waarbij het dus van belang is dat je weet wat je voert qua suiker mocht er iets HB of pssm spelen[/quote]

Oh op die manier, ik heb trouwens wel het idee. Ze is nu 3 dagen van het gras af. Dat het juist slechter met haar gaat

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:56

OleJon schreef:
Of een combi.

En nat eet ze het niet.

Ze loopt op beide ondergronden even slecht. De laatste paar dagen wil ze liever niet lopen. Volgende week wil ik met haar naar de paardenkliniek in Wolvega[/quote]

Waarbij het dus van belang is dat je weet wat je voert qua suiker mocht er iets HB of pssm spelen[/quote]

Oh op die manier, ik heb trouwens wel het idee. Ze is nu 3 dagen van het gras af. Dat het juist slechter met haar gaat[/quote]

Wellicht zit je voordroog hoger in suiker dan je gras.

Maar je moet een puzzel leggen en ergens beginnen.
Dierenarts voor de beeldvorming. Pssm test, evt. Voordroog testen zodat je de percentages weet. Heeft een verklaring en een oplossing.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:58

Klinkt mij toch wel als hoefbevangen.
Dat ze slechter word nu betekend dat het proces dus in gang is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:22

Goed dat je een deken op gedaan hebt. Spieren warm houden gaat in ieder geval wat stijfheid tegen.
Ik zou ook echt je hooi testen. Of het nu pssm, spierbevangen of hoefbevangen is, dan is voor alles lage suikers enorm belangrijk. En onbemest land geeft vaak gestresst gras en dus veel suikers in hooi of voordroog.

Ik zou hoefbevangen niet uitsluiten. In dit geval zou ik zelfs een dierenarts mee laten kijken en ppid laten testen, naast pssm 1. Het is er de tijd voor om te testen, de symptomen die ze heeft passen er ook bij en ze heeft er de leeftijd voor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 11:12

Vandaag komt er een Arts van de paardenkliniek Wolvega.
Ze is de afgelopen dagen alleen maar achteruit gegaan. Ze loopt nu liever helemaal niet meer. En zwalkt gewoon.
Van de ene kant dacht ik aan hoefbevangenheid, maar kan geen pulsatie vinden en ze heeft ook geen koorts.
Als het wel hoefbevangenheid is, dan laat ik haar inslapen ;(

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:57

OleJon schreef:
Ze is de afgelopen dagen alleen maar achteruit gegaan. Ze loopt nu liever helemaal niet meer. En zwalkt gewoon.
Van de ene kant dacht ik aan hoefbevangenheid, maar kan geen pulsatie vinden en ze heeft ook geen koorts.

Ach, wat sneu. Heel veel sterkte. Hopelijk voor jullie is het geen hoefbevangenheid en kan de arts er nog iets aan doen. Heel veel succes straks, hoe laat komt de arts?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 15:07

Baileyi schreef:
OleJon schreef:

Ach, wat sneu. Heel veel sterkte. Hopelijk voor jullie is het geen hoefbevangenheid en kan de arts er nog iets aan doen. Heel veel succes straks, hoe laat komt de arts?

Wat lief dat je vraagt. De Da is geweest. Hij dacht toch eerder aan hoefbevangenheid dan Pssm1. Als kon hij geen pulsatie vinden.
Hij dacht dat ze er wel goed door zou komen. En heb haar dus niet ingeslapen.
Ze is ook wat opgewekter dan gisteren.
Ze loopt ook weer wat meer.
Heb nu Bute gekregen, vandaag 4 zakjes en dan 2 keer daags 1.
Hij heeft bloed afgenomen. Om de spier waardes te checken. Als zouden die volgens hem toch hoog zijn. Omdat ze de spieren anders belast.
Heb gevraagd om de pssm1 test. Daar deed hij wat vaag over. Maar zou kijken. En ook Vitamine E word getest.
Hoefbevangheid zal gekomen zijn, door meerdere factoren. Ze heeft tot 5 weken terug op Prednisolon gestaan ivm haar luchtwegen.
De longen heeft hij ook beluisterd en klonken volgens hem helder.
Andere jaren deed ik aan strookbegrazing ivm ik toen 3 had, en geen extreem veel gras. Afgelopen zomer. Deed ik ze zo in het land.
Hopelijk knapt ze op

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:13

Heb je ook ascal gekregen?
Dat is aspirine zeg maar.
Zou ik nog even naar vragen als ik jou was.
Hoop dat ze zich snel beter mag voelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:40

Pssm 1 kun je ook zelf laten testen via haren. Daar heb je de dierenarts in principe niet voor nodig.

Hopelijk komt er iets uit en kun je snel gaan behandelen. Sterkte!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:13

Pssm kun je testen via het Tinker stamboek op de site.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:15

office schreef:
Pssm kun je testen via het Tinker stamboek op de site.

Ook buiten het stamboek om hoor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:47

roosa schreef:
Heb je ook ascal gekregen?
Dat is aspirine zeg maar.
Zou ik nog even naar vragen als ik jou was.
Hoop dat ze zich snel beter mag voelen.

Nee heb wel Bute gekregen.
Ik vind haar eerlijk gezegd ook niet dik.
Maar mooi in proportie :o
Ze is 1.37 en 425 kilo. Ze is in November nog geweegd. Zo ziet ze er al jaren uit.
Als mijn shet hoefbevangen was geweest, dat had ik gesnapt.
Die is altijd al te dik geweest.

Vinden jullie haar ook dik?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Ze ziet er zeker niet te dik uit.
Wel weke koten.
Dan zou het mechanische hb kunnen zijn en worden.