Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
BigOne schreef:Geen geld insteken, artrose is gewoon niet goed. Voor hetzelfde geld is ze regelmatig ingespoten en blijft het daarom stabiel, of er zijn alleen onbelastende oefeningen gedaan. Heeft ze tot nu toe in de sport gelopen? Of zegt eigenaar dat ze daar door omstandigheden niet meer aan toe kwam?
Blacky94 schreef:Malformatie (ECVM) staat niet gelijk aan artrose. Dat zijn echt 2 verschillende dingen. In dit eerste geval mis je vaak een stuk wervel of zit het op de verkeerde plek (vaak gepaard met zenuwproblematiek). In het 2e geval heb je vaak een kraakbeenprobleem met als gevolg (bobbelige) botvorming op en plek waar dat niet de bedoeling is.
Dus alsjeblieft mensen, kijk een beetje uit met wat je zomaar het internet op slingert
Wat het gevolg is durf ik niet te zeggen, heb daar gelukkig geen ervaring mee. Dat het al 3 jaar stabiel is zegt imo wel wat, maar vroeg of laat gaan ze er wrs wel een keer last van krijgen.
Narcissa schreef:Google eens op ECVM.
Wij hadden een paard hiermee, nooit meer. Na amper een half jaar bij ons ingeslapen wegens de pijn die hij ervan had.
Ik zou het dus niet riskeren.
Elisa2 schreef:Ik zou er ook niet aan beginnen, halsartrose is toch een vervelend iets en vaak zijn of worden die paarden alleen nog maar geschikt voor ritjes aan de lange teugel. Qua training, met halsartrose is het dus de vraag of ze uberhaupt nog nageeflijk kunnen en mogen lopen, vaak niet.
germie schreef:Ik zit hier dubbel in.
Foto's schrijven paarden ook heel snel af en er zijn paarden in de internationale sport geweest die op foto's afgekeurd waren en toch gewoon de 1.60 sprongen.
Verder is het zo dat als je een mens op de foto zet, dat je ook altijd wel wat slijtage ergens vindt, ook al heeft de persoon er geen last van.
Daarnaast zegt een foto niets over het klinische beeld en het klinische beeld is of een paard bruikbaar is of niet. Een paard goed op de foto's, maar stokkreupel kun je nog steeds niet rijden. Andersom wel, wrak op de foto's, maar niet kreupel.
Wat voor mij van belang zou zijn, is het paard ingespoten geweest? Want dat is iets waar ik niet aan zou beginnen, dan maak je onnodige kosten en dan weet je dat een paard echt wat mankeert. Een gezond paard hoef je niet in te spuiten, zelfs niet als ze op de foto ergens wat artrose hebben, maar je het niet ziet in beweging.
Ik zou dus willen weten of een veearts denkt dat je zo'n paard gewoon intensief in de sport kunt rijden. En met intensief bedoel ik gewoon Z springen, crossen en dressuur.
En vergeet niet dat paarden dankzij foto's soms gewoon onterecht afgeschreven worden. Er zijn zelfs mensen die 2-tjes onvoldoende vinden, terwijl een paard met alleen maar 2-tjes voor 100% goedgekeurd wordt.
Een paard met alleen 2-tjes is volledig in orde, dit paard op de foto niet. Dus dan zou je wel een lagere prijs betalen dan wanneer het paard alleen maar 2-tjes had. Maar direct afschrijven zou ik niet doen.
We hebben het hier immers niet over evcm.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Ik zou er ook niet aan beginnen, halsartrose is toch een vervelend iets en vaak zijn of worden die paarden alleen nog maar geschikt voor ritjes aan de lange teugel. Qua training, met halsartrose is het dus de vraag of ze uberhaupt nog nageeflijk kunnen en mogen lopen, vaak niet.
Dat is ook niet waar. Niet iedere verkalking die je ziet aan C6/C7 heeft te maken met slijtage. Soms lopen paarden dat al in de veulentijd op fysiek fors spelgedrag en ik heb me laten vertellen dat dit zelfs al in de baarmoeder kan ontstaan door een verkeerde ligging.
Er zijn veel paarden die hiermee rondlopen zonder het te weten, omdat er geen klinisch relevante symptomen zijn. En er lopen genoeg paarden in de sport met een dergelijke bemerking, zonder dat ze ergens last van hebben. Dus het hoeft ook geen progressieve situatie te zijn. De veearts kan dat beter beoordelen en je zou ook nog een 2nd opinion kunnen vragen. Zeker als op foto's blijkt dat de situatie al een aantal jaren onder belasting stabiel is is er geen reden om zo'n paard dan af te schrijven.
Een verkalking op C6/7 is ook geen EVCM. EVCM is een malformatie (afwijkende vorm) van de wervels, waardoor ze niet goed op elkaar aansluiten en er vaak wel klinische symptomen zijn.