Paard hoest nog steeds, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Paard hoest nog steeds, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 06:29

Hoi bokkers,

Ik zou jullie willen vragen mee te denken. Dierenarts is al betrokken, toch hoor ik graag jullie mening.

Sinds twee maanden hoest mijn paard twee keer bij het aandraven onder het zadel. Daarna briest hij direct en is het over. Het is een soort slijm wat je hoort.

Ik ben twee maanden geleden verhuisd naar een andere stal. Het enige verschil wat tussen deze stal en de vorige stal is dat hij hier droog hooi krijgt in plaats van voordroog. En het is hier wat stoffiger dan op de andere stal. Op beide stallen heeft hij op stro gestaan. Dit gaf nooit problemen. Hij kon niet goed meer tegen het voordroog, wat zich uitte in dunne mest. Sinds hij op droog hooi staat is het over. Maar het hoesten blijft. Het gekke is dat hij ook regelmatig speelt met zijn buren hier in rennen ook met elkaar. Dan hoest hij niet. Ook op stal hoest hij niet. Het is alleen met het aandraven 2 keer en daarna briezen. Hij is niet ziek heeft geen koorts of andere gekke verschijnselen zelfs geen neus vloeiing. Inmiddels zijn we € 500 aan medicatie verder. Hij heeft respulmin, ventipulmin, ventiplus en equisolon gehad. Niks heeft geholpen. Ik ga de dierenarts nog bellen voor overleg. Wat denken jullie? Hoe zien jullie dit? Wat zou het kunnen zijn?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 06:36

Heb je al geprobeerd of het scheelt wanneer je je hooi nat maakt of weekt?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:14

Skessa_ schreef:

Dit zou ik proberen, hielp bij ons paard die hetzelfde had ook.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:19

Omdat het recent is veranderd(blijkbaar? ) is het goed om alles na te kijken.

Maar mijn pony heeft dit inmiddels een goede Poeh minstens 6 jaar.
Niet consequent elke keer, maar wel vaak bij het aandraven. Het is wel een verschijnsel wat vaker voorkomt, ook zonder gekke andere ziektes oid.
Bij mn pony komt het wel meer uit zijn keel/bovenkant hals. Al heb ik ook het idee dat het iets is als bijvoorbeeld het middenrif wat door de(specifieke) beweging los komt.
In mijn geval is de ervaring dat als hij hoest hij iig los is/komt terwijl met trainingen dat hij niet hoest vaker wat vast blijft houden in zijn lijf.

Hoort de dierenarts iets aan je paard zijn longen/luchtwegen? En heb je ook het idee dat je paard het werk minder goed aankan?

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:25

JeaDH schreef:
Skessa_ schreef:

Dit zou ik proberen, hielp bij ons paard die hetzelfde had ook.

Mij lijkt stomen nog beter, maar weet niet of dat mogelijk is op de stal?

SansaS

Re: Paard hoest nog steeds, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:36

Dat zal het stof en het hooi dan zijn. Als je dat aanpast vermoed ik de klachten verdwijnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:43

Heb je de mogelijkheid om het hooi te stomen?
Weken kan ook, maar stomen is wat beter mbt de voedingswaarde dacht ik.
Als je dat een tijd kan doen en het hoesten stopt, weet je meteen de oorzaak.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:46

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 07:47

siskeh schreef:
Omdat het recent is veranderd(blijkbaar? ) is het goed om alles na te kijken.

Maar mijn pony heeft dit inmiddels een goede Poeh minstens 6 jaar.
Niet consequent elke keer, maar wel vaak bij het aandraven. Het is wel een verschijnsel wat vaker voorkomt, ook zonder gekke andere ziektes oid.
Bij mn pony komt het wel meer uit zijn keel/bovenkant hals. Al heb ik ook het idee dat het iets is als bijvoorbeeld het middenrif wat door de(specifieke) beweging los komt.
In mijn geval is de ervaring dat als hij hoest hij iig los is/komt terwijl met trainingen dat hij niet hoest vaker wat vast blijft houden in zijn lijf.

Hoort de dierenarts iets aan je paard zijn longen/luchtwegen? En heb je ook het idee dat je paard het werk minder goed aankan?

Ja, ik ben van stalling veranderd. Hij krijgt droog hooi in plaats van voordroog, omdat hij niet tegen het voordroog meer kan (spuit poep).

Of hij het werk aan kan? Mijn paard is met pre pensioen. Hij doet nog 3 rondjes linksom in draf en 3 rondjes rechtsom in draf, vanwege een blessure. Ik zou het gek vinden als het daaraan ligt, omdat ik dat al 1,5 jaar doe. Daarvoor stond hij volop in training.

Klopt hij hoest en daarna is het over. Hij loopt dan ook een stuk makkelijker/ruimer. Enige verschil is dat ik hem nu wat zwaarder vind ademhalen, als eerder.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:55

Pak het serieus aan voordat hij echt astma patient wordt. Ik heb het destijds niet serieus genomen en heb uiteindeljk 2 jaar naar oplossingen gezocht - meer dan 10K verder aan investeringen, medicatie en aanpassingen maar... onder controle. Hier dus met speciale voordroog - Jodawel Hippo Fourrage - maar dus ook een flexineb, een grote hooistomer, een veegmachine met afzuigingen etc.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:00

Gizeppie schreef:
Ja, ik ben van stalling veranderd. Hij krijgt droog hooi in plaats van voordroog, omdat hij niet tegen het voordroog meer kan (spuit poep).

Of hij het werk aan kan? Mijn paard is met pre pensioen. Hij doet nog 3 rondjes linksom in draf en 3 rondjes rechtsom in draf, vanwege een blessure. Ik zou het gek vinden als het daaraan ligt, omdat ik dat al 1,5 jaar doe. Daarvoor stond hij volop in training.

Klopt hij hoest en daarna is het over. Hij loopt dan ook een stuk makkelijker/ruimer. Enige verschil is dat ik hem nu wat zwaarder vind ademhalen, als eerder.

Er is óf iets op de nieuwe stal waardoor de klachten getriggerd worden. Dat kan het hooi zijn (klinkt logisch) maar ook een omgevingsfactor. Óf het immuunsysteem is door de verhuizing minder goed (stress, andere stoffen waar weerstand tegen nodig is) waardoor het hoesten nu begint. Waarschijnlijk een combi van beiden. Ik kan me voorstellen dat een verstoorde darmflora daar niet bij helpt. Het is fijn dat de diarree nu over is maar het kost tijd om de darmflora (en daarmee weerstand) te herstellen.

Het hooi stomen zou super zijn, dat is in ieder geval 1 trigger minder.

Ik ben superblij met de adviezen van Anne van https://www.eqinful.nl . Ik zou contact opnemen met haar om te kijken hoe je je paard het beste kan ondersteunen. Overigens daarnaast contact houden met de DA. Het mag dan om een paar x hoesten gaan, je paard ademt ook zwaarder en dat is echt niet ok.

Succes!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:02

2x hoesten bij aandraven is echt een typisch teken van teveel stof. Het hoeft het einde van de wereld niet te zijn, al wil je stof natuurlijk zoveel mogelijk beperken.

Wordt er een bladblazer gebruikt op stal?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:03

Tsja, dit vind ik dus een heel lastig onderwerp.

Als het eerst niet was en nu wel, blijft het misschien de moeite van het uitzoeken waard.

Maar mijn paarden hebben het ook, 3 stuks. Bij de eerste aandraven/ als ze rollen/ als ze uit het niets weg sprinten in de wei. Vaak, niet altijd. Niet iedere dag. Soms hoor ik dagen of weken helemaal niks. (ze staan thuis dus ik hoor ze zo goed als de hele dag)
Ik heb het idee dat het vaker is als ze op de trailer hooi/voordroog hebben staan eten. maar het is vaak genoeg ook daar niet aan gerelateerd.

Maar mijn paarden worden al 100% gehouden zoals het hoort bij luchtweg problemen. Medicatie doet inderdaad niks. Supplementen ook niet (al denk ik soms van wel, maar dan is het waarschijnlijk toeval dat het een periode is zonder hoesten). Het wordt niet erger en het zijn topfitte paarden (aantoonbaar met hartslagmeter en uit de cross hebben ze super snel weer een lagere hartslag dan de meeste paarden). En ze hoesten NOOIT bij of na echte inspanning.

Dus ik heb het los gelaten. Zolang het blijft bij dat kuchen op dat ene moment. En niet verder tijdens de training komt is het maar gewoon wat het is. :=

Overigens heb ik ook ervaren hoe het is als er wel echt een probleem is. Mijn ruin is na een verkoudheid ooit doorgeschoten in echte longklachten en toen ook een longscopie gedaan. Maar dat was echt iets anders met vaker hoesten en hoesten op andere momenten.

Hiermee adviseer ik overigens niet om het bij jouw paard te negeren. Mogelijk helpen optimalisaties bij jouw paard nog wel of is er wel echt iets aan de hand. Maar ik ben wel iets minder paniekerig gaan reageren op deze kuchjes.

Maar die van mij staan al niet op strooisel, leven al 24/7 buiten en krijgen al stofvrij voordroog. Ik kan al geen kant meer op qua management.

Overigens vind ik de post van Irr een hele goede ook.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-10-25 08:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 08:07

Beemsterkaas schreef:
2x hoesten bij aandraven is echt een typisch teken van teveel stof. Het hoeft het einde van de wereld niet te zijn, al wil je stof natuurlijk zoveel mogelijk beperken.

Wordt er een bladblazer gebruikt op stal?

Ja er wordt een blad blazer gebruikt. Dit werd op m’n vorige stal ook gebruikt. En daar had hij geen klachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:14

Ik zou hem voor ik zou gaan rijden eerst even longeren (met zadel) in draf en dan opstappen.
Ben benieuwd of hij dan ook eerst hoest of pas na opstappen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:16

Alles valt of staat met hoe de bladblazer gebruikt wordt.

Pensionklanten denken altijd aan het hooi, maar droog hooi valt in het niets bij een bladblazer die niet zorgvuldig gebruikt wordt. Als er dagelijks een enorme stofwolk over de stallen en het hooi/stro neerdaalt, kan dat belastend zijn.

Maar misschien is het helemaal geen probleem op jouw stal - dat zou je eens moeten observeren :o

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 08:25

DubbelFun schreef:
Ik zou hem voor ik zou gaan rijden eerst even longeren (met zadel) in draf en dan opstappen.

Mijn paard mag door de blessure niet meer gelongeerd worden op een cirkel. Kan wel navragen of ik even in de binnenbaan dit kan proberen. Wat zou dat betekenen als hij dat niet zou doen als ik er niet op zit?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 08:26

Beemsterkaas schreef:
Alles valt of staat met hoe de bladblazer gebruikt wordt.

Pensionklanten denken altijd aan het hooi, maar droog hooi valt in het niets bij een bladblazer die niet zorgvuldig gebruikt wordt. Als er dagelijks een enorme stofwolk over de stallen en het hooi/stro neerdaalt, kan dat belastend zijn.

Maar misschien is het helemaal geen probleem op jouw stal - dat zou je eens moeten observeren :o

Zo heb ik er nooit naar gekeken. Ik weet wel dat ze het niet omhoog blaast.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:42

pol013 schreef:
Tsja, dit vind ik dus een heel lastig onderwerp.

Als het eerst niet was en nu wel, blijft het misschien de moeite van het uitzoeken waard.

Maar mijn paarden hebben het ook, 3 stuks. Bij de eerste aandraven/ als ze rollen/ als ze uit het niets weg sprinten in de wei. Vaak, niet altijd. Niet iedere dag. Soms hoor ik dagen of weken helemaal niks. (ze staan thuis dus ik hoor ze zo goed als de hele dag)
Ik heb het idee dat het vaker is als ze op de trailer hooi/voordroog hebben staan eten. maar het is vaak genoeg ook daar niet aan gerelateerd.

Maar mijn paarden worden al 100% gehouden zoals het hoort bij luchtweg problemen. Medicatie doet inderdaad niks. Supplementen ook niet (al denk ik soms van wel, maar dan is het waarschijnlijk toeval dat het een periode is zonder hoesten). Het wordt niet erger en het zijn topfitte paarden (aantoonbaar met hartslagmeter en uit de cross hebben ze super snel weer een lagere hartslag dan de meeste paarden). En ze hoesten NOOIT bij of na echte inspanning.

Dus ik heb het los gelaten. Zolang het blijft bij dat kuchen op dat ene moment. En niet verder tijdens de training komt is het maar gewoon wat het is. :=

Overigens heb ik ook ervaren hoe het is als er wel echt een probleem is. Mijn ruin is na een verkoudheid ooit doorgeschoten in echte longklachten en toen ook een longscopie gedaan. Maar dat was echt iets anders met vaker hoesten en hoesten op andere momenten.

Hiermee adviseer ik overigens niet om het bij jouw paard te negeren. Mogelijk helpen optimalisaties bij jouw paard nog wel of is er wel echt iets aan de hand. Maar ik ben wel iets minder paniekerig gaan reageren op deze kuchjes.

Maar die van mij staan al niet op strooisel, leven al 24/7 buiten en krijgen al stofvrij voordroog. Ik kan al geen kant meer op qua management.

Overigens vind ik de post van Irr een hele goede ook.

Hier dezelfde ervaring. Ik heb ook van alles geprobeerd, maar het blijft bij de 'opstartkuchjes' en wordt verder niet erger. Ze staan ook 27/7 buiten met enkel matten in de stal. De longen klinken ook goed als de dierenarts controleerd. Ik heb het ook maar losgelaten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:43

Gizeppie schreef:
DubbelFun schreef:

Mijn paard mag door de blessure niet meer gelongeerd worden op een cirkel. Kan wel navragen of ik even in de binnenbaan dit kan proberen. Wat zou dat betekenen als hij dat niet zou doen als ik er niet op zit?

Anders gewoon aan de hand draven?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:43

Hoest hij ook als je longeert of alleen als het zadel erop ligt?

Edit: lees dat je niet kan longeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:47

Doet ie het niet met normaal losgooien maar wel met rijden dan zou het een lichte/tijdelijke blokkade van het middenrif kunnen zijn ontstaan door de combinatie van singel en gewicht ruiter. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Als je eerst heel even met zadel longeert/losgooit is de overgang van druk minder groot en heb je kans dat ie na opstappen/aandraven niet meer zal hoesten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:48

Dat dus, haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:50

Maar met alleen luisteren kan je niks zeggen over de longen. Ik ken er meerdere en heb er 1 gehad die met gewoon luisteren goed klonken maar waar de longen echt ernstig aangetast waren. Juist de ernstige dingen hoef je helemaal niet te horen met simpel luisteren en de simpele dingen als een virusje wel.

Ook dat 1 keer hoesten zegt werkelijk niks over de ernst. Ook dat kan voorkomen bij slechte longen. Het hoesten hoort niet, ook niet maar 1 keer en zoals hierboven al gemeld kan het dus steeds ernstiger worden als het genegeerd en daardoor verwaarloosd wordt. Ik had ook een da die er medicatie op af gooide en gewoon wat luisterde en zou wel mee vallen. Tijd later toch naar kliniek gegaan en echt na laten kijken en onherstelbare schade en de rest van zijn leven aan medicatie met inhalatie apparaat. En hij stond al op zaagsel, voordroog of geweekt hooi, in een box met veel frisse lucht en alle boxen hadden geen stro in dat gedeelte. Ook niet vegen als ze binnen stonden enzovoorts. Eigenlijk alle standaard adviezen en meer.

Dus vooral niet te makkelijk over denken en niet allemaal maar laten luisteren. 1 kuchje is ook niet oké en normaal. Als je echt wilt weten of er iets aan de hand is zal je een spoeling of iets moeten laten doen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 08:58

Muze schreef:
Hoest hij ook als je longeert of alleen als het zadel erop ligt?

Edit: lees dat je niet kan longeren.

Dat ga ik uitproberen. Als hij buiten aan het rennen is doet hij dit niet.