Insult

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Insult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 20:42

Ik heb zelf geen ervaring met insulten bij een paard, maar ergens nam ik aan dat er medicijnen zijn die ze kunnen geven als de DA heel toevallig aanwezig is bij een insult.

Situatieschets;

Oudere merrie met PPID, slokdarmverstopping.
DA gebeld, DA spuit eerst buscopan en is bezig om een pijnstiller te spuiten toen de merrie een epileptisch insult kreeg.

Er werd niet in een slagader geprikt, pijnstilling ging er net niet helemaal in omdat ze toen ineens krom trok en zich liet vallen.

DA stond erbij en keek ernaar.

Ikzelf werk in de zorg, binnen 5 minuten wil je dat iemand er zelf uitkomt en anders geef je medicijnen.
Toen de DA er maar bij stond vroeg ik kan je niks geven?
Nee zei ze.

Oke.

Maar weer minuten later zei ik je moet nu echt naar de eigenaar gaan en zeggen dat ze een keuze moet maken want dit gaat niet goed.

Voor mn eigen gevoel hebben we daar uren gestaan, in werkelijkheid zal het allemaal ongeveer 10-15 minuten (misschien iets minder) zijn geweest.

Uiteindelijk is er inderdaad voor gekozen om de merrie te laten gaan.
Maar zelfs toen nog zat ze in het insult.
Dat heeft al met al wel ruime tijd geduurd. Begin insult tm inslapen.

Ik weet dat PPID onder hoge stress een insult kan triggeren. Hoogstwaarschijnlijk is dit dus ook gebeurd, eerder deze zomer heeft ze waarschijnlijk ook een paar TIA's oid gehad.

Maar de houding van de DA zit mij enorm dwars. Wij zitten daar als stalgenoten de pony te ondersteunen en de DA deed gewoon niks.
Ik kan me echt niet voorstellen dat dit de route is die je neemt terwijl er medicatie voor handen is in de bus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:00

Ik denk echt dat je dit de betreffende veearts zelf moet gaan vragen.
Want verder blijft het maar gissen en invullen en alleen die persoon kan het enige goede antwoord geven.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:02

Ik ben zelf niet medisch onderlegd, dus ik zou helaas niet weten hoe het handelen van de dierenarts was. Ik snap dat je hier erg mee zit, het is natuurlijk niet niks om mee te maken!

Zou je niet een afspraak met de dierenarts kunnen maken om het eens door te spreken en om uitleg vragen? Sommige dingen gaan bij mensen net andere als bij paarden, dus wellicht was er bijvoorbeeld geen medicatie die gegeven kon worden

Saga

Re: Insult

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:14

Ik weet dat er soms bij het injecteren iets fout kan gaan waardoor een paard korte tijd 'doordraait' en dat herstelt zich dan vaak.
Dat is wat mijn dierenarts vertelde.
Ik dacht dat het iets te maken had met lucht dat vrij komt? Maar ze schijnen dan juist te gaan rennen en niet neer te vallen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:35

Mijn ruin (ook PPID) heeft ook ooit zo iets gehad, 10 jaar geleden ongeveer.

Koliek en ging tegen de vlakte door de spuit Buscopan. Hij klapte stuipend tegen de grond, lag daar in een rare houding te schokken en met zijn ogen te draaien.
Dierenarts was super snel met iets anders spuiten en toen kwam hij snel weer bij zijn positive.

Mijn man was net binnen water halen om hem daarna op te gieten, hij tilde net zijn hoofd weer op en werd 'wakker' toen hij weer naar buiten kwam. Zo snel heeft mijn dierenarts dus gehandeld.
Geen idee wat mijn dierenarts toen gespoten heeft.

Mijn vriendje is inmiddels 28 jaar en nog steeds bij me.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:48

Wat een rotsituatie TS, lijkt me heel naar om mee te maken!
Wat betreft je vraag is denk ik het enige goede antwoord om contact op te nemen met de betreffende dierenarts, om te bespreken waarom hij/zij niet de keuze heeft gemaakt voor het medicamenteus couperen van de aanval. Wij kunnen alleen maar gissen waarom hij/zij dat niet heeft gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:52

Sterkte voor juliie.
Zo naar als het paard daar zo hulpeloos ligt. :knuffel:

Mijn sjimpie had ook ppid.
Hij was al 3 dagen niet lekker. Al die dagen de da erbij gehad maar kon ook niet zeggen wat het was.

Hij kreeg pijnstillers plus ontstekingsremmer.
En daar ging hij duidelijk beter op.
Maar telkens niet lang genoeg.

Op vrijdag kreeg ik nog orale spuiten om het weekend door te komen en zou er verder onderzoek plaatsvinden.

Op zaterdagochtend was het fout.
Steeds liggen en opstaan. Net of het koliek was.
Uiteraard gebeld.

Terwijl de da onderweg was ging hij liggen. En draaide de ogen weg en lag te stuipen.
Voor mijn gevoel uren. Maar denk maar een paar minuten.

Hij stond daarna wel op.
Maar ik had mijn beslissing gemaakt.

Had enkele weken daarvoor ook al een onverklaarbaar wondje.
Plus was ineens flink aan het afvallen.

Zo de winter in wilde ik niet.

Volgens de da kon het zijn dat de hypofyse op delen van de hersenen drukte.

Dit bij mijn paard gebeurde dus zonder spuit van iets.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-09-25 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 21:56

Wees niet te voorbarig met conclusies trekken dat er medicatie voorhanden is in de bus. Bel de dierenarts en ga hierover in gesprek. Ik snap dat het heel vervelend is om te zien, en wellicht kan een gesprek met de behandelend dierenarts je wat meer rust geven hierin. Op deze manier is het gissen en misverstanden de wereld in slingeren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 22:29

Ik heb dus gevraagd aan de DA terwijl het gebeurde wat we konden doen.
En zij zei dus: niks.
Zijn er geen medicijnen voor? Nee, ze komt er vanzelf uit.

Ik heb haar later, toen ze de tweede spuit euthanasol klaarmaakte, nogmaals gesproken. En wederom gaf ze aan dat ze niks had kunnen doen. Waarschijnlijk ging er iets mis in de hersenen.

Ze bleef ook herhalen dat ze niet in een arterie zat met spuiten.
Ik denk dat ze zelf ook flink geschrokken is wat er gebeurde.

Bij de eerste spuit euthanasol was ik niet bij, ik was toen bij de eigenaar.
Maar omdat de bloeddruk inmiddels ook zo goed als weg was duurde het ook heel lang voordat ze uiteindelijk overleed.
Ze heeft toen bij moeten spuiten voordat de pony echt overleden was.

Ik snap dat ze niet een complete apotheek mee kan sjouwen, maar ze had ook kunnen zeggen dat medicijn (om uit een insult te komen) heb ik niet bij me.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:36

Paarden met ppid zijn gewoon ziek in hun hoofd en hun lijf.Al geef je elke dag een pilletje dan nog worden ze steeds zieker.Het is een progressieve ziekte .
Heel veel paarden met ppid krijgen dit.Het zou beter zijn als de eigenaar dit niet zou laten gebeuren door een dier tijdig in te laten slapen.Vind ik.
Al die stokoude zieke dieren die maar eeuwig in leven moeten blijven voor hun eigenaar..ik ben daar niet voor.Ook die oudjes die niet meer makkelijk op kunnen staan.Of eigenaren die maar blijven rijden op een stok oud dier.Sorry maar ik vind het net zo goed dieren leed als dat ze in Egypte kreupele paarden nog voor de kar zetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:39

Mijne had dit en is nu 10 jaar later (en met ruim 13 jaar PPID) nog steeds fit.
Hij is met zijn 28 jaar natuurlijk geen 5 jarige meer maar heeft een verzorgmeisje die hem iedere week 20 minuutjes stapt en is een fijne oppas opa voor mijn kleuters.

Dus meteen maar in laten slapen is wat voorbarig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:53

Wat een nare ervaring zeg! Ik denk dat het inderdaad goed is om er nog eens met de betreffende DA over te praten wat er nu precies gebeurd is.

Het klinkt wel alsof het paard al op was, meerdere TIA,s gehad. Nare manier om te gaan maar wellicht was het onvermijdelijk.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:00

Wellicht iets anders en al 40 jaar geleden gebeurd maar mijn moeder had een manege. Tijdens het vaccineren klapte een paard aan de grond, mijn moeder schrok en zei tegen de da doe iets. Da zei: ik kan niks doen paard gaat dood door een allergische reactie op het vaccin..

Ik zou zeker een gesprek aangaan met de da. Sterkte!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:18

Je hebt de dierenarts dus niet achteraf gesproken, alleen tijdens dat het paard lag te stuipen, niet echt een lekker moment om een rustig reflectief gesprek te voeren… ik lees in je berichten vooral onbegrip naar de keuze(s) van de dierenarts, de enige die die vragen voor je kan beantwoorden is de dierenarts zelf.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 02:42

xLoki schreef:
Je hebt de dierenarts dus niet achteraf gesproken, alleen tijdens dat het paard lag te stuipen, niet echt een lekker moment om een rustig reflectief gesprek te voeren… ik lees in je berichten vooral onbegrip naar de keuze(s) van de dierenarts, de enige die die vragen voor je kan beantwoorden is de dierenarts zelf.

Omdat ik vond dat er tijdens het insult iets moest gebeuren. Achteraf had weinig zin op dat moment.

office schreef:
Paarden met ppid zijn gewoon ziek in hun hoofd en hun lijf.Al geef je elke dag een pilletje dan nog worden ze steeds zieker.Het is een progressieve ziekte .
Heel veel paarden met ppid krijgen dit.Het zou beter zijn als de eigenaar dit niet zou laten gebeuren door een dier tijdig in te laten slapen.Vind ik.
Al die stokoude zieke dieren die maar eeuwig in leven moeten blijven voor hun eigenaar..ik ben daar niet voor.Ook die oudjes die niet meer makkelijk op kunnen staan.Of eigenaren die maar blijven rijden op een stok oud dier.Sorry maar ik vind het net zo goed dieren leed als dat ze in Egypte kreupele paarden nog voor de kar zetten.

Als je niks zinnigs hebt toe te voegen mag je je mening elders dumpen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 05:42

Maar je zit er nu nog mee en doet in mijn ogen de aanname al dat ze fout heeft gehandeld. Waarom ga je dan nu niet een gesprek aan om door te spreken wat er gebeurd is? Misschien geeft dat opheldering?

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 06:40

we kunnen nu wel allemaal aannames gaan maken richting dierenarts , maar wie weet wat er in het hoofd en hart van het paard heeft afgespeeld waardoor ze niet uit een insult kwam .
ik weet dat er nu veel vragen zijn rondom het overlijden van het geliefde dier , maar ik denk dat de dierenarts het ook liever anders had gezien

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 06:55

Kidde schreef:
Maar je zit er nu nog mee en doet in mijn ogen de aanname al dat ze fout heeft gehandeld. Waarom ga je dan nu niet een gesprek aan om door te spreken wat er gebeurd is? Misschien geeft dat opheldering?

Omdat het maandagavond gebeurd is en gisteravond heb ik het topic aangemaakt.

Kan lastig de DA 's nachts lastig vallen als zij slaapt ;)

Topic aangemaakt om gewoon te sparren met andere paardeneigenaren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:16

Jannes2024 schreef:
we kunnen nu wel allemaal aannames gaan maken richting dierenarts , maar wie weet wat er in het hoofd en hart van het paard heeft afgespeeld waardoor ze niet uit een insult kwam .
ik weet dat er nu veel vragen zijn rondom het overlijden van het geliefde dier , maar ik denk dat de dierenarts het ook liever anders had gezien

Precies.

Los daarvan paard heeft vermoedelijk zelf weinig of niets meer meegekregen tijdens het insult. Paard was waarschijnlijk vanzelf ook wel doodgegaan, zonder weer bij te komen.
Of... Het paard was misschien wel bijgekomen, en korte tijd later alsnog ingeslapen vanwege de lijdensweg door slokdarm verstopping en andere kwalen.

Maar ik kan me voorstellen dat het schrikken is om zo ineens een paard te zien sterven, sterkte TS.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:24

Als ik het goed begrijp is dit niet jouw paard maar een paard van een stalgenoot waar zich nu een aantal andere stalgenoten mee bemoeit hebben behalve in eerste instantie de eigenaar van het paard? Zo'n situatie kan ik me voorstellen dat de dierenarts gedaan heeft wat hij dacht te moeten doen. Eigenaar is niet aanwezig en jij verwacht van de dierenarts dat ze de eigenaar gaat zoeken om te vragen of het paard ingeslapen mag worden? Kan me voorstellen dat dierenarts afwachtend is als eigenaar niet aanwezig is en er blijkbaar van de eigenaar uit geen contact opgenomen wordt. Hij zal maar een paard in laten slapen waar de eigenaar achteraf een groot probleem van maakt. Sowieso bijzonder dat de eigenaar niet komt en als de dierenarts er is niet met de dierenarts belt. Ik heb op dit moment meer vragen richting eigenaar dan richting dierenarts. Je zult er maar staan om een paard te behandelen wat doodziek is en je hebt geen contact. Denk ook dat normaal gesproken de eigenaar de dierenarts ergens op aan kan spreken. Uit coulance gaat hij misschien ook wel met jou in gesprek. Of misschien begrijp ik het verkeerd en had de eigenaar jou aangesteld als vervanger en beslisser?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:28

Was de da er op jouw verzoek of Wwas je een omstander?

In dat laatste geval heb je er weinig over te zeggen/ na te vragen en ligt het binnen je eigen macht om te besluiten deze da nooit bij je eigen paard te vragen maar een ander te consulteren als deze persoon je niet aanstaat. Maar verder qua verhaal willen halen houdt het dan mi echt wel op als buitenstaander.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 07:29

Misschien lees ik het verkeerd. Maar ik snap niet dat je de DA van alles verwijt terwijl de eigenaar in gebreke is gebleven. Want hoezo moet de DA naar de eigenaar gaan en zeggen dat ze een keuze moet maken? Waarom is de eigenaar niet in de buurt (of op zijn minst telefonisch bereikbaar)?

Als de DA was weggelopen bij het paard om op zoek te gaan naar de eigenaar, had ik dat nog veel kwalijker gevonden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 08:23

Oh lord :roll:

Ik was aanwezig samen met eigenaar en stalgenoot B (wiens paard bij de pony staat) Terwijl wij stonden te kletsen gebeurde de slokdarmverstopping.
Dus DA is gebeld door de eigenaar zelf.

Echter de pony is niet de meest makkelijke bij de DA, een ander stalgenootje, C, kwam kijken wat er aan de hand was. Terwijl eigenaar en ik de noodstal aan het prepareren waren, voor na de behandeling tegen de slokdarmverstopping, waren stalgenoten B en C bij de pony.

Toen kwam de DA, ik liep haar tegemoet om te helpen, eigenaar ging naar pony en haalde haar van de paddock de inloopstal in.
De pony moest een injectie krijgen, de buscopan en de pijnstiller, maar omdat de pony normaal gesproken heftig reageert op dwang liet de eigenaar ons helpen en ging ze zelf buiten de stal staan.

Ik had enkel de spullen van de DA gesjouwd (emmer water gevuld ed voor het spoelen) maar stond er nog wel bij, eigenaar stond in het gangpad.
Net na de buscopan en vlak voor de pijnstilling trok de pony krom en zakte door haar achterhand en kreeg dat insult.
Dat stukje ging allemaal vrij snel.

Eigenaar is toen naar buiten gelopen, stalgenoot C ving het koppie op en begeleidde deze naar beneden en stalgenoot B (die de pony ook vast had voor het prikken) deed ook een stap naar achteren. Beide geshockeerd.

Toen het enkele minuten aanhield vroeg ik dus, kan je niet iets geven?

En toen het nog langer duurde, nogmaals ik werk in de zorg ik weet wanneer iets niet meer goed gaat komen als het te lang duurt, drong ik aan om de DA actie te laten ondernemen. Ofwel ga jij die pony iets geven of jij gaat naar de eigenaar en zegt hoe het ervoor staat en dat ze er niet meer uitkomt.

Eigenaar valt niks te verwijten, zij is er gewoon bij geweest maar geeft gewoon haar grenzen aan. Niemand had dit verwacht.
Wij dachten ze krijgt die spuiten, wordt gespoeld, probleem opgelost en that's it.

Dat liep dus anders.

Ik kan best mondig en levelheaded zijn als het moet en ik vond dat er dus gehandeld moest worden.
Stalgenoot C zat op de grond haar koppie te beschermen dat ze zichzelf geen pijn deed, stalgenoot B wist niks uit te brengen en de DA deed en zei ook niks.
Dan trek ik mn mond open.

Help die pony. Doe iets, geef ons houvast en begeleid ons hier doorheen, maar sta er niet als een zoutzak bij.

Oke zoutzak is wat overdreven, maar kom op, je verwacht een reactie van de DA. Ze zei helemaal niets.

Dus ja ik ben gefrustreerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:28

Ik snap je frustratie maar uit ie openingspost was bovenstaande info niet te halen, dank voor de opheldering.

Toen mijn pony een insult kreeg kwam ze daar gelukkig vrij rap uit maar ook toen was er volgens de dierenarts niks mogelijk qua behandeling.

Ik snap ook je frustratie jegens de dierenarts, echter vergeet niet dat we allemaal maar mensen zijn, of het nou je dagelijks werk is of niet.. helaas kan het iedereen overkomen dat je in een schokkende situatie vastloopt, dat kan ook een dierenarts overkomen. Dat is al vreselijk genoeg voor die persoon dus probeer er niet te verwijtend in te staan.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:31

Je frustratie is begrijpelijk, maar ik vermoed dat dit niet de plek is om je frustratie minder te laten worden, gezien we allemaal vrij eensgezind zijn over dat je het gesprek met de DA aan moet gaan en niet met ons. Wij weten niet waarom de DA handelde zoals ze handelde, dat weet alleen de DA zelf. Hoe is je stalgenoot er nu onder?