Onregelmatig maar niet echt kreupel, wat vind bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Onregelmatig maar niet echt kreupel, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 19:08

Onze tinkermerrie van 13 staat nu al enige weken op rust omdat ze niet helemaal rad is.

Op de wei draaft en galoppeerd ze, rechtuit op het harde zie je eigenlijk niets, op een volte in stap ook niet, op een volte in draf wel. Zie filmpjes.
Ik heb er een fysio bij gehad, maar twijfel of ik haar anders toch maar op foto moet laten zetten. Ze heeft CPL, dit is nu rustig maar wel verdikt natuurlijk, hierdoor stampt ze af en toe hard door de jeukt, ook op de bestrating rond de schuilstal.

De filmpjes:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:19

Hm ja ik zie het. Ik denk zelf linksachter, het zwarte been. Ik zou het zeker laten nakijken. Kan zomaar spat of artrose zijn bijvoorbeeld.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:20

Ik zou toch even contact opnemen met een dierenarts... De video's tonen alsof ze gevoelig is op haar voeten, maar de draf linksom op straat vind ik zeker wel kreupel...ik zou deze video en die van rechtsom op straat ook zeker doorsturen naar dierenarts.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:21

Wat is de visie van de fysio? Vervolg afspraak ook gepland?

In mijn ogen is dit wel kreupel, niet meer onregelmatig.

Goed dat je filmpjes hebt gemaakt, ook handig voor de kliniek eventueel, voor geval die er doorheen loopt door adrenaline bijvoorbeeld.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:22

Ze lijkt in draf wel spanning te krijgen in de lendenen (vlak achter het denkbeeldige zadel) en ik vind ook dat ze haar achterbenen niet buigt maar eerder wat ‘krabberig’, stijfjes beweegt.
Alsof ze ergens niet goed kan buigen in het heup gebied.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 19:32

Bedankt voor jullie reacties. Meer die het dus achter vinden zitten. Maar linksom op het harde loopt ze aan het eind volgens mij ook echt wel (links?)voor kreupel..

Fysio vond de borst spieren niet goed voelen en heeft daar dry needling gedaan. Ik moet de filmpjes nog sturen naar haar maar vrees dat ze nog wel weer wil komen (a 100 euro :=). Ik vind het raar, als het de borstspieren zijn zou de op zowel het harde als het zachte daar last van moeten hebben toch?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:34

Op het harde linksom is ze gewoon kreupel; en ook op het eerste filmpje zie ik dat; Linksvoor.
Ik zou een kreupelheidsonderzoek doen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:40

Ik denk ook linksachter en zou een kreupelheidsonderzoek laten doen op een kliniek waar ook meteen eventueel uitverdoofd kan worden en foto’s kunnen.

Het speelt al enkele weken zeg je, dat zou mij al te lang duren dan zo. Ik weet niet wat voor fysio er bij je komt maar de mijne wil een paard die zo loopt niet eens behandelen. Die zegt dan: eerst de veearts want je moet eerst weten wat er exact is.

Edit: foutjes weggehaald

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:41

Linksvoor op het harde duidelijk/fors kreupel. Ik zou met haar naar de kliniek gaan voor kreupelheidsonderzoek. Omdat ze op het harde kreupeler is dan op het zachte zou ik de kreupelheid verwachten in het onderbeen voet/hoefgewricht. Op de kliniek kunnen ze beter verder onderzoeken en evt ook beeldvorming (foto/echo) etc doen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-09-25 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:41

Dierenarts laten komen voor fatsoenlijk kreupelheidsonderzoek. Je hoeft daarvoor echt niet meteen naar een kliniek.
Opnieuw fysio is zinloos.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:43

Ik denk dat wat sommige achter denken te zien, compensatie is uit de voorkant. Ik zou overwegen om naar een goede kliniek te gaan en daar een uitgebreid kreupelheidsonderzoek te doen incl. Uitverdoven. Gok zomaar dat je bij de voeten uitverdoven al een heel ander beeld gaat zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:44

Jasmijn159 schreef:
Dierenarts laten komen voor fatsoenlijk kreupelheidsonderzoek. Je hoeft daarvoor echt niet meteen naar een kliniek.

Om fatsoenlijk onderzoek te kunnen doen moet je ook fatsoenlijke faciliteiten hebben. Dus een gelijke harde en zachte ondergrond. Als dat er niet is (de wei is echt te ongelijk) is een kliniek toch het beste.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:45

Ik vind haar linksvoor ook fors kreupel, niet slechts onregelmatig. Ik zou hier geen dierenarts bij halen op stal, maar naar een kliniek gaan voor fatsoenlijke beeldvorming. Ik denk dat de onregelmatigheid die achter door sommige gezien wordt compensatie is.

En als je perse iemand aan huis wil, laat dan een kliniek aan huis komen.
Laatst bijgewerkt door Keldeo op 29-09-25 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Eigenlijk maakt het weinig uit waar wij hem kreupel vinden, dat kunnen ze op de kliniek beter bepalen.
Ik denk achter maar dan moet je eigenlijk nog meer beeldmateriaal hebben.
Maar belangrijker is dat ie wel echt kreupel is.

Ik ben zelf niet zo voor om dierenarts aan huis te laten komen tenzij je zeker weet dat deze goed is in het bewegingsapparaat.(Wat ik vaak beperkt vind) Plus dat je op de kliniek ook meteen alles tot je beschikking hebt. Goede bodem om alles op te zien, sterkere röntgenapparaat etc.

Saga

Linksvoor inderdaad.

Zou het eventueel hoefbevangenheid kunnen zijn?

Ter aanvulling: Eén van mijn paarden liep kreupel aan 1 been toen ze hoefbevangen was.
Ik dacht daar in eerste instantie niet aan, omdat ze niet op eieren liep.
Denk zelf dat het een goed idee is om naar de kliniek te gaan en daar een kreupelheidsonderzoek te laten doen.
Maar wilde het toch noemen, zodat je het niet bij voorbaat al uitsluit, omdat het niet het typische beeld is wat mensen koppelen aan HB.
Laatst bijgewerkt door Saga op 29-09-25 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:47

Babootje schreef:
Jasmijn159 schreef:

Om fatsoenlijk onderzoek te kunnen doen moet je ook fatsoenlijke faciliteiten hebben. Dus een gelijke harde en zachte ondergrond. Als dat er niet is (de wei is echt te ongelijk) is een kliniek toch het beste.

Als je de kreupelheid ziet op locatie, dan kun je ook uitverdoven op locatie. Zonde om daarvoor meteen op kosten gejaagd te worden bij een kliniek. Zoek wel een (erkende) paardendierenarts die ervaren is met orthopedie.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 29-09-25 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:48

siskeh schreef:
Eigenlijk maakt het weinig uit waar wij hem kreupel vinden, dat kunnen ze op de kliniek beter bepalen.
Ik denk achter maar dan moet je eigenlijk nog meer beeldmateriaal hebben.
Maar belangrijker is dat ie wel echt kreupel is.

Ik ben zelf niet zo voor om dierenarts aan huis te laten komen tenzij je zeker weet dat deze goed is in het bewegingsapparaat.(Wat ik vaak beperkt vind) Plus dat je op de kliniek ook meteen alles tot je beschikking hebt. Goede bodem om alles op te zien, sterkere röntgenapparaat etc.

Sluit me ook helemaal bij dit bericht aan.

Suzanne F.

Re: Onregelmatig maar niet echt kreupel, wat vind bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:56

Ik denk dat voor komt door achter. Maar op een kliniek kunnen ze dat beter beoordelen en gaan ze ook uitverdoven.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:02

Ach wat sneu zeg! Ik zou hier ook een goede paardenarts naar laten kijken.
Naast dat ze kreupel is, lijkt haar rug ook niet zo soepel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:15

Loopt echt niet goed nee. Ik zou ook door de zure appel heen bijten en het grondig aanpakken op de kliniek. Daar hebben ze de goede spullen en kunnen ze doorzoeken tot ze wat vinden.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:58

Ik zou meteen naar een kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek. Ik heb toen mijn Tinker onregelmatig liep eerst de dierenarts aan huis laten komen, maar die kon eigenlijk niks doen. Op de kliniek konden ze me pas echt helpen. Dus de dierenarts aan huis was eigenlijk weggegooid geld.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:09

Ik kan maar 1 ding zeggen maar dit is inladen en nakijken.

Ik vind dit altijd een hele lastige vraag op bokt en waarom wil ik best uitleggen.

Kreupelheid kan van alle kanten komen,
Het kan iets kleins zijn maar ook iets groots.
het kunnen de spieren, het gestel of weke delen zijn.
Ik zie hier een paard wat niet lekker loopt, maar meer dan dat weet ik niet. Ik weet niet wat er gebeurd als je bepaalde dingen bekijkt.

Ik zie hier een boel,
een paard met een strakke bovenlijn,
Een paard dat op de voorhand meer gewicht lijkt te dragen,
achter krabbelig, voor zeker niet helemaal rad is

Ik zie vooral een paard wat op veel fronten geforceerd/ingehouden loopt.

Dit kan door zoveel komen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:11

Ik ben het met de rest eens dat dit ter beoordeling van een dierenarts is. Ik zou persoonlijk naar een kliniek gaan.

Het kan echt van alles zijn namelijk. Ook hals of rug, of gevoelige voeten. Hopelijk krijg je snel een antwoord.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:19

Ze loopt een beetje zoals Kelly ook doet,die heeft artrose in de spronggewrichten.
Denk inderdaad dat als je echt duidelijkheid wil wel iets met foto’s moet doen.
Jij zit niet ver van de Zuideres denk ik,dan zou je daar wel terecht kunnen :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:38

Paard loopt linksvoor niet onregelmatig, maar kreupel. Ik moet zeggen dat ik haar sowieso niet zo lekker vind bewegen. Ook wel stijf achter (lendenen/bekken).

Ik zou als ik jou was een dierenarts inschakelen voor een kreupelheidsonderzoek. Een fysio langs laten komen zou ik niet doen in dit geval.

Een kreupelheid onderzoek kost wat, maar dan heb je de oorzaak wel.