Senior blijft afvallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Senior blijft afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 09:36

Ik zit met de handen in het haar. Sinds vorig najaar heeft mijn 31 jarige paard moeite om op gewicht te blijven. Van een paard die eigenlijk op rantsoen stond omdat hij snel te dik werd valt hij nu met inmiddels 2 kilo havens senior crumbs nog steeds af. Dit wordt aangevuld met soja voor extra eiwitten.
Maxx heeft ppid en is koliek gevoelig.
Hij heeft onbeperkt mogelijkheid tot hooi. In Augustus weer goedgekeurd en behandelt door de tandarts. Tevens bloedonderzoek laten doen en daar kwam niets uit.

Ik wil niet zomaar accepteren dat hij verzwakt door ouderdom. Is er iets wat ik kan doen of geven om hem weer wat meer body te laten krijgen?
(Bietenpulp lust Maxx helaas niet)

Afbeelding
Vorig jaar begin zomer.

Afbeelding
Afgelopen week.

Afbeelding

Ania

Re: Senior blijft afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:39

Oudjes zijn vreselijk moeilijk op gewicht te houden. Wat bij mijn oudje hielp is maisbrok, maar ik weet niet of dat kan met PPID?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:39

Ik zou hem een deken op doen. De energie die hij dan nodig zou hebben om warm te blijven, kan dan voor andere processen gebruikt worden. Je helpt zijn lijf hier een beetje mee.
Verder vind ik hem er helemaal prima uitzien voor een 31 jarige. Niet naar bedoeld, maar ook aan het leven van een fitte senior komt een einde. Eens zet het begin van dat einde in. Dat het lastig te accepteren is, kan ik me heel goed voorstellen. Het hoeft niet zo te zijn, dat het ouderdom is, maar sluit je ogen er niet voor als dat wel zo zou zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:42

een paard met PPID heeft soms meer nodig. Ken je het boek van Remco Sikkel? Bestel dat, daar staat zoveel info in. Aan de Crumbs zal hij niet voldoende voedingswaarde hebben om op gewicht te blijven. En een deken in de winter, dat scheelt in energieverbruik.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:43

Eerste wat ik ook dacht was een deken op doen zodat hij zijn energie in het op gewicht houden kan steken in plaats van om warm te blijven met deze temperaturen en dan kijken of er nog een aanvulling op het voer moet komen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 09:50

rien10 schreef:
Ik zou hem een deken op doen. De energie die hij dan nodig zou hebben om warm te blijven, kan dan voor andere processen gebruikt worden. Je helpt zijn lijf hier een beetje mee.
Verder vind ik hem er helemaal prima uitzien voor een 31 jarige. Niet naar bedoeld, maar ook aan het leven van een fitte senior komt een einde. Eens zet het begin van dat einde in. Dat het lastig te accepteren is, kan ik me heel goed voorstellen. Het hoeft niet zo te zijn, dat het ouderdom is, maar sluit je ogen er niet voor als dat wel zo zou zijn.

Dat besef ik mij ook zeker hoor, maar ben er nog niet aan toe. :D

C_arola schreef:
Eerste wat ik ook dacht was een deken op doen zodat hij zijn energie in het op gewicht houden kan steken in plaats van om warm te blijven met deze temperaturen en dan kijken of er nog een aanvulling op het voer moet komen.

Een deken op is helaas geen optie. Maxx woont in een rusthuis en ik kom er niet dagelijks. Dat zou betekenen dat zijn deken amper af gaat. Vind ik geen prettig idee. Daarbij krijgt hij door zijn ppid echt een mega dikke vacht, ben er niet bang voor dat hij zichzelf niet warm houdt.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 09:50

Ania schreef:
Oudjes zijn vreselijk moeilijk op gewicht te houden. Wat bij mijn oudje hielp is maisbrok, maar ik weet niet of dat kan met PPID?

Ga ik uitzoeken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:53

Mijn oudje deed het erg goed op een combi van Seniores Priores en een paar kilo grasmix van Hartog.
Probleem bij haar was té grof hooi en te weinig aan kiezen om goed te kunnen kauwen. Terwijl ze voor het oog altijd lekker stond te eten!!

Een dikke vacht wil niet zeggen dat ie ook nog 'waterdicht' is, dus een ongevoerde regendeken kan dan al het verschil maken!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:53

Ik weet niet of het slim is bij ppid / oud paard. maar mijn Arabier ging hier van de zomer ineens in de afval modus. Ik ben toen lijnzaadolie gaan opbouwen naar 2x150 ml per dag. Hij ziet er nu echt mooi uit! En het ‘eet’ ook makkelijker weg als steeds meer brok / slobber / weet ik het weg moeten eten.
Misschien het proberen waard?
Ik ben per week met 20 ml omhoog gegaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:57

Ppid geeft helaas geen goed isolerende waterdichte vacht.
Raar haar noemde de DA het hier eens.

En dat klopt wel.
Toen Kawa ppid had kon hij zweten in zijn elleboog en flank, maar bovenop regende hij gewoon nat op de huid.
Die kon de laatste jaren echt niet zonder deken, ondanks dat hij genoeg haren leek te hebben.

Helaas viel hij het laatste jaar ook veel af en heb alle soorten voer geprobeerd.
Hij was ook nog eens een pitser en lustte niet alles.
Naast zacht hooi en gras.
En het was helaas ook zijn laatste jaar waar de laatste 3 weken ineens ook snel ging met magerder worden. Achteraf gezien dan, dus dat zal zijn reden helaas wel gehad hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:57

Olie door het voer kan zeker helpen. Hoeft geen lijnzaadolie te zijn trouwens, kan ook zonnebloem olie zijn.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 09:58

DubbelFun schreef:
Mijn oudje deed het erg goed op een combi van Seniores Priores en een paar kilo grasmix van Hartog.
Probleem bij haar was té grof hooi en te weinig aan kiezen om goed te kunnen kauwen. Terwijl ze voor het oog altijd lekker stond te eten!!

Een dikke vacht wil niet zeggen dat ie ook nog 'waterdicht' is, dus een ongevoerde regendeken kan dan al het verschil maken!

Meneer woont nogal luxe. Het buitendeel is geheel overkapt, dus nat wordt hij niet.

billy3105 schreef:
Ik weet niet of het slim is bij ppid / oud paard. maar mijn Arabier ging hier van de zomer ineens in de afval modus. Ik ben toen lijnzaadolie gaan opbouwen naar 2x150 ml per dag. Hij ziet er nu echt mooi uit! En het ‘eet’ ook makkelijker weg als steeds meer brok / slobber / weet ik het weg moeten eten.
Misschien het proberen waard?
Ik ben per week met 20 ml omhoog gegaan

Dat is zeker het proberen waard!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:01

Mijn destijds senior hield ik in de winter alleen op gewicht door het toevoegen van (zonnebloem)olie*.
Dat was een flink uit de kluiten gewassen KWPN-er en die kreeg 200 ml olie per dag door de slobber erbij.
Daar kreeg ik niet meer voer in (ze zijn een keer verzadigd) en hij viel toch af. De olie is een manier om met weinig volume toch meer energie toe te voegen aan het voer.

Ik kan mij voorstellen dat het lastig is op een pensioenstal om olie bij te geven.
Je kan kijken naar een olierijk voer/supplement.
Coolstance Copra schijnt goed te zijn. Ken ik niet, maar die kennis heb ik hier op Bokt opgedaan :) .
https://paardvoeding.nl/product/voeding-supplementen/coolstance-copra-20kg/

Subli heeft een heel mooi supplement:
https://subli.nl/producten/omega-369-mix/

*Je kan ook kiezen voor een andere plantaardige olie: maisolie, rijstolie, lijnzaadolie, enz.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 26-09-25 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:02

Krijgt hij medicatie voor de PPID en heb je zijn waardes recent laten testen?

Die van mij (haflinger met PPID en IR, veel jonger) viel ook zo in, ondanks alle voer, en bleek omhoog te moeten qua medicatie en rijker hooi te moeten, niet qua suikers maar wel qua energie waarde, in het hooi wat ze kreeg, zat gewoon te weinig.

Die van mij gaat als onderhoud nu op het gras, max 2 uur per dag en echt heel voorzichtig opgebouwd. Als ze straks van het gras af gaat, ga ik weer opbouwen met Cavalor Fiberforce.

Wordt hier heel goed gegeten en zet bij die van mij iig mooi aan.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:05

Billy ik wilde het net schrijven, mijn PPID er krijgt ook lijnzaadolie (100ml), PAVO 18+ met een beetje water intussen, ze vindt het prettiger eten. Ik week het hooi ivm haar allergie ik weet niet of dit nu het makkelijker eet maar wel meer vocht. Maar nu het gras minder structuur krijgt kan ook maagzweren op de loer liggen. De deken is een dingetje, als ze buitenstaat zal ik zeker een 0gr opleggen ondanks de dikkere vacht. Afgelopen jaar heeft het mij in ieder geval geholpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:12

Meer bijvoeren.
Als twee kilo senior crumbs niet genoeg is dan drie of vier of vijf.
Hier een van 32, momenteel weer op 5 emmers geweekt voer.( maar die eet eigenlijk geen hooi door slecht gebit)
In elke emmer zit een schep Masters senioren slobber brok en een 1,5 schep Wiesencobs van Marstall.
Dat is 8-10 kilo ruwvoer vervanger per dag :j en beide laag in suiker.

Maar meer voeren zou ik echt eerst proberen. Meer en vaker.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 10:17

MarliesV schreef:
Krijgt hij medicatie voor de PPID en heb je zijn waardes recent laten testen?

Ja, hij krijgt medicatie (al 11 jaar), zijn ACTH stijgt elk jaar miniem. Nog niet zodanig dat de pergoquin aangepast moet worden. In Augustus is deze meegenomen met de overige testen.

ellepel schreef:
Meer bijvoeren.
Als twee kilo senior crumbs niet genoeg is dan drie of vier of vijf.
Hier een van 32, momenteel weer op 5 emmers geweekt voer.( maar die eet eigenlijk geen hooi door slecht gebit)
In elke emmer zit een schep Masters senioren slobber brok en een 1,5 schep Wiesencobs van Marstall.
Dat is 8-10 kilo ruwvoer vervanger per dag :j en beide laag in suiker.

Maar meer voeren zou ik echt eerst proberen. Meer en vaker.

Ohh jeetje en ik vind 2 kilo al veel. Ga sowieso dan maar eerst ophogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:34

Ik vind het wel lastig,want ik vind op de site van Havens dat het advies:
0,2-0,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht.
Dan zou je met die van jou op een twee kilo inderdaad komen.
Dat is wel weinig, ik denk dat dit dan ook meer een krachtvoer is dan een ruwvoervervanger ?

Dan zou ik kijken of er iets bij kan als een grasbrok?
Op de foto vind ik die van jou dat leeg in de flanken, misschien kun je contact opnemen met Havens zelf wat zij adviseren?

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:37

Ik herken waar je staat, wat zegt de eigenaar ervan? Heb je je zorgen met hen besproken? Van wat ik hoor zijn ze altijd bereid om mee te denken en hebben ze ook goede contacten met dierenartsen.

Verder snap ik dat je hem af vindt vallen, maar zo op de foto lijkt het heel erg de bovenlijn en daarmee spieren die afnemen. Zou dat een optie kunnen zijn? Voor die bovenlijn zou een deken in de winter straks echt wel een uitkomst kunnen zijn. Zoals iemand al zei, PPID geeft veel haar, maar zorgt niet per definitie dat ze zichzelf warm houden. Over dat stukje zorgen over deken af, zal ik ook met de stalhouder bespreken. Naar mijn idee kunnen ze daar wel wat in faciliteren, als je er voor open staat.

Oh en 2 kilo senior crumbs per dag vind ik echt niet veel. Dat krijgt mijn paard ook die niet te dun is, gewoon als onderhoud.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:40

Heb je zicht op hoeveel ruwvoer hij eet? Is dat verandert in het afgelopen jaar? Of is de kwaliteit van het ruwvoer verandert?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 10:46

Freyr schreef:
Ik herken waar je staat, wat zegt de eigenaar ervan? Heb je je zorgen met hen besproken? Van wat ik hoor zijn ze altijd bereid om mee te denken en hebben ze ook goede contacten met dierenartsen.

Verder snap ik dat je hem af vindt vallen, maar zo op de foto lijkt het heel erg de bovenlijn en daarmee spieren die afnemen. Zou dat een optie kunnen zijn? Voor die bovenlijn zou een deken in de winter straks echt wel een uitkomst kunnen zijn. Zoals iemand al zei, PPID geeft veel haar, maar zorgt niet per definitie dat ze zichzelf warm houden. Over dat stukje zorgen over deken af, zal ik ook met de stalhouder bespreken. Naar mijn idee kunnen ze daar wel wat in faciliteren, als je er voor open staat.

Oh en 2 kilo senior crumbs per dag vind ik echt niet veel. Dat krijgt mijn paard ook die niet te dun is, gewoon als onderhoud.

Ja ze denken enorm met mij mee. Ik zal eens overleggen wat er mogelijk is qua deken op en af doen. Wil ze ook niet teveel tot last zijn, ze zorgen al zo goed voor onze paarden.

Bowo schreef:
Heb je zicht op hoeveel ruwvoer hij eet? Is dat verandert in het afgelopen jaar? Of is de kwaliteit van het ruwvoer verandert?

Echt duidelijk zicht heb ik niet. Hij begint wel wat te zakken in rang en laat zich door bepaalde paarden wegjagen bij het hooi. Maar er zijn zoveel verplaatsen dat hij gerust ergens anders weer verder kan eten. Wel tref ik hem regelmatig stro knabbelend aan.
De kwaliteit van het hooi is niet verandert.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:55

Mocht je nog opzoek zijn, ik heb ontdekt dat de Equilannoo 20 liter lijnzaadolie het goedkoopste is die ik hier kan bestellen, ik betaal iets van 70 euro voor 20 liter ongeveer. Wel even opletten met vit E als je veel olie geeft. Ik doe 50 dagen met een kan.

Ik vind de kwaliteit van het ruwvoer echt tegen vallen. Ik heb nooit veel problemen gehad met het op gewicht houden van mijn ruin als mijn hooi goed is. Maar merk gelijk als er een ‘slecht’ jaar is. Dan valt hij gelijk enorm in.

Is scheren bij ppid en dan een fijne deken geen optie? Dan heb je minder het broeierige als ze toch wat zweten onder de deken. Moet je alleen wel weer veel zware dekens aan gaan schaffen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:23

Mijn paard had ook maanden een deken op. Het moet wel een goed passende zijn (en dat is vaak wel even een zoektocht) maar dan hoeft dat geen bezwaar te zijn.

Het is wel echt erg helpend

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:29

Als hij niet nat word kan een fijne staldeken wel helpen.
Dat ademt altijd fijner dan een regendeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:00

heb je de fibrebeet al eens geprobeerd van Pavo?

Mijn oude merrie kreeg 3 kilo pulp, 3 kilo luzernebrok en 2 kilo merriebrok en bleef afvallen.

Jaar erop de fibrebeet gedaan met 500 gram sojaschroot en met 1-2 kilo per dag bleef ze heel mooi op gewicht.
Je kan wellicht een schep Slobber erbij doen voor de smaak :)