Droog voer als drager voor medicijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemeik

Droog voer als drager voor medicijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 09:49

Hoi!

Mijn merrie is herstellende van een darmontsteking en krijgt daarvoor 2x per dag granulaat. Dit is vrij klein korrelig en smaakloos. Dus als je het door brokken doet laat ze het liggen. Logisch. Dus we geven haar het door de slobber heen.

In de ochtend red ik het niet om bij het voeren te zijn. Dan zetten we slobber in de avond klaar in zo'n yoghurt to go potje met de korrels en wat brokjes in het bovenste losse bakje. Want de korrels mogen niet nat worden.

Maar het is zo'n gedoe.

Het liefst zou ik wat bakjes van te voren klaar willen maken, met haar gewone brok er al doorheen. Maar ik kan geen voer vinden wat droog is, maar fijn genoeg om te mixen met de korrels. Zodat ze het oplikt uit de bak. Of iets wat lichtelijk plakkerig is. Maar niet nat.

Vroeger had je bijvoorbeeld energie kernmix van Subli. Dat had nu super geweest. Maar dat kan ik nergens vinden.

Hebben jullie nog een idee?

Het gaat overigens om een ijslander. Dus dingen met veel suiker gaat ze niet goed op. Vooral nu de darmen gevoelig zijn.

SUSANNEx

Re: Droog voer als drager voor medicijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:52

En een slobber uitkiezen die direct klaar is (zoals Agrobs Alpengrun mash) en deze van te voren al mengen met het granulaat?
En dan kan je een gietertje met met water voor je stal zetten. Dan hoeft staleigenaar alleen maar scheut water erbij te gieten en kan je wel meerdere bakjes klaarzetten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:57

Dan zou ik gaan voor een muesli-achtig voer dat van zichzelf al een beetje plakkerig/olierijk is, bijvoorbeeld Hartog strength. Mijn (suikergevoelige) pony zou dat granulaat met een handje van dat spul al naar binnen stofzuigen, vermoed ik. Dan valt het met die suikers en granen wel wat mee, want je geeft maar erg weinig.

Edit: ik zit even te sneupen maar ik zie dat de Hartog recovery ook droog gevoerd kan worden. Dat is ook granulaat van zichzelf en erg smakelijk, staat er!
Laatst bijgewerkt door tennan op 24-09-25 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 09:58

SUSANNEx schreef:
En een slobber uitkiezen die direct klaar is (zoals Agrobs Alpengrun mash) en deze van te voren al mengen met het granulaat?
En dan kan je een gietertje met met water voor je stal zetten. Dan hoeft staleigenaar alleen maar scheut water erbij te gieten en kan je wel meerdere bakjes klaarzetten

Nee, dat mag helaas niet. Alleen droog voer eigenlijk. Dit is al een uitzondering hoe ik het nu doe.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 09:59

tennan schreef:
Dan zou ik gaan voor een muesli-achtig voer dat van zichzelf al een beetje plakkerig/olierijk is, bijvoorbeeld Hartog strength. Mijn (suikergevoelige) pony zou dat granulaat met een handje van dat spul al naar binnen stofzuigen, vermoed ik. Dan valt het met die suikers en granen wel wat mee, want je geeft maar erg weinig.

Olierijk zou op zich wel kunnen. Maar suiker ging ze heel slecht op op de kliniek. Dus ik durf het eigenlijk niet aan. Het gaat net de goede kant op.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:07

Over het algemeen geldt dat je met je ruwvoer meer suiker voert dan met een beetje 'ander voer'. De recovery, bijvoorbeeld, heeft met 4-7% een lager percentage suiker dan het meeste ruwvoer. Die laat ik in dit voorbeeld dus sowieso even links liggen. Zetmeel zit op 30%-35%. Dat lijkt hoog, maar zou je 50 gram van dat spul geven (dat is veel meer dan een handje) dan geef je maar 15 gram zetmeel. Ter vergelijking: gemiddeld hooi zit op 10% suiker. Dat is 100 gram per kilo. Krijgt je paard 8 kilo hooi per dag, is dat al 800 gram. Die 15 gram zetmeel gaan het dan echt niet doen :) Dan is het belangrijker dat hij zijn poedertje binnen krijgt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:09

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:47

misschien greenvet van havens, dit herinner ik me als plakkerig

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:09

Ik meng een handje muesli met wat lijnzaadolie , dan plakt het wel en ze vibden het lekker

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 11:13

Dan blijven helaas de korrels in het bakje plakken.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 11:34

Subli omega 369 is fijn korrelig en wat plakkerig.

Zelf een kopje lijnzaad in een koffiemolentje malen wordt ook fijnkorrelig en plakkerig.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 11:45

Dankjewel! Dat lijkt op de energie kernmix van vroeger, ik ga kijken!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:02

Is het voor degene die voert te doen om een scheut (lijnzaad)olie toe te voegen in de voerbak, na het legen van je bakje brokjes met granulaat?
Mijn pony vindt zn biotine supplement ook niet de moeite waard om zijn voerbak voor schoon te likken, maar als ik er een scheut lijnzaadolie overheen doen wel.
Dus op dagen dat hij niet gewerkt heeft en dan alleen zijn vitaminebrokjes krijgt, zonder aanvullende slobber, dan gooi ik een scheut lijnzaadolie toe.

Als dit zou werken zou je bakjes met brokjes met het granulaat erbij klaar kunnen zetten en een fles (lijnzaad)olie ernaast en is het een kwestie van bakje leeg kieperen, scheutje olie erbij en klaar.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:32

Ik voer mijn eigen paarden medicatie met Hartog Digest (geurig dus verstopt goed en hij wordt te snel dik voor wat anders) of Equi-Xcel WeightAid (losse, melige structuur dus valt niet uit elkaar te pluizen, mijn merrie eet het graag). Beide gewoon droog.
Met name de ruin die het met Hartog Digest krijgt was altijd echt een zeikerd met medicatie, maar dit gaat vebazingwekkend goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:54

Gewoon een bakje voer zetten, korrels erbij en een bekertje water erbij. Staleigenaar kipt bekertje water gevolgd door bekertje brok in de voerbak, dan gaat het wel netjes op?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 15:41

En een handje zemelen met een drup water bij? Likken ze hier de hele bak 3x voor uit

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 17:13

Duhelo schreef:
Gewoon een bakje voer zetten, korrels erbij en een bekertje water erbij. Staleigenaar kipt bekertje water gevolgd door bekertje brok in de voerbak, dan gaat het wel netjes op?

Zie boven, dat mag helaas niet. De stal eigenaar voert niet. Dus nat voer mag eigenlijk niet.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 17:13

Oehlala schreef:
En een handje zemelen met een drup water bij? Likken ze hier de hele bak 3x voor uit

Het medicijn mag niet lang nat zijn.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 17:14

Marije_jiplover schreef:
Is het voor degene die voert te doen om een scheut (lijnzaad)olie toe te voegen in de voerbak, na het legen van je bakje brokjes met granulaat?
Mijn pony vindt zn biotine supplement ook niet de moeite waard om zijn voerbak voor schoon te likken, maar als ik er een scheut lijnzaadolie overheen doen wel.
Dus op dagen dat hij niet gewerkt heeft en dan alleen zijn vitaminebrokjes krijgt, zonder aanvullende slobber, dan gooi ik een scheut lijnzaadolie toe.

Als dit zou werken zou je bakjes met brokjes met het granulaat erbij klaar kunnen zetten en een fles (lijnzaad)olie ernaast en is het een kwestie van bakje leeg kieperen, scheutje olie erbij en klaar.

Er mogen geen handelingen bij komen. Het is een bakje klaar zetten en meer niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:00

Annemeik schreef:
Oehlala schreef:

Het medicijn mag niet lang nat zijn.

je kunt zemelen ook helemaal droog voeren.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:06

Beetje olie bijdoen (parafine of lijnzaad)?
Dit plakt maar is niet nat nat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:09

De Hartog slobber kan droog gevoerd worden, ik denk dat je daar best wat granulaat door heen kan gooien.
Ik gebruik het ook wel bij poeders, dat gaat ook goed droog.

Ook nat vinden ze het lekker.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:48

Marstall Gastro zou daar qua structuur heel geschikt voor zijn denk ik. Ze noemen het muesli maar daar lijkt het helemaal niet op. Meer "poederachtig".

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:58

Linamix is al vrij vettig van zichzelf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:03

Ik lees dat je bang bent voor suiker. Maar toch dit advies:

Een luzerne met melasse. Een lekker plakkerige. Dat beetje suiker wat ze met een flinke hand luzerne binnen krijgen gaat echt niet zomaar het verschil maken bij een paard. Dan voer je, wat? 50 gram luzerne met 6% suiker.
Ruwvoer schommelt vaak ook per baal en ze krijgen daar heus ook wel eens een een kilootje meer of minder van. Nog los van dat het meeste ruwvoer meer dan 6% suiker bevat.

Ik zie overigens dat die linamix 12% suiker bevat. (niet dat dat dan een reden is om het product niet te gebruiken in kleine hoeveelheden, daar geldt uiteraard hetzelfde principe voor)

Al weet ik natuurlijk niet of je granulaat daar voldoende aan blijft plakken. Bij mij blijven eventuele supplementen of kruiden er mooi aan plakken in ieder geval. En het geeft een mooie kauw prikkel aan je krachtvoer.