Verkoop paard kissing spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy0507

Verkoop paard kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 15:25

Mijn paard van 13 heeft kissing spines en dusdanig dat er niet meer op gereden kan worden (of een hele kleine kans met een jaarlijks infuus en hele goede revaidatie/training). Ze staat bij een stalling, waar ze overdag de hele dag op de wei staat, dit gaat prima en verder is ze superlief. Ik kan de kosten niet meer opbrengen voor de stalling, dus zoek een goed huis voor haar. Iemand wil haar wel als draagmerrie en ik ben in overleg met de da of dit kan ivm haar kissing spines en of dit wel het juiste is naar haar toe.
Als coachpaard is natuurlijk lastig, omdat ze zelf niet helemaal ok is.
Ik wil het beste voor haar, met een huisje waar ze het nog fijn heeft, maar waar doe ik goed aan?

Moderatoropmerking:
Het is geen probleem dat jullie wat off topic gaan zolang er maar inhoudelijk wordt gediscusseerd. Speculaties over dat het paard ergens te koop staat mogen achterwege blijven en persoonlijke aanvallen ook.

Ibbel

Re: Verkoop paard kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:28

Het beste voor haar? Haar zelf houden - een pensioenstal is vaak goedkoper dan een pensionstal.
Als je dat ook niet kunt betalen, dan laat je haar inslapen of slachten. Dán doe je het beste voor haar.
Al het andere is je verantwoordelijkheid ontlopen en iemand anders én je paard met ellende opzadelen.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:29

Ik ga heel cru klinken, maar ik zou dit paard inslapen. Zulke paarden zijn gedoemd om in de handel te komen en daar heeft niemand baat bij. Jij niet, een volgende eigenaar niet en je paard zeker niet. Draagmerrie kan, maar wat dan? Je paard als levende incubator laten gebruiken? Dat zou ik niet kunnen. En verder zijn er maar weinig die de kosten graag overnemen want paarden kosten al genoeg geld.

Nogmaals, dit is wat IK zou doen en is mijn mening/advies.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:29

Eens met Ibbel en Furst, hoe moeilijk het ook is!
Sterkte

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:30

Kissing spines in die mate dat er niet meer mee gereden kan worden... een veulen is loodzwaar in de laatste maand van de dracht. Dit trekt/hangt dus aan de wervels met alle gevolgen vandien. Hoe ethisch is dat dan?

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 15:36

En gratis naar een zorgboerderij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:38

Wat Hoogendroog zegt mbt de dracht is helemaal waar. Daar doe je een paard echt geen plezier mee!
Verder eens met Ibbel en Furst.
@Lucy0507: het is een hele moeilijke beslissing, maar wel de eerlijkste naar je paard toe.
Al was het alleen maar om te voorkomen dat ze bij een andere eigenaar weer wordt doorverkocht (en nee dat hou je met een koopkontrakt niet tegen) en wie weet wat er dan begint aan een nieuwe ellendige/pijnlijke periode voor het dier.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:41

Lucy0507 schreef:

Waarom zou een zorgboerderij een paard met pijn willen hebben?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:41

Persoonlijk zou ik voor inslapen kiezen.
Want als ik heel eerlijk ben, er gaat geprobeerd worden om te rijden op het paard. Ik ken ook verhalen waarbij het rijden of mennen later wel goed gaat.
Maar als je het echt wilt voorkomen, dan moet je laten inslapen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:43

Op pensioen zetten in eigen beheer of inslapen.
Jou paard, jou verantwoordelijkheid.
Verkopen is de handel in gooien en een paard dat gegarandeerd vroeg of later weer gereden word.
Hier en daar wat klappen krijgt want is stout en zo weer naar de volgende gaat.

Dat verdient een paard niet.

En waarom zouden andere mensen die geen band hebben met jou paard wel die maandelijkse kosten willen?

Dan kopen ze er wel een waar ze nog wel wat mee kunnen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:43

Neem je verantwoordelijkheid en stuur dit paard niet de handel in, ze zal je er dankbaar voor zijn.

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 15:44

Lieser schreef:
Lucy0507 schreef:

Waarom zou een zorgboerderij een paard met pijn willen hebben?

Ze vermaakt zich prima op de wei en met andere paarden, is superlief, als ze maar niet hoeft te 'werken'

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:44

Wanneer je haar en zeker jezelf een plezier wil doen? Laten hemelen en met reden; weggegeven is geen enkele zeggenschap er meer over. Dracht zal haar pijn geven en een zorgboerderij wil zeer betrouwbare paarden want werken met kwetsbare mensen.
Indien je zeker wil weten dat ze niet de handel ingaat kun je imo maar 1 ding doen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:46

Lucy0507 schreef:
Ze vermaakt zich prima op de wei en met andere paarden, is superlief, als ze maar niet hoeft te 'werken'

Dan zet je haar zélf op een pensioenstal. Nóóit weggegeven, ook niet aan een zorgboerderij. Ook die hebben er kosten aan, dus ook die willen een gezond paard en niet één die vroeg of laat DA-kosten met zich meebrengt. Of uit pijn onbetrouwbaar naar clienten wordt.

Echt, neem je verantwoordelijkheid. Of je betaalt haar pensioen zelf, of je laat haar hemelen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:47

Zelf houden of de beslissing nemen om in te laten slapen.
Dit ben je verplicht naar je paard toe, vind ik.
Als ik zie wat voor ‘afgedankte’ paarden op MP worden aangeboden als ‘weidemaatje’ dan breekt mijn hart

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:51

Lucy0507 schreef:

Dat doet die pony die nog wat kindjes blij kan maken met een ritje ook.

Voor iedereen is een paard onderhouden duur. Niet alleen voor jou.
En bijna alle paarden zijn lief.

Nogmaals waarom zullen andere wel voor jou paard betalen waar ze geen band mee hebben?

Niet weggeven.
Het is niet de eerste die een verschrikkelijk leven krijgt doordat ze er van buiten nog zo goed uitzien.
Maar van binnen stuk zijn.

Niemand zegt het hier om jou te pesten. :knuffel:
Want we weten allemaal hoe naar het is een paard te verliezen.
Maar we willen ook niet dat een paard een nare toekomst krijgt.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:52

roxiie schreef:
Zelf houden of de beslissing nemen om in te laten slapen.
Dit ben je verplicht naar je paard toe, vind ik.
Als ik zie wat voor ‘afgedankte’ paarden op MP worden aangeboden als ‘weidemaatje’ dan breekt mijn hart

Inderdaad.. gewoon heel zielig. Velen willen de verantwoordelijkheid niet opnemen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:03

Ik zou slachten danwel inslapen. En niet de handel in laten gaan. Je weet nooit waar ze terecht komen en straks gaat er wel een op zitten…. Met alle gevolgen van dien

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:04

Lucy0507 schreef:

Dan zou ik haar naar een rusthuis brengen. Op een zorgboerderij zal ze toch moeten werken, al is het niet onder het zadel. Een zorgboerderij is geen asiel, het is een plek voor mensen met een beperking, psychische problemen, dementie of een burn-out die met behulp van coaching met paarden aan hun herstel werken. Paarden zijn daar de werknemers, niet de gasten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:05

Hoe vervelend het ook klinkt, ik ga ook met de voorgaande reacties mee... Dit soort dingen gaat gewoon ontzettend vaak mis. Dan denk je een prachtig plekje gevonden te hebben met mooie verhalen en is hij plotseling naar de slacht of toch weer de handel in.

Ik weet niet wat nu nu per maand betaald, maar is er ook geen mogelijkheid om hem goedkoper te stallen ergens verder in Nederland? Of anders in het buitenland? Veel bokkers hebben hun paard in Frankrijk gestald geloof ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:09

Als je van dit paard houdt, verkoop je het niet en geef je het ook niet weg. Als je van dit paard houdt, hou je het tot zijn laatste adem.

Alleen dan kun je voorkomen dat het niet heel akelig voor dit paard gaat aflopen.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van een koper / goed doel / barmhartig mens waarbij bij nader inzien het paard toch ordinair in een dubieus handelscircuit eindigde. Niet doen, komt verdriet van.
Verdriet komt er toch, dus doe wat eervol is, blijft zelf verantwoordelijk voor dit paard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:15

Daar sluit ik bij bij aan Dees, het is heel verdrietig, maar weggeven zou ik nooit doen met een dier met deze bemerking.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:17

Kan je haar niet in Frankrijk oid stallen voor een lagere prijs?

Lucy0507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:19

MarlindeRooz schreef:
Kan je haar niet in Frankrijk oid stallen voor een lagere prijs?

Dan hou ik er ook geen zicht op...wie weet wat er dan met haar gebeurt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:20

En de bijbehorende kosten dan. TS geeft duidelijk aan, dat het een en ander niet langer te betalen is voor haar. Laten hemelen is ,volgens mij, het enige verstandige. Dan heb je in ieder geval zekerheid.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 21-09-25 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt