Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ToutBill schreef:Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Helaas is er recent een flinke hartruis geconstateerd bij mijn jonge paard (2.5 jaar). We zijn voor verder onderzoek in Wolvega geweest en hier hebben ze lekkende hartkleppen ontdekt op de echo. Alles duidt op een gaatje in zijn hart maar de dierenarts kon deze toen helaas niet vinden. (De lekkage en hoeveelheid ruis is typerend voor een gaatje). In november hebben we de tweede echo staan op eigen locatie.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben met hun (jonge) paard en die dit willen delen?
Simbaa schreef:Hartruis kan meerdere verschillende oorzaken hebben, dus de voorbeelden over ruisjes die weggaan zoals hierboven genoemd zijn niet helemaal representatief voor een echt lekkende hartklep.
Mijn paard heeft een lekkende hartklep en daardoor dus een hartruis en die ruis gaat zeker niet meer over.
Bij mij is het gaatje wel op een scan gezien. Ik ga nu om het jaar terug om het te laten monitoren om te kijken of het al invloed heeft op zijn prestaties. Vooralsnog is dat niet het geval, maar hij is ook pas vijf.
Wat ik van de dierenarts begreep kan het zo zijn dat hij d'r nooit last van krijgt, maar het kan het ook zo zijn dat hij op korte termijn in verminderde conditie et cetera krijgt.
Ik doe het er maar mee. Ik rijd hem gewoon en ik kijk wel hoe ver we komen.
Het is in ieder geval geen paard meer waarmee ik uitgebreid ga lopen dokteren andere kwalen, omdat hij dit al heeft.
Er is helaas niets aan te doen.
crow schreef:Mijn paard is nu 25, heeft ook al heel lang een hartruis. Heeft super gepresteerd in de sport, super goede conditie en herstelvermogen.
Nu nog steeds gezond als ouder paard.
BarbaLala schreef:crow schreef:Mijn paard is nu 25, heeft ook al heel lang een hartruis. Heeft super gepresteerd in de sport, super goede conditie en herstelvermogen.
Nu nog steeds gezond als ouder paard.
Maar dat is niet wat het paard van TS heeft.
Ik merk dat er slecht gelezen wordt, jammer.
Heb zelf geen ervaring maar lees graag mee om meer te leren over dit onderwerp.
Sterkte met je paard TS!
Eretria schreef:Een jong paard van een stalgenoot had dit ook. Kwam per toeval aan het licht. Gezien het bij hem vrij ernstig was en hij ieder moment dood neer kon vallen, heeft deze stalgenoot ervoor gekozen het paard in te laten slapen.
Sterkte en hopelijk zijn er voor jouw paard nog wel mogelijkheden.
.Simbaa schreef:Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk afschuwelijk; maar ik zie niet in waarom je het paard niet aan zou kunnen houden en gewoon zou kunnen rijden/gebruiken totdat het slechter wordt?
Mijn cardioloog in Utrecht heeft aangegeven dat je het echt wel merkt als je paard er last van krijgt; inderdaad door bijvoorbeeld verminderde conditie. Dat je op het moment van last krijgen er niet te lang door mij moet gaan dan ben ik met bovenstaande eens, maar dat betekent niet dat je er tot die tijd niet van kan genieten.
Zeker omdat er ook paarden zijn die er nooit last van krijgen. Al is dat met een echt gat wel een minder grote kans.