Onderkant hoeven wit in plaats van zwart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PebblesShet

Onderkant hoeven wit in plaats van zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 11:23

Wie kan mij helpen?
Mijn pony van 25 jaar heeft sinds een jaar ongeveer witte hoeven aan de onderkant. Vóór deze tijd waren de hoeven altijd zwart aan de onderkant.
Wat kan dit zijn?

Hieronder een aantal foto's van zijn hoeven.

Afbeelding

Afbeelding

Femke_Tweety

Re: Onderkant hoeven wit in plaats van zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:33

Volkomen normaal gelukkig.

Mijn paard had een paar witte en een paar zwarte zolen.
Hing bij hem samen met de benen waar (zeer minimale) afrekeningen waren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:56

Weet je zeker dat dit eerder zwart was? Want verkleuren zou ik gek vinden.

Verder zie ik geen rare dingen zo op de foto en zou ik denken dat het gewoon niet eerder je is opgevallen, maar dat het altijd al zo is geweest.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:00

Als ze echt zwart waren aan de onderkant zou ik denken aan pigment verlies. Mijn ouder wordende paard heeft dat rond de ogen. Het heeft iets te maken met genoeg/te weinig koper.
Bijvoeren kan niet zo maar begreep ik want een vergiftiging heb je snel.

Al met al zou ik mij er niet te veel zorgen om maken.

Ik heb het de afgelopen 11 jaar in mijn carrière als hoefverzorger nog nooit gezien. Ik vraag mij dus ook echt af of ze echt zwart waren of misschien gewoon continue viezig of uitslag van urine? Daardoor kleuren de zolen ook snel donker

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:09

Kan het niet zijn dat de zool nu gewoon echt schoon is omdat de grond wat vochtiger is?

De zolen van mijn paard zijn eigenlijk ook altijd zwart door het zand, ze worden alleen wit als we in de eb- en vloedbak hebben gereden, als ik ze schoonmaak of als de smid is geweest.

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 12:23

Dank voor alle reacties! Ik ken m'n pony al meer dan 15 jaar en ik heb nooit eerder gezien dat ze wit waren, altijd hard en zwart. Dus vind het zo apart. Hij is verder ook helemaal donkerbruin van kleur. Nu zijn de hoeven zacht en wit. De hoefsmid vindt het ook heel bijzonder.

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 12:23

Hannanasjuh schreef:
Als ze echt zwart waren aan de onderkant zou ik denken aan pigment verlies. Mijn ouder wordende paard heeft dat rond de ogen. Het heeft iets te maken met genoeg/te weinig koper.
Bijvoeren kan niet zo maar begreep ik want een vergiftiging heb je snel.

Al met al zou ik mij er niet te veel zorgen om maken.

Ik heb het de afgelopen 11 jaar in mijn carrière als hoefverzorger nog nooit gezien. Ik vraag mij dus ook echt af of ze echt zwart waren of misschien gewoon continue viezig of uitslag van urine? Daardoor kleuren de zolen ook snel donker

Ja mogelijk aan zoiets denken, pigmentverlies?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:22

Dit zijn gewoon mooie schone zolen. op de eerste foto zie je ook waar de oude zool (door de regen) loslaat en nieuwe zool onder zit.
Wss heeft je paard altijd wittige zolen gehad maar valt het nu op omdat ze schoon zijn van de regen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 16:01

Als ze ook zacht zijn zou ik toch voor de zekerheid eens hoog gedoseerd biotine voeren..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 16:46

Mijne had het wegens ernstige zink te kort. Dat was een Fries
Nu hebben we het weer helemaal op de rit en de hoef is weer zwart geworden gelukkig

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:23

Kabayo schreef:
Nu hebben we het weer helemaal op de rit en de hoef is weer zwart geworden gelukkig

Wauw. Het kan dus ook gewoon een tekort zijn aan het één of ander. Alleen hoe kom je daarachter?

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:24

Jasmijn159 schreef:
Als ze ook zacht zijn zou ik toch voor de zekerheid eens hoog gedoseerd biotine voeren..

Goed idee :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:27

PebblesShet schreef:
Kabayo schreef:

Wauw. Het kan dus ook gewoon een tekort zijn aan het één of ander. Alleen hoe kom je daarachter?

Ik heb een uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij de kliniek

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Kabayo schreef:
PebblesShet schreef:

Ik heb een uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij de kliniek

Gewoon via de eigen DA thuis bloed laten afnemen en een bloedonderzoek aanvragen kan even goed, TS.

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:37

Mijn pony is heel gevoelig voor hoefbevangenheid (heeft ppid met medicatie) en zit regelmatig weer tegen hoefbevangenheid aan. Zou de witte zool ook kunnen komen door een gedeeltelijke kanteling van het hoefbeen, waardoor deze tegen de zool drukt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:39

Dat kan je alleen maar weten door RX foto's te nemen. Bij een gevoelig paard dat er dichtbij zit zou ik dit zeker aanraden, zo kan je ook netter en gerichter gaan bekappen.

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:44

Sorry, voor de volledigheid: uit foto's uit het verleden is gebleken dat de hoef deels gekanteld is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:53

En was de hoef dan wel nog zwart?

Ik zie dit niet als symptoom voor druk van binnenuit de hoef.

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:01

Little_Gift schreef:
En was de hoef dan wel nog zwart?

Ik zie dit niet als symptoom voor druk van binnenuit de hoef.

Klopt, toen de foto's gemaakt zijn was de zool nog zwart.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:02

Heeft daar dan niets mee te maken veronderstel ik.

Ik zie eigenlijk niets fout aan de hoeven op de foto's die je hier plaatst.
Zo zien normale hoeven er eigenlijk uit.

Heb je ook foto's van toen de hoeven nog zwart waren?

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:41

Little_Gift schreef:
Heeft daar dan niets mee te maken veronderstel ik.

Ik zie eigenlijk niets fout aan de hoeven op de foto's die je hier plaatst.
Zo zien normale hoeven er eigenlijk uit.

Heb je ook foto's van toen de hoeven nog zwart waren?

Helaas heb ik daar nooit een foto van gemaakt, jammer.
Het witte is dus ook heel zacht, je kunt het eigenlijk niet krabben, maar alleen met een borsteltje doen, anders krab je er zo maar een stukje hoef af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Afbeelding

De paarse holte: hieronder zit je "echte" zool. Dit wordt door de smid een beetje schoongekrabt en daaronder zit dus je nieuwe zool.

de witte vlakken, groen omlijnd is allemaal oude zool, zo op het zicht al een mm of 5 dik. Dit mag er allemaal uit. Je smid zal dit eruit snijden tot op het niveau van het paarse.

De blauwe dingetjes zijn je steunsels, ook dit wordt afgesneden tot zoolniveau.

Het rood is je hoefwand, die is nu al zeker 0.5-1 cm te lang. Als de smid de zool weggesneden heeft zal die de hoefwand kunnen inkorten tot zoolniveau (of net iets erboven).

Dus geen zorgen maken over het witte, dat is allemaal oud en dood materiaal, en eigenlijk zijn deze hoeven al weer toe aan een nieuwe trim (in mijn ogen eigenlijk al twee weken te laat).

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:58

Duhelo schreef:
[ Afbeelding ]

De paarse holte: hieronder zit je "echte" zool. Dit wordt door de smid een beetje schoongekrabt en daaronder zit dus je nieuwe zool.

de witte vlakken, groen omlijnd is allemaal oude zool, zo op het zicht al een mm of 5 dik. Dit mag er allemaal uit. Je smid zal dit eruit snijden tot op het niveau van het paarse.

Het rood is je hoefwand, die is nu al zeker 0.5-1 cm te lang. Als de smid de zool weggesneden heeft zal die de hoefwand kunnen inkorten tot zoolniveau (of net iets erboven).

Dus geen zorgen maken over het witte, dat is allemaal oud en dood materiaal, en eigenlijk zijn deze hoeven al weer toe aan een nieuwe trim (in mijn ogen eigenlijk al twee weken te laat).

Dank voor je uitleg.
Deze foto is 5 dagen gemaakt nadat de smid geweest is. Ze haalt er bewust niet teveel af bij pebbles, omdat hij daar gevoelig van gaat lopen (ivm hoefbevangenheid in het verleden). Onder het wit zie je ook regelmatig roze zitten, daarom kan er ook niet teveel af denk ik.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:00

Roze zijn bloeduitstortingen (blauwe plekken als het ware) en dat kom wél door teveel druk (kanteling hoefbeen) of door eventueel oude abcessen inwendig in de hoef.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:02

PebblesShet schreef:
Duhelo schreef:
[ Afbeelding ]

Dank voor je uitleg.
Deze foto is 5 dagen gemaakt nadat de smid geweest is. Ze haalt er bewust niet teveel af bij pebbles, omdat hij daar gevoelig van gaat lopen (ivm hoefbevangenheid in het verleden). Onder het wit zie je ook regelmatig roze zitten, daarom kan er ook niet teveel af denk ik.

Dat ze een dubbele (oude) zool laat zitten vind ik wel een beetje apart, maar goed ik ben geen hoefsmid en ken de pony niet. Ik heb alleen nog nooit een hoefsmid gezien die dit liet zitten.