Mijn pony van 25 jaar heeft sinds een jaar ongeveer witte hoeven aan de onderkant. Vóór deze tijd waren de hoeven altijd zwart aan de onderkant.
Wat kan dit zijn?
Hieronder een aantal foto's van zijn hoeven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hannanasjuh schreef:Als ze echt zwart waren aan de onderkant zou ik denken aan pigment verlies. Mijn ouder wordende paard heeft dat rond de ogen. Het heeft iets te maken met genoeg/te weinig koper.
Bijvoeren kan niet zo maar begreep ik want een vergiftiging heb je snel.
Al met al zou ik mij er niet te veel zorgen om maken.
Ik heb het de afgelopen 11 jaar in mijn carrière als hoefverzorger nog nooit gezien. Ik vraag mij dus ook echt af of ze echt zwart waren of misschien gewoon continue viezig of uitslag van urine? Daardoor kleuren de zolen ook snel donker
PebblesShet schreef:Kabayo schreef:Mijne had het wegens ernstige zink te kort. Dat was een Fries
Nu hebben we het weer helemaal op de rit en de hoef is weer zwart geworden gelukkig
Wauw. Het kan dus ook gewoon een tekort zijn aan het één of ander. Alleen hoe kom je daarachter?
Little_Gift schreef:Heeft daar dan niets mee te maken veronderstel ik.
Ik zie eigenlijk niets fout aan de hoeven op de foto's die je hier plaatst.
Zo zien normale hoeven er eigenlijk uit.
Heb je ook foto's van toen de hoeven nog zwart waren?
Duhelo schreef:[ Afbeelding ]
De paarse holte: hieronder zit je "echte" zool. Dit wordt door de smid een beetje schoongekrabt en daaronder zit dus je nieuwe zool.
de witte vlakken, groen omlijnd is allemaal oude zool, zo op het zicht al een mm of 5 dik. Dit mag er allemaal uit. Je smid zal dit eruit snijden tot op het niveau van het paarse.
De blauwe dingetjes zijn je steunsels, ook dit wordt afgesneden tot zoolniveau.
Het rood is je hoefwand, die is nu al zeker 0.5-1 cm te lang. Als de smid de zool weggesneden heeft zal die de hoefwand kunnen inkorten tot zoolniveau (of net iets erboven).
Dus geen zorgen maken over het witte, dat is allemaal oud en dood materiaal, en eigenlijk zijn deze hoeven al weer toe aan een nieuwe trim (in mijn ogen eigenlijk al twee weken te laat).
PebblesShet schreef:Duhelo schreef:[ Afbeelding ]
De paarse holte: hieronder zit je "echte" zool. Dit wordt door de smid een beetje schoongekrabt en daaronder zit dus je nieuwe zool.
de witte vlakken, groen omlijnd is allemaal oude zool, zo op het zicht al een mm of 5 dik. Dit mag er allemaal uit. Je smid zal dit eruit snijden tot op het niveau van het paarse.
De blauwe dingetjes zijn je steunsels, ook dit wordt afgesneden tot zoolniveau.
Het rood is je hoefwand, die is nu al zeker 0.5-1 cm te lang. Als de smid de zool weggesneden heeft zal die de hoefwand kunnen inkorten tot zoolniveau (of net iets erboven).
Dus geen zorgen maken over het witte, dat is allemaal oud en dood materiaal, en eigenlijk zijn deze hoeven al weer toe aan een nieuwe trim (in mijn ogen eigenlijk al twee weken te laat).
Dank voor je uitleg.
Deze foto is 5 dagen gemaakt nadat de smid geweest is. Ze haalt er bewust niet teveel af bij pebbles, omdat hij daar gevoelig van gaat lopen (ivm hoefbevangenheid in het verleden). Onder het wit zie je ook regelmatig roze zitten, daarom kan er ook niet teveel af denk ik.