Advies supplementen herfst/winter i.v.m. slechte weerstand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vince_Charm

Advies supplementen herfst/winter i.v.m. slechte weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 19:21

Hee allemaal,

Mijn paard heeft de afgelopen 2 jaar een slechte weerstand in de herfst/winter. Hij is 17 jaar oud,en heeft in die seizoenen last van een schilferige doffe vacht en snel last van kwaaltjes.
Nu wil ik graag supplementen gaan geven en hoop dat dit hem helpt.
Heeft iemand tips wat ik het beste kan geven en welk merk bijvoorbeeld?
Ik hoor het heel graag zodat ik z.s.m. ermee kan beginnen.

Alvast heel erg bedankt ❤️

DubbelFun

Re: Advies supplementen herfst/winter i.v.m. slechte weerstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:32

Voor je er allerlei dure spullen in gaat stoppen is het misschien handiger om eens een totaal bloedbeeld te laten bepalen. Komt daar uit dat ie iets mist in zijn voeding dan kun je dat gericht aanpakken zonder hem van alles toe te dienen waar geen behoefte aan is en misschien ook niet zo gezond om 'zomaar' te gaan geven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:36

PPID al laten testen? En verder misschien een keer laten analyseren wat je voert. Ik heb laatst bij een bokker een analyse laten doen (gratis) en daar kwam uit dat hij gewoon vitamines en mineralen miste terwijl ik hem dagelijks een vitaminebrok voerde. Zoiets kan ook veel impact hebben natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:05

Wat voer je? Misschien kun je daar iets mee doen ipv losse supplementen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:12

Ik voer vaak L-lysine bij als de r in de maand is. Ik weet niet of het echt nodig is, maar ik slaap er zelf beter van als mijn paard het krijgt in het virus-seizoen. :') Maar zoals genoemd inderdaad verstandig om eerst je volledige rantsoen in kaart te brengen.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 20:56

Inderdaad een goed idee om een volledig bloedonderzoek te doen en het voer te testen.
Hij staat nu nog 24/7 op t land/strookbegrazing en ik voer vitalstyle weight condition muesli bij.
Nu z'n bloedwaarden testen is misschien nog niet handig omdat hij nu goed op gewicht is en nog op t land is?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:15

Als het gaat om PPID is het nu juist bij uitstek het moment om het te testen in het najaar. En die is sowieso los van een normaal bloedpanel.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:20

Oudere paarden hebben ook meer eiwitten nodig. Die krijgen ze in de koudere maanden minder binnen uit het gras. Luzernebrok is een mooi middel om extra eiwit toe te voegen aan je rantsoen.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:23

Ah oke, zelf denk ik niet dat hij dat heeft want zie verder niet echt symptomen die hier bij passen maar wie weet is het in een beginstadium. Bedankt voor de tip, ik zal er naar informeren.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:24

Bedankt voor je advies Celebi!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:27

Een doffe vacht en snel last van kwaaltjes zijn al mogelijke symptomen dus vandaar dat ik er meteen aan dacht. Hoe eerder gesignaleerd hoe beter want dan kun je veel ellende voorkomen. Maar goed het hoeft het zeker niet te zijn hoor. Tekort aan de nodige vitamines en mineralen is ook gewoon heel logisch.

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:32

Celebi schreef:
Een doffe vacht en snel last van kwaaltjes zijn al mogelijke symptomen dus vandaar dat ik er meteen aan dacht. Hoe eerder gesignaleerd hoe beter want dan kun je veel ellende voorkomen. Maar goed het hoeft het zeker niet te zijn hoor. Tekort aan de nodige vitamines en mineralen is ook gewoon heel logisch.

Ja daar heb je een punt, hebben ze ook een schilferige vacht bij ppid?

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:32

shirleyp schreef:
Oudere paarden hebben ook meer eiwitten nodig. Die krijgen ze in de koudere maanden minder binnen uit het gras. Luzernebrok is een mooi middel om extra eiwit toe te voegen aan je rantsoen.

Bedankt voor je tip!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:34

Wat voer je nu?

Vince_Charm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:36

ellepel schreef:
Wat voer je nu?

Hij staat nu nog 24/7 op t land met strookbegrazing en krijgt vitalstyle weight condition muesli.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:45

In elk geval het hooi laten analyseren, en een balancer (Vitalbix, Pavo Vital, Je paard Gezond en Fit, Marstall force e.d.) gaan bijgeven in de wintermaanden. Als het hooi te weinig eiwitten bevat dan dat aanvullen met bijvoorbeeld coolstance copra of luzernebrok.
En een PPID test is ook niet verkeerd. Als dat in het spel zou zijn dan valt ie in deze periode door de mand. (seasonal rise)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:07

Oké, en waarom geef je de vitalstyle weight condition muesli en hoeveel geef je er van?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:33

Mijn 17 jarige merrie had deze zomer ook een doffe vacht, kwam niet goed door haar vacht heen en een rare hengstigheid (is mijn fokmerrie).
Ben met veel supplementen, mineralen en vitamine in de weer geweest maar niets hielp.
Uiteindelijk bloed getrokken en ze bleek bloedarmoede te hebben. Na een fles redcell en goed hooi (naast het gras) stond ze binnen 4 dagen in een glimmende vacht en een goede hengstigheid.
Dus ik ga mee in het advies om eerst het bloed te onderzoeken voordat je je geld uitgeeft aan allerlei supplementen…
Laatst bijgewerkt door Willemiens op 11-09-25 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:34

Ik zou in ieder geval een goede balancer voor senioren toevoegen. Agrobs senior mineral bijvoorbeeld.
Een ppid test is ook een goede tip.
Is hij wel goed op gewicht?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 07:33

Hier geef ik altijd fenegriek als er een dipje in de weerstand is, of een paard gevoelig is voor de weersomslag.

Wel belangrijk om eerst medisch het e.e.a. uit te sluiten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 08:05

Als je toch een algemeen bloedonderzoek laat uitvoeren zou ik ook adviseren om op ppid te testen. Weerstandsproblemen en doffe vacht passen heel goed bij ppid. Als je er vroeg bij bent zijn de gevolgen ook goed te managen.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:45

mw vraagt gewoon raad om voedingssuppelement hier worden alle ziektes weer uit de kast getrokken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:11

Bij een paard met telkens terugkerende kwaaltjes vind ik het wel zo eerlijk naar het dier toe om toch tenminste 1 keer een bloedje te laten trekken. Dan kan je met die kennis gerichter supplementeren.

Ik ben all for een paard algemeen wat ondersteunen in dit seizoen maar je moet wel een beetje weten wat je voor je hebt. Niemand heeft baat bij het voeren van fenegriek als er een ernstig magnesiumtekort is. Ah jawel, toch, de producent.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:22

Daarom zou ik zelf juist wel eerst goed willen weten wat er precies gegeten word.
Want als het paard op strookbegrazing staat ,dus beperkt word in gras inname.
maar ook een krachtvoer bij krijgt wat bedoeld is voor paarden die mogen aankomen …
zou ik toch eerst daar naar kijken of dat wel klopt.

Als dat heel weinig is dan kan er wel wat missen in wat er nodig is en kan dat dus juist die kwaaltjes veroorzaken.
Dan kan het ook simpel zijn om de krachtvoergift te verhogen zodat wel alles er in komt wat nodig is :j

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:40

Vince_Charm schreef:
Ah oke, zelf denk ik niet dat hij dat heeft want zie verder niet echt symptomen die hier bij passen maar wie weet is het in een beginstadium. Bedankt voor de tip, ik zal er naar informeren.

Ik lees juist meerdere symptomen van PPID, zeker in combinatie met de leeftijd... Het testen moet met een speciale test inderdaad, bij een algemeen bloedonderzoek wordt dit niet meegenomen.

Verder zou ik naar een vitaminebrok kijken om bij te geven en iets voor de eiwitten.