Mestwater

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 08:54

Wie heeft de ultieme tip voor mij tegen mestwater? Ik redde het voorheen altijd wel met vlozaad, maar dat werkt dus niet meer en ik vind het toch wel erg sneu worden voor haar. Ze krijgt het van het hooi.

Dennis

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:57

Voer je hooi of voordroog?

Als het van het hooi komt is dat de plek waar je het aan moet pakken. Niet met dingen bij gaan voeren oid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 09:02

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:04

Wat voer je en hoe is je paard gehuisvest? Hoe zit het met de ontworming? Zand?
Om goede tips te kunnen geven is er meer informatie nodig.

Misschien heb je wat aan mijn gratis ebook: https://www.equinoji.nl/gratis

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 10:31

Ze is een oude merrie en heeft het eigenlijk altijd wel bij nieuwe batch hooi. Ze staat ivm al haar kwalen geweldig, hele dagen buiten en nachten binnen in open stal. Net even met da overlegd en hij gaf aan dat door de leeftijd het verteringsgestel niet goed meer werkt. Ontworming gaat er morgen in voor de zekerheid, ondanks dat het op orde is. ( ik ben in de leer geweest bij onze ontworming Queen van bokt). Da gaf al aan dat er eigenlijk niets tegen helpt (leeftijd en bij elk hooi), dus ik hoop dat er hier iemand is en dit leest die een supplement heeft geprobeerd wat wel goed werkte.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 10:36

Ze is een oude merrie en heeft het eigenlijk altijd wel bij nieuwe batch hooi. Ze staat ivm al haar kwalen geweldig, hele dagen buiten en nachten binnen in open stal. Net even met da overlegd en hij gaf aan dat door de leeftijd het verteringsgestel niet goed meer werkt. Ontworming gaat er morgen in voor de zekerheid, ondanks dat het op orde is. ( ik ben in de leer geweest bij onze ontworming Queen van bokt). Da gaf al aan dat er eigenlijk niets tegen helpt (leeftijd en bij elk hooi), dus ik hoop dat er hier iemand is en dit leest die een supplement heeft geprobeerd wat wel goed werkte.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 10:42

Geen zandkuren of supplementen meer, probeer het eens?
Als het dan nog steeds zo is, kan je bedenken wat een goed supplement is.

Ontwormen is heel belangrijk.

Hopelijk krijg je het wat stabiel.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 10:55

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 10:59

Beemsterkaas schreef:

Ik begrijp wat je zegt, maar de pest is met een oud paard en supplementen dat als je er eenmaal aan begint je niet meer durft te stoppen omdat ik dan bang ben dat het helemaal mis gaat met de kwalen waar het voor bedoelt is. Ik geef op moment idd vlozaad, jointpower en magnesium.

Ja gooi er morgen op advies van da pramox in ivm de moxidectine en niet de ivermectine die ik normaliter in september zou geven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:05

neetoch schreef:
Tancreda4 schreef:
Even terug heb ik ook een topic geopend, waar misschien ook wat tips voor jou in staan:
[PW] Never ending story... mestwater

Thanks! ga ik eens lezen.

In mijn topic gaat het ook om een wat ouder paard. Hoe is het gebit van die van jou? Bij mijn paard speelt het gebit mogelijk ook een rol.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 11:17

Tancreda4 schreef:
Even terug heb ik ook een topic geopend, waar misschien ook wat tips voor jou in staan:
[PW] Never ending story... mestwater

Thanks! ga ik eens lezen.[/quote]

In mijn topic gaat het ook om een wat ouder paard. Hoe is het gebit van die van jou? Bij mijn paard speelt het gebit mogelijk ook een rol.[/quote]

Haar gebit is verbazingwekkend goed juist voor haar leeftijd. Is paar maanden geleden nog gecontroleerd door mijn ta en hoeft pas einde jaar weer eens een keer naar gekeken te worden volgens ta.

Ze heeft wel artrose en ouderdoms copd, welke ik op het moment (even afkloppen) goed onder controle heb. En ze is nog steeds goed aan de maat. Maar ik merk gewoon dat zodra ik stop met vlozaad geven het erger wordt, alleen doet elke dag vlozaad geven dus nu ook eigenlijk niets meer en ik merk gewoon dat ze er wat flauw van is. (natte scheten en steeds wat mestwater, waarbij ze dan ook echt met haar staart loopt te zwiepen en naar achter kijkt) en dat ze daardoor denk ik ook in het lopen weer net even wat minder wordt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:29

neetoch schreef:
Beemsterkaas schreef:

Ik begrijp wat je zegt, maar de pest is met een oud paard en supplementen dat als je er eenmaal aan begint je niet meer durft te stoppen omdat ik dan bang ben dat het helemaal mis gaat met de kwalen waar het voor bedoelt is. Ik geef op moment idd vlozaad, jointpower en magnesium.

Ja gooi er morgen op advies van da pramox in ivm de moxidectine en niet de ivermectine die ik normaliter in september zou geven.

Ik heb veel oude paarden en pony's, en zou het niet aanraden als ik het zelf niet zou aandurven :)
Alle oudjes leven hier trouwens zonder supplementen, zandkuren of andere toevoegingen. Oudste (sport)paard is de 31 voorbij.

Magnesium overschot kan trouwens ook mest bevorderend werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:22

Wat voer je nu? Hooi, voordroog, welke aanvulling als krachtvoer? Wat is de structuur van je hooi?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 12:30

Oh dat is een goeie beemsterkaas van het magnesium!

Die laat ik gelijk voorlopig achterwege.

Ga er zo heen met ivermectine en pramox , zodat ik onderweg nog even kan twijfelen welke ik er in stop...(beetje bang dat moxidectine nu wat te heftig is op het darmgestel, dus ik twijfel nog even door).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:36

Ik vind zandkuren ingrijpender dan magnesium. Normaal krijg je niet zo makkelijk een overschot aan magnesium, maar het kan altijd natuurlijk.

Ik zou het allemaal durven schrappen en vanaf 0 beginnen... maar iedereen staat daar anders in :)

Vraag je DA even ivm welke wormenkuur. Die zou daar makkelijk in moeten kunnen adviseren wat nu wijsheid is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:20

Je kan een beetje geweekte bietenpulp proberen.Ik gaf seniores priores dat hielp wel.En gewoon dag en nacht op het gras nu dat helpt het beste.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:41

Paarden met ppid hebben ook soms last van mestwater.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:39

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vragen.
Mestwater is een lastig iets. Om goed advies te kunnen geven, heb je veel info nodig. Beter is de oorzaak achterhalen. Dat kan soms iets kleins lijken, maar heeft veel impact.
En dan kun je er van alles aan supplementen in stoppen, maar als je niet weet wat de oorzaak is, gaat het je vooral veel geld kosten aan symptoombestrijding.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 05:48

Sorry maar Welke vragen heb ik niet beantwoord? En op pension kan je niet zomaar veranderen van hooi (goed hooi onbemest land prima structuur). Buiten dat is mijn merrie de enige die er last van heeft en ze staat hier al jaren juist perfect voor haar klachten. En ook geef ik haar al jaren hetzelfde qua voer , manier van leven etc en kan ik daar niets aan veranderen ivm haar mankementen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 06:00

Ik loop al een tijd te rommelen met een jongere pony met mestwater. De tandarts is geweest en de dierenarts is er meerdere keren bij geweest, en we hebben meerdere dingen geprobeerd. Verschillende ontwormers (en tellingen gedaan), zandkuren en verschillende medicatie geprobeerd. Uiteindelijk lijkt het probleem bij ons Inflammatory Bowel Disease. Het enige wat tot nu toe lijkt te werken is speedibeet/quickbeet. Veel sterkte, om uit te zoeken wat wat de oorzaak is van mestwater is een pest.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 06:43

Thanks marije12. Ik ga eens googlen op wat jij schrijft. Ik weet dat het de overgang is naar meer hooi omdat het gras op is, maar het is nog hetzelfde hooi als wat ze al een jaar krijgt en normaliter bij verandering van batch hooi krijg ik het snel weer goed met een rondje vlozaad maar deze keer niet.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 06:46

neetoch schreef:
Thanks marije12. Ik ga eens googlen op wat jij schrijft. Ik weet dat het de overgang is naar meer hooi omdat het gras op is, maar het is nog hetzelfde hooi als wat ze al een jaar krijgt en normaliter bij verandering van batch hooi krijg ik het snel weer goed met een rondje vlozaad maar deze keer niet.

Mijn kleintje had, dacht ik, altijd last van de seizoensovergangen en nieuwe balen. Dat blijkt dus niet zo te zijn :'), meer een chronische aandoening.

[EDIT] Als ze nu weer slecht word is er een kans dat ze op een lage dosis cortisone moet, maar dat proberen we ten alle tijden te vermijden vanwege de neveneffecten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:01

Is het alleen met nieuw hooi?
Dan is het misschien een idee om al tijdig te beginnen met oud en nieuw door elkaar te mengen?
Heb je dat al geprobeerd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:25

De oplossing was hier ( mits zand uitgesloten) yea sac van Dodson&Horrel na 2 dagen was het probleem opgelost

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:53

Ja, ook hier probiotica gaan voeren om bij de wisselingen in ruwvoer te ondersteunen. Chevital Yeasacc is prima, net als Audevard Bo Yeas Act.