Sportmuesli?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Sportmuesli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:51

Hallo,
Mijn paard mag tijdens het rijden wel iets feller en actiever zijn. Hij loopt de hele dag buiten, krijgt onderhoudsbrok en hooi. Ziet er verder prima uit, tevreden ook. Nu zit ik eraan te denken om hem voordat ik rijden ga, sportmuesli te geven. Dus even op stal, de muesli geven en een half uur later rijden. Ik rijd 3 keer in de week, eenvoudig recreatief. Vroeger gaf ik de pony haver maar daar hoor ik weinig meer over. Wie heeft tips?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:05

Hoeveel krijgt hij dan nu van het onderhoudsbrok en welk voer is het? Meestal moet je behoorlijk wat geven voor je qua waardes goed zit. En anders kan je nog naar een vitaminebrok kijken. Voor wat je doet zou je in principe geen sportmogelijkheden nodig moeten hebben?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 22:24

2x een halve beker onderhoudsbrok. Subli. Veel gras overdag. Ja ik maak ritten buiten en dan nog soms in de bak / wei, genoeg afwisseling ook. Superbraaf is hij, goed aan de hulpen maar mag wat pittiger zijn met meer werklust. Ziet er mooi uit, glanst en eerder te vol dan te slank

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 23:42

Waarom zou je juist voor het rijden de muesli willen voeren? Dat zou ik juist na tijd doen. Het is nou niet zo dat je de sportmuesli voert, een half uur wacht en je paard ineens feller en actiever is. Dat komt juist door langer de muesli bij te voeren, daar zitten dingen in waar ze heter van worden. Maar dat heeft wel een paar weken nodig om te gaan werken. Het is niet een magisch iets wat je nu geeft en met een half uur werkt hij. Net zo als dat je meer brok zou gaan voeren. Dat effect merk je ook pas na een poos en niet direct. Ik denk dat het juist averechts gaat werken om vlak voor het rijden te gaan voeren. Als ik zelf vlak voor het rijden ga eten, zit ik ook vol en heb ik juist geen zin om wat te gaan doen.

En Subli als brok is niet echt de beste die je zou kunnen nemen, Subli staat zelfs bekend als één van de slechtste om eerlijk te zijn.. Een halve schep per keer ligt eraan of dat genoeg is, train je veel en hard? Hoe groot is je paard? Mijn paard krijgt een volle schep brok per keer bij gewoon normaal werk, geen overdreven training maar ook niet alleen stap ritjes. Soms gaan we dressuurmatig aan de slag, soms een sprongetje of Working Equitation en soms gaan we op buitenrit, vaak alleen stappen. Hij heeft het nodig om een volle schep per keer (twee keer per dag) te krijgen, en ik voer hem zelf nog muesli bij. Elke keer na het rijden ongeveer driekwart schep.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 06:49

Lenteklokje schreef:
2x een halve beker onderhoudsbrok. Subli. Veel gras overdag. Ja ik maak ritten buiten en dan nog soms in de bak / wei, genoeg afwisseling ook. Superbraaf is hij, goed aan de hulpen maar mag wat pittiger zijn met meer werklust. Ziet er mooi uit, glanst en eerder te vol dan te slank

Subli basisbrok bedoel je denk ik?

Dit is hiervan het voedingsadvies:

Citaat:
Voer minimaal 1,25 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht plus 0,3 tot 0,5 kg Subli Basisbrok per 100 kg lichaamsgewicht. De hoeveelheid is mede afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer.

Een paard van 500 kilo moet dus 1,5 tot 2,5 kilo per dag hebben. Ik weet niet hoeveel er in een beker zit, maar ik gok minder. Als je niet meer biks wil geven kan je ook nog naar een vitaminebrok kijken. Ik zou persoonlijk daarmee beginnen

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 12:21

Kidde schreef:
Lenteklokje schreef:

Subli basisbrok bedoel je denk ik?

Dit is hiervan het voedingsadvies:

Citaat:
Voer minimaal 1,25 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht plus 0,3 tot 0,5 kg Subli Basisbrok per 100 kg lichaamsgewicht. De hoeveelheid is mede afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer.

Een paard van 500 kilo moet dus 1,5 tot 2,5 kilo per dag hebben. Ik weet niet hoeveel er in een beker zit, maar ik gok minder. Als je niet meer biks wil geven kan je ook nog naar een vitaminebrok kijken. Ik zou persoonlijk daarmee beginnen

dag Kidde,
bedankt voor de reactie. Ik geef minder basisbrok omdat paard overdag in de wei staat, een volle wei en ik hem niet te rond wil hebben. Ben op zoek naar voer waardoor hij meer pit krijgt. Van meer basisbrok wordt hij niet feller. Bovendien loopt hij ook heen en weer in de wei en kan hij op die manier ook energie kwijt.

Dahlia85

Re: Sportmuesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:37

Ik volg! Vergelijkbare situatie hier!
Wat mij ooit werd verteld over muesli is dat het vooral suiker is in een leuk jasje. Maar dat is wel 20 jaar geleden dus misschien zijn de muesli's nu "gezonder"?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:42

Mijn paard werd heel heet en ontploffend toen ik hem per ongeluk de vitamine booster van pharmahorse gaf ipv het hoef supplement (had de verkeerde navulling besteld :+ )
Dus misschien is dat iets als je hem iets heter wil.

Al is heter met rijden vaak vooral rijtechnisch, maar voor een beetje pit overal werkte dit dus wel :')

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:49

Sportmuesli is niet als een energiedrankje dat je kortstondig een boost geeft.

Dat het weken nodig heeft klopt ook niet, denk eerder aan 3 dagen om een gedragsverandering te merken.
Ook als je stopt met sportmuesli, zou de rust er na 3 dagen weer moeten zijn.

Muesli is niet zozeer een suikerbom, of net de arme krachtvoervariant. In muesli heb je dezelfde verschillende samenstellingen en keuzes als brok.
Brok is geperst, bij muesli zijn de grondstoffen niet (volledig) verwerkt. Er bestaat rijke muesli en arme muesli, sportmuesli en recreatieve muesli en nog veel andere opties.

Sportmuesli kan wel degelijk helpen een paard actiever te krijgen, gewoon proberen dus.
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 28-08-25 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:50

Dahlia85 schreef:
Wat mij ooit werd verteld over muesli is dat het vooral suiker is in een leuk jasje. Maar dat is wel 20 jaar geleden dus misschien zijn de muesli's nu "gezonder"?

Nee dat is tegenwoordig niet meer zo :)

Eigenlijk is muesli en brok hetzelfde, behalve zijn bij een brok de ingredienten samen geperst in een brokje en bij een muesli zie je meer de 'rauwe' ingredienten. Dat een sport muesli meer energi geeft dan een brok is dan ook onzin, het ligt echt aan het merk en het product wat je hebt en daarvoor moet je de ingredientenlijst en de samenstelling bekijken en snappen. Zo heb je hele krachtige sportbrokken en middelmatige sportmueslis en zo andersom. Wat wel zo is, is dat een muesli meer volume heeft dan een brok. Een liter brok ik vaak 800-1000 g, waar een muesli meestal 500-700 g per liter bevat.

Zo werk ik voor een merk dat bijv een Build Up muesli heeft en een Build Up brok. En op wat kleine wijzigingen na, zijn die nagenoeg hetzelfde. En zo hoort het ook :D Je zou ook bijv zelf van een muesli een brokje kunnen persen, als je de stukjes maar klein genoeg weet te maken en iets hebt om het bij elkaar te houden, bijv olie of melasse :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:50

Texas02 schreef:
Ik denk dat het juist averechts gaat werken om vlak voor het rijden te gaan voeren. Als ik zelf vlak voor het rijden ga eten, zit ik ook vol en heb ik juist geen zin om wat te gaan doen.

Ik haak hier even op in, omdat dit een foutieve aanname/vergelijking is die wel vaker wordt gemaakt.

Een mens is een roofdier/sprinter, die op een lege maag jaagt. De hele stofwisseling is daar op gebouwd, met een vertering die in rust gebeurt. De bloedsomloop van de mens gaat ook (wat meer) naar de ingewanden ipv naar de spieren na het eten. Daarom kunnen mensen ook daadwerkelijk kotsmisselijk worden van intensief sporten direct na het eten. Dat eten moet er dan dus uit, want er is onvoldoende bloedtoevoer naar de ingewanden als de spieren die bloedtooevoer opeisen.

Paarden zijn prooi- en bewegingsdieren, met een heel andere stofwisseling die er juist op gebouwd is om 24/7 te eten én te bewegen/ Bij inspanning wordt er extra bloed vanuit de milt gepompt, zodat er voor alle functies voldoende bloed beschikbaar is. Paarden kennen ook geen suikerpieken of -dips.

Maw, paarden kunnen prima sporten op een volle maag. Sterker, het is zelfs beter om met volle maag te sporten, een lege maag maakt dat het maagzuur op kan klotsen naar het onbeschermede bovenste deel van de maag, waardoor je maagzweren kunt krijgen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:52

Piekosjj schreef:
Dahlia85 schreef:

Nee dat is tegenwoordig niet meer zo :)

Eigenlijk is muesli en brok hetzelfde, behalve zijn bij een brok de ingredienten samen geperst in een brokje en bij een muesli zie je meer de 'rauwe' ingredienten. Dat een sport muesli meer energi geeft dan een brok is dan ook onzin, het ligt echt aan het merk en het product wat je hebt en daarvoor moet je de ingredientenlijst en de samenstelling bekijken en snappen. Zo heb je hele krachtige sportbrokken en middelmatige sportmueslis en zo andersom. Wat wel zo is, is dat een muesli meer volume heeft dan een brok. Een liter brok ik vaak 800-1000 g, waar een muesli meestal 500-700 g per liter bevat.

Zo werk ik voor een merk dat bijv een Build Up muesli heeft en een Build Up brok. En op wat kleine wijzigingen na, zijn die nagenoeg hetzelfde. En zo hoort het ook :D Je zou ook bijv zelf van een muesli een brokje kunnen persen, als je de stukjes maar klein genoeg weet te maken en iets hebt om het bij elkaar te houden, bijv olie of melasse :j

Dank voor je uitleg! Vandaag weer iets geleerd

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:53

Eens met bovenstaande. Het is een goed idee om je paard wat hooi te laten eten tijdens poetsen als die niet onbeperkt ruwvoer krijgt, en al paar uur zonder staat.

Kan natuurlijk ook muesli zijn, maar dat hoeft niet voor het beoogde effect.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 12:56

@Lenteklokje mijn punt is dat hij nu waarschijnlijk niet voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt nu je onder de aanbevolen hoeveelheid zit. Ik zou dus eerst zorgen dat dat op orde is en dan verder kijken. Misschien verbeterd het hierdoor al. Zelf wil ik ook geen kilo's biks voeren, vandaar dat ik een vitaminebrok geef.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:32

Ik heb met Action Pellet van Cavalor goede ervaringen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 15:39

Mijn pony's zijn allemaal fitter geworden toen ik de juiste vitamine brok ging voeren. De juiste hoeveelheid krachtvoer (basis brok of sport brok maakte daarin weinig verschil) werden ze veel te dik van, en nog trager. Op deze manier zijn ze fris voorwaarts en houden ze het werk goed vol.

Juiste hoeveelheid vitamine en mineralen dus om ze gezond en fit te houden.

Iets wat je met ruwvoer en een klein beetje (basis) brok te kort kom dus.
Om voldoende vitamine en mineralen te voeren moet je voeren wat op de zaak staat, of een vitamine brokje er bij.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 16:55

Power Fit van Florian is een aanrader voor net dat beetje extra.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 18:12

Tatyana schreef:
Power Fit van Florian is een aanrader voor net dat beetje extra.

Deze wilde ik ook aanraden. Je kan contact opnemen voor een verkooppunt bij jou in de buurt om een proefzakje op te halen ;)

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 08:22

Kidde schreef:
@Lenteklokje mijn punt is dat hij nu waarschijnlijk niet voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt nu je onder de aanbevolen hoeveelheid zit. Ik zou dus eerst zorgen dat dat op orde is en dan verder kijken. Misschien verbeterd het hierdoor al. Zelf wil ik ook geen kilo's biks voeren, vandaar dat ik een vitaminebrok geef.

ik heb geen zorg dat paard onvoldoende vitaminen en mineralen en voeding binnen krijgt. Hij blaakt van gezondheid, heeft een grote wei met grassen en kruiden, krijgt de basisbrok en hooi. Liksteen ook. Dan krijgt hij in mijn beleving alles wat nodig is, maar omdat hij de hele dag buiten loopt (wat overigens super is) heeft hij wat minder power. Hij is gewoon heel braaf en daardoor ook kalm als ik ga rijden, wel attent maar ik mis de power.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 08:25

c_alsemgeest schreef:
Mijn paard werd heel heet en ontploffend toen ik hem per ongeluk de vitamine booster van pharmahorse gaf ipv het hoef supplement (had de verkeerde navulling besteld :+ )
Dus misschien is dat iets als je hem iets heter wil.

Al is heter met rijden vaak vooral rijtechnisch, maar voor een beetje pit overal werkte dit dus wel :')

okay, maar hoe werkt dat dan, eigenlijk zoek ik iets dat ik ± een uur voorafgaand aan het rijden kan geven, maar misschien werkt dat niet zo. Ik rijd 2 of 3 keer in de week, was niet van plan om het elke dag te geven want op andere dagen is het juist wel fijn dat hij kalm is, als ik niet rijd. Maar misschien werkt het gewoon anders.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 08:31

bedankt mensen voor jullie reacties. Er is zoveel verkrijgbaar :-) begin toch te twijfelen of ik niet gewoon de blanke haver kan voeren. Kan me herinneren dat mijn vader dat vroeger aan de pony gaf bv voorafgaand aan een wedstrijddag of een springtraining. Maar ja, dat beest was sowieso vol power, het is natuurlijk ook deels karakter. Zijn er nog paarden die haver krijgen, een beetje brok en dan een flinke schep blanke haver er doorheen mengen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:39

Lenteklokje schreef:
Kidde schreef:

ik heb geen zorg dat paard onvoldoende vitaminen en mineralen en voeding binnen krijgt. Hij blaakt van gezondheid, heeft een grote wei met grassen en kruiden, krijgt de basisbrok en hooi. Liksteen ook. Dan krijgt hij in mijn beleving alles wat nodig is, maar omdat hij de hele dag buiten loopt (wat overigens super is) heeft hij wat minder power. Hij is gewoon heel braaf en daardoor ook kalm als ik ga rijden, wel attent maar ik mis de power.

Ik denk dat je hier een misvatting maakt.
Elk paard heeft een minimale hoeveelheid vitaminen, mineralen en sporenelementen nodig en dat haalt die bij lange na niet uit gras of hooi.

Dat spul zit op een bepaalde dosering in krachtvoer en de aanbevolen dosering heeft te maken met dat je paard dan voldoende van al die mineralen en vitaminen en sporenelementen binnenkrijgt.
Wanneer jouw paard niet meer onderhoudsbrok nodig heeft dan je nu voert, krijgt hij waarschijnlijk wel net te weinig van de essentiële stoffen binnen.

In plaats van er dan een of andere snelle koolhydraten in te stoppen, in de vorm van een sportmuesli, kom je nog steeds niet aan de essentiële hoeveelheid van de benodigde mineralen en vitaminen.

Je basisbrok compleet vervangen of aanvullen met een balancer kan die tekorten wegnemen en zorgen voor een energieker paard.

Mijn eigen Haflinger krijgt bijvoorbeeld maar 225 gram brok, 150 gram Equilin basic en 75 gram Equilin balancer, en daarmee is hij energieker dan toen ik er nog sportbrok in stopte.
En hij loopt 24/7 buiten en speelt daar actief, als een paard moe wordt van de hele dag buiten op de wei lopen, dan verhelp je dat niet met een schep haver of sportmuesli.
Van de hele dag buiten lopen en actief spelen moet de conditie van je paard juist omhoog gaan.

Kortom, ik sluit me aan bij Kidde, in principe voer je nu te weinig (aan essentiële bouwstoffen) met een lagere dan aanbevolen dosering basisbrok.
Je kunt het dus beter zoeken in een geconcentreerde aanvulling (of vervanging) van je basisbrok, dan in een of andere sportmuesli als toevoeging.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 08:49

Die van mij staat op een vitamine/mineralen brok en heeft daar met normaal werk voldoende aan. Dit naast onbeperkt ruwvoer.
Reed buitenritten van 15km met gemak. Gewoon dressuur of springlessen geen problemen.
Maar met clinics, wedstrijden, crosslessen dan miste ze net dan ene kleine beetje. En dan met name de langdurige energie.
Extra olie bijvoeren deed bij haar niks.

Begonnen met de zwarte havermix van Subli gaan bijvoeren op momenten dat ze het nodig had.
Nadat dit eruit was gegaan overgestapt op de Sportfit van Pavo.
Dag ervoor gaven we een halve/kwart schep, en als we haar aan het poetsen waren op de dag zelf weer een kwart/halve schep.

Het verschil was wel dat ze dan eerst nog minimaal een half uur op de trailer stond. Dan nog opzadelen etc.
Voor haar werkte dit super.

Later stond ze er in het wedstrijdseizoen wel nagenoeg continu op met een aanvulling van de vitamine/mineralen brok.
Enkel als ze bv op woensdag een vrije dag had, dan op dinsdagavond Enkel de vitamine.

Ondertussen op pensioen en krijgt Enkel nog maar de vitamine brok.

Is overigens wel een koudbloed, kruising Tinker x Haflinger

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 16:05

Ik ben niet zo van de additieven, tenzij op aanraden van de DA.

Heeft je paard te weinig energie, dan heb je qua voeding de keuze uit de sportmengelingen. Op de zak wordt meestal aangegeven voor welke sport ze samengesteld zijn. Makkelijk zat. En daarbij ligt het verschil tussen de merken in de details.
1 onderscheid moet je wel maken/ondervinden. Sommige paarden zijn beter af met de suikerrijke producten ( sommige reageren zelfs prima op haver; en andere reageren beter op de suikerarme/ vetrijke producten.

Ik rij momenteel een warmbloed en die is veel werkzamer op "sportrelaxmixzero” van aveve dan op de suikerrijke voeders. Op haver wordt hij zeker niet werkzamer.

Maar

Ik denk dat je meer kunt winnen bij andere training.
Meer richting intervaltraining en feller vooruit rijden
Vb:
Telkens het past eens een echt spurtje in verlichte zit,
Of regelmatig een lange galoppade, maar dan ook echt in de vooruit. Vergeet even "aan de teugel".
Dressuur buiten trainen op een zo groot mogelijke piste.
Bij dressuur ook veel felle overgangen in de vooruit: vb stap - uitgestrekte draf of achteruit - uitgestrekte draf.
Bij dressuur vooral niet veel "gewoon rondjes rijden” maar korte overgangen, afwisselen, uitdagen en enthousiast belonen.

B8nnen enkele maanden heb je een ander paard!
Veel plezier.

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:39

Voldoende ruwvoer is de basis. Je zou kunnen kijken naar een haver. Maar vaak toch een kwestie van aanleg, eigenschappen