Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lenteklokje schreef:2x een halve beker onderhoudsbrok. Subli. Veel gras overdag. Ja ik maak ritten buiten en dan nog soms in de bak / wei, genoeg afwisseling ook. Superbraaf is hij, goed aan de hulpen maar mag wat pittiger zijn met meer werklust. Ziet er mooi uit, glanst en eerder te vol dan te slank
Citaat:Voer minimaal 1,25 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht plus 0,3 tot 0,5 kg Subli Basisbrok per 100 kg lichaamsgewicht. De hoeveelheid is mede afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer.
Kidde schreef:Lenteklokje schreef:2x een halve beker onderhoudsbrok. Subli. Veel gras overdag. Ja ik maak ritten buiten en dan nog soms in de bak / wei, genoeg afwisseling ook. Superbraaf is hij, goed aan de hulpen maar mag wat pittiger zijn met meer werklust. Ziet er mooi uit, glanst en eerder te vol dan te slank
Subli basisbrok bedoel je denk ik?
Dit is hiervan het voedingsadvies:Citaat:Voer minimaal 1,25 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht plus 0,3 tot 0,5 kg Subli Basisbrok per 100 kg lichaamsgewicht. De hoeveelheid is mede afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer.
Een paard van 500 kilo moet dus 1,5 tot 2,5 kilo per dag hebben. Ik weet niet hoeveel er in een beker zit, maar ik gok minder. Als je niet meer biks wil geven kan je ook nog naar een vitaminebrok kijken. Ik zou persoonlijk daarmee beginnen
Dahlia85 schreef:Ik volg! Vergelijkbare situatie hier!
Wat mij ooit werd verteld over muesli is dat het vooral suiker is in een leuk jasje. Maar dat is wel 20 jaar geleden dus misschien zijn de muesli's nu "gezonder"?
Texas02 schreef:Ik denk dat het juist averechts gaat werken om vlak voor het rijden te gaan voeren. Als ik zelf vlak voor het rijden ga eten, zit ik ook vol en heb ik juist geen zin om wat te gaan doen.
Piekosjj schreef:Dahlia85 schreef:Ik volg! Vergelijkbare situatie hier!
Wat mij ooit werd verteld over muesli is dat het vooral suiker is in een leuk jasje. Maar dat is wel 20 jaar geleden dus misschien zijn de muesli's nu "gezonder"?
Nee dat is tegenwoordig niet meer zo
Eigenlijk is muesli en brok hetzelfde, behalve zijn bij een brok de ingredienten samen geperst in een brokje en bij een muesli zie je meer de 'rauwe' ingredienten. Dat een sport muesli meer energi geeft dan een brok is dan ook onzin, het ligt echt aan het merk en het product wat je hebt en daarvoor moet je de ingredientenlijst en de samenstelling bekijken en snappen. Zo heb je hele krachtige sportbrokken en middelmatige sportmueslis en zo andersom. Wat wel zo is, is dat een muesli meer volume heeft dan een brok. Een liter brok ik vaak 800-1000 g, waar een muesli meestal 500-700 g per liter bevat.
Zo werk ik voor een merk dat bijv een Build Up muesli heeft en een Build Up brok. En op wat kleine wijzigingen na, zijn die nagenoeg hetzelfde. En zo hoort het ookJe zou ook bijv zelf van een muesli een brokje kunnen persen, als je de stukjes maar klein genoeg weet te maken en iets hebt om het bij elkaar te houden, bijv olie of melasse
Kidde schreef:@Lenteklokje mijn punt is dat hij nu waarschijnlijk niet voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt nu je onder de aanbevolen hoeveelheid zit. Ik zou dus eerst zorgen dat dat op orde is en dan verder kijken. Misschien verbeterd het hierdoor al. Zelf wil ik ook geen kilo's biks voeren, vandaar dat ik een vitaminebrok geef.
c_alsemgeest schreef:Mijn paard werd heel heet en ontploffend toen ik hem per ongeluk de vitamine booster van pharmahorse gaf ipv het hoef supplement (had de verkeerde navulling besteld)
Dus misschien is dat iets als je hem iets heter wil.
Al is heter met rijden vaak vooral rijtechnisch, maar voor een beetje pit overal werkte dit dus wel
Lenteklokje schreef:Kidde schreef:@Lenteklokje mijn punt is dat hij nu waarschijnlijk niet voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt nu je onder de aanbevolen hoeveelheid zit. Ik zou dus eerst zorgen dat dat op orde is en dan verder kijken. Misschien verbeterd het hierdoor al. Zelf wil ik ook geen kilo's biks voeren, vandaar dat ik een vitaminebrok geef.
ik heb geen zorg dat paard onvoldoende vitaminen en mineralen en voeding binnen krijgt. Hij blaakt van gezondheid, heeft een grote wei met grassen en kruiden, krijgt de basisbrok en hooi. Liksteen ook. Dan krijgt hij in mijn beleving alles wat nodig is, maar omdat hij de hele dag buiten loopt (wat overigens super is) heeft hij wat minder power. Hij is gewoon heel braaf en daardoor ook kalm als ik ga rijden, wel attent maar ik mis de power.