Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lindsey_99 schreef:Wat voor voer krijgt hij en hoe groot zijn de afzonderlijke paddocks en weides? Het klinkt mij als de energie niet kwijt kunnen. Ik vind 12 tot 16 uur op stal ook nog wel erg veel.
haha1995 schreef:Mijn ruin speelt ook altijd met een andere ruin, tot nu toe houden ze alles wel heel,halsters dragen ze niet maar swinters wel dekens.Maar ik zie wel tegen elkaar op steigeren en benen bijten.Ze zijn de enigste heren in een kudde van 8 merries en trekken ook altijd met elkaar op,behalve als de dames hengstig zijn dan worden ze verdeeld en lopen er twee groepjes op de wei. als de periode weer voorbij is zijn de heren weer samen op stap. Nu zijn de heren wat ouder,mischien scheelt dat en ze lopen 24/7 buiten op 5 ha.Ik denk doordat ze veel bewegen ,het slopen wat minder is.
KittyDylan schreef:Ik vind stoeien heel normaal ruinen gedrag. De meeste ruinen die ik in handen heb gehad moesten ook alles in de mond nemen.
Nu heb ik een 4 jarige ruin en 2 jarige hengst samen staan. (4 jarige een klein jaar geleden gecastreerd en nooit gedekt, 2 jarige 1 keer gedekt en blijft nog hengst) Zonder dekens, want met gaan ze zo'n 10 minuten mee
Beide zitten ze onder de schrammen, maar het is echt geen gemeen gedrag.
Als ze alleen staan of met een draadje er tussen is er hoogstens wat geprul aan de hoofden maar dan blijven dekens ect wel heel.
(Deze gaan smorgens naar buiten en savonds apart op stal)
Voorjaar hebben we luizen gehad en toen heb ik ze alle 3 (toen nog een jaarling ruin er bij) uit elkaar gehaald, ik hield helemaal niets aan dekens over
KellyR schreef:Het is normaal ruinen gedrag, waar het volk "ik heb mijn paard bijna de hele dag op stal" nog wel eens van kan schrikken, want "gevaarlijk".
Zo bracht mijn ruin die flink aan het stoeien was ooit álle andere paarden in gevaar met hun gedrag. Ze hadden het leuk, ze waren voldaan, maar mochten vanaf toen nooit meer samen staan
KellyR schreef:Ruinen spelen en stoeien graag, wondjes horen daar helaas ook bij.
Dekens werden hier in het zwaarste materiaal gekocht en bleven heel, alles wat minder was, ging kapot.
Vliegenmaskers bleven wel altijd heel.
Maar hij had ook wat te doen en stond in zijn laatste levensjaren nooit meer in een vierkante paddock.
Hij verveelde zich stierlijk en ging dan juist meer klieren.
Als ze de ruimte hebben om te kunnen kiezen, binnen of buiten, weg of juist dicht bij dit paard, niet met paard x maar met paard y, dan is er zoveel minder discussie.
En het is ook frustrerend als je wél wilt spelen, maar achter je lijntje moet blijven...
De ene match is de andere niet.
Langzaam én goed introduceren is heel belangrijk, naast de juiste omstandigheden creëeren.
Het is normaal ruinen gedrag, waar het volk "ik heb mijn paard bijna de hele dag op stal" nog wel eens van kan schrikken, want "gevaarlijk".
Zo bracht mijn ruin die flink aan het stoeien was ooit álle andere paarden in gevaar met hun gedrag. Ze hadden het leuk, ze waren voldaan, maar mochten vanaf toen nooit meer samen staan
Shadow0 schreef:Misschien is het juist omdat het degelijk materiaal is dat het ook heftiger eraan toegaat. Meestal gaat spelen tussen ruinen om het randje tussen wat nog kan en wat te ver gaat, maar kracht op de deken doet de ruin geen pijn, dus die reageert niet met het 'hee, stop, dat is niet meer leuk.'
Dat dekens duur zijn is toch iets ingewikkelder om uit te leggen...
Indien mogelijk kun je misschien het spelen wat aparte tijd geven zonder dekens (en als er een andere plek is kan dat ook - de losgooibak is erg handig voor dat soort gedoe), zeker op de momenten dat ze echt nog veel energie hebben. Misschien worden de wondjes dan eerst wat meer, maar leren ze daarna hun energie iets beter te richten en blijven de dekens min of meer heel door een iets duidelijkere verdeling in tijd om te klooien, en tijd om gewoon gras te eten.