Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:10

Lieve bokkers, ik zit een beetje in de rats en kan alle hulp/advies goed gebruiken.
Ik heb een lieve pony van 20, echt een dressuurprikkertje, heeft altijd wedstrijdjes gelopen en doet het werken met veel plezier. Ik heb al een tijdje een bijrijder, waar ik nooit mega tevreden over was, maar ik wil ook geen zeurende eigenaar zijn; niemand doet het precies zoals je het zelf doet en over het algemeen vond ik hem er altijd prima bij staan. Mijn moeder controleert hem regelmatig, vooral omdat ik zelf de afgelopen tijd te druk was om naar stal te gaan, met daarnaast nog spelende gezondheidsproblemen. Ik heb erop vertrouwd dat alles goed verliep, omdat ik niks anders hoorde. Helaas was dit achteraf naïef.
Gisteren ben ik toch weer even bij hem langsgeweest, omdat ik van stal signalen kreeg dat het niet zo super meer ging. Daarnaast belde de bijrijder mij laatst al om te vragen of het goed was om hem te gaan scheren, omdat hij niet lekker in zijn vacht zit.
Ik schrok een beetje van hoe ik hem aantrof. Hij heeft dus al best lang mok, wat zij al wekenlang insmeren met mokzalf, maar waar geen verbetering in zit. Daarnaast zit hij inderdaad niet goed in zijn vacht, en ook niet goed in de bespiering. Ik vond de mok dusdanig slecht dat ik vandaag de dierenarts heb laten komen. Deze heeft een behandelplan opgesteld waarmee we aan de slag gaan. Behandeling bestaat uit pijnstilling (hij belast het been niet eens meer ;( ), hydrocortiderm, het dragen van UV werende bescherming in het land en 's nachts gaat hij op stal. Hopelijk zit er hiermee snel verbetering in.
Maar de algehele staat waarin hij verkeerde baarde me ook wat zorgen. De slechte staat van vacht en bespiering én natuurlijk de mok wijst er voor mij op dat er van binnenuit iets niet helemaal lekker zit. Ik heb een vitaminekuurtje van PAVO besteld en Ahiflower olie voor het verharen. Verder krijgt hij gras en ruwvoer. Voor de vacht ga ik ook elke dag stevig poetsen, ik denk dat dat alleen maar goed is voor de bloedsomloop. Wat kan ik nog meer doen om hem zo goed mogelijk weer op peil te krijgen? Qua voer en supplementen? Alle tips zijn welkom.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:16

Is hij al getest op PPID?

Odysseus

Re: Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:22

Is de mok aan witte (achter)benen? Dan is het mogelijk vasculitis en zal dit niet afdoende zijn. Qua vacht en bespiering denk ik bij een 20-jarige ook aan PPID, of langdurig slecht voerbeleid. Krijgt hij wel voldoende ruwvoer?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:23

Ik zou ook zeggen even een PPID test. Vorig jaar hebben wij ook enorm lang aan zitten klooien met aanhoudende mok en bleek ook te komen door PPID. De slechte vacht en bespiering erbij past wel in het plaatje.

Verder zou ik zorgen dat hij in elk geval dagelijks genoeg vitamines en mineralen krijgt dmv een vitamine balancer. Één zo'n vitaminekuur hebben ze vaak niet zoveel aan en hij moet echt een goede weerstand hebben om mok buiten te kunnen houden. En ik zou kijken of hij voldoende eiwit krijgt, wat ik niet denk icm slechte vacht en missende spieren. Een ouder wordend paard heeft ook verhoogde behoefte aan eiwit, dus het kan goed dat hij dit voorheen nooit nodig had, maar nu wel.

Ik geef zelf op dit moment de balancer en eiwitbrok van Metazoa en daar ben ik erg tevreden over. Alle paarden doen het er hier erg goed op. Maar je hebt hier ontzettend veel opties in.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:25

De mok is inderdaad aan het witte been. De mokbehandeling wil ik momenteel niet te veel aan sleutelen, aangezien deze in overleg met de DA is opgemaakt.

PPID denk ik zelf eerlijk gezegd niet aan, aangezien de vacht alleen wat dik is, verder zie ik bij hem hier geen enkel symptoom van. Hij staat momenteel 24/7 op gras en krijgt een portie ruwvoer nu van mij als we iets met hem gaan doen. Hij is overigens niet te dun.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:26

Mok, vacht en slechte bespiering is allemaal een symptoom van PPID dus het is wel de moeite om dat te onderzoeken ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:28

Ik denk dat het geen mok is maar vasculitis. Veel dierenartsen zijn nog ouderwets en herkennen dit niet zo.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:32

SUSANNEx schreef:
Ik zou ook zeggen even een PPID test. Vorig jaar hebben wij ook enorm lang aan zitten klooien met aanhoudende mok en bleek ook te komen door PPID. De slechte vacht en bespiering erbij past wel in het plaatje.

Verder zou ik zorgen dat hij in elk geval dagelijks genoeg vitamines en mineralen krijgt dmv een vitamine balancer. Één zo'n vitaminekuur hebben ze vaak niet zoveel aan en hij moet echt een goede weerstand hebben om mok buiten te kunnen houden. En ik zou kijken of hij voldoende eiwit krijgt, wat ik niet denk icm slechte vacht en missende spieren. Een ouder wordend paard heeft ook verhoogde behoefte aan eiwit, dus het kan goed dat hij dit voorheen nooit nodig had, maar nu wel.

Ik geef zelf op dit moment de balancer en eiwitbrok van Metazoa en daar ben ik erg tevreden over. Alle paarden doen het er hier erg goed op. Maar je hebt hier ontzettend veel opties in.

Thanks, ik ben inderdaad ook voornemens om iets permanent toe te voegen tijdens/na dit kuurtje. Ik zal eens kijken naar de brok die jij noemt en deze bestellen.

Vasculitis zou kunnen inderdaad. Maar dan dit behandelplan staken en aandringen op iets anders? Of eerst kijken of dit aanslaat? Volgens mij moet de hydrocortiderm, áls het werkt, wel binnen enkele dagen aanslaan. Dan weten we snel genoeg of het wel/niet werkt.

En DANK allemaal voor het meedenken. Ik zal ook eens een balletje opgooien over PPID bij de DA. De reden dat ik hier zelf niet aan dacht is omdat de vacht niet krult, hij 'gewoon' kuiltjes boven zijn ogen heeft en niet overmatig plast/drinkt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:37

Ik lees juist meerdere PPID symptomen. Vaak gaat de algemene conditie achteruit. De krullende vacht is meestal een vergevorderd stadium van PPID. Bij ons paard was het enige symptoom dat hij wat moeilijker uit zijn wintervacht kwam, maar hij had echt een hoge waarde

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:38

Kidde schreef:
Ik lees juist meerdere PPID symptomen. Vaak gaat de algemene conditie achteruit. De krullende vacht is meestal een vergevorderd stadium van PPID. Bij ons paard was het enige symptoom dat hij wat moeilijker uit zijn wintervacht kwam, maar hij had echt een hoge waarde

Oké, goed om eens te horen hoe dit in de praktijk tot uiting komt. Ik ga achter een test aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:39

Toen mijn oudje ppid kreeg was aan zijn vacht ook nog niets te zien.
enkele jaren later begon het pas. Ook te dik, niet meer goed waterdicht. Soort van mottig of zo.
Nooit de typische krullen gehad.
Raar haar, noemde pas de de dierenarts het

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:41

Gruis schreef:
SUSANNEx schreef:

Thanks, ik ben inderdaad ook voornemens om iets permanent toe te voegen tijdens/na dit kuurtje. Ik zal eens kijken naar de brok die jij noemt en deze bestellen.

Vasculitis zou kunnen inderdaad. Maar dan dit behandelplan staken en aandringen op iets anders? Of eerst kijken of dit aanslaat? Volgens mij moet de hydrocortiderm, áls het werkt, wel binnen enkele dagen aanslaan. Dan weten we snel genoeg of het wel/niet werkt.

En DANK allemaal voor het meedenken. Ik zal ook eens een balletje opgooien over PPID bij de DA. De reden dat ik hier zelf niet aan dacht is omdat de vacht niet krult, hij 'gewoon' kuiltjes boven zijn ogen heeft en niet overmatig plast/drinkt.

De symptomen die jij benoemd zijn vooral symptomen die zichtbaar zijn als de ppid verder gevorderd is. Mijn pony had dit ook niet, maar wel snel mok/einschuss en andere typische kwaaltjes waardoor je zou denken een slechte weerstand, maar bleek ook ppid te zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:41

Vroegah toen er nog niks bekend was over PPID kwam het er op aan dat de vacht ging krullen. Maar dit is pas in een meestal verder stadium. Nu herkennen we de andere symptomen eerder en komt het vaak niet zover.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:42

Ik zou naast de gegeven adviezen ook het volledige voer onder de loep nemen. Ruwvoer, bij voorkeur met analyse van het hooi, en aanvullend voer.
Dat kan inderdaad een vitaminebrokje zijn, maar misschien zijn er wel meer tekorten.
En als je kiest voor een vitaminebrokje, kies er dan een geschikt voor senioren. Die bevatten hogere doseringen, omdat de opname van oudere paarden vaak minder goed is. Zeker als er nog andere problemen spelen, zoals inderdaad mogelijk PPID.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:44

Qua supplementen/kruiden om van binnenuit te ondersteunen: ik geef mijn paard (ook mok en wat huidproblemen) brandnetel, kleefkruid en knoflookgranulaat. Kunnen helpen met van binnenuit ondersteunen.

(Maar alleen naast medisch advies doen!)

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:57

Bij mijn paard met vasculitis werkte een prednisolon kuur als een speer. Zou je nog kunnen overwegen. Zij had ook mok die niet weg wilde met zalf (maar dan op het pijpbeen van beide achterbenen). Door een trigger ergens van binnen haar lichaam kreeg ze aan één been einschuss en wilde er absoluut niet op staan. Is het mok been dik?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:00

Ik denk dat PPID testen een goede start is.

Heb je foto's van de mok? "Typisch" vasculitis gaat vaak aan de zijkanten van het been zitten en wat hoger dan mok (maar het kan ook ook de standaard mok locatie zitten).
Hydrocortiderm ondersteunt ook bij vasculitis, dus als het daar op reageert, zeker in combinatie met dat je gaat beschermen tegen UV, sluit vasculitis niet uit. Vasculitis wordt hoofdzakelijk behandeld door afschermen van UV.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:18

PPID test om mee te beginnen idd. Naast de behandeling van de mok. Ik zou van daaruit verder kijken en je eerst aan de mok behandeling houden en de PPID test laten doen.

Je wilt niet van alles nu gaan proberen, als de oplossing ligt in medicatie en aanpassen van je rantsoen ed. Als je alles tegelijk aan gaat, weet je straks niet meer wat heeft geholpen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 15:29

Het mok been is iets verdikt sinds gisteren. DA gaf aan dat we vinger aan de pols moeten houden, als het dikker wordt of de verdikking opstijgt, moeten we misschien een antibiotica kuur gaan gebruiken. Nu ik erover nadenk en er meer over lees zou het zo maar eens vasculitis kunnen zijn... Hij is ook heel gevoelig met het smeren.
Ik heb dankzij jullie advies daarom ook net even weer contact gehad met mijn DA. Ze komen maandag, dan wordt er getest op PPID en gaan ze ook nogmaals het been bekijken. Tot die tijd gaan we kijken of deze behandeling aanslaat. Gelukkig heeft hij in elk geval pijnstilling, dus het ongemak is flink verminderd. Mocht het voor maandag nou echt verergeren, dan bel ik weer.

Vanavond ben ik er weer, dan maak ik even foto's.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 15:42

Dringend paard bijvoeren. En niet met een vitaminebrokje maar met krachtvoer.

PPID test spreekt voor zich in dit geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:04

Ik zou een algeheel bloedbeeld laten bepalen om te zien wat ie aan vitaminen/mineralen mist.
Dan kun je gerichter behandelen dan met een algemeen krachtvoer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:07

Bij mijn merrie merkte we pas dat ze ppid in een vergevorderd stadium had door evenwichtsstoornissen.
Verder heeft ze tot ruim 29 jaar nooit klachten gehad. Mooie vacht, goede bespiering.
Dus ze hoeven zeker geen of niet alle symptomen te laten zien.
Dus zeker wel waard om het te laten testen/uitsluiten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:47

Gruis schreef:
Het mok been is iets verdikt sinds gisteren. DA gaf aan dat we vinger aan de pols moeten houden, als het dikker wordt of de verdikking opstijgt, moeten we misschien een antibiotica kuur gaan gebruiken. Nu ik erover nadenk en er meer over lees zou het zo maar eens vasculitis kunnen zijn... Hij is ook heel gevoelig met het smeren.
Ik heb dankzij jullie advies daarom ook net even weer contact gehad met mijn DA. Ze komen maandag, dan wordt er getest op PPID en gaan ze ook nogmaals het been bekijken. Tot die tijd gaan we kijken of deze behandeling aanslaat. Gelukkig heeft hij in elk geval pijnstilling, dus het ongemak is flink verminderd. Mocht het voor maandag nou echt verergeren, dan bel ik weer.

Vanavond ben ik er weer, dan maak ik even foto's.

Heb je dit topic gezien/gelezen?
[PW] Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 20:21

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn de voor- en achtervoet vanavond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:56

Mijn eerste gedachte is PPID, van daaruit kan hij mok of vasculitis krijgen en een verminderde weerstand.

Ik weet niet waarom het been nat is, maar bij zowel mok als vasculitis is het belangrijk om het droog te houden. Zou zelf het been scheren zodat er meer zuurstof bij kan en het ook duidelijker wordt wat er precies speelt. (voorzichtig dan, als het gaat) Anders de haren wegknippen.

Mok kan naar binnen slaan, dan krijgen ze een einschuss been.