Ik heb een lieve pony van 20, echt een dressuurprikkertje, heeft altijd wedstrijdjes gelopen en doet het werken met veel plezier. Ik heb al een tijdje een bijrijder, waar ik nooit mega tevreden over was, maar ik wil ook geen zeurende eigenaar zijn; niemand doet het precies zoals je het zelf doet en over het algemeen vond ik hem er altijd prima bij staan. Mijn moeder controleert hem regelmatig, vooral omdat ik zelf de afgelopen tijd te druk was om naar stal te gaan, met daarnaast nog spelende gezondheidsproblemen. Ik heb erop vertrouwd dat alles goed verliep, omdat ik niks anders hoorde. Helaas was dit achteraf naïef.
Gisteren ben ik toch weer even bij hem langsgeweest, omdat ik van stal signalen kreeg dat het niet zo super meer ging. Daarnaast belde de bijrijder mij laatst al om te vragen of het goed was om hem te gaan scheren, omdat hij niet lekker in zijn vacht zit.
Ik schrok een beetje van hoe ik hem aantrof. Hij heeft dus al best lang mok, wat zij al wekenlang insmeren met mokzalf, maar waar geen verbetering in zit. Daarnaast zit hij inderdaad niet goed in zijn vacht, en ook niet goed in de bespiering. Ik vond de mok dusdanig slecht dat ik vandaag de dierenarts heb laten komen. Deze heeft een behandelplan opgesteld waarmee we aan de slag gaan. Behandeling bestaat uit pijnstilling (hij belast het been niet eens meer

Maar de algehele staat waarin hij verkeerde baarde me ook wat zorgen. De slechte staat van vacht en bespiering én natuurlijk de mok wijst er voor mij op dat er van binnenuit iets niet helemaal lekker zit. Ik heb een vitaminekuurtje van PAVO besteld en Ahiflower olie voor het verharen. Verder krijgt hij gras en ruwvoer. Voor de vacht ga ik ook elke dag stevig poetsen, ik denk dat dat alleen maar goed is voor de bloedsomloop. Wat kan ik nog meer doen om hem zo goed mogelijk weer op peil te krijgen? Qua voer en supplementen? Alle tips zijn welkom.