Toontredend bekappen zonder ongemak achteraf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prima2Donna

Toontredend bekappen zonder ongemak achteraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 15:52

Omdat hier toch best wat kenners zitten en ik bar weinig van hoeven afweet, ben ik benieuwd naar jullie mening over de hoefstand en het bekappen van mijn paard.

Voor de aankoop is het paard klinisch & röntgenlogisch gekeurd. Daarbij kreeg ze de opmerking "mild toontredend". We hebben hier nooit hinder aan gehad, behalve dat ze erg moet wennen na het bekappen. Een korte situatieschets:

• Op de vorige stal werd het paard door een zeer goede hoefsmid bekapt die gelijk opmerkte dat ze toontredend stond. Na het bekappen 0 problemen.
  • Bij verhuizing van stal moest ik een andere smid zoeken. Toen een erg sympathieke man gevonden die het werk zeer snel en vriendelijk uitvoert. Haalt er per beurt zo min mogelijk af.
  • Echter loopt ze na een bekapbeurt enkele dagen wat kort (niet echt kreupel maar wel ongemakkelijk)
  • Bijrijder merkte op dat het paard na de hoefsmid een tijdje minder fijn te rijden is. Stugger in de hand, niet aan de hulpen, moeilijk te corrigeren. Alsof ze haar lichaam anders gebruikt en heel erg moet zoeken naar een fijne houding.

Kunnen deze observaties te maken hebben met de manier van bekappen, icm licht toontredend van zichzelf? Ik dacht zelf dat ze misschien te veel gecorrigeerd wordt, maar heb er dus te weinig verstand van om dat zomaar aan de hoefsmid te vertellen. Er zit nu steeds zo'n 9 weken tussen de bekapbeurten (we plannen het samen met een stalgenoot die elke 9 weken haar paard laat bekappen en de voorijzers laat verwisselen).

Foto vlak voor een beurt:

Afbeelding

Foto vlak na een beurt:

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Re: Toontredend bekappen zonder ongemak achteraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:05

Om de overgangen na 9 weken wat minder 'hard' te maken zou je na een week of 4/5 er zelf wat aan kunnen doen. Een beetje vijlen kun je weinig aan verkeerd doen en ik denk dat je smid je wel wil laten zien hoe of wat en misschien zelfs wel een oude vijl voor je heeft.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:18

9 weken lijkt mij ook lang voor zo'n paard. Hoe langer je wacht, hoe groter het verschil zal zijn.

Maar ik vind haar ook wel behoorlijk steil staan. Had ze dat al? En heb je ook een zijwaartse foto van vlak voor het bekappen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:21

Deze staat inderdaad wel erg steil, er wordt niks dramatisch veranderd aan de stand, heb je ook foto's van de zolen? Wellicht haalt die teveel zool eruit.
9 weken vind ik ook erg lang ,zet deze eens op een 4-5 weken interval?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:00

Dit zijn de beste foto's van de zijkant die ik zo snel kon vinden. Zo'n 8 weken na het bekappen. Zolen heb ik helaas geen voor/na foto's van maar kan ik de volgende keer wel maken. Het is idd een goed idee om de intervallen te verkorten, maar ik was vooral benieuwd of ook haar natuurlijke stand uit zou maken voor hoe de hoefsmid het idealiter zou behandelen. De tip van zelf vijlen ga ik de volgende keer navragen!

Afbeelding
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:04

Ik denk dat het vooral door de tijd er tussen komt, na zo veel weken moet je er best wat vanaf halen. En met een dergelijke stand ook weer iets meer corrigeren. Wellicht eerst kijken hoe het om de 6 a 7 weken gaat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:13

Een volwassen paard moet je qua stand niet willen corrigeren. Dat ten eerste.
Bij de foto's van na het bekappen lijkt de voetas gebroken. De hoef is te stijl. Dat kan je ook makkelijk zelf beoordelen: trek een lijn door het midden van het kootbeen en trek die lijn door over de hoef. De lijn moet parallel met de voorkant van de hoef lopen. Maakt die een knik (in dit geval, naar beneden) dan is de voetas dus gebroken en staat je paard te stijl. (Maakt die lijn een knik naar boven, dan staat een paard te plat)

Een interval van 9 weken is verder niet heel erg als een paard op blote voeten staat en voldoende op natuurlijke wijze z'n hoeven slijt. Ook niet met een afwijkende voetstand, want dat hoort nu eenmaal bij dit paard (nu het als jong paard niet is gecorrigeerd - wat overigens ook niet altijd lukt)

Maar al met al lijkt deze smid de hoeven niet correct te bekappen - en dat vertelt je paard je ook.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:37

Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. Ik wandel met het paard gemiddeld 2x per week een 15-30 minuten over de weg. Daar zullen haar hoeven ook wat meer van slijten dan wanneer een paard alleen op (relatief) zachte grond loopt.
Dank @Ibbel voor de uitleg.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:20

Ik vind haar hoeven voor het bekappen eigenlijk beter qua steilheid (voor zover beoordeelbaar) dan daarna. De voetas zoals Ibbel uitlegt.
Ik denk dat je paard daar meer last van heeft, dan dat toontredende.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:55

Bij paarden ouder dan 2 jaar kun je de stand niet meer corrigeren, dan moet je dus goed naar de natuurlijke hoef kijken en daar naar bekappen.
Ik vind het dier ook steil op de hoeven staan, maar je moet dan naar de onderkant kijken of dit normaal is of juist niet. Veel natuurlijk bekappers laten een paard zakken bij de bal van de voet, maar ook hier moet je natuurlijk niet overdrijven, want wat niet de natuurlijke stand is moet je niet meer willen corrigeren.

In de zomer is elke 9 weken bekappen lang, in de winter kan dat prima. Hoeven groeien in de zomer veel sneller. Ik doe mijn paard in de zomer soms elke 5 weken en in de winter kan het rustig 10 weken worden. Ik doe het wanneer het nodig is.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 17:26

Ze staat erg stijl in de hiel en ik vermoed dat de hiel ook erg smal is.
Bij de foto vooraf gezien klopt tevens de hoefbeen balans niet in de druk verdeling lateraal versus mediaal.
Maak eens een slowmotion filmpje dat ze op je af komt stappen en bekijk dan het moment nét voor landen, of de teen recht land of dat ze eerst op de buiten of binnenkant land

Veel toontredende paarden hebben daarbij een disbalans hoger in het lichaam waarbij de CTO regio geblokkeerd is, laat deze ook zeker eens nakijken door een goede therapeut.
Als de voet met bekappen gecorrigeerd wordt maar er bovenin een probleem speelt, dan is protest in het rijden zeker logisch

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 21:33

Ik was alleen op stal maar wilde toch graag even die video maken. Hoop dat het zo een beetje een beeld geeft en anders doe ik het binnenkort overnieuw :')

(ze liep niet helemaal in 1x vloeiend mee met die telefoon voor haar neus dus vandaar de pauzes in haar stappen)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:51

Beste is van de zijkant filmen terwijl iemand anders met haar loopt. Dan kun je het in slowmotion beter zien.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:04

Prima2Donna schreef:
Ik was alleen op stal maar wilde toch graag even die video maken. Hoop dat het zo een beetje een beeld geeft en anders doe ik het binnenkort overnieuw :')

[ Video ]

(ze liep niet helemaal in 1x vloeiend mee met die telefoon voor haar neus dus vandaar de pauzes in haar stappen)

Linksvoor (voor de kijker rechts) is sowieso niet in balans want de binnenzijde (mediaal) land eerst. Rechtsvoor roteert naar buiten vanuit de schouder, daar is dus zeker winst te behalen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:10

Lastig te beoordelen of dit een bekapfout is of zijn natuurlijke stand. Ik neig naar het eerste. Licht toontredend is geen probleem, maar hij lijkt te steil te staan. Dat geeft ongemak.
Misschien kun je contact opnemen met de vorige smid, of heb je duidelijke foto's van eerder?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 23:11

Dat roteren viel mij inderdaad ook op. Heeft ze voor zover ik weet altijd al gedaan. Ze lijkt met die hoef meer op de binnenkant te landen dan met de andere. Nu rest nog de vraag, is dit een kwestie van anders vijlen of is het training?..

Ik heb ook wel een voor en na van de vorige smid. Deze foto's zijn van 2022, toen was het paard 7 jaar.

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Na:

Afbeelding
Afbeelding

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:23

Behandelen, correcter bekappen èn training

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:42

Bij de vorige smid staat ze veel minder steil dan bij de huidige. Die hielen meer naar beneden en op basis van de hoefbal bekappen zal verschil maken gok ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:50

Ik vind de foto's eigenlijk lastig te vergelijken, want de eerste zijn schuin van voren genomen met peesbescherming e.d er om heen en die laatste van de zijkant en bloot. Het lijkt inderdaad alsof ze nu steiler staat. Bij een paard met een afwijkende stand zou ik ook niet te lang tijd tussen de bekapbeurten laten zitten, dan komt er steeds een te grote correctie.

Hier kun je goede informatie vinden over hoef en beenstanden en wat dit met zich mee brengt qua beweging:
https://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:01

Stalgenootje haar paard heeft dit ook af en toe. Ze laat dan degene die mijn paarden ook behandelt (fascia release) haar paard behandelen. Daardoor komen de benen weer in de normale positie en dan bekap ik de hoef gelijk passend bij die stand. Vaak gaan paarden toontredend staan door een blokkade in het CTO.
Niet elke osteo krijgt dit 'los'. Ik zou op zoek gaan naar een goede fascia release behandelaar en gelijk de smid er achteraan boeken. Want je wil eigenlijk dat dit gelijk aangepast wordt na de behandeling.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:21

Foto's zijn natuurlijk niet helemaal goed te vergelijken omdat de hoek niet precies hetzelfde is. Maar ze lijkt inderdaad wel heel anders op de voeten te staan bij deze smid.
Daar zou ik zeker even op verder studeren als ik jou was.

Verder: laat je niet al te bang maken door afwijkende beenstanden. Ja, het zijn aandachtspunten. Iets wat niet verder moet uitvergroten. Maar volgens mij bestaat er ook niet zoiets als de perfecte manier van de voet wegzetten. Extremen geven altijd meer risico. Maar een beetje meer binnen of buitenkant, binnen de marges van het redelijke, hoeven echt niet voor problemen te zorgen. Het is echt niet zo dat 'precies in het midden' de enige gezonde duurzame manier van lopen is.

Pijnlijk lopen is wél een aandachtspunt.
Bij mijn ruin betekend dat, dat ik net iets meer voet moet laten staan dan je voor het plaatje zou willen. Bekap ik hem picture perfect, dan heeft hij wat gevoelige voeten. Dat is dan gewoon iets waar je rekening mee kunt houden. Maar ik denk dat je hier eerst even wil kijken of er meer aan de hand is.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:00

Dankjewel voor jullie input! Ik ga het meenemen en het eea aanpassen aan ons ritme, en het bespreken met mijn smid.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:20

Ik vind de hoeven ook wel flink kort bekapt na de bekappingen ook van de vorige eigenaar. Ik zou overleggen met je huidige smid of een andere in de arm nemen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:56

Dat is hoe hoeven eruit horen te zien, maar de gemiddelde paardeneigenaar is gewend aan de colablikjes of pannenkoekvoeten die we het meest tegenkomen. En dan heb ik het even over de lengte, niet over de stand of het steil staan :)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:16

MyChoice schreef:
Dat is hoe hoeven eruit horen te zien, maar de gemiddelde paardeneigenaar is gewend aan de colablikjes of pannenkoekvoeten die we het meest tegenkomen. En dan heb ik het even over de lengte, niet over de stand of het steil staan :)

Ik heb nog nooit een paard met steile stand of colablikjes gehad. Dat jij dit normaal vindt, prima. Ik vind ze te kort. Ieder zijn mening toch? Beestje loopt niet voor niets, zo moeilijk na de bekapping.