Paard heeft wondje in mondhoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isjlanders5

Paard heeft wondje in mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:21

Hey,

Ik ben nieuw hier en heb een account aangemaakt voor de vraag: wat moet ik doen? Ik heb vanochtend een buitenrit gemaakt en ik conteroleer af en toe in de mond voor wondjes na het rijden dat is een standaard ding die ik doe. Nu zag ik dus wondjes en daar schrok ik behoorlijk van!

Ik heb het meteen opgezocht op internet en het bit gecontroleerd. Mijn conclusie is dat het aan mijn hand ligt. Al snap ik dat niet helemaal wegens dat ik altijd complimenten krijg over hoe stil en netjes mijn hand is! Ik ben altijd heel zacht in me hand soms zelfs te zacht zacht mijn trainster dan. Maar ondanks dat heeft hij toch in allebij de mondhoeken een wondje aan de binnen kant. Ik heb zelf niet het idee dat hij echt pijn heeft hij is gewoon zichzelf en speelt vrolijk met zijn vriendjes.

Maar aangezien ik over 2 weken een wedstrijd heb is het voor mij belangrijk dat het wel word opgelost! Wat moet ik doen? De wondjes schoon maken? Het zit in de binnenkant van de mond dus geen idee hoe? Ik ga hem sowieso moren vrij geven met dit warme weer maar ik wil hem wel weer gaan rijden de dag er na…. Desnoods bitloos proberen ( als ik dat overleef) dus help!

Gr Afbeelding

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:23

Afbeelding

Afbeelding

Kidde

Re: Paard heeft wondje in mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:29

Zitten er geen scherpe randjes aan je bit? Is het misschien een watertrens zonder bitringen?

Het beste is nu helaas voorlopig geen bit in tot het over is, dus het zal toch bitloos rijden worden de komende tijd...

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:34

Kidde schreef:
Zitten er geen scherpe randjes aan je bit? Is het misschien een watertrens zonder bitringen?

Het beste is nu helaas voorlopig geen bit in tot het over is, dus het zal toch bitloos rijden worden de komende tijd...

Nee had ik al gekeken het is een redelijk nieuw bit ik denk nu 1,5 jaar oud? Het is er dubbel gebroken bustrens dus een heel vriendelijk bit….

Ik ga dat donderdag maar it proberen. Morgen komt ook de hoefsmid die ga ik er even naar laten kijken. Op internet staat ook dat ik het moet schoonmaken en ontsmetten maar dat lijkt me zo onlogisch als het aan de binnenkant van de mond zit?

En denk je dat het komt door een te harde hand?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:50

Wanneer is zijn gebit voor het laatst gecontroleerd?

In ieder geval sowieso geen bit in doen totdat het wondje genezen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:50

Kan het zijn dat zijn velletje tussen de 2 bewegende delen is gekomen en is je bit wel de juiste maat ??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:51

DubbelFun schreef:
Kan het zijn dat zijn velletje tussen de 2 bewegende delen is gekomen en is je bit wel de juiste maat ??

Dat is een goede ja :j , dat zie je nog weleens bij bustrensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:52

Heb je een foto met het hoofdstel en bit in?

Scherpe halen aan tanden?
Rij je met sperriem? Deze kan soms ook een bit raar in de mond drukken
Wat voor materiaal is het bit? Dan zou een allergie ook nog kunnen.
Is het breed genoeg? Zodat het knelt en ja ook bij een bustrens met speling op de bus kan het velletjes knijpen.
En hoe breed is dat tussenstukje, sommige bitten is dat heel breed en kan dat ook al snel richting de lippen schuiven.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:53

Elisa2 schreef:
Wanneer is zijn gebit voor het laatst gecontroleerd?

In ieder geval sowieso geen bit in doen totdat het wondje genezen is.

Wat bedoel je met gecontroleerd? Ik heb denk ik 2 maanden geleden voor het laatste wedstrijd gehad Dan conteroleren ze altijd alles en ik heb iedere week training waarbij mijn trainster ook mee kijkt met alles.

Hoelang duurt dat ongeveer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:54

Wondjes in de mond genezen heel snel mits de oorzaak wordt weggenomen.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:55

DuoPenotti schreef:
Heb je een foto met het hoofdstel en bit in?

Scherpe halen aan tanden?
Rij je met sperriem? Deze kan soms ook een bit raar in de mond drukken
Wat voor materiaal is het bit? Dan zou een allergie ook nog kunnen.
Is het breed genoeg? Zodat het knelt en ja ook bij een bustrens met speling op de bus kan het velletjes knijpen.
En hoe breed is dat tussenstukje, sommige bitten is dat heel breed en kan dat ook al snel richting de lippen schuiven.

Tandarts is laatst nog geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:57

DubbelFun schreef:

Tja dat kan wel maar aan alle 2 de kanten en ik heb het bit dus al meer als een jaar dus waarom nu dan?

Ja daar let ik altijd goed op!

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:58

DubbelFun schreef:
Wondjes in de mond genezen heel snel mits de oorzaak wordt weggenomen.

Dat is heel fijn! Ik zat zelf te denken aan ook even kijken hoe het morgen is als hij een dag rust heeft gehad.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:59

Een dag rust zal echt wel te weinig zijn hoor... Als je te vroeg weer begint ben je straks verder van huis. Ik zou beginnen met een week rust en dan goed kijken. Met rust bedoel ik geen bit trouwens

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:08

Een dag is idd te weinig, maar met 3 a 4 dagen kan het wel over zijn.
En misschien daarna toch een ander bit proberen om herhaling te voorkomen.
Mocht het dan toch weer gebeuren dan verder zoeken in de richting van kinriem of toch haakjes/scherpe randen.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 12:10

Kidde schreef:
Een dag rust zal echt wel te weinig zijn hoor... Als je te vroeg weer begint ben je straks verder van huis. Ik zou beginnen met een week rust en dan goed kijken. Met rust bedoel ik geen bit trouwens

Dat is zo balen…. Maar een week kan denk ik wel als ze gewoon mooi weer genezen zijn dan kan ik toch wel weer beginnen met bit? Ik heb namelijk geen idee hoe hij reageert op bitloos. Als de wondjes snel genezen dan is dat toch 1 of 2 dagen?

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 12:12

DubbelFun schreef:
Een dag is idd te weinig, maar met 3 a 4 dagen kan het wel over zijn.
En misschien daarna toch een ander bit proberen om herhaling te voorkomen.
Mocht het dan toch weer gebeuren dan verder zoeken in de richting van kinriem of toch haakjes/scherpe randen.

Oké dan kijk ik gewoon iedere dag even. Zal ik ook nog ergens anders kwa oorzaak naar moeten kijken? Wat hij heeft bijvoorbeeld ook exeem en rotstraal gehaald dus zijn darmflora is minder we geven er al iets voor maar kan het zijn dat het daardoor ook kan komen?

Ik rijd 1 paard bitloos en de rest allemaal met dubbel gebroken. Zelf vind ik dat het vriendelijkste bit dit geen idee wat voor ander bit ik dan moet gebruiken wat minder scherp is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:40

Probeer gewoon bitloos.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 12:51

DubbelFun schreef:
Probeer gewoon bitloos.

:j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:59

Isjlanders5 schreef:
DubbelFun schreef:

Tja dat kan wel maar aan alle 2 de kanten en ik heb het bit dus al meer als een jaar dus waarom nu dan?

Ja daar let ik altijd goed op!

Let ook even op of je het bit op de juiste hoogte hebt hangen. Soms rekken na langer gebruik van het hoofdstel de bakstukken wat op; dat hoeft maar een klein verschil te zijn en dan zit het bit ineens niet meer goed.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:37

De harde handen wondjes zitten vaak echt in de mondhoek. Deze lijken wat lager op de lip te zitten. Ik zou eerder zeggen dat ze op haar lip heeft gebeten, maar dat is dan weer minder logisch voor 2 kanten tegelijk.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:34

Bowo schreef:
De harde handen wondjes zitten vaak echt in de mondhoek. Deze lijken wat lager op de lip te zitten. Ik zou eerder zeggen dat ze op haar lip heeft gebeten, maar dat is dan weer minder logisch voor 2 kanten tegelijk.

Ja ze zitten ook niet in de mondhoek je kunt ze niet zijn vanuit de buiten kant maar ik ben wel bang om ze verder te beschadigen als ik niet met bit ga rijden. Morgen komt onze hoefsmid en ik ga vragen of die er even naar wilt kijken!

Het is ook aan allebij kanten maar aan de linker kant is het net iets anders als rechts dus het lijkt me zo onlogisch!

Dus bijten op lip kan wel alleen waarom dan aan beide kanten…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:40

Hoe kun je ze verder beschadigen als je NIET met een bit gaat rijden ??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:48

Ja goed dat je iemand even laat kijken; ik vermoed dat het bit net iets te laag hangt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:06

Habronemiasis?