Paard met verbranden ogen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Paard met verbranden ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:21

Hey,

Benieuwd naar jullie mening.

We zijn ons rustig aan aan het oriënteren om binnenkort 2 paarden te kopen voor aan huis.

Nu kwamen we gisteren op een stal waar we een fijne "rondleiding" hebben gehad van alle paarden en voelde goed. Het laatste paard waar we aankwamen had verbranden ogen. Zij hadden dit dier opgevangen. De dierenarts is erbij geweest en ze behandelen nu zijn ogen.

Over zijn ogen zit een blauwe waas en af en toe sluit hij zijn ogen ook beide. Volgens de stal zou dit weer volledige moeten herstellen (dus zonder blijvende schade en volledig zicht) en ook mag hij dan weer buiten staan.

Iemand die hier bekend mee is? Ik ben namelijk echt gevallen voor zijn lieve karakter en hij lijkt op dit momenteel wel degelijk iets te kunnen zien, dus niet blind.
Laatst bijgewerkt door _Mir op 11-08-25 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Paard met verbranden ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:21

Ik ben echt team problemen hoef je niet te kopen, die komen vanzelf wel.

Ik zou het niet doen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:23

xPabloBokt schreef:

Ik zou het niet doen.

Daar heb je een punt. Echter geeft de stal aan dat als dit straks weer genezen is dit paard geen extra zorg nodig heeft.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:23

Ja, maar daar krijg ik ook een beetje een gevoel van "Wij van WC eend" van, zij willen het paard natuurlijk verkopen. Zit altijd een stuk eigenbelang bij ook.

Als je hem heel graag wil zou ik afwachten tot hij hersteld is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:26

Heb je haast met kopen? Want dan zou ik gewoon afwachten tot het genezen is.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:26

xPabloBokt schreef:
Ja, maar daar krijg ik ook een beetje een gevoel van "Wij van WC eend" van, zij willen het paard natuurlijk verkopen. Zit altijd een stuk eigenbelang bij ook.

Als je hem heel graag wil zou ik afwachten tot hij hersteld is.

Die optie is er sowieso, want wij hebben de wei nog niet af en dat heb ik ze ook aangegeven.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:27

Cayenne schreef:
Heb je haast met kopen? Want dan zou ik gewoon afwachten tot het genezen is.

Nee hoor, wij hebben geen haast ☺️

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:27

Je beschrijving doet me veel meer denken aan maanblindheid (uveitis), en dat gaat niet over. Na behandelen lijkt het idd goed te gaan en zie je niets meer, maar het kan na een tijdje gewoon de kop weer opsteken.
Verbrande ogen kan je - lijkt me - alleen krijgen als het paard daadwerkelijk uit een brandende stal oid is gehaald en dan moet de huid rond de ogen ook gewoon beschadigd zijn (geweest).

Ik zou het verhaal 'verbrande ogen' niet geloven, tenzij ik de DA zelf te spreken zou krijgen en hij het hele verhaal zou bevestigen. En dan nog.

Enne: opvang? Ben je bij PZB geweest? Dan zou ik de DA geloof ik ook niet geloven :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:27

Verbrand of aanval maanblindheid??

Dat is het eerste wat in mij opkomt.

Hoe kan een paard ogen verbranden zónder dat er aan het hoofd verder verbranding te zien is?

Ik zou heeeeel erg uitkijken met het kopen van dit paard.
En áls je het serieus overweegt een compleet medisch dossier opvragen bij behandelende kliniek, èn dat dossier bespreken met je eigen dierenarts.

Wil de verkoper daar níet aan meewerken, ga er dan maar vanuit dat ze wat te verbergen hebben.

Als het verhaal dat ze vertellen waar is, hebben ze ook geen moeite met meewerken aan dat terechte verzoek.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:29

Ja, nu is hij braaf en lief, hij zit misschien vol van de verdoving/pijnstillers! Is hij ook zo braaf en lief als hij straks weer gezond is? Dat weet je niet. En weet je wel de oorzaak van de verbrande ogen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:31

Klinkt als een onzinverhaal tenzij er ook ernstige brandschade elders aan het hoofd is.

En natuurlijk is het dier nu zacht en lief, tis totaal afhankelijk en kan niks. Dikke kans dat het karakter veranderd als het zicht terug komt. Beetje vergelijkbaar met een sterk vermagerd paard. 0 energie dus oh zo gezeglijk, tot er weer wat vet op de botjes komt. Dan kan het de grootste bubbly draak worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:41

_Mir schreef:
xPabloBokt schreef:

Ik zou het niet doen.

Daar heb je een punt. Echter geeft de stal aan dat als dit straks weer genezen is dit paard geen extra zorg nodig heeft.

Garantie tot de deur. Hoe weten ze dit, dat hij gaat genezen? Zijn ze helderziend of dierenarts met bakken ervaring?
Als hij straks genezen is, kunnen ze hem mooi verkopen. Dan hoef jij geen ziek dier te kopen.
Hop, naar de volgende jij!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:42

Of het zicht komt niet terug of verdwijnt later alsnog. Wij hebben een paard gehad dat volgens de vorige eigenaar geboren was met één blind oog. Achteraf bleek hij als veulen uveïtis gehad te hebben en bleek zijn andere oog ook zodanig aangetast dat hij uiteindelijk aan beide ogen blind werd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:45

Voor de mensen die de ziekte niet echt kennen,

(Recidiverende) Uveitis en maanblindheid zijn hetzelfde.

En dat is écht écht geen grapje.
Niet voor het paard, ook niet voor degene die de aanvallen moet behandelen.

Levenskwaliteit is echt minder, en tijdens de (terugkerende) aanvallen is het paard soms echt heeeeel ziek.

Ik heb er van dichtbij mee te maken gehad en heb gezien wat voor hel dat kán zijn.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:00

Ibbel schreef:
Je beschrijving doet me veel meer denken aan maanblindheid (uveitis), en dat gaat niet over. Na behandelen lijkt het idd goed te gaan en zie je niets meer, maar het kan na een tijdje gewoon de kop weer opsteken.
Verbrande ogen kan je - lijkt me - alleen krijgen als het paard daadwerkelijk uit een brandende stal oid is gehaald en dan moet de huid rond de ogen ook gewoon beschadigd zijn (geweest).

Ik zou het verhaal 'verbrande ogen' niet geloven, tenzij ik de DA zelf te spreken zou krijgen en hij het hele verhaal zou bevestigen. En dan nog.

Enne: opvang? Ben je bij PZB geweest? Dan zou ik de DA geloof ik ook niet geloven :=

Ik ga even opzoeken wat maandblindheid precies inhoud!
Wat ik uit het verhaal begreep had dit paard buiten in de brandende zon gestaan zonder beschutting/schaduw. Er is een dierenarts geweest, dus wellicht is er iets van een bevinding wat het duidelijker maakt?

Nee, het is niet PZB, wij wonen sinds dit jaar in Andalucia, dus zijn in die omgeving aan het rondkijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:03

Is het een dubbel diluted?

(Cremello, perlino, smokey cream?)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:07

Is het paard daadwerkelijk verbrand in het gezicht? Dus brandblaren rond ogen/oogleden en neus?

Ogen verbranden niet. Dit klinkt als maanblindheid/uveïtis.

Ik heb mijn vier-jarige pony moeten afgeven aan maanblindheid, beide ogen blind. Het is echt geen grapje, lees je hier goed over in en vraag door.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:11

Klinkt inderdaad meer als maanblindheid, daar zou ik niet aan beginnen. Er zijn zat leuke lieve paarden die wel gezond zijn.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:12

troi schreef:
Klinkt als een onzinverhaal tenzij er ook ernstige brandschade elders aan het hoofd is.

En natuurlijk is het dier nu zacht en lief, tis totaal afhankelijk en kan niks. Dikke kans dat het karakter veranderd als het zicht terug komt. Beetje vergelijkbaar met een sterk vermagerd paard. 0 energie dus oh zo gezeglijk, tot er weer wat vet op de botjes komt. Dan kan het de grootste bubbly draak worden.

Je ziet dat de huid rondom zijn ogen (ook vooral verder naar beneden op het hoofd ) ook beschadigd is. Ja, van dat rustig zou je zeker gelijk in kunnen hebben. Verder ziet dit dier er goed uit, mooie bouw ook. Ik heb hem ook nog niet meegemaakt hoe hij is uit de stal verder, dus kan er nog weinig over zeggen. Ik heb overigens wel een foto van hem, maar dat is meer van de voorkant van het hoofd. Ik kan de foto sturen naar diegene die willen natuurlijk.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:13

Femke_Tweety schreef:
Is het een dubbel diluted?

(Cremello, perlino, smokey cream?)

Nee, naar mijn mening is hij zwartbruin. Ook niet helemaal diepzwart.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:15

rien10 schreef:
xPabloBokt schreef:

Ik zou het niet doen.

Garantie tot de deur. Hoe weten ze dit, dat hij gaat genezen? Zijn ze helderziend of dierenarts met bakken ervaring?
Als hij straks genezen is, kunnen ze hem mooi verkopen. Dan hoef jij geen ziek dier te kopen.
Hop, naar de volgende jij!

Dat had de dierenarts aangegeven. Kreeg ook helemaal niet de indruk dat ze graag van hem af willen of dergelijk, zij hebben gewoon rustig alle paarden laten zien met wat uitleg per dier.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:21

Kennelijk staat het paard in Andalusië. Daar zou best zonneschade kunnen zijn ontstaan. Zowiezo zou ik een ziek paard niet kopen of verkopen. Als hij weer hersteld is zou je opnieuw kunnen bezichtigen, en ,hier eerst een DA over spreken, liefst de DA die het paard behandelt. Vraag die dan wat het is en hoe de prognose is.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 11:26

anjali schreef:
Kennelijk staat het paard in Andalusië. Daar zou best zonneschade kunnen zijn ontstaan. Zowiezo zou ik een ziek paard niet kopen of verkopen. Als hij weer hersteld is zou je opnieuw kunnen bezichtigen, en ,hier eerst een DA over spreken, liefst de DA die het paard behandelt. Vraag die dan wat het is en hoe de prognose is.

De verzorgster gaf aan dat zijn ogen (volgens de DA) over 2 weken weer hersteld zouden moeten zijn, dus ik wilde tegen die tijd nog eens gaan kijken inderdaad. Mijn idee was ook al om zekerheid te krijgen van de dierenarts. Lees ook dat maandblindheid vrij pijnlijk is/kan zijn dus dan gaat het hem niet worden. Inderdaad wat je zegt.. de temp/zonkracht kan hier flink oplopen en zeker zonder beschutting.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:38

Als dit dier in Andalusië zonneschade oploopt aan zijn ogen,

Zou ik het paard dus níet kopen als ik in Andalusië woon.

Blijkbaar is hij dan niet geschikt voor het klimaat en de brandende zon daar.

Je wil een paard dat tegen het klimaat kan waar het moet wonen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:41

Misschien voorzien van beschutting tegen de felle zon? Vind ik zowiezo een aanradar.