Schimmel met melanomen, wanneer trek je aan de bel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Schimmel met melanomen, wanneer trek je aan de bel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 20:07

Hi bokkers

Mijn paard heeft al jaren melanomen.
Toen ik ze voor het eerst ontdekte heeft de dierenarts er een keer naar gekeken maar die gaf aan dat verwijderen eigenlijk geen optie is omdat ze dan terug zouden komen.
De afgelopen jaren zijn ze heel langzaam gegroeid en vandaag zag ik een raar plekje op een van de melanomen zitten. Het lijkt een keer gebarsten te zijn?
Ook zag ik dat de ‘vouw’ rondom de melanoom ineens roze (dus open huid) was in plaats van zwart.

Nu ben ik niet van plan de melanomen nog te laten behandelen, gezien de uitspraak van de dierenarts en de leeftijd van mijn paard (22).
Echter ben ik benieuwd naar ervaringen.
Wanneer trek je aan de bel? Echt wachten tot ze knappen of al eerder?

Overigens weet ik dat mijn paard niet makkelijk pijn laat zien, wat ook mee speelt in deze.

Voor het beeld hier een foto:
Spoiler:
Afbeelding

Het gaat met name om de melanoom links/midden onder de anus.
Geen heel duidelijk beeld, maar een foto maken is niet zo gemakkelijk daar :=

libra

Re: Schimmel met melanomen, wanneer trek je aan de bel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:13

Ik kan je helaas geen raad geven. Zit met de zelfde vraag.
Ik heb ook een schimmel met melanomen.
Hij heeft ze in de mond zitten en 1 bij de kaak/hals vlak bij een hoofdslagader.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:19

Dissectie van een schimmel bijgewoond, die ik in leven heb gezien en gevoeld. En serieus van schrok (ook de eigenaresse zelf! ) Inwendig was zoveel heftiger dan dat we dachten...

Vanuit deze ervaring en kennis: ik zou hierbij met da gaan overleggen. Dit ziet er groot uit, lijkt op de anus te drukken, en wat is er dan gaande aan de binnenkant?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:21

Pff melanomen heb ik geen goede ervaringen mee. Niet met een schimmel maar een zweetvos. Ze had ze ook onder haar staart, aan haar vulva. Ze werden steeds groter en knapten ook open. Dikke ellende. De dierenarts gaf ook aan dat weghalen geen succes zou hebben en dat ze waarschijnlijk ook binnen in zouden zitten. Wij hebben haar moeten inslapen door de melanomen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 20:25

Oei dat is eigenlijk niet wat ik verwacht had, maar inderdaad je hebt geen idee wat er aan de binnenkant zit.

Dit is een foto van in het begin, 5 jaar terug

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:29

Ach bah dan zijn ze aardig aan het groeien. Zo iets gemeens he en je kunt er eigenlijk niks aan tegenhouden.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:50

Misschien info inwinnen bij Equitom. Zij opereren melanomen

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 21:09

Opereren ga ik gezien de leeftijd niet aan beginnen.
Wel heb ik inmiddels de tip gekregen voor Virex zalf, dat zou kunnen helpen met het verkleinen van de melanomen.
Dus dat maar besteld en eens kijken hoe het daarmee gaat..
maar alsnog, ervaringen hoor ik graag!

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:00

Naast de Virex crème zou ik ook Kurkuma erbij geven. Mijn paard had weliswaar een sarcoid, maar ik heb hem weggekregen door het tweemaal daags smeren van Virex crème en door het geven van Kurasyn door zijn voer. Met het toevoegen van de Kurasyn ging het ineens erg snel.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:20

Als je echt een advies van een kundige arts wil zou ik naar een kliniek gaan waar ze hier ervaring mee hebben. Bij mijn vorige pony (ingeslapen om andere reden) zaten er ook heel veel, zowel rond zijn anus als op andere plekken. Hij had er 1 die behoorlijk op een steeltje zat en vrij groot was, die is op een gegeven moment en helemaal doormidden open geknapt. Toen zat ik dik in de rats, want ik had hier op bokt allemaal horror verhalen gelezen over mega veel kosten etc. Onder de streep kostte de operatie om het ding te verwijderen €150,- en de nazorg 2x €100,- ongeveer, waarvan 1x extra omdat ik twijfelde over ontsteking. Ik heb me dus mega bezorgd gemaakt vantevoren en altijd geroepen, ik ga niet opereren.. Maar dit was een eitje. De andere melanomen die er zaten hebben ze laten zitten, die zat volledig in de kringspier en konden ze wel weghalen, maar bij voorkeur pas bij echte problemen vanwege de plek. Voor meer informatie mag je een pb sturen. Ik ben de foto's van het geheel helaas kwijt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:35

Ik heb bij een schimmel ergere gezien dan bij jouw paard bij de anus. Dier werd gewoon gereden, ze smeerden er wat uierzalf op bij open barsten en beweerden dat het geen pijn deed. Was niet mijn paard, heb dus verder me er niet mee bemoeid. Maar weet wel dat ze nog veel groter kunnen worden. En ook enorm bloederig. Sterkte er mee in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:06

Ik denk echt dat dit het beste met een DA te bespreken is, die kan de ernst beter inschatten dan wij vanachter het toetsenbord.

Als ik het zo zie lijkt dit melanoom wel op de anus te drukken, maar in hoeverre het paard daar last van heeft kan ik niet inschatten zo.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:12

als de dierenarts weer op stal komt even naar laten kijken en als je het niet vertrouwd contact op nemen en foto sturen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:14

Het is heel lastig.

Mijn schimmeltje zit er onder, 31 jaar, fit (oke, niet zo looplustig als 15 jaar geleden, maar dat mag als je 31 bent), in haar mond, haar uier, midden op haar bil zit er 1 en onder haar staart is het echt een slagveld. Het is een verrassing uit welke plooi de mest zal komen.

Ik vind het lastig hoe lang ze nog bij ons zal zijn.
Ze is fit, blij, eigenwijs, mooi in haar spieren(voor een ongetrainde pony) en vetjes en doet gewoon haar ding, dus voor nu nog geen probleem.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:50

TS ik zou de foto naar een dierenarts sturen voor overleg. Heeft hij moeite met poepen?

Dennis schreef:
Het is heel lastig.

Mijn schimmeltje zit er onder, 31 jaar, fit (oke, niet zo looplustig als 15 jaar geleden, maar dat mag als je 31 bent), in haar mond, haar uier, midden op haar bil zit er 1 en onder haar staart is het echt een slagveld. Het is een verrassing uit welke plooi de mest zal komen.

Ik vind dit echt niet oke. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:56

Ik heb een schimmel met melanomen gehad. Die heb ik wel nog laten opereren op latere leeftijd. Het huidige beleid is juist wel en vroeg laten opereren, de kans op hergroei/ingroei wordt er volgens de huidige inzichten niet groter van en ik had dus eigenlijk al veel eerder dan kunnen (en moeten) laten doen.
Ik heb ook nog chemotherapie laten doen (injecteren met chemo, niet systemisch), want daar zijn nl wel wat positieve ervaringen mee. Dit is gedaan in Utrecht, of ze het nog steeds doen weet ik niet, ik kon dat via via regelen omdat ik er wat contacten had.

Uiteindelijk is het paard spontaan overleden, vermoedelijk doordat er intern een melanoom geknapt is. Dat ging snel en - zo te zien - pijnloos en was geen dramatische dood. Een gebroken been en een half uur moeten wachten op een DA lijkt mij erger en pijnlijker, en dat gebeurt nu eenmaal ook wel eens.

Als je niet wil opereren en je paard geen problemen met mesten lijkt te hebben, is mijn ervaring dat het gewoon blijven aanzien en afwachten echt niet 'in gebreke blijven' is.

En wanneer trek je dan aan de bel: wat mij betreft als mesten moeilijker lijkt te gaan. Je wilt niet wachten tot je paard acuut koliek krijgt.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 10:05

Uiteraard ken ik de foto's en verhalen van paarden die helemaal vol zitten, maar zo ver wil ik het echt niet laten komen.
Het lastige vind ik dat je niet kan zien wat er van binnen zit en of ze er last van hebben. Hoe moet hij dat laten merken?
Hij kreunt wel eens bij het mesten, maar is dat pijn? Of is het gewoon een grote mestbal? Of...
Daarnaast weet ik niet hoe de binnenkant er uit ziet. Hoe merk ik als hij daar last van heeft of als er daar eentje open zou gaan?
Alle opties (opereren, smeersels ed) zijn gericht op de buitenkant. Ik voer al jaren supplementen die bij zouden dragen aan het tegengaan van de ontwikkeling van de melanomen, volgens mij kan je meer niet doen.

Ik heb de foto naar de DA gestuurd en heb mijn stalgenootjes gevraagd om te letten of hij bloedt na het mesten, alleen staan wij op een kleine stal dus weinig toezicht.

Redenen waarom ik hem niet wil laten opereren zijn de leeftijd, het feit dat paard ook wat andere gebreken heeft (hoe ver ga je door) en met name dat je dus niet weet hoe de binnenkant is..
Mijn dierenarts heeft aangegeven (uit ervaring van kliniek in Utrecht) dat je ongeveer tot 10cm naar binnen kan kijken, maar de darmen zijn natuurlijk een heel stuk langer dan dat.
Laatst bijgewerkt door xTammyy op 11-08-25 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:07

Juut schreef:
Dissectie van een schimmel bijgewoond, die ik in leven heb gezien en gevoeld. En serieus van schrok (ook de eigenaresse zelf! ) Inwendig was zoveel heftiger dan dat we dachten...

Vanuit deze ervaring en kennis: ik zou hierbij met da gaan overleggen. Dit ziet er groot uit, lijkt op de anus te drukken, en wat is er dan gaande aan de binnenkant?

Hier nog iemand die ook eens een schimmel met melanomen van binnen heeft gezien ( slachterij ) dit was écht niet best.....

De vraag is in hoeverre kan je de anus van binnen bekijken zonder dat dit teveel ongemak gaat geven bij paard..

Maar dit zit niet enkel uitwendig in veel van de gevallen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 10:46

Bij ons op een stal staat een oude merrie van zolang ze geen tekenen van pijn / ongemak aangeeft, en gewoon kan plassen en mesten mag ze blijven. Zodra dat gaat gebeuren nemen de eigenaren afscheid.
Je kunt nu eenmaal niet van binnen kijken.... ze kennen haar goed en als er iets verandert is de tijd daar.....

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:10

Wij hebben een paar maanden terug het advies gekregen het verder te laten bekijken/opereren als ze echt zichtbaar last van hebben of als ze opeens hard gaan groeien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:13

Kreunen zie ik niet direct als pijn. Mijn merrie kreunt al haar hele leven als ze mag plassen, net of dat een soort verlichting is. Ze plast 9 van de 10 keer direct na het rijden als ik haar weer in de wei zet. Daar is het geen pijn. Ze doet het ook als ik niet gereden heb en deed het ook al voordat ze ooit een zadel gezien had. Dus kreunen vind ik niet direct een teken van pijn. Zeker niet als het niet altijd gebeurt.

Maar ik kan me wel voorstellen dat die melanomen ook naar binnen groeien en dat een paard dat toch wel wat voelt. Maar ja, wanneer gaat voelen over naar enig ongemak, en dan over naar pijn? Dat weten we niet. Het dier kan niet praten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:15

germie schreef:
Het dier kan niet praten.

Paarden zeggen heel veel, alleen niet met woorden. Aan ons om te leren luisteren.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:15

ook ik heb een schimmel gehad die vol zal met melanomen. het waren er op een gegeven moment zoveel dat de dierenarts aangaf dat het niet mogelijk was om er nog iets aan te doen.
Wat je aan de buitenkant ziet is maar het topje van de ijsberg, er zitten waarschijnlijk in het hele lichaam bulten op de randen van de verschillende slijmvliezen.
mijn merrie is uiteindelijk bezweken aan een intern melanoom wat de slokdarm afsloot. (ze was toen ruim 26)
ik zou zelf niet laten verwijderen tenzij ze echt ongemak geven, maar hou je paard goed in de gaten en blijf alert op ongemakken zodat je daar wel tijdig en passend op kan reageren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:16

Captain schreef:
germie schreef:

Paarden zeggen heel veel, alleen niet met woorden. Aan ons om te leren luisteren.

Dit inderdaad, zeker als je een paard langer hebt heb je het zo door als er iets niet goed zit :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:27

Captain schreef:
germie schreef:

Maar het is daardoor wel veel lastiger om exact te weten te komen hoe erg een probleem is. Dat begrijp je ook wel. Een paard zal willen overleven, ook als ze echt pijn hebben. En de ts wil voorkomen dat het moment van echt pijn bereikt wordt.