Kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamanthaB

Kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 20:20

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met kissing spines? Wat is de gradatie van mijn paard zijn kissing spines? ik heb er een foto bij toegevoegd. Hij is al 19 dus een operatie willen we niet laten uitvoeren. Hij heeft in december 24 ook een ongeluk in de trailer gehad, onder de voorstang door, waardoor er 4 spinaaluitsteeksels zijn gebroken in zijn schoft. Dat is nu goed genezen gelukkig. Hij heeft er verder geen pijn meer aan. Door de foto's zijn we achter gekomen dat hij kissing spines heeft.

Met opstappen was het altijd spannend hoe hij ging reageren. Hij maakte zijn rug bol en liep een aantal stappen en daarna was het ook goed dat lag nu achteraf aan de kissing spines, daar had hij pijn aan. Ben er ook een keer heel hard afgevallen net na het opstijgen stijgende hij waardoor ik er achterover af viel. Dit is gelukkig maar 1x gebeurt. Achteraf valt alles op zijn plaats. Kissing spines! We hebben sinds het ongeluk in december nog niet gereden of een zadel erop gehad. Hij heeft rust gehad en lekker buiten gelopen vanaf half februari. De vraag of we ooit nog willen rijden en of het kan zonder pijn is maar de vraag. Heeft er iemand ervaring met het inspuiten of behandeling van kissing spines?

Afbeelding

Afbeelding

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:00

Ik vind die foto’s wel slecht. Ja er is duidelijk dat er kissing spines is. Maar verder vind ik de foto’s slecht van kwaliteit. Maar qua wat er wél zichtbaar is, zie je dat een aantal wervels volledig tegen elkaar aan zitten. Dat zou voor mij een reden zijn om er absoluut niet meer op te gaan zitten. Daar zul je hem mee pesten. De problematiek die je beschrijft met opstappen duidt ook op pijn en ongemak.
Hier bijvoorbeeld een foto van de rug van mijn paard. Een veel beter beeld en als je goed kijkt zie je naast kissing spines nog een ander probleem dat ernstiger is. Wat je niet kunt zien als er zo’n waas over de foto zit zoals bij jou. Zijn de foto’s bij jouw paard met een mobiele rontgen gemaakt of op de kliniek? Afbeelding

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:07

Eretria schreef:
Ik vind die foto’s wel slecht. Ja er is duidelijk dat er kissing spines is. Maar verder vind ik de foto’s slecht van kwaliteit. Maar qua wat er wél zichtbaar is, zie je dat een aantal wervels volledig tegen elkaar aan zitten. Dat zou voor mij een reden zijn om er absoluut niet meer op te gaan zitten. Daar zul je hem mee pesten. De problematiek die je beschrijft met opstappen duidt ook op pijn en ongemak.
Hier bijvoorbeeld een foto van de rug van mijn paard. Een veel beter beeld en als je goed kijkt zie je naast kissing spines nog een ander probleem dat ernstiger is. Wat je niet kunt zien als er zo’n waas over de foto zit zoals bij jou. Zijn de foto’s bij jouw paard met een mobiele rontgen gemaakt of op de kliniek? [ Afbeelding ]

Hey meelezer hier…wat bedoel je met ernstiger ?Die puntjes op de wervels bedoel je dat ?En zo ja wat is dat ? Ik leer graag bij.
Gaf jou paard ook pijn signalen ?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:09

SamanthaB schreef:
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met kissing spines? Wat is de gradatie van mijn paard zijn kissing spines? ik heb er een foto bij toegevoegd. Hij is al 19 dus een operatie willen we niet laten uitvoeren. Hij heeft in december 24 ook een ongeluk in de trailer gehad, onder de voorstang door, waardoor er 4 spinaaluitsteeksels zijn gebroken in zijn schoft. Dat is nu goed genezen gelukkig. Hij heeft er verder geen pijn meer aan. Door de foto's zijn we achter gekomen dat hij kissing spines heeft.

Met opstappen was het altijd spannend hoe hij ging reageren. Hij maakte zijn rug bol en liep een aantal stappen en daarna was het ook goed dat lag nu achteraf aan de kissing spines, daar had hij pijn aan. Ben er ook een keer heel hard afgevallen net na het opstijgen stijgende hij waardoor ik er achterover af viel. Dit is gelukkig maar 1x gebeurt. Achteraf valt alles op zijn plaats. Kissing spines! We hebben sinds het ongeluk in december nog niet gereden of een zadel erop gehad. Hij heeft rust gehad en lekker buiten gelopen vanaf half februari. De vraag of we ooit nog willen rijden en of het kan zonder pijn is maar de vraag. Heeft er iemand ervaring met het inspuiten of behandeling van kissing spines?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hey hallo
Kan de veearts je dat niet vertellen welke gradatie het is ?
Heb je je paard al lang ?
Kun je een reactie merken als je met je hand over de rug wrijft of werkt dat niet zo ?
Nare diagnose voor jullie sterkte

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:15

office schreef:
Eretria schreef:
Hier bijvoorbeeld een foto van de rug van mijn paard. Een veel beter beeld en als je goed kijkt zie je naast kissing spines nog een ander probleem dat ernstiger is. Wat je niet kunt zien als er zo’n waas over de foto zit zoals bij jou. Zijn de foto’s bij jouw paard met een mobiele rontgen gemaakt of op de kliniek? [ Afbeelding ]

Hey meelezer hier…wat bedoel je met ernstiger ?Die puntjes op de wervels bedoel je dat ?En zo ja wat is dat ? Ik leer graag bij.
Gaf jou paard ook pijn signalen ?

Als je heel goed kijkt dan zie je een soort ‘vierkantje’ in de onderkant van de wervels zitten. Net boven de ribben. Iets rechts op de foto. Dat was ruim 7cm artrose op de facetgewrichten. Dat hele ‘vierkantje’ hoort daar niet te zitten. Zowel met foto’s als echografie is dat bevestigd. Mijn paard gaf pijnsignalen. Nadat deze problematiek aan het licht kwam hebben we haar per direct op volledig pensioen gezet. Helaas ging het paard vrij snel achteruit qua klinisch beeld. Mijn paard heb ik in laten slapen na een pensioen van helaas maar twee maanden, gezien er helaas echt niets was wat ik nog voor haar kon doen.
De kissing spines was niet per se de hoofdveroorzaker van de pijn bij mijn paard. Zo’n flinke botgroei wat er niet hoort op de facetgewrichten zeker weten van wel. Wat we dus nooit hadden geweten, als er zo’n waas over de foto had gezeten zoals bij de foto’s van de TS..

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:39

Gelukkig heb je het goed op beeld dan heb je toch duidelijkheid.Een heldere foto is wel fijner in zo n geval ja :(

Suzanne F.

Re: Kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:43

Ik zou er niet meer op gaan zitten als ik jou was. Je weet nu dat hij pijn had door de KS en na dat ongeluk met die gebroken schoft zou ik er helemaal niet meer over nadenken.
Gradatie waag ik me niet aan maar het is zeker niet de laagste 2. De hoogste ook niet want ik heb erger gezien. Maar het is niet oké. De wervels zitten duidelijk tegen elkaar aan.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:46

Omdat dit topic beter past op PaardenWelzijn (PW) ga ik het daarheen verplaatsen.

ED --> PW

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:49

Suzanne F. schreef:
Ik zou er niet meer op gaan zitten als ik jou was. Je weet nu dat hij pijn had door de KS en na dat ongeluk met die gebroken schoft zou ik er helemaal niet meer over nadenken.
Gradatie waag ik me niet aan maar het is zeker niet de laagste 2. De hoogste ook niet want ik heb erger gezien. Maar het is niet oké. De wervels zitten duidelijk tegen elkaar aan.

Dit inderdaad, hij is er zeker niet beter van geworden. En ik vind die schuin staande wervel op de eerste foto links wel opvallend. En je ziet daar ook actieve wrijving.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:05

Paard is 19
Met het ongeval en dus gebroken schoft en nu de wetenschap van KS waar duidelijk de wervels elkaar raken zou ik het dier gewoon op volledig pensioen zetten.

Waarom zijn er nooit eerder foto's gemaakt als hij zulk gedrag had met opstappen en je er zelfs afvalt? Dat stijgeren met opstappen was niet meer roepen dat hij pijn heeft, maar schreeuwen.
Hij had misschien op jongere leeftijd nog wel behandeld kunnen worden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:10

Gradaties kan alleen je dierenarts geven.

Verder even op wat andere reacties inhakend: een gebroken schoft hoeft absoluut geen pijnlijk probleem te blijven. Ik ken er een aantal die pijnvrij onder het zadel lopen en waar je alles weer mee kan.

Art_Ificious schreef:
Paard is 19
Met het ongeval en dus gebroken schoft en nu de wetenschap van KS waar duidelijk de wervels elkaar raken zou ik het dier gewoon op volledig pensioen zetten.

Waarom zijn er nooit eerder foto's gemaakt als hij zulk gedrag had met opstappen en je er zelfs afvalt? Dat stijgeren met opstappen was niet meer roepen dat hij pijn heeft, maar schreeuwen.
Hij had misschien op jongere leeftijd nog wel behandeld kunnen worden.

TS heeft niks aan vingertjes wijzend gedrag. En ik had van jou wel wat meelevenders verwacht, je hebt zelf genoeg kritiek gehad hier op Bokt.

Wat voor behandeling had je in gedachten dan? Er is nog veel onduidelijk over het ontstaan en verloop van KS, dus zo’n opmerking is imo nogal onzin en misplaatst.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 27-07-25 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:13

Je paard heeft dus in het verleden heel hard geschreeuwd en zelfs gesteigerd, conclusie achteraf door foto’s duidelijk. Ik zou er zeker niet weer op gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:23

@prugelpiet
Ik geef Art_Ificious anders toch echt gelijk.
Als een paard dit soort acties doet ga je toch verder kijken.
Past het zadel.
Osteo erbij.
Maar blijft een paard moeilijk met opstappen is foto's van de rug maken echt wel aanbevolen.

En van daaruit kan men dan gaan bepalen wat te doen aan training.

Dit paard heeft dus altijd al pijn gehad.
Ik zou nu dus niet meer beginnen met rijden.
Hij heeft er nu extra letsel bij in hetzelfde gebied.

Dus lekker wat aan de hand wandelen.
Grondwerk zonder singel.

En zo lekker van elkaar genieten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:36

Probleem is als iedereen zo hard reageert dan durft straks niemand meer een vraag te stellen en daar is geen paard of ruiter mee geholpen.
Er zijn nu foto s gemaakt dus paard is bekeken door de veearts die zal ook wel een mening hebben toch.
Het is best een klap in je gezicht als je paard ineens onberijdbaar is.Vooral als je er maar één heb en je paard je hele leven is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:51

Prugelpiet, ik heb van limo destijds toch ook foto's laten maken omwille van zijn gedrag onder het zadel. En laten behandelen dmv inspuiting.

Vriendin van mij heeft dat vorig jaar bij haar 7 jarige laten doen nadat zowel zijzelf als ik er meermaals vanaf gevlogen zijn. (bleek vernauwde wervels te hebben maar nog geen KS en dit is ingespoten geweest met een of ander middel.)

Anyway, een paard toont een gedrag altijd met een reden. Het is aan de eigenaar om verder onderzoek te doen naar waarom die dit doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:45

De vragen die je hier stelt moet je niet op Bokt maar aan de dierenarts vragen.

Paard is 19, bij KS is het soms juist goed om ze in goede training te houden en soms juist niet. Maar dat soort advies kan alleen de DA geven net zoals met inspuiten. Hangt af van waar de KS zit en de ernst etc.

SamanthaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 11:56

Het paard hebben we zelf gefokt is dus al 19 jaar bij ons. Er is zeker een osteopaat en fysio bij geweest na dat ik eraf was gevallen door stijgeren, is daarna nooit meer gebeurt en is al 3 jaar geleden! Snap de reactie maar we longeerse hem altijd even voor het rijden en dan ging het prima met opstappen! Dus al dat negatieve heb ik inderdaad niks aan!! Deze foto's zijn gemaakt op de kliniek er zijn ook foto's op stal gemaakt die waren nog beter... wij zitten er ook aan te denken om hem volledig op pensioen te zetten. Hij heeft geen pijn. Als ik er over wrijf of borstel!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:59

Maar heb je je dan nooit afgevraagd waarom ja na zoveel jaar niet zonder longeren op kon stappen?
Dat is de eerste paar keer prima, maar bij een gewoon doorgereden paard toch niet meer?

Maar hoe dan ook, hij gaf dus pijn aan.
Nu dit er nog extra bij.
Voor mij zou het lekker op pensioen zetten of althans niet meer rijden, maar zonder hulpmiddelen longeren en grondwerken en zo lekker bezig zijn.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:02

Als hij niet zuur is met borstelen en makkelijk is met longeren, grondwerk (als in, toont geen ongemak), zou ik lekker nog van hem genieten zonder rijden. :)

SamanthaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 12:06

DuoPenotti schreef:
Maar heb je je dan nooit afgevraagd waarom ja na zoveel jaar niet zonder longeren op kon stappen?
Dat is de eerste paar keer prima, maar bij een gewoon doorgereden paard toch niet meer?

Maar hoe dan ook, hij gaf dus pijn aan.
Nu dit er nog extra bij.
Voor mij zou het lekker op pensioen zetten of althans niet meer rijden, maar zonder hulpmiddelen longeren en grondwerken en zo lekker bezig zijn.

Omdat we dachten dat meer door ouderdom kwam, toen ging het prima. Daarom keken we niet verder wat er aan de hand zou kunnen zijn. Maargoed nu weten we dus waarom. Iedereen is wel goed in lekker vingertjes wijzen zeg! Vraag alleen ervaringen niet allemaal commentaar waarom er niet eerder foto's zijn gemaakt. Hij is al lekker met pensioen. En dat mag hij bij ons doen tot hij overlijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:14

Van mij is geen commentaar, maar een oprechte vraag.

Dus je hebt in zijn jonge jaren dus wel gewoon op kunnen stappen begrijp ik nu?
Want in je openingspost heb je het over; "altijd spannend hoe hij ging reageren."

Weet je wat het is, je kunt het hebben over vinger wijzen, mensen zien alleen jou tekst.
En die is alles behalve volledig.
En met die info gaan de mensen wat doen, doorvragen, of antwoorden.
Kijk staat er iemand tegenover je vraag je direct door, hier gaat het via schrift eb komt altijd al anders over.

Voor mij blijft het antwoord gelijk, een paard dat dus pijn toonde.
Je weet nu waarom.
Dat is niet opgelost ondertussen, wat denk ik ook niet kan.
Nu heeft er nog een complicatie bij. Dan zeg ik die dingen opgeteld is er niet meer op rijden.
Ook niet voor een stapritje of zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:32

Wij hadden een paard met de 1 na ergste graad KS. In de begintijd dat het uberhaupt bij paarden ontdekt werd. Haar hebben we nog wel jarenlang gereden, na behandeling bij da die regelmatig herhaald werd en lange revalidatie met veel fysio en longeren. Daarna ook alleen maar serieus trainen waarbij ze altijd correct moest lopen, geen vakantie en zorgen dat spieren helemaal goed bleven. Maar wij namen hele kleine signalen heel serieus.

Uiteindelijk door andere blessure moest ze op rust en toen viel alles uit elkaar. Nooit meer goed gekregen en op pensioen zetten geen optie door de pijn. Zonder training had ze niet de spieren om ook in vrijheid correct en pijnvrij te bewegen waardoor ze alles overbelaste en kapot maakte. Binnen enkele maanden na die blessure zaten er aan 3 benen peesblessure, minimaal 1 per been en toen zijn we gestopt met scannen en zoeken.

Achteraf weet ik niet of ik met een ander paard hetzelfde zou doen. Dit blijven rijden was juist op advies van de da en fysio. Zij gaf trouwens nooit pijn aan met borstelen. De andere signalen waardoor we haar na hebben laten kijken waren nog stuk kleiner als bij jou. Het klinische beeld was een stuk beter dus eigenlijk. Maar het was absoluut niet makkelijk, maar tegelijk was pensioen dus geen optie hier. Maar achteraf vond ik het rijden ook lastig en was het dat zij juist na de hele revalidatie geen klinische signalen gaf en bij kleinste signaal we opnieuw bij de da stonden voor behandeling. Ik denk niet dat ik nu nog op een paard zou stappen met vergelijkbare foto's.

Het is niet alleen de graad maar ook het klinische beeld wat voor mij uitmaakt.

SamanthaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 19:11

DuoPenotti schreef:
Van mij is geen commentaar, maar een oprechte vraag.

Dus je hebt in zijn jonge jaren dus wel gewoon op kunnen stappen begrijp ik nu?
Want in je openingspost heb je het over; "altijd spannend hoe hij ging reageren."

Weet je wat het is, je kunt het hebben over vinger wijzen, mensen zien alleen jou tekst.
En die is alles behalve volledig.
En met die info gaan de mensen wat doen, doorvragen, of antwoorden.
Kijk staat er iemand tegenover je vraag je direct door, hier gaat het via schrift eb komt altijd al anders over.

Voor mij blijft het antwoord gelijk, een paard dat dus pijn toonde.
Je weet nu waarom.
Dat is niet opgelost ondertussen, wat denk ik ook niet kan.
Nu heeft er nog een complicatie bij. Dan zeg ik die dingen opgeteld is er niet meer op rijden.
Ook niet voor een stapritje of zo.

In zijn jongere jaren was er niks aan de hand. Wij denken dat pensioen ook de beste optie is, we gaan dit uiteraard nog met de dierenarts bespreken

SamanthaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 19:16

MyWishMax schreef:
Wij hadden een paard met de 1 na ergste graad KS. In de begintijd dat het uberhaupt bij paarden ontdekt werd. Haar hebben we nog wel jarenlang gereden, na behandeling bij da die regelmatig herhaald werd en lange revalidatie met veel fysio en longeren. Daarna ook alleen maar serieus trainen waarbij ze altijd correct moest lopen, geen vakantie en zorgen dat spieren helemaal goed bleven. Maar wij namen hele kleine signalen heel serieus.

Uiteindelijk door andere blessure moest ze op rust en toen viel alles uit elkaar. Nooit meer goed gekregen en op pensioen zetten geen optie door de pijn. Zonder training had ze niet de spieren om ook in vrijheid correct en pijnvrij te bewegen waardoor ze alles overbelaste en kapot maakte. Binnen enkele maanden na die blessure zaten er aan 3 benen peesblessure, minimaal 1 per been en toen zijn we gestopt met scannen en zoeken.

Achteraf weet ik niet of ik met een ander paard hetzelfde zou doen. Dit blijven rijden was juist op advies van de da en fysio. Zij gaf trouwens nooit pijn aan met borstelen. De andere signalen waardoor we haar na hebben laten kijken waren nog stuk kleiner als bij jou. Het klinische beeld was een stuk beter dus eigenlijk. Maar het was absoluut niet makkelijk, maar tegelijk was pensioen dus geen optie hier. Maar achteraf vond ik het rijden ook lastig en was het dat zij juist na de hele revalidatie geen klinische signalen gaf en bij kleinste signaal we opnieuw bij de da stonden voor behandeling. Ik denk niet dat ik nu nog op een paard zou stappen met vergelijkbare foto's.

Het is niet alleen de graad maar ook het klinische beeld wat voor mij uitmaakt.

Bedankt voor je reactie, wat een vervelend verhaal zeg! Hij lijkt nu nergens last van te hebben gelukkig. Hij loopt lekker buiten en longeren hem af en toe. Maar dan gaat het toch weer kriebelen om te gaan rijden. Je ziet het niet aan hem van de buiten kant maar we weten natuurlijk hoe het er aan de binnenkant uit ziet icm gebroken schoft op 4 plaatsen.

Hij is wel vrolijk en heeft absoluut geen pijn nu gelukkig!

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:19

Kissing spines kan later ontstaan. Daardoor kan het prima dat hij in zijn jongere jaren helemaal geen problemen vertoonde. Zoals je beschrijft dat hij er gewoon zo zonder rijden geen last van lijkt te hebben dan zou ik ook niet gaan knoeien met inspuiten en dergelijke. Mocht het klinische beeld dan veranderen kun je altijd nog opties overwegen. Ik vind niet dat je verkeerd bezig bent hoor. Helaas zijn er een aantal op Bokt die erg hard zijn. Luister vooral naar je eigen gevoel en mocht je toch twijfelen raadpleeg dan vooral je dierenarts, desnoods en second opinion. :)
Zelf heb ik een aantal stalgenoten gehad waarvan hun paarden artrose, kissing spines en dergelijke hadden, wat ze hebben laten inspuiten. Bij geen van allen heeft dat resultaat gehad. Of maar van zeer korte duur.