Zwelling onderbeen maar pezen ok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Zwelling onderbeen maar pezen ok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 16:02

Hoi!
Ik hoop dat ik hier ervaringen en wijsheid ga vinden. Het is best een lang verhaal geworden zag ik later :)

Ik heb een 17 jarige Quarter merrie. En eigenlijk heeft ze altijd wel wat.. Beide achterbenen heeft ze een chronische tussenpeesblessure (als in: littekenweefsel maar wel stabiel en belastbaar). Ze heeft nu een kwartierscheur linksachter die aan het uitgroeien is. En ze is nog wel eens een brokkenpiloot (wondjes, schiefels, etc). Ik rijd met een dressuurzadel ongeveer 3x per week en dan ong 3 kwartier. Echt trainen kan ik niet gezien haar belastbaarheid. Op andere dagen wandel ik met haar of doe wat simpel grondwerk.

Maar: ze heeft nu sinds ongeveer 3 weken iets zwelling bij haar rechter voorbeen. Meer aan de buitenkant dan aan de binnenkant. En langs de pezen. Je kunt de pezen dus minder goed zien/voelen in vergelijking met rechts.

Nu was ze niet kreupel. Maar gezien haar historie heb ik een echo laten maken. Niks te zien aan de pezen. Bij monsteren niet kreupel. En de zwelling was bij het onderzoek toevallig minder dan de dagen ervoor. Nu heb ik gister gereden en leek ze toch iets onregelmatig op rechtsvoor. Echt minimaal, maar toch..

Nu heeft ze wel een hekel aan bakwerk dus veel looplust heeft ze eigenlijk nooit gehad. Met buitenritten wel. Vandaag weer even op het zachte gelongeerd,, niet kreupel.

Maar: het beentje blijft wel dik.. Ik vind het niet warm aanvoelen. Het wordt dunner na stappen maar gaat niet helemaal weg. Ik heb het steeds gekoeld. Ik heb gesmeerd met arnica maar dat lijkt weinig te doen. Ik heb er vandaag groene klei op gesmeerd. Ik kan geen wondjes ontdekken. Ze heeft ook geen mok oid.

Ik ga er morgen weer op om te kijken hoe dat gaat. Ze staat van 9 tot 16 uur op de wei, daarna op stal. Maar voor nu: iemand dit wel eens meegemaakt? Nog tips/ideeën?

Dank alvast voor het meedenken!

Elisa2

Re: Zwelling onderbeen maar pezen ok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:53

Heb je een foto? Kan het een gal zijn? Wat zei de DA er van?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 17:21

Ik heb wel foto's maar weet niet of het goed te zien is. Gal denk ik niet, het is bijna over de hele lengte van de peesschede. Bij haar linker been zie je heel duidelijk de pezen afgetekend. Rechts veel minder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De dierenarts vond het in elk geval geen peesblessure. Hij had het over verminderde lymfeafvoer of iets van licht trauma

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:28

Slechte kleppen in de aderen? Net als humaan?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 17:34

Ja misschien is het puur door afname van doorbloeding. Als ze de komende tijd gewoon goed loopt, hoop ik maar dat het gewoon niks is en het met de tijd beter wordt. Maar vind het nog steeds raar/verdacht. Er is toch iets gaande als er vocht ophoopt zou je denken

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:02

Het is haar hart wel goed?
En wellicht is lymfedrainage wel wat om het vocht te helpen afvoeren

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 18:07

Het lijkt op die foto alsof de hielen enorm ondergeschoven zijn en daardoor enorm laag. Dit geeft veel extra belasting op de pezen. Mogelijk valt hier winst in te behalen.

Op de laatste foto lijkt ze wel een beschadiging hoger op te hebben.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 18:23

belle_boef schreef:
Het is haar hart wel goed?
En wellicht is lymfedrainage wel wat om het vocht te helpen afvoeren

Haar hart is goed idd. Ik zou bij hartfalen niet verwachten dat 1 been dik is. Meestal zie je dan oedeem onder de buik.

Lymfedrainage is een goeie idd

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 18:24

scrabbel schreef:
Het lijkt op die foto alsof de hielen enorm ondergeschoven zijn en daardoor enorm laag. Dit geeft veel extra belasting op de pezen. Mogelijk valt hier winst in te behalen.

Op de laatste foto lijkt ze wel een beschadiging hoger op te hebben.

Ze heeft inderdaad lage ondergeschoven hielen. We zijn daar mee bezig met de smid.

Goed gezien van die beschadiging inderdaad. Zou het daarvan kunnen zijn? Ik heb wel eens eerder dikke benen gezien van wondjes maar dat duurde geen 3 weken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:15

Ik denk ook aan licht trauma, ik zou denk ik even een paar weken koelen/ klei opsmeren en alleen stapwerk doen en dan kijken of het beter wordt. Soms zie je geen wondjes.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 11:33

Ik vond net nog een flesje traumeel gel, dat kan ik ook nog smeren :)

Dank voor de tips, ik hoop dat het snel beter gaat. We hebben sinds ik haar heb (ongeveer 11 jaar) nog nooit een "normale" zomer gehad, er is altijd wel wat. Ik houd me er maar aan vast dat de echo goed was

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:51

Kroonrand masseren (en daarbij zelf rustig ademhalen) voor de doorbloeding (en ook de afvalstoffen) is misschien ook wel fijn om te doen. Groene leem erop is ook altijd fijn...

(Zelf zou ik voor wat vocht en de afvoer er gewoon mijn magneetveldtherapiedeken op hebben gegooid, half uurtje, 2 programma's en dan kijken of het snel wegtrekt... maar dat is zo makkelijk als je hem zelf hebt liggen :'))

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 13:59

Ah dat masseren ga ik morgen proberen.

Ik heb haar heel even op de volte laten stappen en draven. Ze wil eigenlijk niet voorwaarts. Ze lijkt niet kreupel maar ook niet comfortabel. Ik ga vanaf nu alleen maar stappen en koelen totdat die zwelling weg is.

Bij ons op stal staat een vitafloor, daar gaat ze elke dag een half uur op. Dat helpt wel maar de zwelling trekt niet helemaal weg. Ook niet na stappen. Ik heb wel een cellkick pad maar die kan ik denk ik niet rond haar been wikkelen..

Ik heb er inderdaad weer groene klei op gesmeerd. En de dierenarts gemaild voor advies. Misschien helpt een paar dagen novacam ook wel, om iets van een cyclus te doorbreken.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:14

Vitafloor is ook fijn! Ken mensen die die gebruiken en daarna dan magneetveldtherapie om de afvalstoffen weer verder af te voeren daarna.

Novacam geven ze vrij snel... Aan de andere kant, als het een ontsteking is... Misschien wel net het "duwtje" wat nog nodig is om sneller te genezen... (zelf iets minder fan van omdat het ook onderdrukt; maar wel altijd goed dat er dit soort dingen zijn ;))

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 14:45

Ja ik grijp ook niet zo snel (meer) naar medicatie als het niet perse nodig is. Novacam vermindert doorbloeding maar het remmen van ontsteking zou inderdaad net wel kunnen helpen.

Even kijken wat de reactie is van de dierenarts en proberen niet teveel zorgen te maken :)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:24

Is het door een wondje geen bloed vergiftiging of sepsis?

Ik herken het opzich wel, mijn paard van vroeger ( zeg 40 jaar geleden) kon dit ook hebben. Vaak was het dan een klein wondje wat dicht gegaan was met een korstje, maar daardoor ging het dan juist ontsteken en werd het dik, stijf en warm.
Veearts adviseerde dan, wondje open maken en goed met een nagelborstel en betadine goed schoon (open) maken. Dat een paar dagen achter elkaar doen, en goed afspoelen met koud water. Daarnaast kreeg ze dan ook antibiotica.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:30

Ik zou toch nog een keer naar de dierenarts en een uitgebreid kreupelheidsonderzoek vragen. Het is niet alleen dik, maar ze loopt ook niet 100% als ik het zo lees. Minder voorwaarts willen houdt toch in dat ze misschien ergens mijn heeft. Heeft de dierenarts ook buigproeven en röntgenfoto's etc gemaakt? Er kan ook in de harde delen iets niet in orde zijn. Dat zie je natuurlijk niet op de echo.

Ik las ook iets over een wondje. Is haar temperatuur ook in orde? Ik zou het wondje ook zeker aan de dierenarts voorleggen. Dat het niet het begin van een einschuss been is

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 18:24

Er zat een ieniemienie klein plekje aan de buitenkant, net onder de voorknie. De dierenarts zag dat niet als oorzaak. Toen hij kwam was de zwelling ook minder (zal je net zien..). In zijn rapport staat ook dat er nauwelijks zwelling is. Het been is niet warm en ze heeft geen koorts. De zwelling zit vooral aan de buitenkant. Ik zou bij einschuss denken dat het rondom dik is toch?

Ik zal voorleggen aan de dierenarts of foto's maken de volgende stap is. Een echt kreupelheidsonderzoek heeft hij niet gedaan omdat ze op het moment van het maken van de echo niet kreupel liep. Althans: hij heeft haar alleen gezien op de zachte volte in stap, draf en galop. Ik kijk even wat zijn reactie is op mijn mailtje. Een 2e bezoek is misschien wel een goed idee.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 18:30

manumol schreef:

Ik herken het opzich wel, mijn paard van vroeger ( zeg 40 jaar geleden) kon dit ook hebben. Vaak was het dan een klein wondje wat dicht gegaan was met een korstje, maar daardoor ging het dan juist ontsteken en werd het dik, stijf en warm.
Veearts adviseerde dan, wondje open maken en goed met een nagelborstel en betadine goed schoon (open) maken. Dat een paar dagen achter elkaar doen, en goed afspoelen met koud water. Daarnaast kreeg ze dan ook antibiotica.

Was ze daar toen ook kreupel op?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:34

MissyNr1 schreef:
manumol schreef:

Was ze daar toen ook kreupel op?

Ja ze liep gevoelig.
Het kan door de druk komen die op dat onderbeen zit, dus niet alleen door de omvang dat de huid geen ruimte geeft, maar ook stuwing naar de hoef en richting knie.

Vergelijk het met je zelf, dat je een dikke vinger of teen hebt. Door de druk er op, doet alles zeer bij beweging.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 00:13

Voor mij klinkt het als een aanhechtingsprobleem van de tussenpees, net onder de voorknie. Als jouw dierenarts dat niet heeft kunnen zien met zijn echoapparatuur dan zou ik hem opladen en naar een gedegen paardenkliniek gaan.

Met peesproblemen lopen ze óf niet kreupel óf maar heel kort, dus dat zegt niets jammer genoeg. En de ene blessure is de andere niet, ik vind het ook vreemd dat jouw dierenarts hem niet op het harde heeft zien lopen.

Ik verwacht in jouw geval dat alleen foto's laten maken niet alles gaat laten zien wat er speelt, echt, ga naar een goede paardenkliniek en laat ze daar kijken en doen wat ze denken te moeten doen!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-25 15:57

Je hebt een punt inderdaad. Deze dierenarts ken ik al jaren en ben ik het verleden heel goed geholpen. Ik ga eerst proberen om er met hem uit te komen. Voor nu vraagt hij om een filmpje. Kijken hoe ver we daarmee komen.

Ik ga wel lymfedrainage laten doen, dat lukt hopelijk deze week nog.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:22

Op zich snap ik dat het fijn is om een vertrouwde dierenarts te hebben. Naar mijn ervaring kom je bij een goede kliniek vaak wel sneller verder... De apparatuur is vaak ook beter en er is meer kennis

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:18

Even over een andere boeg, kan het geen hoefzweer zijn? Ik weet dat ze daar flink kreupel op zijn. Maar als ie hoog zit en niet groot hoeven ze niet op 3 benen te staan. De mijne grossiert erin en staat ook niet altijd op 3 benen, wel heeft hij vaak een dik been. Je zou dus ook de smid eens kunnen vragen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:29

Lastig is dat dan he.
Wij hadden op stal een paard dat ook chronisch een dik voorbeen had. Enkel de onderkant van het voorbeen. Dat paard is door de hele medische molen geweest en er kwam niets uit, behalve dat het paard de ziekte van Lyme heeft. Paard is altijd heel vrolijk, enorm braaf te rijden en nooit kreupel.
Hopelijk kom je er achter wat het bij jouw paardje is ;)