Voeding volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 11:08

Nieuwsgierig:

Wat voeren jullie je volbloed(en) / hoe groot zijn ze (of hoe zwaar) en hoeveel lopen ze?

Nu weet ik dat volbloeden meer nodig hebben, nu die van mij weer in training staat merk ik dat zn huidige voer niet voldoende is. Heb het idee dat er al zo veel in gaat, maar dat blijkt normaal te zijn voor een volbloed. Hoeveel waarvan voeren jullie? Even nieuwsgierig en dan irt hoeveel ze lopen?

Hier volbloed 1.75 / 600 kg. Training wordt weer opgepakt na halfjaar stilstaan, op dit moment loopt hij 3-4x per week max halfuurtje.

Zonder training stabiel op (advies ism dierenarts)
> Balancer
> 500 g esparcette
> 1/2 kilo agrobs mash

In winter: coolstance copra bijvoeren.

Nu geef ik nadat hij gelopen heeft nog 250g esparcette bij en 250g mash. (hij begon ribbig te worden, trekt nu weer wat bij)

Dus hij krijgt per dag bijna een kilo esparcette en bijna 3/4 kilo slobber.
Naast onbeperkt hooi. In de winter komt daar nog een halve-1 kilo coolstance copra bovenop.
Subtotaal dus op het moment 1,5-2 kilo er bij (op dagen dat hij loopt). En dan is het nu zomer.

Wat / hoeveel voeren jullie je paarden, zitten jullie ook voor een volbloed aan de +kilo bijvoer (als ze x aantal keer per week lopen)? Hoevaak lopen jullie paarden en hoe groot zijn ze? Dat zijn uiteraard ook meespelende factoren.

Daihyo

Re: Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:20

Ik vind het voor een volbloed in het werk best schraal gevoerd. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is: heb je een analyse van je hooi? En is er weidegang?
Als je de keuze hebt zou ik in ieder geval voor gras en rijk hooi gaan. Daar zit je basis. Balancer is prima. De agrobs mash zit eigenlijk niks in, dus dat is alleen maar een lekker hapje. Esparcette is prima als eiwitbron. Is er een reden dat je esparcette geeft en geen luzerne? Luzerne bevat meer eiwitten en zou je gerust 1-1,5kg van kunnen voeren. Brokvorm of los, dat maakt niet uit.
Energie komt van koolhydraten, wil je geen granen voeren, kijk dan naar lijnzaad als energiebron. Wil je een slobber die aanzet en ook wat energie geeft, maar wel graanvrij is, zou je kunnen kijken naar de Marstall Bergwiesen mash.
Maar als granen geen probleem zijn, kun je ook kiezen voor een energierijke muesli zoals Florian Power Fit. Hier hoef je nog steeds geen kilo's te voeren, zit extra eiwit in, wel graan, geen luzerne.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:22

Ik vind ook dat je niet zo heel veel voert eigenlijk.
Kan hij op het gras? Die van mij staat nu 24/7 op het gras en dat maakt alles heel veel makkelijker. Verder krijgt zij nu een schep vitaminen muesli en een schepje eiwitpoeder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:31

Heb je hem gewogen of is het gewicht een schatting?

Ik vind dat je hem juist helemaal niet veel voert voor een volbloed. Erg schraal met weinig energie en bouwstoffen juist. Want alles wat je bijvoert is vooral vulling, geen echte bouwstoffen of energie. Dus ook weinig om van aan te komen, laat staan op gewicht blijven, spieren kweken en het werk aan kunnen. Wat jij voert qua kilo's krijgen hier de paarden al die juist niet echt veel nodig hebben. Ook balancer, luzerne of vergelijkbaar en slobber. De volbloeden die ik goed ken die meer nodig hebben worden anders gevoerd, die zouden op jouw voerschema 30 kilo kunnen krijgen zonder er wat aan te hebben.
Als je hem nu goed ip gewicht hebt zonder werk zal je zijn voer sowieso moeten aanpassen elke keer als je het werk toeneemt. Zodat hij niet eerst afvalt, want dan moet je nog meer gaan voeren. Aankomen en werk opbouwen tegelijk vraagt veel meer voer dan op gewicht houden als omstandigheden hetzelfde blijven. Maar ook andere dingen zorgen voor meer voedingsbehoefte, pijn en stress bijvoorbeeld.

Sommige volbloeden kunnen het aan op alleen balancer en een luzerne achtig aanvulling. Weer eat anderen hebben meer nodig maar durven de eigenaren niet te geven, omdat ze dan te fit worden. Helaas, want dat is absoluut niet in het belang van het paard. Veel anderen zullen toch echt energie gevoerd moeten krijgen met koolhydraten, dus andere manier van voeren.

https://www.instagram.com/reel/C4Fmvo0o ... JmanFheA==
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-07-25 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 11:42

Daihyo schreef:
Ik vind het voor een volbloed in het werk best schraal gevoerd. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is: heb je een analyse van je hooi? En is er weidegang?
Als je de keuze hebt zou ik in ieder geval voor gras en rijk hooi gaan. Daar zit je basis. Balancer is prima. De agrobs mash zit eigenlijk niks in, dus dat is alleen maar een lekker hapje. Esparcette is prima als eiwitbron. Is er een reden dat je esparcette geeft en geen luzerne? Luzerne bevat meer eiwitten en zou je gerust 1-1,5kg van kunnen voeren. Brokvorm of los, dat maakt niet uit.
Energie komt van koolhydraten, wil je geen granen voeren, kijk dan naar lijnzaad als energiebron. Wil je een slobber die aanzet en ook wat energie geeft, maar wel graanvrij is, zou je kunnen kijken naar de Marstall Bergwiesen mash.
Maar als granen geen probleem zijn, kun je ook kiezen voor een energierijke muesli zoals Florian Power Fit. Hier hoef je nog steeds geen kilo's te voeren, zit extra eiwit in, wel graan, geen luzerne.

Hooi komt van het land af, kan ik laten analyseren maar heb ik geen invloed op. Er is weidegang maar de weide is vrij kaal, wordt niet gesproeid en ook daar heb ik verder geen invloed op.
Luzerne mag niet ivm maaggevoeligheid (advies dierenarts) dus esparcette.

Het dier eet graag een slobber, deze is vrij hoog in eiwit. Dus vandaar de combi (mix). De bergwiesen ben ik ook bekend mee. Dit is nu wat er werkt, als je het over 1,5 kilo alleen al luzerne hebt, dan valt dit dus relatief mee.

Nadeel hier is dat we zelf moeten voeren, stal voert niet, dus het moet elke keer als we er zijn. Van deze combi kunnen we gerust in één keer 1,5 kilo voeren. Maar mocht er meer (kracht) voer bij zitten, is het wel oppassen geblazen.

Geen granen, geen suikers hier ivm maaggevoeligheid.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 11:44

Sintara schreef:
Kan hij op het gras? Die van mij staat nu 24/7 op het gras en dat maakt alles heel veel makkelijker. Verder krijgt zij nu een schep vitaminen muesli en een schepje eiwitpoeder.

Hieruit maak ik op dat jij een heel stuk minder voert. Hoeveel loopt die van jou? Hoe groot/zwaar?
We hebben gras maar dat is nagenoeg op. Ook bij ons 24/7 hooi/weide. Maar er staat niet veel meer op de weide.

Een schep muesli, da's dan een een kilo per dag? Dan zit je op de helft van wat ik voer?

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 11:47

MyWishMax schreef:
Heb je hem gewogen of is het gewicht een schatting?

Ik vind dat je hem juist helemaal niet veel voert voor een volbloed. Erg schraal met weinig energie en bouwstoffen juist. Want alles wat je bijvoert is vooral vulling, geen echte bouwstoffen of energie. Dus ook weinig om van aan te komen, laat staan op gewicht blijven, spieren kweken en het werk aan kunnen. Wat jij voert qua kilo's krijgen hier de paarden al die juist niet echt veel nodig hebben. Ook balancer, luzerne of vergelijkbaar en slobber. De volbloeden die ik goed ken die meer nodig hebben worden anders gevoerd, die zouden op jouw voerschema 30 kilo kunnen krijgen zonder er wat aan te hebben.
Als je hem nu goed ip gewicht hebt zonder werk zal je zijn voer sowieso moeten aanpassen elke keer als je het werk toeneemt. Zodat hij niet eerst afvalt, want dan moet je nog meer gaan voeren. Aankomen en werk opbouwen tegelijk vraagt veel meer voer dan op gewicht houden als omstandigheden hetzelfde blijven. Maar ook andere dingen zorgen voor meer voedingsbehoefte, pijn en stress bijvoorbeeld.

Sommige volbloeden kunnen het aan op alleen balancer en een luzerne achtig aanvulling. Weer eat anderen hebben meer nodig maar durven de eigenaren niet te geven, omdat ze dan te fit worden. Helaas, want dat is absoluut niet in het belang van het paard. Veel anderen zullen toch echt energie gevoerd moeten krijgen met koolhydraten, dus andere manier van voeren.

https://www.instagram.com/reel/C4Fmvo0o ... JmanFheA==

Bij de laatste weging was hij 600 kilo, 1.72 stokmaat.
We voeren bewust op deze manier, ism dierenarts advies. En vooralsnog werkt dit prima, nu het voer wat omhoog gaat omdat hij loopt, trekt hij ook netjes bij. Maar ik vind het zo veel, bijna 2 kilo per dag voeren nu hij loopt.
Kan indd met minder, maar dan stop je er troep in: lees granen en suikers. Dat geef ik absoluut niet. Daarnaast is hij maagzweer gevoelig, dus hij krijgt absoluut geen granen/laag in suikers/ laag in zetmeel.
Voer dat snel aanzet geeft of te veel (explosieve) energie, of is funest voor de maag. Dus het kan wel dat dat de reden is waarom hij bv van een vette suikerrijke muesli bomvol granen maar n kilo nodig heeft en van dit grassen-dieet 2 kilo. Maar ik lees zo tussen de regels door dat 2 kilo bijvoeren naast onbeperkt hooi niet extreem is. Zeker niet voor een volbloed.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:49

Volbloeden zijn soms bodemloze putten.

Mijn merrie moest bijtrekken na het afspenen van haar veulen.

Die staat nu op hooi+ weidegang, plus een volle voerschep (2l) van cavalor pianissimo en een schepje balancer.
Hiermee staat ze nu mooi op gewicht.
Ze rijdt nu af en toe een buitenritje.

Tijdens dracht en vooral zogen gingen er kilo's voer in en stond ze scherp ondanks flink voeren.

Heb haar ook periodes zonder krachtvoer kunnen houden maar toen had ze wel uitmuntende weidegang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:54

Miss_Mii21 schreef:
Hooi komt van het land af, kan ik laten analyseren maar heb ik geen invloed op. Er is weidegang maar de weide is vrij kaal, wordt niet gesproeid en ook daar heb ik verder geen invloed op.

Nadeel hier is dat we zelf moeten voeren, stal voert niet, dus het moet elke keer als we er zijn.

Ehh sorry maar dat heb je wel. Het leest niet alsof je de meest geschikte stal hebt gevonden voor je paard.

Heb je ook gelezen dat het paard van Sintara volop in het gras staat? Zolang jouw paard ruwvoer krijgt wat onvoldoende is in volume en/of kwaliteit kun je niet zomaar hetzelfde aanvullende voeder geven als een ander. Zoals Daihyo heel terecht opmerkt begint het bij het ruwvoer. En, ook al correct, een volbloed doet het vaak goed op rijk gras. Wat je daarnaast voert is een aanvulling op het ruwvoer. Dat is het beginpunt, en vanuit daar kijk je verder. Als jouw paard dus weinig gras heeft, mogelijk schraal, en het hooi van onbekende kwaliteit (nee, je kunt het hooi niet veranderen als het vanuit stal wordt gevoerd. Maar die analyse is wel nodig om te bepalen wat je naast dat hooi nog moet voeren. Nogmaals: het ruwvoer is de basis. Als je weet hoeveel energie dat oplevert ga je met aanvullende voeders aan de slag).
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-07-25 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 11:54

Thioro schreef:

Die staat nu op hooi+ weidegang, plus een volle voerschep (2l) van cavalor pianissimo en een schepje balancer.

Tijdens dracht en vooral zogen gingen er kilo's voer in en stond ze scherp ondanks flink voeren.

Heb haar ook periodes zonder krachtvoer kunnen houden maar toen had ze wel uitmuntende weidegang.

Haha ja precies, er moet best wat voer in indd. Dat heb ik ook al gemerkt. Jij voert dus voor nu een kilo bij naast onbeperkt hooi en weidegang, hoe groot is jouw volbloed en hoe vaak loopt ze?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:54

Dr Katie Young heeft het over hoe belangrijk het is oplosbare koolhydraten (granen en suiker) aan het dieet van het paard toe te voegen, en de rol die ze spelen als brandstof in het lichaam van je paard, vooral als ze moeten gaan werken.

Je bewerktstelligt met je manier van voeren, precies dat wat je paard laat zien: Hij is lastig op gewicht te houden/ te schraal en komt lastig/niet bij. Maar goed, dit is een tale as old as time, als je je paard niet durft te voeren wat hij nodig heeft, is het niet het paard voor jou.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:55

Waarom ben je er zo van overtuigd dat granen en suikers troep zijn voor een paard? Een paard heeft koolhydraten nodig.

Je kan ook opbouwen met dit soort voeding als je bang bent voor te snel aanzetten/explosieve energie of voor zijn maag, in plaats van het helemaal af te zweren.

Daarnaast ga ik mee in wat San zegt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:57

Miss_Mii21 schreef:
Luzerne mag niet ivm maaggevoeligheid (advies dierenarts) dus esparcette.

Gaat dit over losse luzerne of ook over brok? Losse kan ik me voorstellen, omdat het wat stengelig is, dat kan irriteren. Maar luzerne zelf is juist verzachtend voor de maag en dan is brokvorm wel interessant. Esparcette bevat namelijk 14,5% eiwit, luzerne 20%.

Citaat:
Het dier eet graag een slobber, deze is vrij hoog in eiwit. Dus vandaar de combi (mix). De bergwiesen ben ik ook bekend mee. Dit is nu wat er werkt, als je het over 1,5 kilo alleen al luzerne hebt, dan valt dit dus relatief mee.

De Agrobs mash bevat 12,7% eiwit, 3,6% vet 0.91 EWpa (energiewaarde paard).
De Marstall Bergwiesen mash bevat 14,8% eiwit, 8,5% vet en 1,27 EWpa.
Om maar even een vergelijk te maken.
Jouw paard heeft niet alleen behoefte aan eiwitten, maar juist ook aan vetten en energie. Vetten geven langzame energie af, koolhydraten snellere energie.

Citaat:
Nadeel hier is dat we zelf moeten voeren, stal voert niet, dus het moet elke keer als we er zijn. Van deze combi kunnen we gerust in één keer 1,5 kilo voeren. Maar mocht er meer (kracht) voer bij zitten, is het wel oppassen geblazen.

Daarom is het belangrijk om gericht te voeren. Weten wat er in je ruwvoer zit, daar je aanvullende voer op aanpassen. Balancer is prima voor vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar voor vetten, eiwitten en energie is het aan te raden die analyse te maken, zodat je weet wat en hoeveel je bij moet voeren voor jouw type paard in de basis + de extra activiteit door training.
De inname van gras is minimaal, dus is je hooi je basis als je niet meer gras kunt aanbieden. Maar als je niet weet wat er in zit, kun je ook niet gericht bijvoeren. Dan moet je het op het oog gaan doen.

En heel simpel, met 750gr esparcette en 750 gr Agrobs mash ga je het niet redden. Dat is voer voor sobere paarden die in het werk staan. Niet voor volbloeden/warmbloeden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:00

Miss_Mii21 schreef:
Thioro schreef:

Haha ja precies, er moet best wat voer in indd. Dat heb ik ook al gemerkt. Jij voert dus voor nu een kilo bij naast onbeperkt hooi en weidegang, hoe groot is jouw volbloed en hoe vaak loopt ze?

Die schep zal eerder een kleine 2kg zijn.
Ze is 1m64 en doet een buitenritje elke 2 weken od :+ .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:02

Oef, je trapt in ieder geval in heel veel mythen met betrekking tot maagzweren die allang ontkracht zijn. Je zou veel efficiënter kunnen voeren en niet telkens een paard hebben wat toch terug valt. En zo goed gaat het blijkbaar niet als je telkens vergelijkbare topics opent? Het KER doet onderzoek bij volbloeden naar allerlei onderwerpen, van voeding tot alles met gezondheid.

Die suikers en dergelijke veroorzaken geen maagzweren, zeker niet als je genoeg ruwvoer geeft. Ik zou maar eens gaan kijken waar ze vandaan komen, want als je echt zoveel ruwvoer geeft als je zegt dan komt het niet van het voerbeleid en zou je hem rustig krachtvoer en de nodige!!! bouwstoffen kunnen geven met dus ook suikers en zetmeel. Dat hoeft niet torenhoog te zijn. Er is voer speciaal ontwikkeld voor volbloeden, juist voor degene die moeten aankomen en gevoelige magen. Dan hoef je maar 500 gram per dag te geven naast het normale krachtvoer of eventueel balancer. Maar een balancer is voor dieren die geen of niet genoeg krachtvoer kunnen krijgen vanwege bijvoorbeeld gewicht.

Suiker en zetmeel moet je ook kijken naar de daadwerkelijke grammen die je geeft en niet naar de percentages. Want jij weigert ruwvoer te testen, maar je beseft je dat er daar suikers in zitten en zelfs met hele lage percentages ze dus in daadwerkelijke grammen meer suikers binnen krijgen met ruwvoer als met een krachtvoer met hogere percentages?

Is hij gezond? Want pijn en stress zijn de allergrootste oorzaken voor maagzweren en ook voor slecht op gewicht blijven.

Geeft het te veel energie of heeft hij dan eindelijk genoeg energie om zijn ware karakter te laten zien? Wat ook lijdt tot stress als dat beperkt wordt.

Als laatste, in welke wereld is 2 kilo veel? Het is niet eens 2 kilo krachtvoer? Het grootste gedeelte van wat je voert is ruwvoer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:04

Mijn toenmalige Kafu XX Rigoletto, dus geen volledige volbloed.
Stond hele dagen op de wei.
Kreeg onbeperkt hooi, in die tijd niet getest.
En kreeg in de tijd dat hij M springen- Z dressuur was 2 kilo basisbrok op een dag.
En meer niet.

Hier aan huis, toen niet meer in de sport een balancer. Want hij was snel te dik.
Maar dus 7 dagen in de week, 365 dagen in het jaar minimaal 8 uur gras.

Voor een paard dat te schraal staat volstaat een balancer niet.
Gooi hem op de wei en geef hem 2 kilo sportbrok bij en kijk eens wat dat doet.
Van daaruit aanvullen.

ik heb hier een 4 jarig paard op pension gehad, nog niet zadelmak door zijn conditie en die was heel mager toen hij kwam en na een zomer hier in het gras, toen wel een balancer omdat ik die niet apart bij kon voeren, ging deze mooi vol naar huis.

En een paard wel in training, ook aanleg voor veel afvallen, deels door zijn neurotische karakter, wever.
En ook hoog in het bloed.
Die kreeg een muesli die niet laag in suiker of zetmeel was.
Ook hele dag in de wei.
En de rust en regelmaat hier, die kon niet tegen een drukke stal.
En ook die werd weer mooi vol.

Voor de rest enkel paarden gehad die ik moest minderen, zoals een Tango, eerst in de groei later aan het werk.
Die dus al vanaf de 2 jaar enkel een balancer kreeg.
Maar dat zou ik dus niet geven bij een dun paard.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 12:11

MyWishMax schreef:
Oef, je trapt in ieder geval in heel veel mythen met betrekking tot maagzweren die allang ontkracht zijn. Je zou veel efficiënter kunnen voeren en niet telkens een paard hebben wat toch terug valt. En zo goed gaat het blijkbaar niet als je telkens vergelijkbare topics opent? Het KER doet onderzoek bij volbloeden naar allerlei onderwerpen, van voeding tot alles met gezondheid.

Die suikers en dergelijke veroorzaken geen maagzweren, zeker niet als je genoeg ruwvoer geeft. Ik zou maar eens gaan kijken waar ze vandaan komen, want als je echt zoveel ruwvoer geeft als je zegt dan komt het niet van het voerbeleid en zou je hem rustig krachtvoer en de nodige!!! bouwstoffen kunnen geven met dus ook suikers en zetmeel. Dat hoeft niet torenhoog te zijn. Er is voer speciaal ontwikkeld voor volbloeden, juist voor degene die moeten aankomen en gevoelige magen. Dan hoef je maar 500 gram per dag te geven naast het normale krachtvoer of eventueel balancer. Maar een balancer is voor dieren die geen of niet genoeg krachtvoer kunnen krijgen vanwege bijvoorbeeld gewicht.

Suiker en zetmeel moet je ook kijken naar de daadwerkelijke grammen die je geeft en niet naar de percentages. Want jij weigert ruwvoer te testen, maar je beseft je dat er daar suikers in zitten en zelfs met hele lage percentages ze dus in daadwerkelijke grammen meer suikers binnen krijgen met ruwvoer als met een krachtvoer met hogere percentages?

Is hij gezond? Want pijn en stress zijn de allergrootste oorzaken voor maagzweren en ook voor slecht op gewicht blijven.

Geeft het te veel energie of heeft hij dan eindelijk genoeg energie om zijn ware karakter te laten zien? Wat ook lijdt tot stress als dat beperkt wordt.

Als laatste, in welke wereld is 2 kilo veel? Het is niet eens 2 kilo krachtvoer? Het grootste gedeelte van wat je voert is ruwvoer.

Ik ben het niet eens met je stelling, de wetenschap zegt dit. Dus dat is geen mythe. Dat is wetenschappelijk onderzoek.
In het hooi zit relatief natuurlijk veel meer suiker - maar factoren waar je geen invloed op hebt kan je ook weinig aan doen. Wat ik "bij"- voer heb ik wel invloed op, dus dan probeer ik daar op te letten.
Elke batch ruwvoer is anders, en aangezien ik daar toch geen invloed op heb heeft testen totaal geen zin, dan kan ik elke week wel een test doen omdat er dan een nieuwe baal in ligt. En heb er toch geen invloed op, dus lijkt mij niet het uitgangspunt.

Onbeperkt hooi - overal te mager voor een volbloed maar geloof mij, dit ziet er goed uit ruikt goed , geen schimmel - is al nergens te krijgen in de wijde omgeving. Dus dat is de basis volgens mijn dierenarts.

Dat is het meest domme advies dat je kan geven voor een paard dat maagzweergevoelig is.
Weidegang: mee eens. Maar dat heb je niet overal jaarrond met genoeg voedingswaarde. Onbeperkt hooi - liefste goed hooi hoog in eiwit maar ook daar heb je geen invloed op.
Sportbrok maak je de maag helemaal kapot mee. Nooit een paard dat maagzweergevoelig is sportbrok geven. Dat staat gelijk aan elke dag friet eten, het is troep en dat krijgt die van mij niet. Kliniek- en dierenarts advies voor specifiek dit paard. Prima dat anderen het er goed op doen, die van mij krijgt dat zeer zeker niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:12

Miss_Mii21 schreef:
Sintara schreef:

Hieruit maak ik op dat jij een heel stuk minder voert. Hoeveel loopt die van jou? Hoe groot/zwaar?
We hebben gras maar dat is nagenoeg op. Ook bij ons 24/7 hooi/weide. Maar er staat niet veel meer op de weide.

Een schep muesli, da's dan een een kilo per dag? Dan zit je op de helft van wat ik voer?

Nee ik voer meer, want mel staat dag en nacht op het gras. Ze hebben 3 hectare met zn tweeën en krijgen dat niet weggegeten.

Mel is 160 en weegt zo'n 550 kg, werkt recreatief maar is uit zichzelf ook een actief paardje.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 15-07-25 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 12:15

Miss_Mii21 schreef:
Sintara schreef:

Nee ik voer meer, want mel staat dag en nacht op het gras. Ze hebben 3 hectare met zn tweeën en krijgen dat niet weggegeten[/quote]

tnxx :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:16

Miss_Mii21

ik denk dat je na topic 1001 je eigen opvattingen wel onder een loep mag nemen. :o
Het is je niet gelukt je paard stabiel te krijgen.
Andere met hoog in het bloed staande paarden lukt dat wel, zonder maagzweren.

Waar gaat het dan fout?

Ik durf te wedden dat ik hem in een halfjaar eerder bijna laat barsten dan te mager heb...

Dus kijk naar een passende stalling en voer gewoon.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:18

Miss_Mii21 schreef:
MyWishMax schreef:

Ik ben het niet eens met je stelling, de wetenschap zegt dit. Dus dat is geen mythe. Dat is wetenschappelijk onderzoek.
In het hooi zit relatief natuurlijk veel meer suiker - maar factoren waar je geen invloed op hebt kan je ook weinig aan doen. Wat ik "bij"- voer heb ik wel invloed op, dus dan probeer ik daar op te letten.
Elke batch ruwvoer is anders, en aangezien ik daar toch geen invloed op heb heeft testen totaal geen zin, dan kan ik elke week wel een test doen omdat er dan een nieuwe baal in ligt. En heb er toch geen invloed op, dus lijkt mij niet het uitgangspunt.

Onbeperkt hooi - overal te mager voor een volbloed maar geloof mij, dit ziet er goed uit ruikt goed , geen schimmel - is al nergens te krijgen in de wijde omgeving. Dus dat is de basis volgens mijn dierenarts.

Dat is het meest domme advies dat je kan geven voor een paard dat maagzweergevoelig is.
Weidegang: mee eens. Maar dat heb je niet overal jaarrond met genoeg voedingswaarde. Onbeperkt hooi - liefste goed hooi hoog in eiwit maar ook daar heb je geen invloed op.
Sportbrok maak je de maag helemaal kapot mee. Nooit een paard dat maagzweergevoelig is sportbrok geven. Dat staat gelijk aan elke dag friet eten, het is troep en dat krijgt die van mij niet. Kliniek- en dierenarts advies voor specifiek dit paard. Prima dat anderen het er goed op doen, die van mij krijgt dat zeer zeker niet.

De KER doet wetenschappelijk onderzoek. :+ Bij volbloeden. Het voer waar ik het over heb is ontwikkeld voor volbloeden, die moeten aankomen en rekening houden met eventuele maagzweren of gevoeligheid.

Sportbrok is absoluut geen troep, hoor. Misschien 30 jaar geleden, maar het is absoluut geen friet. :+ je laat goed zien dat je eigenlijk geen enkel benul van voer hebt. En jouw paard doet het hier niet goed op, want hij valt telkens af en jij denkt serieus dat je veel voert. Terwijl het meeste van jouw 2 kilo voer nog steeds ruwvoer is.
Je moet kijken naar de DAADWERKELIJKE grammen en niet naar percentages en daar ga jij de fout in. 20 procent suiker van 500 gram is veel minder dan een 8 procent van 2 kilo. Jij zou die laatste voeren, waardoor je dus meer van jouw gevreesde suikers geeft. Die alsnog nodig zijn, maar als je er so bang voor bent zou je toch moeten snappen dat je het zou moeten uitrekenen en niet maar appels met peren vergelijken.

Daarnaast. Als je paard telkens opnieuw maagzweren krijgt is er wat anders aan de hand maar die vraag ontwijken je telkens. Want je voert zogenaamd al jaren zo goed, maar hij blijft ze krijgen en/of blijft gevoelig. Dan is er een andere oorzaak, zoals bij 95% van de zweren sowieso het geval is. Het is bijna altijd een gevolg van iets en niet het daadwerkelijke probleem. Als er pijn in het spel is kan je voeren wat je wilt maar bij een gevoelige zullen ze terug blijven komen. Of bij stress, die en door pijn kan komen of door management wat niet passend is
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-07-25 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:18

Dan verhuis je naar een stal met minimaal in de zomer een goede groene grasweide.
Je wil dit niet. Je wil dat niet.

Je wil niet. Daar komt het op neer.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 12:24

Volgens mij is de conclusie dat 2 kilo per dag bijvoeren helemaal niet gek is. Dat was de bevestiging waar ik naar zocht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:25

Miss_Mii21 schreef:

Kijk het filmpje van Saracen dat ik postte. School jezelf. Dan weet je ook dat je onzin praat.

Sowieso is Saracen een heel fijn voer voor volbloeden, speciaal voor hen ontwikkeld :).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:26

2 kilo voer wat iets voor hem doet. Krachtvoer. Niet een ruwvoer variant.
Een voertje waar niks in zit, daar heeft hij niks aan.
Dat is leuk voor een te vette koudbloed aan het werk.

Miss_Mii21 schreef:
Volgens mij is de conclusie dat 2 kilo per dag bijvoeren helemaal niet gek is. Dat was de bevestiging waar ik naar zocht.