Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Ik vind het voor een volbloed in het werk best schraal gevoerd. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is: heb je een analyse van je hooi? En is er weidegang?
Als je de keuze hebt zou ik in ieder geval voor gras en rijk hooi gaan. Daar zit je basis. Balancer is prima. De agrobs mash zit eigenlijk niks in, dus dat is alleen maar een lekker hapje. Esparcette is prima als eiwitbron. Is er een reden dat je esparcette geeft en geen luzerne? Luzerne bevat meer eiwitten en zou je gerust 1-1,5kg van kunnen voeren. Brokvorm of los, dat maakt niet uit.
Energie komt van koolhydraten, wil je geen granen voeren, kijk dan naar lijnzaad als energiebron. Wil je een slobber die aanzet en ook wat energie geeft, maar wel graanvrij is, zou je kunnen kijken naar de Marstall Bergwiesen mash.
Maar als granen geen probleem zijn, kun je ook kiezen voor een energierijke muesli zoals Florian Power Fit. Hier hoef je nog steeds geen kilo's te voeren, zit extra eiwit in, wel graan, geen luzerne.
Sintara schreef:Ik vind ook dat je niet zo heel veel voert eigenlijk.
Kan hij op het gras? Die van mij staat nu 24/7 op het gras en dat maakt alles heel veel makkelijker. Verder krijgt zij nu een schep vitaminen muesli en een schepje eiwitpoeder.
MyWishMax schreef:Heb je hem gewogen of is het gewicht een schatting?
Ik vind dat je hem juist helemaal niet veel voert voor een volbloed. Erg schraal met weinig energie en bouwstoffen juist. Want alles wat je bijvoert is vooral vulling, geen echte bouwstoffen of energie. Dus ook weinig om van aan te komen, laat staan op gewicht blijven, spieren kweken en het werk aan kunnen. Wat jij voert qua kilo's krijgen hier de paarden al die juist niet echt veel nodig hebben. Ook balancer, luzerne of vergelijkbaar en slobber. De volbloeden die ik goed ken die meer nodig hebben worden anders gevoerd, die zouden op jouw voerschema 30 kilo kunnen krijgen zonder er wat aan te hebben.
Als je hem nu goed ip gewicht hebt zonder werk zal je zijn voer sowieso moeten aanpassen elke keer als je het werk toeneemt. Zodat hij niet eerst afvalt, want dan moet je nog meer gaan voeren. Aankomen en werk opbouwen tegelijk vraagt veel meer voer dan op gewicht houden als omstandigheden hetzelfde blijven. Maar ook andere dingen zorgen voor meer voedingsbehoefte, pijn en stress bijvoorbeeld.
Sommige volbloeden kunnen het aan op alleen balancer en een luzerne achtig aanvulling. Weer eat anderen hebben meer nodig maar durven de eigenaren niet te geven, omdat ze dan te fit worden. Helaas, want dat is absoluut niet in het belang van het paard. Veel anderen zullen toch echt energie gevoerd moeten krijgen met koolhydraten, dus andere manier van voeren.
https://www.instagram.com/reel/C4Fmvo0o ... JmanFheA==
Miss_Mii21 schreef:Hooi komt van het land af, kan ik laten analyseren maar heb ik geen invloed op. Er is weidegang maar de weide is vrij kaal, wordt niet gesproeid en ook daar heb ik verder geen invloed op.
Nadeel hier is dat we zelf moeten voeren, stal voert niet, dus het moet elke keer als we er zijn.
Thioro schreef:Volbloeden zijn soms bodemloze putten.
Mijn merrie moest bijtrekken na het afspenen van haar veulen.
Die staat nu op hooi+ weidegang, plus een volle voerschep (2l) van cavalor pianissimo en een schepje balancer.
Hiermee staat ze nu mooi op gewicht.
Ze rijdt nu af en toe een buitenritje.
Tijdens dracht en vooral zogen gingen er kilo's voer in en stond ze scherp ondanks flink voeren.
Heb haar ook periodes zonder krachtvoer kunnen houden maar toen had ze wel uitmuntende weidegang.
Miss_Mii21 schreef:Hooi komt van het land af, kan ik laten analyseren maar heb ik geen invloed op. Er is weidegang maar de weide is vrij kaal, wordt niet gesproeid en ook daar heb ik verder geen invloed op.
Luzerne mag niet ivm maaggevoeligheid (advies dierenarts) dus esparcette.
Citaat:Het dier eet graag een slobber, deze is vrij hoog in eiwit. Dus vandaar de combi (mix). De bergwiesen ben ik ook bekend mee. Dit is nu wat er werkt, als je het over 1,5 kilo alleen al luzerne hebt, dan valt dit dus relatief mee.
Citaat:Nadeel hier is dat we zelf moeten voeren, stal voert niet, dus het moet elke keer als we er zijn. Van deze combi kunnen we gerust in één keer 1,5 kilo voeren. Maar mocht er meer (kracht) voer bij zitten, is het wel oppassen geblazen.
Miss_Mii21 schreef:Thioro schreef:Volbloeden zijn soms bodemloze putten.
Mijn merrie moest bijtrekken na het afspenen van haar veulen.
Die staat nu op hooi+ weidegang, plus een volle voerschep (2l) van cavalor pianissimo en een schepje balancer.
Hiermee staat ze nu mooi op gewicht.
Ze rijdt nu af en toe een buitenritje.
Tijdens dracht en vooral zogen gingen er kilo's voer in en stond ze scherp ondanks flink voeren.
Heb haar ook periodes zonder krachtvoer kunnen houden maar toen had ze wel uitmuntende weidegang.
Haha ja precies, er moet best wat voer in indd. Dat heb ik ook al gemerkt. Jij voert dus voor nu een kilo bij naast onbeperkt hooi en weidegang, hoe groot is jouw volbloed en hoe vaak loopt ze?
MyWishMax schreef:Oef, je trapt in ieder geval in heel veel mythen met betrekking tot maagzweren die allang ontkracht zijn. Je zou veel efficiënter kunnen voeren en niet telkens een paard hebben wat toch terug valt. En zo goed gaat het blijkbaar niet als je telkens vergelijkbare topics opent? Het KER doet onderzoek bij volbloeden naar allerlei onderwerpen, van voeding tot alles met gezondheid.
Die suikers en dergelijke veroorzaken geen maagzweren, zeker niet als je genoeg ruwvoer geeft. Ik zou maar eens gaan kijken waar ze vandaan komen, want als je echt zoveel ruwvoer geeft als je zegt dan komt het niet van het voerbeleid en zou je hem rustig krachtvoer en de nodige!!! bouwstoffen kunnen geven met dus ook suikers en zetmeel. Dat hoeft niet torenhoog te zijn. Er is voer speciaal ontwikkeld voor volbloeden, juist voor degene die moeten aankomen en gevoelige magen. Dan hoef je maar 500 gram per dag te geven naast het normale krachtvoer of eventueel balancer. Maar een balancer is voor dieren die geen of niet genoeg krachtvoer kunnen krijgen vanwege bijvoorbeeld gewicht.
Suiker en zetmeel moet je ook kijken naar de daadwerkelijke grammen die je geeft en niet naar de percentages. Want jij weigert ruwvoer te testen, maar je beseft je dat er daar suikers in zitten en zelfs met hele lage percentages ze dus in daadwerkelijke grammen meer suikers binnen krijgen met ruwvoer als met een krachtvoer met hogere percentages?
Is hij gezond? Want pijn en stress zijn de allergrootste oorzaken voor maagzweren en ook voor slecht op gewicht blijven.
Geeft het te veel energie of heeft hij dan eindelijk genoeg energie om zijn ware karakter te laten zien? Wat ook lijdt tot stress als dat beperkt wordt.
Als laatste, in welke wereld is 2 kilo veel? Het is niet eens 2 kilo krachtvoer? Het grootste gedeelte van wat je voert is ruwvoer.
Miss_Mii21 schreef:Sintara schreef:Ik vind ook dat je niet zo heel veel voert eigenlijk.
Kan hij op het gras? Die van mij staat nu 24/7 op het gras en dat maakt alles heel veel makkelijker. Verder krijgt zij nu een schep vitaminen muesli en een schepje eiwitpoeder.
Hieruit maak ik op dat jij een heel stuk minder voert. Hoeveel loopt die van jou? Hoe groot/zwaar?
We hebben gras maar dat is nagenoeg op. Ook bij ons 24/7 hooi/weide. Maar er staat niet veel meer op de weide.
Een schep muesli, da's dan een een kilo per dag? Dan zit je op de helft van wat ik voer?
Miss_Mii21 schreef:Sintara schreef:Ik vind ook dat je niet zo heel veel voert eigenlijk.
Hieruit maak ik op dat jij een heel stuk minder voert. Hoeveel loopt die van jou? Hoe groot/zwaar?
We hebben gras maar dat is nagenoeg op. Ook bij ons 24/7 hooi/weide. Maar er staat niet veel meer op de weide.
Een schep muesli, da's dan een een kilo per dag? Dan zit je op de helft van wat ik voer?
Miss_Mii21 schreef:MyWishMax schreef:Oef, je trapt in ieder geval in heel veel mythen met betrekking tot maagzweren die allang ontkracht zijn. Je zou veel efficiënter kunnen voeren en niet telkens een paard hebben wat toch terug valt. En zo goed gaat het blijkbaar niet als je telkens vergelijkbare topics opent? Het KER doet onderzoek bij volbloeden naar allerlei onderwerpen, van voeding tot alles met gezondheid.
Die suikers en dergelijke veroorzaken geen maagzweren, zeker niet als je genoeg ruwvoer geeft. Ik zou maar eens gaan kijken waar ze vandaan komen, want als je echt zoveel ruwvoer geeft als je zegt dan komt het niet van het voerbeleid en zou je hem rustig krachtvoer en de nodige!!! bouwstoffen kunnen geven met dus ook suikers en zetmeel. Dat hoeft niet torenhoog te zijn. Er is voer speciaal ontwikkeld voor volbloeden, juist voor degene die moeten aankomen en gevoelige magen. Dan hoef je maar 500 gram per dag te geven naast het normale krachtvoer of eventueel balancer. Maar een balancer is voor dieren die geen of niet genoeg krachtvoer kunnen krijgen vanwege bijvoorbeeld gewicht.
Suiker en zetmeel moet je ook kijken naar de daadwerkelijke grammen die je geeft en niet naar de percentages. Want jij weigert ruwvoer te testen, maar je beseft je dat er daar suikers in zitten en zelfs met hele lage percentages ze dus in daadwerkelijke grammen meer suikers binnen krijgen met ruwvoer als met een krachtvoer met hogere percentages?
Is hij gezond? Want pijn en stress zijn de allergrootste oorzaken voor maagzweren en ook voor slecht op gewicht blijven.
Geeft het te veel energie of heeft hij dan eindelijk genoeg energie om zijn ware karakter te laten zien? Wat ook lijdt tot stress als dat beperkt wordt.
Als laatste, in welke wereld is 2 kilo veel? Het is niet eens 2 kilo krachtvoer? Het grootste gedeelte van wat je voert is ruwvoer.
Ik ben het niet eens met je stelling, de wetenschap zegt dit. Dus dat is geen mythe. Dat is wetenschappelijk onderzoek.
In het hooi zit relatief natuurlijk veel meer suiker - maar factoren waar je geen invloed op hebt kan je ook weinig aan doen. Wat ik "bij"- voer heb ik wel invloed op, dus dan probeer ik daar op te letten.
Elke batch ruwvoer is anders, en aangezien ik daar toch geen invloed op heb heeft testen totaal geen zin, dan kan ik elke week wel een test doen omdat er dan een nieuwe baal in ligt. En heb er toch geen invloed op, dus lijkt mij niet het uitgangspunt.
Onbeperkt hooi - overal te mager voor een volbloed maar geloof mij, dit ziet er goed uit ruikt goed , geen schimmel - is al nergens te krijgen in de wijde omgeving. Dus dat is de basis volgens mijn dierenarts.
Dat is het meest domme advies dat je kan geven voor een paard dat maagzweergevoelig is.
Weidegang: mee eens. Maar dat heb je niet overal jaarrond met genoeg voedingswaarde. Onbeperkt hooi - liefste goed hooi hoog in eiwit maar ook daar heb je geen invloed op.
Sportbrok maak je de maag helemaal kapot mee. Nooit een paard dat maagzweergevoelig is sportbrok geven. Dat staat gelijk aan elke dag friet eten, het is troep en dat krijgt die van mij niet. Kliniek- en dierenarts advies voor specifiek dit paard. Prima dat anderen het er goed op doen, die van mij krijgt dat zeer zeker niet.
Miss_Mii21 schreef:Ik ben het niet eens met je stelling, de wetenschap zegt dit. Dus dat is geen mythe. Dat is wetenschappelijk onderzoek.
In het hooi zit relatief natuurlijk veel meer suiker - maar factoren waar je geen invloed op hebt kan je ook weinig aan doen. Wat ik "bij"- voer heb ik wel invloed op, dus dan probeer ik daar op te letten.
Elke batch ruwvoer is anders, en aangezien ik daar toch geen invloed op heb heeft testen totaal geen zin, dan kan ik elke week wel een test doen omdat er dan een nieuwe baal in ligt. En heb er toch geen invloed op, dus lijkt mij niet het uitgangspunt.
Onbeperkt hooi - overal te mager voor een volbloed maar geloof mij, dit ziet er goed uit ruikt goed , geen schimmel - is al nergens te krijgen in de wijde omgeving. Dus dat is de basis volgens mijn dierenarts.
Dat is het meest domme advies dat je kan geven voor een paard dat maagzweergevoelig is.
Weidegang: mee eens. Maar dat heb je niet overal jaarrond met genoeg voedingswaarde. Onbeperkt hooi - liefste goed hooi hoog in eiwit maar ook daar heb je geen invloed op.
Sportbrok maak je de maag helemaal kapot mee. Nooit een paard dat maagzweergevoelig is sportbrok geven. Dat staat gelijk aan elke dag friet eten, het is troep en dat krijgt die van mij niet. Kliniek- en dierenarts advies voor specifiek dit paard. Prima dat anderen het er goed op doen, die van mij krijgt dat zeer zeker niet.
Miss_Mii21 schreef:Volgens mij is de conclusie dat 2 kilo per dag bijvoeren helemaal niet gek is. Dat was de bevestiging waar ik naar zocht.