Jong paard nog dik in vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Jong paard nog dik in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 04:58

Als je een rustige nachtdienst hebt ga je nadenken.. :')

Sinds mei heb ik een 5-jarige ruin van 1.70 in mijn bezit. Toen ik hem kocht was er nog niet veel mee gedaan en had ook nog niet veel spieren op de bovenlijn en achterhand.
Hij zat toen nog best dik in zijn vacht maar ik dacht dat hij vanzelf wel uit zou gaan haren. Maar helaas zit hij nogsteeds wat dik in zijn vacht..

Ik heb hem laten wennen aan de nieuwe stal, van veel op stal naar 24/7 buiten hebben we rustig opgebouwd en ik ben rustig wat begonnen met loswerken/longeren (korte trainingen van max 15min aan het halster).

Zijn tanden zijn behandeld, de osteopaat is geweest en ik heb een mestonderzoek gedaan (helemaal schoon). Hij staat dus 24/7 buiten op de paddock (met heel slecht weer of heel warm weer wel even op stal) met onbeperkt ruwvoer. Dit zit in een bak zonder hooinet en hij staat samen met een ander paard. Soms staat hij ook eventjes op de wei. Verder voer ik hem, als ik er ben (5/6/7x per week), Vitalbix Balance+ muesli en een beetje lijnzaadolie bij.

Maar hij komt maar niet mooi in zijn vacht en ik vraag me af wat ik anders kan doen. Ik zat nog te denken om bloed af te laten nemen en dat te laten onderzoeken op tekorten? Of kan ik een supplement bij geven of juist ander voer? Deels of helemaal scheren heb ik ook aan gedacht, maar ik denk niet dat hij dat zo leuk gaat vinden haha

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn met een idee!

Even een screenshot van een filmpje, dus niet de beste foto's. Maar even voor het idee :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Re: Jong paard nog dik in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 05:24

Wij hebben dat met de oudste gehad toen zijn merrie ging verhuizen en wij ern nieuwe ruin bij hem gezet hadden in het voorjaar. Veel stress gehad door de veranderingen en dik in vacht gebleven. We hebben dat geaccepteerd en rekening mee gehouden. Het jaar erop voor de zekerheid extra kruiden toegevoegd voor beter verharen en stond er weer prima bij

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 06:45

Hij ziet er voor mij uit alsof hij vooral heel hard bezig is met bijtrekken en vacht duurt gewoon het langs daarin. Haar is op zich een soort van dood ding wat al gegroeid is toen hij nog niet alles kreeg wat hij nodig had. Ik vind hem wel glanzen en en op zich gezond uit zien alsof hij in de korte tijd een grote verandering door heeft gemaakt/hard is bijgetrokken. Ik zou gewoon doorgaan waar je mee bezig bent en rustig afwachten wat de wintervacht gaat doen. Waarschijnlijk groeit die veel mooier uit omdat hij nu een nieuwe vacht gaat bouwen terwijl nu wel alles voor handen is om dat goed te doen zegmaar.

Ik heb een oud paard bij mij gekregen waarvan de vacht eruit zag als een kruising cushing (heeft het niet. Gewoon vitamine tekort) patiënt meets zwerver en een jaar later had hij een super mooie glanzende en gladde wintervacht. Blijf vooral doen wat je doet en wacht rustig af. Volgens mij ben je op de goede weg!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:38

Hij krijgt te weinig eten.

Bijvoeren met compleet krachtvoer (liefst met lijnzaadolie als extra duwtje in de rug voor z'n vacht), dan zal hij enerzijds een veel beter gewicht krijgen en anderzijds een zomervacht. Nu heeft hij tekorten en dat wil je niet met zo'n jong paard.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:50

Ik ga mee met het advies hierboven. Hij krijgt te weinig en dat heeff als gevolg dat zijn vacht te dik blijft. Dat regelt de natuur vanzelf.

Ik zou hem toch meer bijvoeren, desnoods het separaat voeren zodat ze zeker weet wat hij eet.

Het trainen echt op hold zetten, ook al is het maar 15 min aan halster.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:14

Keertje uitgebreid bloedonderzoek doen, vaak toch ook iets met lever, bloedarmoede of tekorten. Dan kun je gericht extra gaan voeren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:21

Vind hem ook weinig voer krijgen en war hij krijgt niet geschikt.

Verder naast voeren kan hij best flink wormen hebben. Jonge paarden die goed voer krijgen maar toch niet mooi in de vacht zitten, of buikig zijn, dof etc geef ik het liefst een pramox.

Of hij heeft andere tekorten. Teveel stress. Manier van huisvesten past niet bij hem.

Er kunnen best wat verschillende dingen aan de hand zijn, of samen.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:21

Ik ga mee met het bovenstaande... Meer eten geven, bij voorkeur iets dat hoog in eiwit en vetten zit. Bloedonderzoek zou ik zeker doen en ik zou hem ook ontwormen, ondanks het resultaat van je mestonderzoek.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:08

In eerste instantie zal hij véél meer kwalitatief goed voer moeten krijgen, want ik vind hem erg mager..!
En zo wil je niet dat hij straks de winter ingaat.. dan moet hij bijgetrokken zijn.. dus werk aan de winkel.

Afbeelding

In dat voer moeten hoge dosering eiwitten en vetten in zitten.. en de nodige vitaminen en mineralen.
Daarnaast zou ik hem ook NAF opkikker geven.. even een boost aan vitaminen en mineralen.
https://www.dochorse.nl/naf-opkikker.html

Verder tanden na laten kijken en ontwormen.
Tekorten kan je laten nakijken dmv bloedonderzoek, maar hij heeft hij al tekorten, anders zou hij er niet zo uitzien.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:11

Ik zou zeker geen lijnzaadolie geven. Geeft alleen maar een extra belasting voor dat beetje glans wat het misschien achterlaat op de vacht.
Dit paard zit inderdaad nog erg dik in zijn vacht. In jouw geval zou ik een voedingsplan laten opstellen door een deskundige. Mits lichamelijk alles in orde is natuurlijk.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:15

De balance+ is meer voor shetlanders en koudbloeden die snel aankomen. Zelf 1 van mijn shetten haalt daar te weinig uit wanneer hij stil staat maar wel regelmatig speelt.

Je kan eens kijken naar de andere mueslis van vitalbix die hoger in energie zijn.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:23

Vitalbix vind ik prima voer, jaren gevoerd, alleen om er kilo’s aan te krijgen is dat echt niet voldoende. Dan wil je wel echt meer eiwitten bij gaan voeren (coolstance copra o.a)
Ik zou er wel nog eens een onderzoek aan wagen, en evt ook maagzweren eens in gedachten houden.
Wat fijn zou zijn om te weten is wat de kwaliteit van je ruwvoer is. Verder is gewoon goed gras vaak een prima oplossing, als je dat hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:23

Hij ziet eruit alsof hij veel meer voeding moet binnenkrijgen. Wat is de kwaliteit van het hooi? Arm, rijk? Onbeperkt is ook echt onbeperkt en hij kan daar ook altijd van eten? En hoe is zijn paddockmaatje kwa gewicht vol of ook wat schraal?

Je zegt dat je wat geeft als je er bent wat niet dagelijks is? Hoeveel geef je dan? Kan de eigenaar van het andere paard niks geven? Voor hoe hij eruit ziet is dit veel te weinig goede opbouwende voeding.

Maar even terzijde, jij had toch een heel leuke bonte jonge merrie?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:26

Jonge paarden waar je kan zien dat ze tekort komen, zou ik altijd ontwormen. Een wormonderzoek is daarin te onbetrouwbaar. Dat zou je dan elke week moeten doen om een beter beeld te krijgen, maar zo eenmalig een keer zegt eigenlijk weinig.
En ik zou ook kiezen voor een ander voer. Een balancer is een prima keus voor een te dik of sober paard. Niet voor een jong groot paard zonder gezondheidsproblemen als ppid oid. Hooi in Nederland is over het algemeen hoger in suikers en laag in eiwit en je voert niets bij om dat te compenseren. Een paard van 1.70 kan echt 2 kilo goede brok aan, en ook rustig 4 kilo als dat tijdelijk nodig is. Maar ik zou beginnen met 2 kilo en kijken wat dat doet. Havens draversbrok is fijn. Een merriebrok kan ook. Voermeesters sport torso hoor ik ook goede dingen over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:28

Bloedonderzoek, goed ontwormen ( ook tegen bloedworm ) en goed eten. Mooi dier maar inderdaad wat aan de slanke kant, groot dier dus misschien echt wel wat tekort gekomen afgelopen jaren.
Vraag een deskundig iemand wat en hoeveel voer hij moet hebben.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:33

Ik vind hem ook erg schraal idd :o
Met die van mij vorig jaar veel problemen gehad, ook erg dun en 2 dagen zandkoliek door te weinig voer. Mest was ook schoon, maar bleek toch echt gewoon bloedwormen te hebben. Ze kwam ook dit jaar (nu 4) niet lekker door haar vacht heen (was toen wel goed op gewicht, maar wel veel stress gehad ivm al maanden op stalrust) en bleek toen ook bloedworm te hebben. Ontwormd, kwam weer een hele berg uit en eigenlijk waren vlak daarna ook de laatste lange haren weg. Dit is pas amper een maand geleden gebeurt.

Die van mij heeft trouwens nooit hoog in het brok gestaan, maar vooral voldoende ruwvoer. Kreeg wel fibrebeet slobber ivm de psyllium die ze heel lang gehad heeft, daar zitten ook veel eiwitten in. Verder vooral een goede balancer en toen ze even aan het werk geweest is ook wat brok met extra eiwitten (bodybuilder van Mijten en een tijdje nog 1 van Metazoa gehad en een keer een zak merriebrok). Maar niet kilo's per dag iig.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 09:58

Dank al voor alle reactie's! Heel fijn :D

Dus, ander voer gaan geven want dit is niet 'genoeg', duidelijk haha! Maar wat? Ik begrijp dat iedereen met elk voer/merk andere ervaringen heeft, maar dan weet ik een beetje waar ik naar moet gaan kijken.. Want er is zoveel keus en elk merk zegt het beste te zijn :o
Het makkelijkste is dus wel als het voer is wat 1x per dag gegeven kan worden. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om 2x per dag te gaan

Wormkuur ga ik achteraan! Zandkuur heeft hij overigens laatst gehad, die zal ik binnenkort weer eens gaan voeren.

@Karuna
Het is grotendeels onbeperkt. Soms wel even zonder als het op is, maar dat is geen uren iniedergeval. Eigenlijk zijn alle paarden (+/- 20/25 stuks) goed op gewicht, paddockmaatje dus ook.
Haha ja klopt! De pony is verkocht naar een leuk huisje met een volwassen persoon die een stuk kleiner is dan mij. Ze bleef voor mij helaas toch echt te klein..
Laatst bijgewerkt door xPearl op 03-07-25 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:59

Waarom mag hij maar af en toe op de wei ? Gras eten is het allerbeste wat er is voor een paard .En dat doen ze ook het liefste .

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:14

Kan je niet iemand vragen om hem te voeren?

Met 1x per dag ga je het echt niet redden.. tenzij hij het rijke gras op gaat, of je kwalitatief goed hooi voert.
Maar dat laatste weet je alleen als je het laat analyseren..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:25

Casarell schreef:
Kan je niet iemand vragen om hem te voeren?

Met 1x per dag ga je het echt niet redden.. tenzij hij het rijke gras op gaat, of je kwalitatief goed hooi voert.
Maar dat laatste weet je alleen als je het laat analyseren..

Dit.

Meer voeren, en vooral meer eiwitten voeren, minimaal 2x per dag een portie. Je dier is nu gewoon ondervoed, daarom ook die dikke vacht.

Waarom mag hij maar zo weinig de weide op?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:25

Mest onderzoek laten doen. Hij kan last hebben van een flinke worm besmetting zoals bloedworm en dat krikg je niet weg met 1x ontwormen daar moet je bovenop blijven zitten door te blijven controleren. Dan komen ze ook niet uit hun vacht namelijk.
Verder vind ik hem ook erg schraal.
Wellicht hij ook last van zijn maag heeft en zweren heeft ontwikkeld. Dat geeft ook dit beeld harig en schraal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:32

Sta je op een stal met veel sobere/koudbloedrassen, toevallig?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 11:39

We hebben helaas niet genoeg wei/gras voor alle paarden op stal. Vandaar dat hij niet elke dag op de wei kan..
Ik kan altijd even vragen aan de staleigenaar hoe het zit qua hooi en of hij zo weet of het wat rijk is of niet. Ik sta op een wat grotere stal dus de balen hooi gaan hier heel hard, vandaar dat ik niet verwacht dat er een analyse is gedaan en denk zelf ook dat het weinig nut heeft?

Mestonderzoek was dus schoon, maar ik kan altijd voor de zekerheid een ontworming geven. Daar ga ik vandaag achteraan

@San
Er staat vanalles op stal. Van PRE's, tot koudbloeden tot kwpn'ers

Nu moet ik zeggen dat de foto in de OP echt niet de beste foto is van hem, en het ongelukkig is gemaakt. Maar ik heb hem wel geplaatst zodat jullie een beetje kunnen zien wat ik bedoel qua spier/bovenlijn. Om nou te zeggen dat hij ondervoed is vind ik wel heel heftig, al snap ik dus wel dat die foto echt niet de beste foto is :o
Ook niet de beste foto, maar deze had ik even snel gemaakt begin van de week
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:49

Zo dat is inderdaad een veel betere foto. Op die eerste foto vond ik hem ook te mager ogen.

Ik zou er voor zorgen dat er voer klaar staat, en een of meerdere stalgenoten of de stalbaas aan de jas trekken of die een keer per dag kan bijvoeren. Maar eerlijk gezegd klinkt een pensionstal met teveel paarden voor het grond dat ze hebben niet de ideale situatie.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:51

Hij ziet er zeker niet slecht uit zou hem ook niet onnodig vet mesten...... dat is alles behalve gezond.

De reactie hieronder had ik getypt voor ik de nieuwe foto had gezien, maar ik laat hem verder maar staan wie weet kan je er wat mee.

Als je vitalbix voert omdat je niet te veel suiker en zetmeel wil voeren kan je ook voor de breed en grow gaan. Maar Subli Seniores Priores of Pavo Fibre Beet zijn ook goede dik makers met weinig suiker en zetmeel, daar kan je dan nog olie aan toevoegen!
Als je niet bewust voor laag suiker en zetmeel kiest kan je voor iedere merriebrok gaan.

Daarbij denk ik ook dat een keer ontwormen (als je dat nog niet gedaan hebt) nooit kwaad kan.

En als je er maar 1 keer per dag bent zou je wat kunnen voeren als je aan komt en wat als je weg gaat zodat je toch zo veel mogelijk voer er in krijgt.

Verder zou ik me niet druk maken om die paar minuutjes die je met hem werkt. Dat kost geen kilo's voer / energie dus daar zou ik niet mee stoppen als je dat liever niet wilt. Maar je zou er wel voor kunnen kiezen je training wat meer te richten op het hem dingen aan leren dan op het opbouwen van conditie.