Slokdarmverstopping Hartog grasbrok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Slokdarmverstopping Hartog grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 08:50

Al jaren is hier op bokt bekend dat de grasbrok van Hartog als een van de weinige droog gevoerd mag worden.

Onlangs hebben zij op de verpakking aangegeven dat dit nat gevoerd moet worden.
Het brokje en de ingredienten leken hetzelfde, dus ik dacht dat dit puur vanuit Hartog was om zichzelf in te dekken voor het geval dat.

Bij ons krijgen sommige paarden bijna 1,5kg per dag, het wordt gebruikt als beloningsbrok en als voedselverijking verstopt op onze track. Maar na een paar twijfelgevallen, stond een van onze paarden gisteravond toch met een slokdarmverstopping.

We hebben toen een test gedaan of dat vd grasbrok kon komen en ik schrok hoe snel en hoeveel het absorbeerde. Dat was vroeger niet zo, toen viel het uit elkaar als een gewone brok.

In de foto’s een bakje veulenbrok en grasbrok, beide met evenveel water en het verschil. Het begon al binnen 30 sec al het vocht op te nemen. Vandaar dat het bakje met grasbrok al voller lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe doen jullie dit met de grasbrok van hartog? Want zij adviseren net zoveel water als bij bietenpulp (1:3) en een uur (!) weken met koud water.

Zijn er nog hooi of -grasbrokalternatieven die wel droog mogen?

Edit: ik ken alleen deze, zijn hier ook slokdarmverstoppingen van bekend? https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... t=464479.3
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 29-06-25 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

SansaS

Re: Slokdarmverstopping Hartog grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:53

Bijna elke soort doet dit. Ik heb een timothee brok van metazoa. Die mag je gewoon droog voeren. Staat er ook op.

Maar daar gebeurt precies hetzelfde mee als wat jij hier laat zien bij water

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 08:58

SansaS schreef:
Bijna elke soort doet dit. Ik heb een timothee brok van metazoa. Die mag je gewoon droog voeren. Staat er ook op.

In de grasbrok van Hartog zit wat melasse. Die stond er juist om bekend dat hij droog gevoerd kan worden.

Bedoel je de haycobs van Metazoa? Want daar staat ook bij dat ze nat moeten.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:01

Mijn merrie heeft een hele zware slokdarmobstructie gekregen van de Esparcettebrok van Metazoa. Dit geef ik daarom niet meer. Bovendien was het natgemaakt voor de zekerheid.. Hier krijgen ze dat niet meer.. Esparcettebrok van Equifyt had ze dit niet.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:11

Slmt9 schreef:
SansaS schreef:

In de grasbrok van Hartog zit wat melasse. Die stond er juist om bekend dat hij droog gevoerd kan worden.

Bedoel je de haycobs van Metazoa? Want daar staat ook bij dat ze nat moeten.

Nee de carefit

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 09:20

Furst schreef:
Mijn merrie heeft een hele zware slokdarmobstructie gekregen van de Esparcettebrok van Metazoa. Dit geef ik daarom niet meer. Bovendien was het natgemaakt voor de zekerheid.. Hier krijgen ze dat niet meer.. Esparcettebrok van Equifyt had ze dit niet.

Potverdorie, wat schrikken dat dat zelfs met weken is mis gegaan. Ik ga eens kijken of Equifit ook iets van een hooi/grasbrok heeft.

SansaS schreef:
Nee de carefit

Ah, jammer, dat is een balancer en geen grasbrok. Ik zoek echt een grasbrok.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:21

Equifyt heeft ze zeker. Ik was erg geschrokken eerlijk gezegd. Ze had het al 4 keer gehad, maar toen ging het flink mis

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:21

Nee hoor dat is geen balancer dat is de fitright. Dit is een grasbrok van timothee.

De ecuifyt heb ik ook al slokdarmverstopping van gezien helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:27

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:28

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 09:32

SansaS schreef:
Nee hoor dat is geen balancer dat is de fitright. Dit is een grasbrok van timothee.

De ecuifyt heb ik ook al slokdarmverstopping van gezien helaas.

Wat verwarrend want hun analyse geeft nog allerlei extra vitamine/mineralen aan en dit las ik op de site: Metazoa FitRight is een essentieel vitaminen- en mineralenmengsel met als drager of luzerne of esparcette of timothee.

fransje23 schreef:
Je hebt tegenwoordig van Pavo Fibernuggets hard, die zijn speciaal bedoeld om droog te voeren.
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essentials-allround/pavo-fibrenuggets-hard/?articlecode=86363

Jet schreef:
Misschien dan deze: https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... code=86363 . Deze kan wel droog gevoerd worden. De gewone FibreNuggets moet je wel als slobber geven.

Thx! Voor mijn oudje te hard vrees ik, maar dat staat er los van dat er een droge grasbrok bestaat :D

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:33

De fitright is inderdaad de balancer van Metazoa. De HP luzerne is gewone luzernebrok. En dan heb je nog een esparcettebrok ook, digesfit geloof ik?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:46

Als je oudere paard moeite heeft om brokjes te eten zou ik sowieso de grasbrok weken. Waarom wil je droog voeren?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:55

Er zijn gewoon heel veel brokken die nog uitzetten. (Ook te vaak getest..)

Ik had 1 voer (ook een grasbrok) die dus echt nauwelijks uitzette... (Die kreeg hij niet zo vaak..) En denk je dat ik nog weet welke dat is... Als ik die dan door een slobbertje deed bleef dat echt gewoon een brokje... (volgens mij wel hooicobs ipv gras....)

https://www.zooplus.nl/feedback/shop/pa ... 79?stars=5 waren het volgens mij... (MOET even zeggen dat ik het niet zeker weet, misschien als iemand ze heeft dat ie dit kan testen?) Want er was er echt 1 die echt een brokje bleef...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:04

Liannetje86 schreef:
Er zijn gewoon heel veel brokken die nog uitzetten. (Ook te vaak getest..)

Ik had 1 voer (ook een grasbrok) die dus echt nauwelijks uitzette... (Die kreeg hij niet zo vaak..) En denk je dat ik nog weet welke dat is... Als ik die dan door een slobbertje deed bleef dat echt gewoon een brokje... (volgens mij wel hooicobs ipv gras....)

https://www.zooplus.nl/feedback/shop/pa ... 79?stars=5 waren het volgens mij... (MOET even zeggen dat ik het niet zeker weet, misschien als iemand ze heeft dat ie dit kan testen?) Want er was er echt 1 die echt een brokje bleef...

Met jouw link kwam ik op de hoofdpagina van Zooplus terecht, maar na even zoeken kwam ik deze tegen: https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... t=464479.3 , die kan ook droog gevoerd en is ook voor seniorenpaarden.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:10

Een link kopiëren is kennelijk heel moeilijk :') Maar ik dacht dat het die was... (Ik zeg heel eerlijk dat ik twijfel... maar volgens mij was het deze, want toen wilde ik een slobbertje er van maken omdat ie vlozaad erbij kreeg en toen had ik een brok die echt brok bleef...

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:55

Slmt9 schreef:
Al jaren is hier op bokt bekend dat de grasbrok van Hartog als een van de weinige droog gevoerd mag worden.

Onlangs hebben zij op de verpakking aangegeven dat dit nat gevoerd moet worden.
Het brokje en de ingredienten leken hetzelfde, dus ik dacht dat dit puur vanuit Hartog was om zichzelf in te dekken voor het geval dat.

Bij ons krijgen sommige paarden bijna 1,5kg per dag, het wordt gebruikt als beloningsbrok en als voedselverijking verstopt op onze track. Maar na een paar twijfelgevallen, stond een van onze paarden gisteravond toch met een slokdarmverstopping.

We hebben toen een test gedaan of dat vd grasbrok kon komen en ik schrok hoe snel en hoeveel het absorbeerde. Dat was vroeger niet zo, toen viel het uit elkaar als een gewone brok.

In de foto’s een bakje veulenbrok en grasbrok, beide met evenveel water en het verschil. Het begon al binnen 30 sec al het vocht op te nemen. Vandaar dat het bakje met grasbrok al voller lijkt.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hoe doen jullie dit met de grasbrok van hartog? Want zij adviseren net zoveel water als bij bietenpulp (1:3) en een uur (!) weken met koud water.

Zijn er nog hooi of -grasbrokalternatieven die wel droog mogen?

Edit: ik ken alleen deze, zijn hier ook slokdarmverstoppingen van bekend? https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... t=464479.3

Ik voerde vroeger ook de grasbrok van hartog, 3 jaar geleden ongeveer begon ze verstoppingen erop te krijgen, heb het toen gemeld bij hartog, ze hebben toen onderzoek gestart.
Ik denk dat ze meer meldingen hebben gehad, aangezien ze het sindsdien op de zak hebben staan dat het geweekt moet worden.
Ze hebben het naar mij toe wel netjes opgelost toen.

Ik voer inmiddels geen grasbrok meer en moet alle krachtvoer weken, dus weet geen alternatief voor je helaas

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 10:59

Dank jullie wel, die van Muhldorfer heb ik toevallig net nog toegevoegd in mn OP :D Die heb ik idd wel eens getest en werd ook goed gegeten. Jammer wel dat hij het dubbele van de Hartog grasbrok kost :')

Maddy_Paola schreef:
Ik voerde vroeger ook de grasbrok van hartog, 3 jaar geleden ongeveer begon ze verstoppingen erop te krijgen, heb het toen gemeld bij hartog, ze hebben toen onderzoek gestart.
Ik denk dat ze meer meldingen hebben gehad, aangezien ze het sindsdien op de zak hebben staan dat het geweekt moet worden.
Ze hebben het naar mij toe wel netjes opgelost toen.

Ik voer inmiddels geen grasbrok meer en moet alle krachtvoer weken, dus weet geen alternatief voor je helaas

-O- Dank je wel voor het delen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 11:01

Mijn merrie deed er een moord voor!!
Geweekte grasbrok, met een handje muesli er door en haar vitamine korrel.

Een handje losse grasbrok durfde ik wel droog te geven, maar boven de 250 gram niet meer.

Zelfs met 500 gram grasbrok gooide ik er rustig 3 liter water overheen.
Ja, het werd dan bijna soep, maar de bles was tot halverwege haar neus groen. Fantastisch vond ze dat!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 11:40

Ik had 15 jaar geleden al een slokdarmverstopping van grasbrok. Ik zou geen enkele grasbrok droog voeren. Ik denk dat het niet voor niets is dat op bijna elke verpakking intussen staat dat het geweekt moet worden.

Als beloningsbrokje kun je volgens mij alles wel gebruiken, zolang je niet elke dag 100 brokjes voert, is de hoeveelheid wat erin zit verwaarloosbaar, zelfde als 1 grote hap hooi zeg maar. Maar je kunt stukjes wortel pakken of appel nemen. Of een ander fruitsoort. En je zult van diverse merken balancer ook wel wat hebben. Ik doe er niet zo moeilijk over dus ik heb gewoon normale paardensnoepjes :+.
Voor op je track zou ik kijken naar iets wat droog kan idd.
Pavo heeft haychunks, dat zijn wat grotere blokken waar het paard even over doet. Geen idee of dat werkt op een track
Hartog heeft lucerne pellets. Die mag je droog voeren. Wie weet een fijn alternatief. Of de pavo fibre nuggets hard, die zijn speciaal om droog te voeren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:18

Ze kunnen helaas van bijna alle brokjes slokdarm verstopping krijgen. Mijn volbloed krijgt sowieso alles geweekt, maar laatst had mijn trekpaard het voor elkaar gekregen om haar handvol vitaminebrok in 1x door te slikken :+ gelukkig kon ik het los masseren, maar het is wel weer typisch des paards... Ongelukken gebeuren helaas

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:30

Sinds begin dit jaar voer ik ook aan mijn paarden Hartog grasbrok samen met haycobs van hun. Ik maak er slobber van, dit ben ik gaan doen omdat mijn paarden hele droge mest hadden een tijdje in de winterperiode.
Ik laat het lang weken zodat ik zeker weet dat alles goed is geweekt. Ik voer het niet droog.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:36

Ik zou grasbrok ook nooit droog voeren. Dan maar een groene toet.
Behalve in de slokdarm, zet het ook uit in de maag. Als een paard zich overeet, heb je een serieus probleem. :brr:
Daarbij moet je zeker weten dat een paard voldoende drinkt.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:38

Tuurlijk moet je die goed weken het zet net zo veel uit als pulp brok.
En nat maken is nog erger dan droog voeren dan zet het uit in de keel…
Er zijn meer van die gort droge paarden voeders best raar eigenlijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:39

Ik week alles. Ze krijgen een dagelijkse portie balancer en om het wat meer te maken gaat er een mash, grasbrok, muesli of iets anders bij wat geweekt is. Nooit droog.