Fjord met dunne zolen, tips gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Fjord met dunne zolen, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 21:47

Ola!

Mijn lieve fjord heeft iets dunne zolen. Dit kwam er ook uit met de keuring in de kliniek een jaar geleden. Opzich geen probleem met op het harde lopen, bakwerk etc. Alleen zijn steentjes/grind erg onprettig en zo ook dennenappels in het bos.

Ik had hoefschoenen laten aanmeten, perfect! Echter buiten al een keer verloren en terug gevonden, nu helaas beide ergens in de sloot kwijt (helaas, lang verhaal maar paard met schoenen in de sloot terecht gekomen en schoenen kwijt, paard gelukkig heel). M’n verzorgster was ze vergeten uit te doen en dit is in de nacht gebeurd.

Maargoed hoefschoenen zijn ook niet het goedkoopst, dus zie dat niet zo zitten. Ik wil ongestoord ritten willen maken zonder dat ik steeds moet checken of ze nog aanzitten.

Een ijzer eronder slaan zie ik al helemaal niet zitten eigenlijk, ik ben daar persoonlijk geen voorstander van zolang het niet moet.

Mijn vraag, kunnen zolen dikker worden? Dat ik het langer aankijk? Het is vrij sneu aangezien hij echt niet over de steentjes wilt en dennenappels echt vervelend zijn voor hem. Werkt biotine ook voor versteviging van de zool? Of misschien heeft iemand anders goeie tips of ervaring hiermee?

Als het zo blijft zie ik het niet anders en moet ik weer aan de hoefschoenen….

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:49

Dennenappels vind geen enkel paard fijn om over heen te lopen denk ik.Is er omheen sturen geen optie ?

MarjanB

Re: Fjord met dunne zolen, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:39

Misschien andere hoefschoenen? Hier maar 1 keer 1 kwijtgeraakt toen ie op hol ging _O- maar verder blijven ze altijd aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:58

Met voeding kun je veel bereiken. Maar dat is meer dan alleen biotine.
Je zou ook nog plakijzers kunnen proberen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:59

Andere hoefschoenen zoals Marjan al noemt. Ik cross met mijn hoefschoenen icm kalkoenen en nog nooit 1 kwijt geraakt. En dat gaat ook door de blubber en door het water. (In mijn geval scootboots met mudstraps) Goed passende schoenen verlies je echt niet snel en omgerekend toch echt een stuk goedkoper dan ijzers.
Daarnaast ook zorgen dat je smid amper aan de zool zit, enkel het de dode zool eraf en niks meer. Veel smeden snijden er toch meer af om het er netjes uit te laten zien

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:18

Ik heb voor mij haflinger en fjord hoefschoenen scootboots. Zelf aangemeten en uitgezocht en 2de hands op mp gekocht. Nog nooit een verloren. Kan wel zo zijn dat je in sommige gevallen 2 maten moet hebben, voor net na de smid en voor halverwege maatje groter. Net na de smid heeft mijn fjord maatje 2 en na week of 4/5 maatje 3. Al kan ik ook meteen met 3 rijden, maar 2 past dan net beter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:20

Hoe wordt ze bekapt en gehouden?

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 23:24

Door oefening kan de zool ook harder en fus minder gevoelig worden. Hiervoor moet de hoef wel goed functioneel bekapt zijn.
Ben wel erg benieuwd naar fotos van de hoeven zowel zij als onderkant. Zou je die willen delen?
En hoe wordt ze gehouden? Loopt ze enkel op zachte ondergrond of ook op verharde stukken?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 01:31

Aankijken is geen optie, of nu ja. Dat is een optie als jij tot hij niet meer gevoelig loopt (als dat ooit gebeurt) geen buitenritten meer maakt. Maar wil je dat wel, dan zul je de hoef moeten beschermen. Meestal worden zolen niet dikker en is het erfelijk als het paard dunnere zolen heeft. Soms komt het door verkeerd bekappen of als het paard niet optimaal gehouden wordt. In die gevallen kan het verbeteren. Ik verwacht bij jou geen hele grote verbeteringen na een jaar. Hij had hoefschoenen wat prima ging, en de rest stond hij op blote voeten buiten. Qua 'wennen' heb je het dan wel voor het grootste deel gehad. Eventueel kun je extra biotine bijvoeren, maar daar ga je de 1e 6 maanden ook weinig van merken.
Ik persoonlijk zou er een ijzer onder laten slaan. Maar andere hoefschoenen kunnen ook een prima optie zijn. Soms helpt een ander model om ze minder snel kwijt te raken, maar heeft je paard vrij ronde voeten, is het risico dat ze gaan draaien en uitvliegen toch groter heb ik gemerkt. Ik vond het ook niks, maar goed ik vind ijzers een prima oplossing ;).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 02:33

FleurSandro schreef:
Andere hoefschoenen zoals Marjan al noemt. Ik cross met mijn hoefschoenen icm kalkoenen en nog nooit 1 kwijt geraakt. En dat gaat ook door de blubber en door het water. (In mijn geval scootboots met mudstraps) Goed passende schoenen verlies je echt niet snel en omgerekend toch echt een stuk goedkoper dan ijzers.
Daarnaast ook zorgen dat je smid amper aan de zool zit, enkel het de dode zool eraf en niks meer. Veel smeden snijden er toch meer af om het er netjes uit te laten zien

Wow je crosst zelfs met hoefschoenen? Dan zitten ze wel echt als gegoten. Ook op de vacht want daar kun je toch wel bang worden voor wondjes bij zeer intensief gebruik

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:06

Correcte bekapping doet ook heel veel voor groei en functioneren van de hoeven. Wordt hij correct bekapt? De meeste traditionele hoefsmeden bekappen het paard hetzelfde als de paarden die daarna op ijzers gezet worden en daar gaat het regelmatig mis. Ik ben hierdoor zelf mijn paard bijna verkoeen. Die kreeg zulke zere voeten dat hij wel bevangen leek op het harde. Op zachte ondergrond ging het goed.

Andere hoefsmid gevonden en het paard knapte echt op. Heb er wel twee jaar op moeten wachten maar hij werd met de maand beter. Al snel liep hij op het erf normaal maar was er nog geen reserve voor op buitenrit. Na twee jaar ongeveer kon ik gewoon 2x per week op buitenrit zonder dat daar achteraf reactie op kwam. Hoef schoenen en plak ijzers bestonden toen nog niet echt. Of ja; hoef schoenen bestonden wel maar stonden in de kinderschoenen. Heb een speciaal pas consult gedaan en daar 80 km voor gereden om ernaar toe te gaan maar eenmaal aangeschaft bleven ze niet goed zitten en was ik de oprit nog niet af (in stap) of ze zaten achterste voren om zijn voeten gedraaid. Dus maar snel de moed opgegeven toen. Was wel handig geweest als ze ze toen wel gehad hadden trouwens. Hoor er wel goede verhalen over.

Rosa73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:25

Hoe oud is je paard? Ik heb het ook geprobeerd bij mijn paard:ijzerloos. Hij was 11 toen ik hem kreeg. Bloot geprobeerd, hoefschoenen etc. Allemaal geen succes. Soms past het gestel van je paard gewoon niet bij je eigen overtuigingen. Hij liep met ijzers toch echt beter dan zonder. Was er wellicht gewoon aan gewend geraakt na dik 10 jaar. Ik zou uitgaan van het welzijn van je paard.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:12

De mijne heeft ook gezonde hoeven maar een wat dunne zool. In de zomer kreeg hij af en toe een zoolkneuzing. Nu laat ik hem in de zomer een paar keer beslaan maar met een ijzer.
Misschien niet volgens het boekje maar zo loopt het nu al enkele jaren goed.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 08:19

Ik weet niet of je hier helemaal vanaf kan geraken maar je kan wel letten op voeding, heel goed en regelmatig (laten) bekappen, beweging op verschillende ondergronden stimuleren. Maar als je al verbetering krijgt zal dat wel langzaam gaan.
Mijn oudste paard heeft echt super mooie hoeven. Goede vorm, slijten amper, maar die heeft heel zijn leven gevoelig gelopen op steentjes. Hij liep dus altijd op schoenen als ik ermee ging buiten rijden.

Veel alternatieven voor hoefschoenen zijn er niet. Dan kom je al rap uit bij plakbeslag maar als je de kost van meermaals plakken op een jaar vergelijkt met de eenmalige aankoop van hoefschoenen zou mijn voorkeur toch naar (goed passende) schoenen gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 09:03

Ik zou sowieso al in overleg gaan met je hoefsmid. Meestal wordt de zool namelijk altijd netjes bijgesneden en een holte in gemaakt. Vraag aan je smid of die daar voorzichtiger in wilt zijn. Of zelfs helemaal vanaf afblijven als de zool er goed uitziet.

Daarnaast is het ook een stuk oefening. Ik weet niet hoe vaak je op pad gaat, maar van een paard dat voortdurend op een zachte graswei of zandpaddock staat, kan je niet verwachten dat die opeens langere tijd zonder probelemen over het harde kan lopen. Dit moet je dagelijks korte stukken trainen zodat de zool zich als het ware kan aanpassen.

Goed passende hoefschoenen zijn ook een plus. Er zijn ondertussen genoeg mensen die probleem- en wondjesloos met hoefschoenen rondrijden, dus de hoefschoen an sich is geen slechte oplossing. Maar misschien had je net de slechte maat te pakken. Ook je verzorger daar goed in opvoeden. Een hoefschoen die niet voor 24/7 bedoeld is vergeten, is natuurlijk niet de bedoeling. Foutjes kunnen uiteraard gebeuren, maar daar mag je de hoefschoen niet op 'afrekenen'.

Biotine zijn de meningen over verdeeld. Ik denk wel dat het als ondersteuning kan werken, maar het is nooit de enige of volledige oplossing.

Een ijzer ten slotte helpt ook, maar weet dat dit op zijn best symptoombestrijding is en op zijn slechtst de gevoeligheid vergroot. Dat hoeft geen probleem te zijn als je er dan altijd ijzers onder blijft houden. Een paard het ene seizoen met en het andere zo, vind ik persoonlijk minder eerlijk voor de hoeven.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 11:11

Wow thanks voor jullie reacties! Even kort samengevat:
- hij had Flootingboots omdat de rest minder zaten dan deze, maar ik kan haar nog een keer vragen voor evt andere indd! Ik vroeg haar toen al om scootboots maar ze zei dat die minder passend zouden zijn.
- Hij wordt elke 5 a 6 weken bekapt, ze haalt echt alleen wat nodig is van de zool omdat ze weet dat hij al gevoelig op steentjes loopt. Krijg veel complimenten van stalgenoten dat hij goed op z’n voeten staat en wie m’n bekapper was.
- foto’s kan ik morgen maken, maandag wordt hij bekapt, daarvan kan ik ook foto’s maken voor evt het verschil en of daar verbetering te halen valt.
- qua voeding staat hij nu 24/7 op gras met masker, krijg hij vitalbix en verder supplementen als “kriebelmix voor z’n eczeem, probiotica en glucobalance.

Wat basis info nog: hij is 10 jaar, gezond als een vis en goed op gewicht. Hij heeft veel looplust.

Ik zal dus even foto’s maken en deze delen morgen!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:20

Gras en een sober paard als een fjord, eczeem, en daar heb je waarschijnlijk al de grootste boosdoeners van de gevoeligheid.
Door het graasmasker eet hij alleen de topjes gras, en te weinig stengel. Dat zie je terug door de gevoeligheid in de hoeven.
Dus van het gras af halen, op goed onverpakt hooi zetten, en dan afwachten of het beter gaat. Kan wel een paar maanden duren want het is geen 'instant' oplossing.
Scootboots hebben passchelpen om te kijken welke het beste passen. Ook is met type endurance (enduro) verliezen niet meer mogelijk.
De rest is prima!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:44

Ik vind het diervriendelijker om hem te beslaan dan om hem uit de wei op een paddock te zetten (alleen?).... Kijk is het paard tegen bevangenheid aan, loopt het in de wei/bak gevoelig en ga je richting gezondheidsproblemen snap ik het zeker. Loopt hij enkel op steentjes gevoelig, dan kan het zomaar zijn dat dat blijft. Bij de mijne maakt het geen fluit uit, zomer/winter, gras, hooi. Loopt ze gevoelig op steentjes dan helpt het om de hoeven te beschermen. Qua voeding en hoe TS ze houdt, valt er weinig te verbeteren vrees ik.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:56

Een dunne zool heeft an sich niks met hoefbevangenheid te maken. Hoefbevangenheid is de ontstekingsreactie in de lamellen van de voet, waardoor alles los laat en het hoefbeen kan kantelen.

Ik zou hem laten beslaan, als de voeten het toelaten. Anders zou ik kijken naar Glushu's, ofwel plakijzers.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:12

Qua voeding valt er zeker nog wel wat te verbeteren. Koper en zink helpen met verstevigen van de zool. Msm (zwavel) is nodig voor transport en opname en biotine is ook goed voor hoefgroei en verharden van het hoorn. Vitalbix zit laag in koper en zink tov andere balancers. Lijkt weinig te verbeteren, maar een balancer die hogere gehaltes koper en zink hebben, plus aanvulling met biotine en msm (is in 1 supplement te krijgen), kan een groot verschil maken. Is geen quick fix, heeft wel langere termijn nodig.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:20

Kijk eens naar de balancers van Florian, daar doet mijn fjord het in combi met 16uur gras +masker goed op (en in de paddock nog wat hooi) Nu train ik stuk intensiver dus die van. Mijne krijgt er ook nog een power muesli bij voor wat extra energie. Mooie harde hoeven die eens in de 9 weken bekapt wordt.

Whoopster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:03

Een meukvrije balancer die alle voedingsstoffen an-organisch bevat. dan zitten ze aan een zwavelverbinding die goed is voor de hoeven. Organisch klinkt beter maar dan kan je paard zelf niet meer kiezen of het opnemen ervan echt nodig is omdat het aan een aminozuur zit wat zoieso doorgelaten wordt. Je paard mist daardoor dus de zwavelverbindingen die o.a nodig zijn in huid, haar en hoeven. Metazoa is een meukvrije balancer.
Daarnaast geef ik de mijne druivenpit extract voor een betere doorbloeding en groei en loopt ze op hoefschoenen (Scootboots) als ze gevoelig is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:18

Als ik mijn merrie met dunne zolen (wat ook nog eens in het ras zit, quarterhorse) elke 5 tot 6 weken zou laten bekappen dan loopt ze stokkreupel.
Het heeft mij bijna 3 jaar gekost om van vierkant op ijzers naar blote voeten te gaan waarbij de stand ook een fractie is gecorrigeerd (iets steiler) en inmiddels gaat het goed met uitzondering van echte grindpaden. In het buitenrij seizoen sla ik er voor een ijzer onder, omdat ik niet wil dat ze pijn heeft/gevoelig wordt.
Vanwaar je antipathie tegen een ijzertje? Hier staat ze 4 maanden op ijzers(alleen voor), 8 maanden zonder en dat gaat perfect!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:23

Lastig! Bij de mijne slijten zijn hoeven heel snel en ijzers blijven niet zitten. Hier was Hoofarmor echt de oplossing! In het begin moest ik ze echt elke week doen, maar nu houd ik het schema van de smid aan en doe ik het alleen nog na het bekappen.

https://www.hoofarmor.nl/

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:15