RX foto straalbeen jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_98

RX foto straalbeen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 12:03

Hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om een jaarling te kopen. Deze heeft op zijn straalbeen score 1-2 gekregen.
Hieronder zien jullie de foto’s ervan. Verder is hij volledig in orde en is ook goedgekeurd voor de sport.

Wat denken jullie hiervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

D__S

Re: RX foto straalbeen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:10

Ik denk dat je deze vraag beter stelt aan een dierenarts.

Iris_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 12:10

D__S schreef:
Ik denk dat je deze vraag beter stelt aan een dierenarts.

Voor de dierenarts was er geen probleem. Maar toch vraag ik mij af of hier mensen met persoonlijke ervaringen zitten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:14

Als de DA het dier in orde vond, wat vind jij er dan niet in orde aan? Een score van een 2 is altijd nog gewoon goed en nooit beperkend voor de sport. Dus is deze score je te laag? Als het paard overal 2-tjes heeft krijg je nog volledige goedkeuring. En zelfs met een 3 of 4 zijn er paarden die nooit ergens last van krijgen. Maar een 4 bij een jaarling zou ik misschien wel tricky vinden om te kopen (hangt dan van de prijs af), een 2 is geen probleem.
Maar ik zou een jaarling sowieso nog niet laten keuren en gewoon kopen op basis van wat ik zie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:21

Voor 18 maanden zijn rx-opnames weinig betrouwbaar, er kan nog heel veel veranderen tegen dat ze volgroeid zijn.

Als het dier niet kreupel is en de dierenarts ziet geen problemen, dan is er nù geen reden om zorgen te maken.

Het dier heel houden tot z'n 3-4 jaar ligt dan aan de koper, en wat geluk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:33

is toch normaal/goed een 1-2 , beter kan toch niet? Allemaal 1'tjes komt weinig voor hoor.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:18

Beter dan een 1 wordt het idd niet, dus ik snap niet zo goed wat het probleem hier is? :o

Maar zoals door anderen aangegeven snap ik ook niet helemaal waarom je een jaarling op de foto hebt laten zetten want op dit moment kan er nog zoveel veranderen tot ze een jaar of 3-4 (of ouder) zijn (en zelfs dan geen garanties).

En zelfs met allemaal 2tjes worden ze door de verzekering nog gewoon geaccepteerd en goedgekeurd.

Die van mij had met 3 jaar allemaal 1tjes en 1x een 2tje. Maar staat inmiddels ook al bijna een half jaar op stalrust ivm een breuk in het hoefbeen. Was dat 1tje heel leuk, en dit was echt wel heel veel pech, maar zegt dat uiteindelijk nog niet zoveel.
Vriendinnetje kocht haar merrie met ik dacht een 3tje, en die loopt inmiddels Z2 zonder problemen.
De cijfers zijn een risico-inschatting. Maar kans hoeft echt niet altijd 100% te zijn dat ze er last van krijgen, en een 1tje geeft net zo goed geen garantie tot succes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:41

Die van mij had ik ongekeurd gekocht als jaarling. Als 3 jarige was ze kreupel, dus foto's gemaakt, was ze dus geheel goed, allemaal 2-tjes. En nu is ze 22 en nog steeds goed.
Ik ken ook iemand met een paard met 2-tjes, goedgekeurd, paard kreeg later een cyste in het hoefbeen. Iets waar je niets aan kunt doen, dus paard kon weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:54

1-2 is gewoon goed.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:13

een jaarling goed keuren voor de sport :')

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:23

Idd, welke DA keurt nu een jaarling goed voor de sport?!
Een keuring is altijd een momentopname en is een risico-inschatting op dat moment in tijd en plaats bepaald.

Kennelijk had je interesse in dit veulen, want je laat al keuren. Dus ja beter gaat het ook niet worden vrees ik. Of waarom wil je van Bokt (100en meningen) horen of wat is de bezorgdheid? Of wil je de koop niet laten doorgaan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:34

bulck schreef:
Een keuring is altijd een momentopname en is een risico-inschatting op dat moment in tijd en plaats bepaald.

Kennelijk had je interesse in dit veulen, want je laat al keuren. Dus ja beter gaat het ook niet worden vrees ik. Of waarom wil je van Bokt (100en meningen) horen of wat is de bezorgdheid? Of wil je de koop niet laten doorgaan?

Hoezo “vrees ik”!? 1-2 is dikke prima.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:03

janderegelaa schreef:
bulck schreef:

Hoezo “vrees ik”!? 1-2 is dikke prima.

Bedoel het naar TS. Beestje is goedgekeurd door de DA, die er al een goede beoordeling aan gegeven heeft. Dus beter dan 1-2 gaat het voor dit beestje niet worden. Snap de twijfel dus niet, tenzij ze eigenlijk wilt afzien van de verkoop en mss hier een oplossing in zag/ziet? Want ik zou ook niet kunnen bedenken, waarom je anders nog vragen hebt bij een goede keuring.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:18

Misschien denkt Ts iets te zien op de röntgen en wil bevestiging? Zeg maar wat

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:41

Als een da zegt goed bevonden voor je doel, dan is die goed.

Oke. Erg zwart wit. Maar een 1-2 is prima.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:26

goh, een veulen/jaarling röntgenologisch laten keuren had ik nog niet eerder gehoord..

wist überhaupt niet dat dat kon..

1-2 op de straal zou ik prima vinden als koper..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:15

denk niet dat je iets kan claimen over deze foto's als je er over 3 a 4 jr op stapt en hij is niet goed. Veulen is nog in de groei, zijn botten veranderen elke dag nog steeds even als ondersteunende pezen en/of spieren.

zou me nog maar niet rijk rekenen met foto's op deze leeftijd

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:55

Ligt ook aan hoe het dier vanaf wisseling van eigenaar gehouden word en of het goede voeding krijgt. Dan nog eens op de foto zetten als het 3 is...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:23

Of gewoon gaan rijden als ze oud genoeg zijn. Herkeuren heeft dan feitelijk geen zin meer, je bent al eigenaar dan immers. Het dier is goed of niet, en geluk is ook gewoon nodig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:45

Een oprechte vraag: is het eigenlijk zinvol een jaarling op foto te zetten?

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:51

Wij hebben onlangs ga een jaarling verkocht en is wel klinisch gekeurd door de da en dat vond ik al een beetje overdreven want over een paar jaar kan het heel anders gaan met het paard.
Dus deze keuring snap ik niet maar de foto’s zijn nu toch goed dus waarom deze twijfel? Mening paard heeft slechtere foto’s.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:12

Waarom een jaarling op de foto? Heeft buiten het OCD verhaal totaal geen nut.
Maar om te antwoorden op je vraag: VOOR NU is het prima. 1-2 is goed.
Over 2 jaar kan het heel anders zijn en KAN de 1-2 een 2-3 geworden zijn. Hoeft niet. Daarom heeft het ook geen nut hier waarde aan te hechten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:38

germie schreef:
Of gewoon gaan rijden als ze oud genoeg zijn. Herkeuren heeft dan feitelijk geen zin meer, je bent al eigenaar dan immers. Het dier is goed of niet, en geluk is ook gewoon nodig.

Omdat veel mensen gelukkig willen weten of een paard gezond is voordat ze hem gaan belasten. Zodat je ze niet gaat belasten terwijl ze al pijnlijke aandoeningen hebben en dat je kan monitoren hoe ze de belasting aankunnen. Dat is gewoon best wel een stuk beter voor het welzijn dan hoe we het vroeger deden en heb je ook grote kans dat je minder 'stoute' paarden hebben met zadelmak maken en rijden.

TS; 1 a 2 is gewoon goed. De dierenarts vindt hem goed enbdat is het belangrijkste. Verder is het afwachten want ze zijn nog volop in ontwikkeling en je hebt botten op de foto gezet die nog in de groei zijn en dus nog kunnen veranderen. Dus het voor nu goed, het kan zo blijven qua beoordeling en het kan veranderen, door groei of door ongeluk/slechte voeding/geen geschikte opfokplek enzovoorts. Het moeilijkste van een veulen is hem heel houden die eerste jaren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:19

MyWishMax schreef:
germie schreef:

Omdat veel mensen gelukkig willen weten of een paard gezond is voordat ze hem gaan belasten. Zodat je ze niet gaat belasten terwijl ze al pijnlijke aandoeningen hebben en dat je kan monitoren hoe ze de belasting aankunnen. Dat is gewoon best wel een stuk beter voor het welzijn dan hoe we het vroeger deden en heb je ook grote kans dat je minder 'stoute' paarden hebben met zadelmak maken en rijden.

TS; 1 a 2 is gewoon goed. De dierenarts vindt hem goed enbdat is het belangrijkste. Verder is het afwachten want ze zijn nog volop in ontwikkeling en je hebt botten op de foto gezet die nog in de groei zijn en dus nog kunnen veranderen. Dus het voor nu goed, het kan zo blijven qua beoordeling en het kan veranderen, door groei of door ongeluk/slechte voeding/geen geschikte opfokplek enzovoorts. Het moeilijkste van een veulen is hem heel houden die eerste jaren.

wil je weten of je hem kunt belasten laat je kleine keuring doen net voordat je plannen hebt om hem aan het werk te gaan zetten, dat heeft zin, niet 4jaar van te voren, terwijl het nog lang niet uitgegroeid is etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:31

speurneusc schreef:
MyWishMax schreef:

wil je weten of je hem kunt belasten laat je kleine keuring doen net voordat je plannen hebt om hem aan het werk te gaan zetten, dat heeft zin, niet 4jaar van te voren, terwijl het nog lang niet uitgegroeid is etc.

Germie vindt het herkeuren op 3 of 4 jarige leeftijd onzin. Daar reageer ik op, vandaar de quote... Ik schrijf daaronder richting de TS juist dat de keuring van nu niks zegt :+