2 jarig paard te dun?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TheoLeo

2 jarig paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:58

Hoi hoi
Ik heb recent een super lief nieuw paard gekocht. Hij is nét twee jaar. Hij staat nu bij een mevrouw op stal en ze vond hem wat schraal; en vroeg aan mij of ik misschien nog iets van supplementen wil bijvoeren aan hem. Maar ze gaf ook aan dat ze zelf niet zo heel veel van paarden wist dus dat ik nog maar even moet navragen aan mensen.

Dus hier ben ik :) mijn vraag is of wat hij nu krijgt ; 24/7 weidegang met schuilstal, hooi in slowfeeder en in de avond een handje muesli genoeg is? Of raden jullie aan om een jong paard ook andere supplementen te geven?
Ik wil hem het liefst niet al te veel dingen geven met veel suikers ivm koliek en dat hij misschien dan juist te dik wordt of hoefbevangen. Dat is echt mijn angst.

Hij krijgt ook 3 keer in de week (dus om de dag) wanneer we grondwerk doen traktatie snoepjes van vitabix. Denk ongeveer een stuk of 10. En als ze wat groot zijn doe ik ze doormidden, dus niet 10 super grote. Ook zijn ze laag in suikers. Het is de zilveren zak met groene text

Naar mijn weten is dit voldoende en ziet iedere jaarling er niet helemaal perfect uit, omdat ze nog zo in de groei zitten natuurlijk.. maar ik vraag het toch het liefste na wat jullie vinden

Als iemand aanraders heeft of tips hoor ik het graag!

Even wat meer info hij is een nrps, ongeveer 168 , net 2 jaar en ook 2 weken geleden gecastreerd

Mijn dank is groot! Ik wil het beste voor hem

lovelucydan

Re: 2 jarig paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Ik kan geen foto zien

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Als je hem schraal vind zou ik beginnen met een hooinet met grote mazen zodat hij makkelijker kan eten en een slowfeeder er naast voor het lang doen met hooi tot de volgende voerbeurt

Een handje musli is wel weinig hoor voor een paard in de groei.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:03

Liever iets te schraal dan te zwaar, maar een opgroeiend paard heeft wel voldoende voedingsstoffen nodig. Wat dat betreft zou ik naar een brok kijken geschikt voor jonge paarden in de groei. Brok is niet alleen een suikerbom en dikmaker, maar er zitten ook voedingsstoffen in voor een sterk skelet en goede spieropbouw.

Heb je beeldmateriaal voor hoe hij er nu uit ziet?

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:20

lovelucydan schreef:
Ik kan geen foto zien

Hahaha oh ja dat is wel handig dat ik die bijvoeg

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:21

Esther_r20 schreef:
Liever iets te schraal dan te zwaar, maar een opgroeiend paard heeft wel voldoende voedingsstoffen nodig. Wat dat betreft zou ik naar een brok kijken geschikt voor jonge paarden in de groei. Brok is niet alleen een suikerbom en dikmaker, maar er zitten ook voedingsstoffen in voor een sterk skelet en goede spieropbouw.

Heb je beeldmateriaal voor hoe hij er nu uit ziet?

Dankje! Heb je misschien een aanrader van een brok die ik kan kopen voor hem?

Trouwens geen idee of de foto is toegevoegd.. ik snap bokt nog niet zo goed excuses

Afbeelding

Afbeelding

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:21

Je gaat hier 100 verschillende adviezen krijgen is mijn ervaring, maar uiteindelijk zullen de meeste het met elkaar eens zijn dat een paard in de groei voldoende voedingsstoffen binnen moeten krijgen.

Hoe je die voedingsstoffen aanbiedt kan verschillen en hangt van het paard af. Heb je bijvoorbeeld een koudbloed of een warmbloed?

Voor een warmbloed voel je wat mij betreft echt te weinig, zeker als hij wat schaal is. En ja, een jong paard moet niet te dik zijn, maar in de zomer moeten ze toch zeker op gewicht zijn.

De basis is inderdaad ruw voer, aangevuld met een goede complete brok voor jonge paarden. Voor een schrale NRPS zou ik dan op zoek gaan naar een goede eiwitrijke brok, eventueel speciaal voor jonge paarden, en de hoeveelheid die wordt aangegeven als advies hoeveelheid.
Mijn inziens kan je zeker 2 kg per dag aan zo'n paard kwijt.
Als je de advies hoeveelheid geeft, krijgt hij in ieder geval genoeg vitaminen binnen. Supplementen zijn dan mijn inziens niet nodig.

Merken zoals Vitalbix zijn, vooral voor koudbloeden geschikt.

Ik heb goede ervaringen met Havens dravers- of merrie brok in een soortgelijk geval. Qua energieniveau zijn ze gelijk, maar in de merrie zit net iets meer als het paard echt aan moet zetten.
Het fijne van Havens vind ik dat ze heel goed telefonisch bereikbaar zijn voor voeder advies. Ook als ik hier in kritisch door vroeg kreeg ik duidelijke antwoorden.

Hopelijk trekt hij snel bij!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op Gisteren, 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:22

lovelucydan schreef:
Als je hem schraal vind zou ik beginnen met een hooinet met grote mazen zodat hij makkelijker kan eten en een slowfeeder er naast voor het lang doen met hooi tot de volgende voerbeurt

Een handje musli is wel weinig hoor voor een paard in de groei.

Dankjewel!! Ik weet trouwens niet of de foto goed is geüpload want ik snap bokt nog niet zo goed

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:25

Je foto is nu zichtbaar. Eigenlijk mag je de ribben wel voelen, maar niet zien. Ik vind hem niet schrikbarend mager, maar hij mag wel wat meer hebben. Een handje muesli is echt te weinig.

Succes!

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:27

Simbaa schreef:
Je gaat hier 100 verschillende adviezen krijgen is mijn ervaring, maar uiteindelijk zullen de meeste het met elkaar eens zijn dat een paard in de groei voldoende voedingsstoffen binnen moeten krijgen.

Hoe je die voedingsstoffen aanbiedt kan verschillen en hangt van het paard af. Heb je bijvoorbeeld een koudbloed of een warmbloed?

Voor een warmbloed voel je wat mij betreft echt te weinig, zeker als hij wat schaal is. En ja, een jong paard moet niet te dik zijn, maar in de zomer moeten ze toch zeker op gewicht zijn.

De basis is inderdaad ruw voer, aangevuld met een goede complete brok voor jonge paarden. Voor een schrale NRPS zou ik dan op zoek gaan naar een goede eiwitrijke brok, eventueel speciaal voor jonge paarden, en de hoeveelheid die wordt aangegeven als advies hoeveelheid.
Mijn inziens kan je zeker 2 kg per dag aan zo'n paard kwijt.
Als je de advies hoeveelheid geeft, krijgt hij in ieder geval genoeg vitaminen binnen. Supplementen zijn dan mijn inziens niet nodig.

Merken zoals Vitalbix zijn, vooral voor koudbloeden geschikt.

Ik heb goede ervaringen met Havens dravers- of merrie brok in een soortgelijk geval. Qua energieniveau zijn ze gelijk, maar in de merrie zit net iets meer als het paard echt aan moet zetten.
Het fijne van Havens vind ik dat ze heel goed telefonisch bereikbaar zijn voor voeder advies. Ook als ik hier in kritisch door vroeg kreeg ik duidelijke antwoorden.

Hopelijk trekt hij snel bij!

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg Simba! Waardeer ik enorm :) Ik ga eens kijken naar Havens brok voor hem! De reden dat ik zo bang ben om te veel suiker te geven is omdat mijn oudere paard vroeger vaak te dik is geweest en daardoor die hoefbevangenheid kreeg en daar ook aan overleed. :( Maar ik wil mijn nieuwe paard van nu natuurlijk niet ondervoeden , dus ik ga zeker brok voor hem halen!!

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:33

Simbaa schreef:
Je foto is nu zichtbaar. Eigenlijk mag je de ribben wel voelen, maar niet zien. Ik vind hem niet schrikbarend mager, maar hij mag wel wat meer hebben. Een handje muesli is echt te weinig.

Succes!

Ja soms zie je ze in de zon in eens heel goed en in de schaduw weer bijna helemaal niet dus vond het wat lastig. Maar gelukkig is hij niet mega mager phew. Ik ga morgen even kijken of ik die brokken kan halen en anders bestel ik het online. Hopelijk komt ie gauw op een beter gewicht. Dankuu!

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:34

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TheoLeo op Gisteren, 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:34

Afbeelding

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:35

Hoefbevangen worden ze niet van een kilo brok (of 2) op een dag, ik zou hem idd zeker brok bij gaan voeren en als het kan lekker de wei op.
Mijn bijna 3 jarige is goed op gewicht en krijgt ruim een kilo merrie/jaarling brok van havens, onbeperkt hooi en staat overdag op de wei.
Als je het hooi ook zonder hooinet kan geven zou ik dat doen, mijn ervaring is hoe minder moeite ze ervoor hoeven te doen hoe meer ze er van eten.
Ik vind hem niet schrikbarend dun hoor maar zeker een paard wat nog volop in de groei is zou ik wel wat meer brok bij voeren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:10

Advies van Simbaa is een goed advies.
Zo'n warmbloed kun je beter wel voldoende voeren, veel meer dan een koudbloed. Weet dat twee-jarigen op de piek van hun voedselbehoefte zitten, die hebben echt bouwstoffen nodig om van te groeien. Bij voorkeur mooi lang groen gras.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:24

Ik geef die van mij een balancer zodat hij iniedergeval alle bouwstoffen krijgt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:08

Balancer bevat geen vetten en eiwitten. Paarden in de groei hebben dat wel nodig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:06

Dees schreef:
Advies van Simbaa is een goed advies.
Zo'n warmbloed kun je beter wel voldoende voeren, veel meer dan een koudbloed. Weet dat twee-jarigen op de piek van hun voedselbehoefte zitten, die hebben echt bouwstoffen nodig om van te groeien. Bij voorkeur mooi lang groen gras.

Dit ja.

Ts, wat voor ras/type was jouw vorige paard? Een warmbloed, vooral een jonkie zoals deze, heeft echt wel zijn voedingstoffen nodig en vitamine en mineralen om gezond uit te groeien. Het hele lijf is volop in de groei en daar wil je wel de juiste voeding aan geven om te zorgen dat het skelet maar ook de pezen goed kunnen ontwikkelen. Dat kan je niet van buiten zien, dus het is altijd een beetje onzin als mensen aangeven dat hun jonge paard er perfect uitziet op bijvoorbeeld alleen ruwvoer. Je komt er pas jaren later achter of de binnenkant wel voldoende heeft gehad om goed te ontwikkelen. Dan zijn juist de broksoorten speciaal voor jonge paarden erg fijn. De meeste balancers zijn meer gebaseerd op koudbloeden of paarden die niks nodig hebben om op gewicht te blijven en dus niet de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer kunnen eten. En zonder een vorm van brok, dus of balancer of krachtvoer, ben je enorm afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer dus zowel je gras als het hooi. Dan moet je al weten wat de waardes daarvan zijn en hopen dat het genoeg is en elke nieuwr partij ook.

Suikers zijn niet de grote boosdoener die sommige mensen denken, tenzij je een paard hebt dat er niet tegen kan vanwege insulineresistentie bijvoorbeeld. Te dik is niet goed inderdaad, maar je ziet bevangenheid veel vaker bij weidegang, omdat de echre hoeveelheden die ze binnenkrijgen daar veel hoger liggen als bij een brok. Maar bij andere paarden is het juist een hele goede en nuttige energie leverancier en bouwstof. Daarbij zal je altijd moeten kijken naar de daadwerkelijke hoeveelheid en niet naar percentages. Er zijn merken die enthousiast vertellen een laag percentage te hebben maar waar je in de werkelijkheid meer gram suiker mee voert als een merk met een hoger percentage maar waar je minder van voert. En de grootste leverancier van suiker is het ruwvoer.

Wat is de reden dat het hooi in een slowfeeder zit? Bij een paard wat aan mag komen zou ik juist niet te veel willen beperken qua inname. Weet je ook de analyse van het ruwvoer? Hoe veel gras staat er nog?

Maar nee, ik vind wat je voert niet voldoende voor een paard wat en aan het herstellen is en nog volop in de groei. Die hebben de juiste bouwstoffen, vitamines en mineralen nodig om gezond uit te groeien en dat moet je dus wel bijvoeren. In wat voor vorm hangt af van het type paard en hun lichaamsconditie. Sowieso is mijn ervaring dat je eigenlijk zowat elk paard iets bij zou moeten voeren waar de vitamines en mineralen in zitten, maar een jong paard helemaal.

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:23

Goede adviezen betreft voer zijn hierboven al gegeven maar even een andere vraag. Staat dit paard nu alleen? Omdat je zei dat degene waar hij nu staat weinig kennis van paarden heeft en je nog maar even rond moest vragen. Alleen staan geeft stress en dan gaat hij natuurlijk ook niet aankomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:26

Ik zou ook iets van een jonge paarden brok voeren.

Mijn jaarling krijgt 1kg growmix en 1 handje balancer bovenop voor aan alle vitamine/mineralen te voldoen.
Daarnaast staat hij 24/7 op de weide.

Op de kleine foto's lijkt je paard met een opgetrokken buik te staan. Dit kan duiden op stress, ook maagzweren kunnen stress veroorzaken en moeilijk aankomen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:41

Leuk paard heb je daar.
Ik heb de mijne , wel koudbloed, lastig op gewicht gekregen door worm besmetting en omdat hij eigenlijk alleen maar hooi en gras blieft
Maar eitwitbrok is voor de groei sowieso belangrijk. Daar heeft die kleine van mij het goed op gedaan afgelopen winter

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:49

Een castratie is ook een operatie hé. Vergeet dat niet. En stress en pijn. De factoren om af te vallen. Bovenop een verhuizing.

Goed voeren. Niet een paar snoepjes voor koudbloeeen en een handje musli....

Hier staan de jonge merries ook 24 7 op t land zonde krachtvoer. Dus jonge paarden enkel op gras houden kan best.
Maar plak er wat factoren bij en het kan niet.

Ala je paard smakelijk en goed hooi eet nu; geen slowfeeder. Laat maar eten. En geen arme zooi.. en bouw krachtvoer. Jonge paardenbrok/merriebrok.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:01

Amiigo schreef:
Hoefbevangen worden ze niet van een kilo brok (of 2) op een dag, ik zou hem idd zeker brok bij gaan voeren en als het kan lekker de wei op.
Mijn bijna 3 jarige is goed op gewicht en krijgt ruim een kilo merrie/jaarling brok van havens, onbeperkt hooi en staat overdag op de wei.
Als je het hooi ook zonder hooinet kan geven zou ik dat doen, mijn ervaring is hoe minder moeite ze ervoor hoeven te doen hoe meer ze er van eten.
Ik vind hem niet schrikbarend dun hoor maar zeker een paard wat nog volop in de groei is zou ik wel wat meer brok bij voeren.

Toch wel, helaas.
HB is echt iets wat ontstaat door een suiker overschot en zul je waarschijnlijk inderdaad niet direct op 2 jarige leeftijd zien maar kun je wel al hier beginnen.
Je paard staat 24/7 op (kort/gestresst) gras, dat zou ik al spannend vinden.

Daarnaast is het echt niet waar dat alleen te dikke paarden insuline resistentie of hoefbevangenheid krijgen. Ik ben genoeg (te) dunne paarden tegen gekomen die het hebben (gehad).

De merriebrok van Havens bevat al 33,3% suiker(!!) en er zit echt niets in wat je paard gaat helpen groeien. Zetmelen kunnen door het paardenlijf niet als werkende stof worden omgezet en worden in de dikke darm omgezet in suikers. Je mag zetmelden dus bij het suikerpercentage optellen.

Je hooi analyseren (is het echt hooi of voordroog/kuil?) en daarnaast de juiste vitamine en mineralen aanvullen.
Er zijn weinig echt goede junior balancers op de markt maar Okapi puur G junior is er 1 en equilin heeft ook een goede. Daar zit verder geen troep in. Je kunt het ook mengen in bijvoorbeeld een agrobs Mash waar je weer supplementen of kruiden doorheen kan mengen.
Als je er wat eiwitten bij wil voeren zou ik allereerst kiezen voor een esparcette brok omdat die de best herkenbare aminozuren heeft voor de darm en deze dus ook het meest effectief opneemt.

Je kunt er zeker van alles met een hoog suiker en zetmeel gehalte instoppen en je paard gaat er zeker van aankomen omdat het allerlei afvalstoffen gaat opslaan. Maar je kunt zoiets beter duurzaam aanpakken, dan heeft het lijf er ook echt iets aan.

Daarnaast heb ik bij deze foto’s geen alarmbellen hoor. Gewoon een paard in de groei.

Je paard is nog jong en alles wat je er nu instopt heeft gevolgen voor het verdere leven. Dus heel goed dat je hier zo over nadenkt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:50

Ik vind dit overigens niet TE schraal.
ja het is schraal, maar niet te naar mijn idee
Je moet niet niet alleen naar de ribben kijken, maar het gehele paard.
Hij staat ook net een beetje zo op de foto en is wellicht rond geribt?
Het kan geen kwaad als hij er wat spekjes bij krijgt, maar voor een jong dier in de groei vind ik dit niet gek.
Zie liever dit dan een jong paard wat te dik is.
Ze moeten het gewicht ook allemaal meedragen op hun groeiende gewrichten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:18

Knap dier! Gefeliciteerd met de aankoop TS.

Ik vind hem ook iets schraal maar niet schrikbarend, liever iets te schraal dan te vet. Maar, hij heeft wel bouwstoffen nodig..dat handje muesli zou ik vervangen voor brok voor jonge paarden in de groei. Naast onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en weidegang.