Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muze schreef:Hoe is zijn huisvesting? Voeding? Vriendjes? Gezondheid verder?
En jij? Hoe is jullie band, durf jij ook naar je eigen aandeel te kijken?
MissNienke1 schreef:Je lijkt je erg te richten op afkauwen als (enige) manier van ontspanning. Kan het zijn dat hij zich wel ontspant maar dat jij dat niet herkent? Staat hij wel eens te slapen in de paddock, zie je hem liggen, laat hij wel zijn hoofd zakken als je met hem bezig bent, heeft hij een been op rust, etc? Hoe bepaal jij of hij steeds erg gespannen is?
Wat bedoel je met 'het bouwt op tot het niet meer gaat'. Ontploft hij dan? Of is hij zo gespannen als een rietje dat hij trilt?
Natuurlijk is huisvesting erg belangrijk, en ook hoe jij je voelt bij hem en in deze omgeving. Vind je het fijner om samen met iemand met hem te werken? Ben je onbewust gespannen als je bij hem bent? Zoek ook zelf naar manieren om te ontspannen en dat op hem over te brengen.
Wat was er anders op de trainingsstal dan bij zijn eigen stal? Kun je nog dingen aanpassen die hij daar fijn vond?
pol013 schreef:Precies met Missnienke schrijft.
Waaraan zie je nog meer dat je paard niet ontspant? Waar loop je daadwerkelijk tegenaan in de dagelijkse omgang en training?
Kauwen en likken is weliswaar iets wat bij sommige mensen veel aandacht krijgt maar er is weinig consensus over wat het echt betekend of waarom paarden het doen. Dus als enige graadmeter vind ik het een heel matige parameter.
Lianne_jolie schreef:pol013 schreef:Precies met Missnienke schrijft.
Waaraan zie je nog meer dat je paard niet ontspant? Waar loop je daadwerkelijk tegenaan in de dagelijkse omgang en training?
Kauwen en likken is weliswaar iets wat bij sommige mensen veel aandacht krijgt maar er is weinig consensus over wat het echt betekend of waarom paarden het doen. Dus als enige graadmeter vind ik het een heel matige parameter.
Niet knipperen, strak houden van hoofd/hals, nergens op reageren (lijkt wel compleet ergens anders te zijn). En dan vooral geen verandering na de gebeurtenis, dus het verwerken mist. Wat zijn voor jou dan nog signalen? Dan leg ik er eens op tijdens het poetsen en trainen vandaag.
Ik loop er tegen aan dat hij niet echt ontspant en dus vastloopt in veel dingen. Hij is daardoor echt ontzettend afgesloten voor iedereen en steekt zijn kop in het zand. Zou loopt ie ook graag te stofzuigen als er iets tijdens longeren gaande is. Terwijl je met een dier graag hebt dat ze iets zien en dan dit verwerken.
Lianne_jolie schreef:Bedankt voor jullie reacties. Het bouwt inderdaad juist op. Over het erf lopen was een drama, ging er telkens vandoor. Hij wordt echt strak en hard van, maar laat niks los. En dan wordt hij stoïcijns, ziet hij je niet eens meer staan en is het gewoon paniek. Hij bevriest als het ware.