Pony plotseling kreupel en sleept met been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Pony plotseling kreupel en sleept met been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 13:06

Mijn pony loopt sinds gisteren kreupel aan haar rechter achterbeen. Ze sleept m mee. Dierenarts meteen gebeld, die is langs geweest en die denkt dat ze zich verdraaid heeft. Nu 5 dagen op pijnstilling en aankijken. Ik zie met pijnstilling geen verbetering. Het is verder niet dik of warm in dr been.

Ik zit een beetje met voor het weekend of ik niet beter toch even de kliniek kan bellen. Iemand hier ervaring met het verdraaien?

De dierenarts gaf aan meer pijnstilling te moeten geven als het zo blijft maar ze staat er echt heel zielig bij de hele dag.. dus ik twijfel.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:13

heup of knie lijkt mij zo ff snel, miss osteopaat ff laten kijken en voelen

Captain

Re: Pony plotseling kreupel en sleept met been

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:15

Ik zou naar de kliniek gaan voor een foto. Of de kliniek thuis een foto laten maken, maar als pijnstillers weinig doet lijkt het me sneller in een gewricht te zitten welke ze nu misschien gewoon niet kan gebruiken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:18

Ik zou ook de kliniek inschakelen, dit ziet er voor mij te ernstig uit en misschien is het een verdraaiing maar ik zou zelf dan wel graag ernstigere zaken uitgesloten hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:24

Idd een kliniek raadplegen. Dit moet minstens op de foto.
Ik zou in ieder geval zelfs een breuk willen uitsluiten want dit ziet er heel heftig en pijnlijk uit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:24

Cayenne schreef:
Ik zou in ieder geval zelfs een breuk willen uitsluiten want dit ziet er heel heftig en pijnlijk uit.

Ga ik in mee, ook betreft de gewrichten heup/knie

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:36

Oh dierenarts is al geweest, dan idd kliniek
Maar kan ook nog een hoefzweer zijn, het ziet er wel erg pijnlijk uit. hopelijk valt het mee

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:41

Cherdenise schreef:
Maar kan ook nog een hoefzweer zijn, het ziet er wel erg pijnlijk uit. hopelijk valt het mee

Zou idd effe contact met hoefsmid hebben en als daar geen duidelijkheid uit komt en op pijn stelling niet beter contact met kliniek over wat te doen

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:47

Dit zou ik inderdaad zsm op de foto willen hebben. Verdraaing zou met pijnstilling in ieder geval een beetje verbetering moeten geven.

Hoefzweer kan ook enorm pijnlijk zijn en doet pijnstilling niets tegen. Maar dit dier heeft overduidelijk een mobiliteitsprobleem in het hele been. Als zoiets wordt veroorzaakt door een hoefzweer dan zit je in de fase van een naar binnen geslagen infectie die stijfheid veroorzaakt. Meestal ook met een gezwollen been.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:21

Cherdenise schreef:

een zweer geeft drukbelasting, dus de beweging van het been zal goed zijn maar het paard zal minder lang op de voet willen steunen.

Hier zie je duidelijk dat het een bewegingsprobleem is, steunen is geen probleem, been naar voor brengen wel.
Ik gok dat het uit de knie komt.

Hier heb je eigenlijk wat opties:Als het een paard is die voldoende "waard" is om eventueel te opereren, zou ik hem zo snel mogelijk op foto laten zetten, als het dan een breuk oid is, dan ben je er snel bij.

Als het een paard is waarvan je sowieso niet zou opereren, dan zou ik het een paar dagen aanzien, er is kans dat het gewoon een verdraaiing is en dan zou het relatief snel beter moeten worden.

Als het na pakweg max een week met pijnstillers niet duidelijk beter is, dan zou ik op de foto zetten zodat je kan zien wat het probleem is. Als het een operatieprobleem is dan kan je opteren om in te slapen als je niet wil opereren. Als het geen operatieprobleem is dan is de remedie meestal toch rust en pijnstiller + ontstekingsremmer

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:26

|( ik krijg een deja vu van deze beelden. -O- Mijn jonge bijna tweejarige troffen we zo aan in de weide pinksterzaterdag lang geleden. Meteen naar Utrecht gebracht waar helaas ivm feestdagen geen fotos gemaakt konden worden, dinsdags wel de dag na zijn verjaardag. En helaas is hij niet ouder geworden dan dat |(

Ik zou opladen als dat kan en naar een kliniek brengen voor fotos en duimen dat er geen schade in een kniegewricht is, zeker als dit na pijnstilling is :knuffel:

Bij mijn jonkie zat er een breuk door een stomme glijpartij op een lastige plaats. En hij bewoog net zo en daar ook pijnstilling hielp gewoon niets. :n Opereren had gekund maar daar zaten zoveel mitsen en maren en onzekerheden aan met een maandenlange revalidatie met stalrust dat dat voor ons niet ok was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:49

Cayenne schreef:

Het ziet er ernstig uit, maar hij kan nog wel lopen en in geval van een breuk denk ik dat dat niet meer kan. Ik heb als mens ooit mijn knie gebroken en toen kon ik echt helemaal niet meer lopen. Is er iets gebeurd in de wei waardoor dit ontstaan kan zijn?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:40

Elisa2 schreef:
Ik zou ook de kliniek inschakelen, dit ziet er voor mij te ernstig uit en misschien is het een verdraaiing maar ik zou zelf dan wel graag ernstigere zaken uitgesloten hebben.

Helemaal mee eens. Ik zou pijnstillers en een verdraaiing niet accepteren

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:55

Direct dierenarts erbij halen, kan van alles zijn tot een gebroken bekken aan toe.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 16:04

De dierenarts gaf gisteren aan dat het waarschijnlijk niet gebroken is omdat ze alle kanten het been nog op kan buigen.

Zojuist nog even een filmpje gemaakt, het lijkt iets beter nu maar nogsteeds .. ik heb ze nu naar de Lingehoeve gestuurd, ik word later vanmiddag teruggebeld.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:47

Ik zou haar in ieder geval even alleen zetten. Dan kan ze zelf kiezen of ze wel of niet wil lopen.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 17:03

monsera schreef:
Ik zou haar in ieder geval even alleen zetten. Dan kan ze zelf kiezen of ze wel of niet wil lopen.

Dat kan ze helemaal, alleen ik liet haar even lopen en dr zwarte vriendin liep mee, ze wordt niet opgejaagd en ze zijn juist onrustig als ze niet bij elkaar staan.

Ik ga morgen naar de Lingehoeve en hoop heel erg dat t meevalt :(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:34

ik vind dit laatste filmpje wel al een stukje beter eruit zien. maar dat kan natuurlijk ook door de pijnstillers. Veel succes morgen.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 17:35

Dan ook even een positief verhaal:

Ik heb ergens in februari mijn pony stokkreupel uit haar uitloop gehaald. Zij had waarschijnlijk ook iets pittig verstapt. Omdat het al in de avond was, heb ik haar met metacam weer teruggezet. Na 4/5 dagen metacam was er niets meer aan de hand en liep ze weer als een tierelier.

Ik moet zeggen dat ik na een dag (wel met metacam) al lichte verbetering zag en het leek alsof bewegen haar juist goed deed. Ik heb mijn pony daarom toen bewust niet stil stil gezet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:29

Ik ken een paard dat een geroken heup had gehad. Dat paard had eerst klachten, maar kon wel lopen. Is niet goed gekomen omdat er niets aan was gedaan. Kon niet bereden worden.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:53

Wow wat sneu |(
Ik zou dit op de foto willen hebben in de kliniek.

Beter een foto laten maken en dat het dan mee blijkt te vallen, dan andersom!

Heel veel succes komende dagen, je zal er een hele zorg aan/over hebben. :knuffel:

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:44

welmoedz schreef:
monsera schreef:

Dat kan ze helemaal, alleen ik liet haar even lopen en dr zwarte vriendin liep mee, ze wordt niet opgejaagd en ze zijn juist onrustig als ze niet bij elkaar staan.

Ik ga morgen naar de Lingehoeve en hoop heel erg dat t meevalt :(

En wat kwam eruit? Hopelijk iets wat te genezen is? :knuffel:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:51

anjali schreef:
Cayenne schreef:

Het ziet er ernstig uit, maar hij kan nog wel lopen en in geval van een breuk denk ik dat dat niet meer kan. Ik heb als mens ooit mijn knie gebroken en toen kon ik echt helemaal niet meer lopen. Is er iets gebeurd in de wei waardoor dit ontstaan kan zijn?

Een paard heeft 4 benen, dus die lopen nog steeds met een breuk, omdat ze er 3 nog kunnen gebruiken. Bij de mijne waren er door een klap allemaal bitsplinters van gewricht geslagen en die liep ook nog. Niet graag en kreupel en heel snel op rust ermee, maar die andere 3 benen kunnen gewoon gebruikt worden. Vroeger ook paard die trap kreeg in de wei en voorbeen brak, die galopeerde gewoon nog door, ook al zag je meteen dat het foute boel was.

Pijnstilling deed idd zowat niks, sowieso metacam en andere niet. Pas hoge dosering buut was heel klein beetje effectief. Wij hebben ct scan moeten laten maken, want het was op foto's niet te zien. Wel begonnen met foto's en klinische beeld zei de kliniek dat zij bijna zeker waren van breuk.

Hopelijk valt het mee ts!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:35

Hopelijk is het meegevallen vandaag en is er een haalbaar behandelplan.

Wat een zorgen :knuffel:

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 20:50

Hey iedereen! Bedankt voor het meeleven :)!

Ze is met haar been op de röntgenfoto gezet (boven haar knie tm haar heup was het inmiddels ook dikker geworden dus dat was "fijn"), daar kwam niks uit, toen door naar de echo. Daar vonden ze een spier bovenin aan de binnenkant (bij haar uier) waar scheurtjes in zaten. (zwarte gaten). Ze moet nu nog 2 weken op metacam, daarna 2 weken nog rust en dan mag ik haar weer oppakken als ze goed loopt.

Heel blij dat ik toch gegaan ben want we kregen meteen duidelijkheid in plaats van dat gissen. Kost heel wat maar dan heb je tenminste duidelijkheid en geen onzekerheid straks bij het opbouwen voor de wagen.

Links is de betreffende spier, rechts is hoe het eruit zou moeten zien.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 16-05-25 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt