Wauw bedankt iedereen voor de reacties! Blij met jullie input
Maartje_M schreef:In hoe veel porties krijgt ze haar krachtvoer? Onze oudere haflinger bleef ook maar mager tot ik haar porties ben gaan verkleinen en vaker ben gaan voeren. Zelfde voer en zelfde hoeveelheid maar daardoor kwam ze dus wel aan
Goede tip om eens te proberen! Ze krijgt de vitalbix in 1 keer en de fibrebeet later op de dag.
xRivaldo schreef:Ik zou in dit geval een voedingsadvies aanvragen. Gericht op jouw specifieke paard. Hier op bokt ga je adviezen krijgen van bietenpulp tot meer eiwitten. Beter dat een deskundig persoon de voeding van je paard doormeet. Zoiets kost de wereld niet.
Mijn merrie zag er net zo uit als die van jou toen ze 2 jaar was en uit de winter kwam. Die trok heel mooi bij gedurende de zomer in de opfok weide.
Ik lees wel dat je hebt ontwormd met twee verschillende wormmiddelen, maar dat het mestonderzoek <100 EPG was? Aangezien een mestonderzoek de wereld niet kost zou ik (als ik in jouw situatie zat) dat onderzoek eens in de zoveel weken even herhalen. Die kan natuurlijk altijd vals negatief zijn geweest.
Bij zandkuren hou ik altijd 1 gram / kg lichaamsgewicht aan. Voor mijn merrie doe ik dan zelfs 700 gram door de slobber heen.
Succes!

Ik ben inderdaad aan het overwegen om
een voedingsdeskundige in te schakelen, maar twijfel een beetje over welke therapeut en welke vorm, gezien ik in sommige situaties mijn twijfel heb bij doormeten.
Ik heb haar preventief ontwormd in overleg met opfok en dierenarts, na de Eraquell kwamen er wel wormen uit maar was ze daarna schoon. Na de pramox geen dode wormen in de mest. De pramox was denk ik een maand geleden, en ter controle nu een mestonderzoek gedaan. Zal deze zeker herhalen komende periode om te controleren of ze nogsteeds schoon is. Ik heb haar ook preventief een zandkuur gegeven en in het mestonderzoek testte ze negatief op zand maar goed we weten ook dat zand zich onregelmatig uitscheidt
dioni schreef:Heb je een analyse van je hooi? Als dat inderdaad wat laag in energie en eiwit is, kan het zijn dat je dat moet aanvullen.
Zijn onlangs overgegaan op deze balen waarvan ik verwacht dat ze wat hoger in eiwitten zijn. Vorig jaar hebben we de partij die van dit land afkwam wel getest en toen zat er wel voldoende eiwit en energie in, maar zegt natuurlijk niks over deze partij. De balen die we hiervoor voerden waren niet voldoende in energie of eiwit, daarom ook geswitcht en omdat ik er nog meer heb die het hier wel goed op doen. Hooi-monster gaat morgen op de post! Wordt vervolgd dus.
XladyX schreef:Ik zou het inderdaad ook zoeken in je ruwvoer. Als ik het andere paard/jaarling oid op de achtergrond van jou foto's zie lijkt die ook was schraal en gok ik dat je (erg) arm ruwvoer hebt. Dan kun je krachtvoer voeren tot je een ons weegt, maar dat gaat geen zoden aan de dijk zetten.
En voor de kortste klap, krijgen ze weidegang? Goed gras helpt ook veel!
Ik denk dat het met de jaarling nog wel meevalt, die jaarling (9 maanden) staat er pas twee weken en is vooral nog een beetje een ukkie en haalden we zo op. Maar ook die moet goed groeien dus vandaar dat we het ruwvoer laten testen! Ze worden komende week op de weide opgebouwd dus dan hoop ik dat ze wat bijtrekt, maar wil
komende winter ook niet weer tegen hetzelfde probleem aanlopen natuurlijk.
Cioccolato schreef:Rijk ruwvoer en basis of merriebrok. Maar vooral rijk ruwvoer als stap 1. Vitalbix is voor sobere paarden, dus niet voor deze die invalt.
pol013 schreef:Gezien de tijd van het jaar: gaat dit paard de komende weken de wei op?
Dan zou ik even wachten met voeraanpassingen en afwachten wat dat gaat doen.
Op zich is dit geen heel verkeerd gewicht voor een jonkie. Al snap ik dat je wel het gevoel wil hebben wat grip te hebben op haar gewicht.
Voor als ze niet de wei op gaan: Heb je al eens op de zak gekeken van het voer wat je geeft? Ik vermoed mij zit je nog aan de lage kant van de advisering zit qua kg's. Dus je hoeft waarschijnlijk helemaal niet moeilijk te gaan doen en een ander voer te zoeken. Meer kg's voeren kán gewoon een prima oplossing zijn.
Ik begreep dat de Breed & Grow ook aan jonge paarden gegeven kan worden die in de groei zijn, en dan klopt het qua voedingsadvies en de hoeveelheid wat ik voer wel. Maar heb inderdaad het idee dat het voor haar niet toereikend genoeg is dus overstappen op een andere brok is misschien wel wenselijk!
Diddykong schreef:Wat was het voerbeleid van de opfok? Je voert vrij sober, wat is daar je reden voor?
Bij de opfok kreeg ze swinters onbeperkt voordroogkuil/hooi en zomers volledige weidegang op rijk gras. Ik voer zelf geen kuil omdat mijn andere paarden hier niet goed tegen kunnen en een daarvan HB-gevoelig is.
Dees schreef:Zo'n jonge warmbloed moet je op die leeftijd voeren alsof ie 8 jaar is en M2 loopt. Ze hebben op deze leeftijd écht serieus veel voer nodig, de voedingsbehoefte piekt op 2-3 jarige leeftijd.
Deze is nu veel te mager. Aan het paard kun je wel zien dat het hooi niet zoveel voedingswaarde heeft (wat ik overigens altijd fijn vind, want bijvoeren is makkelijker dan te rijk hooi managen).
Was dit mijn paard, dan zou ik het veel meer krachtvoer geven. Dan denk ik aan een lichte sportbrok met bij voorkeur hoge magnesium. Voermeesters Sport Torso is een fijne brok om paarden mee op gewicht te krijgen. Ik zou dan zelf wel denken richting 3-4 kilo per dag zolang ik het gewicht wil laten toenemen, verdeeld over meerdere porties.
Als je geen andere brok wilt gaan voeren, dan kun je het ook bij 1,3kg Vitalbix laten en dan veel meer Fibrebeet gaan voeren, denk aan minstens 2kg droge stof. Maar ik denk dat je daarmee wel duurder uit bent dan overstappen naar Voermeesters Sport Torso, of Havens Draversbrok.
De Vitalbix die je voert is een opfokkorrel, die zou ik zelf niet meer geven want ze is de opfok-fase nu wel voorbij.
Het is voor mij niet altijd mogelijk om meer dan 2 porties per dag te voeren doordat zij 24/7 buiten staat met twee anderen en ik haar dan apart moet zetten (lees draadje er tussen of er helemaal uithalen). Ik zal eens kijken naar de Voermeesters of Havens brok! De fibrebeet vind ze niet zo lekker dus ze eet ook niet meer dan de hoeveelheid die ze nu krijgt. Dan is overstappen naar een andere brok verstandiger denk ik zo! Uiteraard zal het ook helpen dat ze komende week opgebouwd wordt op de weide, gras helpt haar altijd wel!