Zomereczeem, met de handen in het haar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Zomereczeem, met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 16:33

Zojuist kreeg ik een foto doorgestuurd van mijn pony met zomereczeem. Deken kapotgeschuurd, dus toch ergens jeuk.
10 jaar geleden toen ik hem kocht kwam ik er de 1e zomer achter (was mij uiteraard niks over verteld). Dat jaar veel problemen gehad maar daarna is het met een deken op goedgegaan.
Vorig jaar was het masker stukgegaan, het duurde even voor er een nieuwe deken klaar was (ze moeten eerst customer aan elkaar genaaid worden mer grof geschut, anders gooit hij alles af, daar was een fout gemaakt waardoor het niet direct geregeld was). Toen heeft hij jeuk gekregen en dat is eigenlijk de rest van de zomer zo gebleven. Uiteraard is er een dierenarts bij geweest, direct behandeling gestart met zalf en prednison. Hij heeft een uitgebreid allergie onderzoek gehad, nav dat onderzoek is er een immuuntherapie gestart. Z'n deken is ingesprayd tegen iets anders waar hij allergisch voor is en ik heb hem meermaals met speciale shampoo voor nog een andere allergie gewassen.
Dit jaar ruim op tijd de deken opgedaan en alles ging goed tot nu. Ik zou nu echt niet meer weten wat ik moet doen, heb voor mijn gevoel alles geprobeerd maar hij heeft nog steeds jeuk. Wat het ook problematisch maakt is dat ik een paarhonderd km verderop woon. Heb meteen een aantal lijntjes uitgezet en morgen bel ik mijn eigen dierenarts, dienstdoende kan niks anders doen dan een prik geven die een paar uur lang de jeuk verzacht maar dat is natuurlijk geen lange termijn oplossing.
Aangezien bokt zo'n breed scala aan kennis in huis heeft hoop ik dat hier iemand misschien een gouden tip heeft. Alvast dank!!

De foto van hoe het er nu uitziet, de verdwenen staart is nog nav vorig jaar, is mooi aan het aangroeien maar ik ben bang dat dat niet heel lang kan duren als hij met deken al jeuk heeft.
Afbeelding

De patiënt in kwestie als hij geen jeuk heeft
Afbeelding

Earth

Re: Zomereczeem, met de handen in het haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:56

Tja ik denk dat verhuizen naar de kust de enige optie nog is? Of staat hij daar al?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:01

Eczeem is vreselijk, het is zo lastig onder controle te krijgen.

Kan hij niet ergens achter blijven hangen , waardoor de deken stuk is getrokken? Zo ziet het er voor mij uit.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 17:19

Naar de kust is echt geen optie, het is qua karakter/formaat ook geen verkoopbare pony. Los daarvan, met dit probleem kan je er ook niet veel geld voor vragen, wat ook weer doorverkopers aantrekt.

Ergens aan blijven haken vind ik knap op die plek, enige wat ik me dan kan voorstellen is tijdens het schuren ergens aan blijven haken. Maar als je gewoon ergens langswandelt als paard zijnde zou een deken denk ik niet midden boven op de staart stukgaan, op precies de plek waar hij vorig jaar het meeste last had.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:26

Tja ik vraag me dan af of er nog meer opties zijn. Ik vind het best heftig dat hij zijn hele staart eraf schuurt ondanks dat hij een deken op heeft.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:27

Earth schreef:
Tja ik vraag me dan af of er nog meer opties zijn. Ik vind het best heftig dat hij zijn hele staart eraf schuurt ondanks dat hij een deken op heeft.

Dit dus. Jeuk is echt vreselijk

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 17:32

Staart was vorig jaar, toen de deken stuk was en hij dus jeuk kon ontwikkelen. Als er eenmaal jeuk is dan is het natuurlijk lastiger te behandelen. Staart zit er nu nog op en nieuwe deken is er als het goed is morgen. En ja, ik vind het ook heftig, vandaar dat ik gewoon echt niet meer weet wat te doen. Een gezonde sterke pony van 15 laten inslapen vind ik ook nogal heftig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:36

Ja ik denk daarom ook dat de enige tussenstap nog is om hem naar de kust te verhuizen. Ook al is het maar tijdelijk om te testen of hij daar beter van wordt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:38

CastaMickey schreef:
Naar de kust is echt geen optie, het is qua karakter/formaat ook geen verkoopbare pony. Los daarvan, met dit probleem kan je er ook niet veel geld voor vragen, wat ook weer doorverkopers aantrekt.

Ergens aan blijven haken vind ik knap op die plek, enige wat ik me dan kan voorstellen is tijdens het schuren ergens aan blijven haken. Maar als je gewoon ergens langswandelt als paard zijnde zou een deken denk ik niet midden boven op de staart stukgaan, op precies de plek waar hij vorig jaar het meeste last had.

Als hij kan schuren, kan hij toch blijven hangen?

Prednisonkuur geeft nog wel eens verlichting bij acute jeuk,dat haalt ergste randjes eraf. Jeuk is natuurlijk vreselijk.

Overigens: mijne staat aan zee, maar heeft alsnog eczeem en jeuk. Nu overigens door tectonik nog niet, maar dat haalt de jeuk niet weg. Staat de pony op gras? Suikers zijn ook triggers.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:41

Gras kan een enorme trigger zijn die de emmer doet overlopen. En dat hoor je bij veel eczemers. Heb je al eens enkel op hooi laten staan in de zomer? Eric Laarakker is altijd mijn go-to als ik er niet meer uit kom.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:42

Bij een pony met ook flinke zomereczeem heb ik een keer een anti histamineprik van de DA zien helpen. Zij was gestoken door een bij/ wesp waardoor ze flinke zwelling kreeg, toen heeft de DA en anti histamineprik gegeven en haar eczeem was daarna echt veel en veel minder! En dus ook veel minder jeuk.

Sinds dien krijgt zij in aanloop naar en de eczeemperiode anti histamine van helmosan en kruiden die natuurlijke antihistamine bevat, dit lijkt nu te werken en staat nog zonder deken nu

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:51

Wij staan aan de kust. Letterlijk zeedijk over maar geeft nog steeds zomereczeem klachten. Het lijkt een oplossing maar in huidig klimaat is het ook daar lang niet 100% veilig. Misschien wat milder maar verwacht niet klachtenvrij. Hier staan zomer eczeem paarden ook volledig ingepakt de laatste 2 a 3 jaar

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:53

Slmt9 schreef:
Gras kan een enorme trigger zijn die de emmer doet overlopen. En dat hoor je bij veel eczemers. Heb je al eens enkel op hooi laten staan in de zomer? Eric Laarakker is altijd mijn go-to als ik er niet meer uit kom.

Precies dat, voorjaarsgras helemaal. Vaak valt het seizoen van de knutten samen met de weidegang en kunnen er dus 3 oorzaken zijn; knutten, voorjaarsgras en beide tegelijk.
Het is het proberen waard om het dier eens een seizoen op hooi te laten. En geen gras. Een paddock paradise met onverpakt hooi is het meest ideaal voor jeukgevoelige paarden.

Linkje:
Een eczeempaard op het weiland
Gras is echt één van de grote boosdoeners van zomereczeem.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:55

Tijdens zonsopgang en zonsondergang binnen zetten in een donkere stal.
Dan zijn de mugjes het meest actief.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:07

Hoeveel (welke tijdstippen ) heeft hij weidegang?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:20

Sosha schreef:
Tijdens zonsopgang en zonsondergang binnen zetten in een donkere stal.
Dan zijn de mugjes het meest actief.

Heeft bij mijne ook jaren geholpen, geen deken nodig gehad toen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:22

Wat voer je? En dan echt alles wat er in gaat.
Hooi (getest? Hoeveel kg?), gras (hoe lang, wat voor gras?), aanvullend voer, enz.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 19:25

marleen_88 schreef:
CastaMickey schreef:

Als hij kan schuren, kan hij toch blijven hangen?

Prednisonkuur geeft nog wel eens verlichting bij acute jeuk,dat haalt ergste randjes eraf. Jeuk is natuurlijk vreselijk.

Overigens: mijne staat aan zee, maar heeft alsnog eczeem en jeuk. Nu overigens door tectonik nog niet, maar dat haalt de jeuk niet weg. Staat de pony op gras? Suikers zijn ook triggers.

Ik snap je punt niet helemaal, het maakt toch niet uit of de deken stuk is gegaan door schuren zelf of door ergens aan blijven hangen met schuren? Blijkbaar kan hij ergens schuren en heeft hij jeuk, anders zou dit niet zo zijn nu.

Naar de kust is echt geen optie.

Hij staat 24/7 buiten en overdag binnen is helaas ook niet haalbaar, ik woon zelf niet in de buurt en het was nooit de bedoeling dat hij zo veel zorg nodig zou hebben. Degenen waar hij staat zorgen super voor hem maar er zijn grenzen aan wat zij kunnen betekenen.

Hij is vorig jaar toen hij net jeuk had verhuisd (overigens niet vanwege eczeem) dus het gras is in elk geval anders en ik ga ervan uit dat het ook ander hooi is, dat zou wel heel toevallig zijn. Een paddock is er niet helaas, maar hij staat wel op de kaalste wei.
Verhuizen naar een andere plek zie ik ook niet snel gebeuren, de perfecte plek waar 100% met zijn eczeem rekening gehouden kan worden en de omstandigheden ideaal zijn bestaat niet. Waar hij nu staat is super, ze doen wat ze kunnen en hij is zichtbaar gelukkig hier.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:29

Mijn dierenarts heeft positieve ervaringen met een injectie. Deze wordt geloof ik per lente/zomer/herfst 1-3 x gegeven. Ik heb het vorig jaar overwogen omdat mijn pony ook zo'n erge jeuk heeft. Het enige nadeel is dat het duur schijnt te zijn. Enkele honderden euro's per keer. Heb er dus zelf geen ervaring mee maar mijn dierenarts had daar goede ervaringen mee. Misschien eens navragen bij je eigen dierenarts voor meer info?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 19:31

Krijgt hij al, het waren een paarhonderd euro opstartkosten en daarna dik €300 per flacon, daar kan je wel tot 10 maanden mee doen. Effecten van deze behandelingen kunnen ''tot 10 maanden nodig hebben om merkbaar te zijn'' en bij 70% van de paarden treedt verbetering op vd klachten. Die 10 maanden zijn in elk geval nog niet voorbij.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:36

Tja dan zul je toch moeten kiezen. Waarom kan hij niet naar een plek waarin je kunt bieden wat hij nodig heeft? Want dat is toch wat je vraagt? Zo te horen heb je op medisch gebied bijna alles al gedaan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:43

Het gaat er niet om dat het gras anders is, elk gras is de trigger. Dus als hij op gras staat zou mijn eerste stap zijn, van het gras af. Kort gras is vaak gestresst gras met veel suikers.

Niet de bedoeling dat hij zoveel zorg nodig zou hebben… :? Dan kan je hem misschien beter eerlijk weggeven en een knuffelpaard kopen ;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 19:45

Een plek zonder gras met een zandpaddock waar hij wel met een ander paardje kan staan, genoeg naar buiten kan, het voer precies afgestemd kan worden, en er 2x per dag iemand hem kan behandelen met spray, zalf of wat dan ook bestaat simpelweg niet. Ik heb het in elk geval nog niet gevonden en ik heb zeker gezocht.
''Aan de kust'' is natuurlijk ook geen pasklare oplossing. Sowieso heb ik daar 0 contacten, dus als er dan iets geregeld moet worden dan heb ik niemand die iets kan betekenen.

@Slmt9; een paard wat meermaals per dag gezalfd en 2x per week gewassen moet worden, en daarnaast ook nog eigenlijk op aparte tijden naar binnen en naar buiten gedaan moet worden is inderdaad niet iets wat we van tevoren wisten. Dat valt normaal gesproken ook niet onder volpension. Hij stond voorheen ook op gras en dat ging ook goed. (daarmee bedoel ik niet dat het nu niet de oorzaak kan zijn, maar dat dat een verandering is die er misschien mee te maken zou kunnen hebben)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:46

Slmt9 schreef:
Het gaat er niet om dat het gras anders is, elk gras is de trigger. Dus als hij op gras staat zou mijn eerste stap zijn, van het gras af. Kort gras is vaak gestresst gras met veel suikers.

Niet de bedoeling dat hij zoveel zorg nodig zou hebben… :? Dan kan je hem misschien beter eerlijk weggeven en een knuffelpaard kopen ;)

Waarom zo hard reageren? Geloof niet dat er veel mensen een paard aanschaffen met de bedoeling dat ze heel veel extra zorg nodig hebben. Tenzij ze er bewust voor kiezen.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 19:48

Mijn pony heeft geen deken nodig als ze zelf kan kiezen of ze binnen of buiten staat. Ze gaat dan zelf binnen staan als er mugjes komen. Sinds ze aan huis staat geen deken of medicijnen meer nodig. Ze mogen een uurtje per dag in de wei. Als ik dat te laat doe, zie ik haar wel onrustig lopen en schudden met haar hoofd, dus de mugjes zijn er wel.